Gå til innhold
Hundesonen.no

dvergschnauzer


tussi

Recommended Posts

:D DVERGSCHNAUZER :D

(Jeg har lagt til noen komentarer i (parantes) om hvordan Tussi er)

Dvergschnauzeren er den minste av de tre schnauzerne. Den har fått navne sitt etter det tyske ordet schnauze som betyr snute eller snute parti. Schnauzerne har et fremtredene utsende pågrunn av det store skjegget.

Før var rasen en rottehund, men nå er den en god selskapshund.

Historie:

Dvergschnauzeren stammer fra riesen schnauzeren, mellom schnauzeren, affenpincheren og dverpincheren. Rasen er kjent siden 1500-tallet men fem til 1907 gikk pinchere og schnauzere under samme rase.

Hjemland: Tysklan

Opprinnelig brukt til: Smådyrtjakt

Idag brukt til: Selskapshund

Vekt: 6-7 kilo (siden Tussi var mormoren min sin før fikk hun altfår mye mat og ikke noe tur. Derfor veier hun 10 kilo :-o )

Høyde: 30 - 35 cm

Farger: salt/pepper, sort/sølv, hvit og sort (som tussi)

:D Positive sider :D

- veldig barnevennelig (hvis den blir vant til barn fra starten av.Tussi er ikke spessielt barnevennelig, siden hun ikke ble sosialisert av mormoren min :-o)

- trenger ikke kjempe stor plass (men har ikke noe i mot det)

- liker å lære nye ting (Tussi ELSKER å lære nye ting. Hun er nå snart 8 år, og i fjor (altså når hun var 7), lærte hund dekk =D> :D)

:D Negative sider :D

- trenger mye pelstell

- bråker mye (Tussi elsker å bjeffe på alt mulig.... :roll: )

Her er noen bilder av dvergschnauzere:

valper.jpg

4 søte valper

milo.nkk2.jpg

sort/sølv

Maud12uker3_WEB.jpg

nyydelig...ikke sant

Av de komentarne som stod om Tussi skjønner du kanskje hvorfor vi måtte ta over Tussi. Hun var jo en håpløs hunde eier.... :-o :(

Flower Klemmz Anja og Tussi Flower :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre ønsker seg en slik, men har ikke råd til å kjøpe seg hund.

Det er jo så dyrt, å de er pangsjonister å ikke akkurat rike.

De går turer ver dag å er utrolig spreke så en hund hadde hatt det topp hos dem.

De håper de sakl finne en til omplassering men det tror jeg neppe.

Å begynne å lete etter hund med utstillingsfeil slik at den blir billigere bil også for dumt.

Søte hunder. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de får kjøpt seg en hund.... på en eller annen måte. De er jo utrolig nydelige, og det høes ut som de ville passe godt til å bli hunde eiere... :D en hund vill nokk få det bra hos dem :D Hvis jeg ser en dvergschnauzer til omplasering skal jeg si ifra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å skrive hvorfor jeg valgte dvergschnauzeren...

Det var ikke jeg som valgte den, men mormoren min. Tussi var jo egentlig hennes. Hun valgte den fordi hun hadde en dvergschnauzer når moren min var liten. Den het også Tussi derfor heter Tussi egentlig Tussi 2. det står faktisk i papirene hennes og hos dyrlegen... det synes jeg er ganske morsomt :D Jeg vet ikke hvorfor hun valgte den rasen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Ser at det allerede står om dvergschnauzeren her, så da skal jeg fortelle hvorfor jeg valgte denne raren.

Det var egentil aldri ett spørsmål om andre raser når vi tenkte på hund. Den er liten, robust, elsker nye ting og den klarer fint å være med på lengre fjellturer (med kløv også, dog ikke så mye i køven). Den røyter ikke, men den trenger litt pelsstell for å holde seg fin. Jeg synes dvergschnauzeren har et fint gemytt og et glimt i øye som ingen som har vært med en dvergschnauzer kan unngå å legge merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri møtt dvergschnauzere som ikke bjeffer på Tinka. Har det med rasen å gjøre, eller er det Tinka som er bjeffefremkallende?

Dvergschnauzer har det med å bjeffe hvis de ikke er godt sosialisert med andre hunder, eller hvis de ikke er blitt vendt av eller de har fått oppmerksomhet på bjeffinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker Vicky løp på agilityen en gang... så var det en dvergsznauzer som kom seg løs... den sprang etter Vicky, og så ble Vicky sinna, for hun liker ikke at andre er i agility apparatene når hun er det: så hun snudde i lufta og jaget den av banen.... :) stakkars... har heller aldri møtt en som ikke voffer konstant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker Vicky løp på agilityen en gang... så var det en dvergsznauzer som kom seg løs... den  sprang etter Vicky, og så ble Vicky sinna, for hun liker ikke at andre er i agility apparatene når hun er det: så hun snudde i lufta og jaget den av banen....  :)  stakkars... har heller aldri møtt en som ikke voffer konstant...

Vicky er så jævla gjerrig på ting hun ser på som "sine." :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker den største varianten best! :) Syns det er vanskelig å se at det er tisper pga. maskuline utseendet! hehe. Naboen har en risenshnauser og han sier at når han klipper hunden kjennes det ut som en gris. hehe. og så blir han så misunnelig på min silkehund :D

Men er de tre størrelsene like sånn ellers? i gemyttet? Kun størrelsene som er forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky er så ***** gjerrig på ting hun ser på som "sine." :D

hahaha! ja absolutt! hun er skikkelig gjerrig og egen sånn.. ingen får ha noe som er hennes. hver gang på agilityen må alle hundene gå av alle apparater når hun skal gå, hvis ikke går hun litt bananas :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Vi har to dvergschnauzere, den ene bjeffer når folk ringer på døren og gir seg ikke selv når de har kommet inn. Men etter de har hilset på han og snakket med oss så gir han seg. Mens han andre dvergschnauzern vår bjeffer aldri, da mener jeg aldri!

Syns dvergschnauzere er utrolig flotte hunder! Kjenner en som er alergisk mot hunder, og hun kan ha dvergschnauzer, mange som er allergiske mot hunder, reagerer ikke på dvergschnauzer! Og ikke røyter de heller.

Liker best dvergschnauzer, da jeg syns risenschnauzer er litt for store, tanten min har en og det blir mye styr når han logrer med den enorme halen som er på høyde med bordet!

Er kjempefornøyd med begge dvergschnauzerene våre og vile ikke hatt noen annen rase i verden istedenfor dem! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...