Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå november

Tonje
 Share

Recommended Posts

10 timer siden, enna skrev:

Ok. Formildende omstendighet? Gutten Diva1 liker kommer fra familie som driver med trekkhunder... hun skal få be han hjem hit på middag. 

Mor kan da kompromisse litt?

Kan nok være lurt det.. Plutselig ender den unge damen opp med noe mye verre..en religiøs fanatiker som mener at jorda er flat og kvinner er mannens eiendom og du er bestemor til 8 før datteren har fyllt 30.. :P

9 minutter siden, Tonje skrev:

Bestemoren min elsker det. Jeg skjønner det ikke helt, det lukter jo sånn passe stramt. 

Gammelost er nydelig det! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Pappa sponser med det samme han sponsa eksen sin billett med, nå har vi kjøpt flunka ny flybillett til @Teserere og livet er straks litt lysere  . Da blir det Thailand i jula med bestevenn! Er så glad

Mobilen min ringte mens jeg satt med en pasient (hørte vibreringa så vidt) og da jeg kjente igjen nummeret hoppet hjertet over flere slag, det var fra drømmejobben! De vil ha meg på intervju! Jeg var

Hei sonen! Visste dere at...     ...at jeg har verdens søteste lille vofs?    

Posted Images

Mobilen har begynt med samme oppførsel som i fjor vinter: slår seg av og på når det blir litt kjølig. Den var inne til reperasjon i fjor, og etter det funka det bra. Heilt til no... Betyr vel at det er på tide med en ny snart då :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Line skrev:

Takk som spør, vondt både her og der. Bevegeligheten i håndleddet er redusert, vondt i ytterste leddet av langfingeren, og søkke vondt i halebeinet. Etter å ha stått opp, kledd på meg, luftet jenter i hagen og gitt dem mat så svimlet det fælt for meg. Begynner å vurdere legevakt ja..

Æsj, det der høres ikke godt ut. Og så rart at legevakta ikke ville se på deg, så du i det minste kunne fått smertestillende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tricolor skrev:

Jau jau, motorvei ??

Det er noen år siden jeg kjørte den veien sist, så jeg kan ha surret med det også :P 

10 timer siden, enna skrev:

Ok. Formildende omstendighet? Gutten Diva1 liker kommer fra familie som driver med trekkhunder... hun skal få be han hjem hit på middag. 

Mor kan da kompromisse litt?

Ja men da er det jo nesten greit! :D 
Men middag hørtes da ut som en bedre start ja. :P 

10 timer siden, Kaisen skrev:

Akkurat det samme tenkte jeg:teehe:etter min hukommelse (men den er ikke alltid like god) så er det ene stykket etter kr.sand ganske langdrygt med landevei...samboer trodde nemlig det var motorvei til et godt stykke til utenfor kr.sand han. Det var det jammen ikke!!

I følge min hukommelse var det verste alt det veiarbeid som var der som gjorde at jeg måtte stoppe og vente flere ganger :P 
Mulig gjentakende stopp har fått resten av veien til å fremstå som flott og fartsfylt :P haha 

Jeg sov til 9 i dag, og likevel føler jeg meg ikke opplagt. Får håpe det er den forbaska cysten som tuller med søvnkvaliteten. Da er det i det minste en grunn, og den grunnen er jo borte snart. 
Ellers så har det blåst opp kraftig, og det både regner og hagler her. Ventilene her beveger seg innimellom når det kommer vindkast. Kort sagt er det ingen her som er fristet til å gå ut :aww: 

Og ellers har julemaset vart så lenge allerede at jeg fikk for meg at det var første søndag i advent i dag. Heldigvis fant jeg ut at det ikke var det før jeg fikk den brilliante ideen om å begynne å finne frem adventsstake. Jeg hadde vært litt muggen om jeg hadde kjørt til lageret for å hente frem julepynten og så var det enda en uke til jeg trengte det. OG jeg kunne hatt gubben med :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serverte mitt siste julebord i går, litt vemodig egentlig siden det var en så hyggelig gjeng.Var ikke hjemme for kl 2 i natt, så sov helt til 10.30! Så da måtte jeg drikke litt kaffe og få oppdatering på skijentene, før vi ruslet en halvtimes tid på jordet så nå er vi klare for skigutta etter hvert :D 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Jeg har heldigvis igjen pinex forte etter tannlegebehandling tidligere i vår.

Det er da enda noe.

Jeg sitter og lurer på om jeg skal eller ikke skal. Koret jeg sang i har jubileumskonsert i helga, tredje og siste i dag. Og jeg har sååå lyst til å dra, selv om billetten koster 250 kroner og det blir en hundrelapp i bensin. Det er penger det og. Dessuten er jeg usikker på kjøreforhold, om det er underkjølt regn og annen djevelskap. I går ba politiet folk kjøre kun om det var strengt nødvendig. 

Jeg kan jo starte med en dusj, det trenger jeg uansett. Hvis Glam vil flytte seg, han ligger oppå meg fra tær til hake. Han ville kose, han, lille fanggutten. Jeg kan tenke meg at om han traff Monster til @2ne så ville han påstå at de er jevnstore :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SFX said:

Jeg sitter og lurer på om jeg skal eller ikke skal. Koret jeg sang i har jubileumskonsert i helga, tredje og siste i dag. Og jeg har sååå lyst til å dra, selv om billetten koster 250 kroner og det blir en hundrelapp i bensin. Det er penger det og. Dessuten er jeg usikker på kjøreforhold, om det er underkjølt regn og annen djevelskap. I går ba politiet folk kjøre kun om det var strengt nødvendig. 

Med tanke på hvordan det var å gå ute i stad, så har ikke jeg tenkt å kjøre noe sted så sant det ikke blir tvingende nødvendig. Det var spådd snø i dag så jeg, men det som ser ut som snø mens det er i lufta ser veldig ut som regn når det treffer bakken, og jeg liker i hvert fall ikke å kjøre når det er sånn :) 

Just now, SFX said:

Jeg kan jo starte med en dusj, det trenger jeg uansett. Hvis Glam vil flytte seg, han ligger oppå meg fra tær til hake. Han ville kose, han, lille fanggutten. Jeg kan tenke meg at om han traff Monster til @2ne så ville han påstå at de er jevnstore :-D 

Han er jo en liten gutt inni seg, søtingen :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Line said:

Er det noen som liker gammelost da? :blink: 

:heart: gammelost :heart:

Nybakt brød med gamelost og smør var det beste 4 år gamle meg visste, det pleide å trekke til seg litt oppmerksomhet når foreldrene mine hadde besøk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin formidag på brukstrening :ahappy: Jeg har riktignok sett Twist gå bedre spor, men med tanke på at det var første gang med hardpakket snø og is store deler av sporet er jeg egentlig fornøyd. Tror det handler mest om at jeg må skjerpe føringen min, og ikke bare henge etter. Avsluttet treningen med et lite felt, og han hadde skikkelig fine søk og fant to gjenstander. Nå må han bare lære at han skal levere dem fra seg når han finner dem :lol: 

Nå blir det sofatjeneste  og bok resten av dagen. Har begynt på farseer trilogien til Robin Hobb, liker den veldig godt så langt! :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Klematis skrev:

Noen mødre som har tips til hvor jeg finner tegne/malesaker til jente på snart 2 år? Gjerne på nett. Finner mye sånt på diverse nettsider men til større barn.

Ark har stadig 50% på tegne og malesaker. Min 2åring bruker hva som helst som han finner, men det er enklest med tykke blyanter eller vokskritt. Samme med malepensler, jo tykkere skaft jo enklere å holde i.

feks https://www.ark.no/boker/unknown-Fargeblyant-Noris-Jumbo-med-spisser-10-4007817129074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis
13 minutter siden, Fillerya skrev:

Ark har stadig 50% på tegne og malesaker. Min 2åring bruker hva som helst som han finner, men det er enklest med tykke blyanter eller vokskritt. Samme med malepensler, jo tykkere skaft jo enklere å holde i.

feks https://www.ark.no/boker/unknown-Fargeblyant-Noris-Jumbo-med-spisser-10-4007817129074

Takk for tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Med tanke på hvordan det var å gå ute i stad, så har ikke jeg tenkt å kjøre noe sted så sant det ikke blir tvingende nødvendig. Det var spådd snø i dag så jeg, men det som ser ut som snø mens det er i lufta ser veldig ut som regn når det treffer bakken, og jeg liker i hvert fall ikke å kjøre når det er sånn :) 

Jeg bestemte meg for å bli hjemme. Jeg gikk 200 meter på asfalt i går, og den var glatt uten nedbør. Nå er det ordentlig våt luft. Selv om E6 blir saltet, så er veiene til Nannestad... Interessante.

Jeg finner heller fram strikketøyet og ser om jeg kan få ferdig en bursdagsgave. 

1 time siden, 2ne skrev:

Han er jo en liten gutt inni seg, søtingen :ahappy: 

Han ER det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Stine skrev:

Jeg gruer meg til OL når jeg får så høy puls av et verdenscup renn :lol:

Jeg gruer meg til OL for det kommer til å bli sport konstant på tv. Så jeg lagrer tv serier og filmer jeg skal se i den tida.

Men nå er morraturen unnagjort på ren holke.. både jeg og hunden er slitne.

PS: Prima har fått løpetid- hvis dere skal til dyrelegen med hund som har løpetid tar dere på truse da?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har irritert meg over at bikkja har vært så masete i det siste. Enda hun har fått de vanlige turene og vært med meg på jobb. Står å ser på meg, og knurrer og lager all slags maselyder. Så i går tok vi turen til stranden, som vi hadde helt for oss selv. Det var visst det å løpe løs hun trengte for hun var kaputt i hele går og er det i dag også:D fikk testa ut den nye ballkasteren også, så fikk jeg henne til å løpe enda litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper har fått seg en god tur. Og vi hadde bare fantastiske passeringer av andre hunder :D etter å ha levd med en hund som jeg måtte ta spenntak og løfte framparten over bakken (med sele) for å klare å holde igjen under passeringer så er livet helt anderledes nå. Spesielt når jeg kan jobbe for å få bedre og bedre passeringer. Det er en så god følelse :ahappy:

Hadde tenkt meg ut med Melvin også, men så ringte søster og ville ha med hundene på tur for å grille pølser. Er ikke langt å gå til der de skal, så helt perfekt for små puddelgutter som ikke er veldig imponert over fenomenet tur :P han liker å være ute da, bare ikke å gå tur :P

Vi skal treffe noen venner og kose oss med god mat litt senere. Vi er noe barndomsvenninne (nå med menn og barn), som ikke gidder å styre med gaver til jul. Så da treffes vi heller og tilbringer tid sammen istedefor :) mye bedre enn gaver :ahappy:

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, SFX said:

Jeg bestemte meg for å bli hjemme. Jeg gikk 200 meter på asfalt i går, og den var glatt uten nedbør. Nå er det ordentlig våt luft. Selv om E6 blir saltet, så er veiene til Nannestad... Interessante.

Jeg finner heller fram strikketøyet og ser om jeg kan få ferdig en bursdagsgave. 

Det er sikkert like lurt :) 

43 minutes ago, SFX said:

Han ER det :wub:

Han er en godgutt, er han :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Men da går vel de fleste løpene på natta, og da sover man jo :P 

Forøvrig kan jeg melde at kombinasjonen forslått halebein og hoste tar begge delene til nye høyder :pinch: 

Kan ikke sove da :sleep:

Trossa sluddet og gikk en times tid, da blir det sofatjeneste resten av dagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

**** også, nå husker jeg hvorfor jeh la bort det ***** strikketøyet i fjor (det skulle vært gave da også), jeg skjønner pokker ikke hvordan jeg avslutter. Jeg har strikket antageligvis 90 prosent, men jeg skjønner ikke en dritt av siste innspurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 2ne skrev:

Det er sikkert like lurt :) 

Det blodtrykket jeg får av strikking kan gjøre at jeg angrer på at jeg ikke valgte konsert i stedet - trolig mer avslappende å kjøre bil på glatta 

1 minutt siden, 2ne skrev:

Han er en godgutt, er han :ahappy: 

Han synes det selv også :-D 

Nå har jeg innsett at jeg måha rundpinne for å avslutte prosjektet, virker det som. Dey står ikke eksplisitt, men jeg skjønner ikke hva annet jeg kan gjøre uten å knekke pinnene. Jeg måtte i hvert fall dra ut to pinner for å få vrengt strikketøyet, og jeg håper alle 44 masker kom på plass igjen. 

Jeg har ikke rundpinne, så da får jeg gå på neste prosjekt. Limpistoler er enklere og mer samarbeidsvillige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SFX skrev:

**** også, nå husker jeg hvorfor jeh la bort det ***** strikketøyet i fjor (det skulle vært gave da også), jeg skjønner pokker ikke hvordan jeg avslutter. Jeg har strikket antageligvis 90 prosent, men jeg skjønner ikke en dritt av siste innspurt. 

Strikk to masker, ta den bakerste over den første (nå har du bare en maske på pinnen), strikk en til, fortsett til det er bare en maske på pinnen, klipp av tråden og dra den gjennom den siste masken. Voila!

Nå skal Sara og Selma og Symra og jeg gå en runde.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...