Gå til innhold
Hundesonen.no

Fullfòre på Vom, hjelp og tips


Ayla
 Share

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg kom over Vom i dyrebutikken jeg handler i. Hun som jobber der fullforer på vom, og dette hørtes interessant ut. Men det er noen vesentlige spørsmål jeg må ha svar på først.

Har ei Border Collie på 9 mnd, nå i sep. Veier pr nå 13 kg.

 

Hvordan regnes mengden ut? Det er dette jeg ikke helt forstår. 2% av kroppsvekt, men hvordan er regnestykket? Avhenger også av aktivitetsnivå..

Hvordan er vitaminer og mineraler i vom kontra tørrfòr? Har inntrykk av at hun vil få i seg mer av det hun trenger i vom.

Kostnadene? Hva lønner seg? Dette er ikke viktig, men spiller selvfølgelig en rolle hvis det viser seg at vitaminer og mineraler er noenlunde likt i vom og tørrfor. 

 

På forhånd tusen takk for hjelp! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil få i seg alt hun trenger fra Vom, og det er mye mer naturlig, uten allslags fyllstoffer og tull som korn. Også godt for tannhelsen, spesielt hvis du gir frossent [emoji4] Kan evt tilsette fiskeolje, men det gjelder jo tørrfór også. Vom har forøvrig en type med laks. Det er Active-serien, Puppy og Digestive (men sistnevnte inneholder ris) som er fullfór. Taste og Organic er tilleggsfór.

 

Prisen er også bedre enn tørrfór flest. Det lønner seg å kjøpe 5 kgs pølser eller 20 kgs blokker, i stedet for små halvkilospølser (sistnevnte har en veldig høy kilopris i forhold). Det billigste er å kjøpe 20 kg, men jeg personlig synes det blir for mye styr, så kjøper 5 kgs pølser. Halvtiner, deler i skiver/posjoner med brødkniv/isolasjonskniv, og legger i fryseposer i fryseren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ayla said:

Hei!

 

Jeg kom over Vom i dyrebutikken jeg handler i. Hun som jobber der fullforer på vom, og dette hørtes interessant ut. Men det er noen vesentlige spørsmål jeg må ha svar på først.

Har ei Border Collie på 9 mnd, nå i sep. Veier pr nå 13 kg.

 

Hvordan regnes mengden ut? Det er dette jeg ikke helt forstår. 2% av kroppsvekt, men hvordan er regnestykket? Avhenger også av aktivitetsnivå..

Hvordan er vitaminer og mineraler i vom kontra tørrfòr? Har inntrykk av at hun vil få i seg mer av det hun trenger i vom.

Kostnadene? Hva lønner seg? Dette er ikke viktig, men spiller selvfølgelig en rolle hvis det viser seg at vitaminer og mineraler er noenlunde likt i vom og tørrfor. 

 

På forhånd tusen takk for hjelp! :icon_redface:

Nå når din er så ung enda så skal de vell ha ca 4% av nåværende kroppsvekt eller 2% av forventet voksenvekt, om jeg ikke husker feil. (finnes utfyllende info på vom og hundemat sine nettsider) regnestykket blir vell da 13x0,04=0,52 kg (520 gram) pr dag. Jeg ville startet der også ser du an behovet. Sånn er det jo med all mat, mengden på pakken er jo bare veiledende og må tilapsses det enkelte individet. Blir hunden tykk så gir du mindre, blir den tynnere enn du vil så gir du litt mer og holder den seg bra så fortsetter du med den mengden.

Vom og hundemat er et fullverdig fòr og inneholder alt hunden trenger av mineraler og vitaminer. Jeg tror det for det meste er billigere og fore på vom, ihvertfall om man kjøper 20 kg blokker. Her oppe i trøndelag er vi heldige og har flere som tilbyr ferdige oppdelte blokker så det blir litt mer brukervennlig og får da 20 kg for ca 350 kr. Det går nok litt mer ifht tørrfor, men med godt under halve prisen pr kg sammenlignet med de gode tørrforene så er det nok fortsatt billigere, og ikke minst bedre. 

En del hunder blir veldig harde i magen av å fullfores på vom og hundemat, for harde, så her i huset må vi tilsette litt tørrfor for å bøte på det. Kjøper da bare noe billig tørrfor siden det mest bare skal være litt fyll uansett, og når de får 80-90% vom så har det ikke så mye å si den neven med tørrfor de får. Flere av mine hunder har og begynt å kaste opp på morgenen om de har fått bare vom fordi magen blir tom, samme skjer på tørrfor også om det går alt for lenge mellom måltidene, men tørrfor holder lengre så vi må gi litt tørrfor pga det også, viss ikke blir det oppkast hver natt før vi rekker å fore frokost. Mulig det er en vanesak også, alle mine hunder har fått en del tørrfor fra starten av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar, dere!

Jeg undrer litt over svaret ditt, Malamuten. Hard i magen og må tilsettes tørrfor også? Da blir det jo dobbelt opp, eller eventuelt bare en liten sekk da? Kanskje dette er varierende fra hund til hund hvordan de reagerer på å bli fullforet på vom.

 

Så dukker det opp et nytt spørsmål..
Flere har begynt på vom fra valpen er liten, jeg begynner når hun er 9 mnd. Hva har dette å si? Skal jeg bare kutte ut foret og begynne rett på vom?

 

Kom gjerne med erfaringer dere som allerede gjør dette. Jeg trenger all kunnskap jeg kan få! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ayla said:

Tusen takk for gode svar, dere!

Jeg undrer litt over svaret ditt, Malamuten. Hard i magen og må tilsettes tørrfor også? Da blir det jo dobbelt opp, eller eventuelt bare en liten sekk da? Kanskje dette er varierende fra hund til hund hvordan de reagerer på å bli fullforet på vom.

 

Så dukker det opp et nytt spørsmål..
Flere har begynt på vom fra valpen er liten, jeg begynner når hun er 9 mnd. Hva har dette å si? Skal jeg bare kutte ut foret og begynne rett på vom?

 

Kom gjerne med erfaringer dere som allerede gjør dette. Jeg trenger all kunnskap jeg kan få! :)

Noen tåler en brå overgang, noen gjør det ikke, så jeg hadde begynt litt forsiktig uansett. De er harde i magen, men aldri vært noe problem for de- MYE bedre og sunnere avføring på V&H kontra tørrfor- en annen artig ting, er at den forsvinner mye fortere om den blir liggende (løse hunder på gård- jeg plukker ikke opp alt for å si det slik) Den bare smuldrer opp :D
Mine får, som malamuten sier litt tørrfor om kvelden- jeg har ei som kan spy litt magesyre om hun bare får v&h- men hun får også lite mat, pga lav forbrenning- er kastrert og godt voksen hund.
En annen grunn til at jeg har tørrfor i bakhånd, er at det er mye lettere å ta med seg tørrfor på reiser... Jeg velger å ha ett tørrfor av god kvalitet (kornfritt) men det går jo veldig lite tørrfor, så en sekk har jeg leeenge :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ayla skrev:

Jeg undrer litt over svaret ditt, Malamuten. Hard i magen og må tilsettes tørrfor også? Da blir det jo dobbelt opp, eller eventuelt bare en liten sekk da? Kanskje dette er varierende fra hund til hund hvordan de reagerer på å bli fullforet på vom.

Om man må tilsette litt tørrfôr fordi hunden blir hard i mangen av bare V&H, så reduserer man selvsagt mengden V&H. Mine hunder har ikke blitt harde i magen av bare V&H - de har samme konsistens på det som kommer ut enten det bare er V&H de har fått, eller om de har gått på tørrfôr (når vi bruker et tørrfôr som passer for dem). 

Og angående mengde fôr: jeg gjør det enkelt. Blir  hundene feite, får de for mye mat og/eller  lite mosjon, blir de tynne, må de få mer mat. Det er ikke så veldig vanskelig :ahappy:

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare oppklare noe som kan være en misforståelse. Vom er det samme som kumage, og dette kan ikke hunden leve på. Produsenten "Vom og hundemat" derimot, har serier med fôr som er fullfôr (for eksempel ACTIVE-serien). Men de markedsfører seg med navnet VOM, så det er ikke så rart at folk blander ordene ettersom det er dette som står på emballasjene.

2% blir 260 g. Så får du bare regulere mengden, alt ettersom. Både tørrfôr og V&H (fra serier med fullfôr) dekker hundens næringsbehov. V&H er definitivt billigere enn de fleste tørrfôr. Som andre har nevnt, så er det lurt å tilsette tørrfôr i tillegg hvis hunden blir veldig hard i magen av bare V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, AussieAllTheWay og Siri, for fine svar.

Jeg skal få kjøpt meg en sekk med tørrfòr i tillegg. Greit å ha i tilfelle, og når en skal på reise.


Jeg har nå skaffet meg V&H (jeg skjønner nå at det er det det kalles:icon_redface:) men hvor mye skal jeg ha liggende i kjøleskapet, hvor lenge kan det ligge der?

 

Tusen takk for alle svar!! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ayla skrev:

Tusen takk, AussieAllTheWay og Siri, for fine svar.

Jeg skal få kjøpt meg en sekk med tørrfòr i tillegg. Greit å ha i tilfelle, og når en skal på reise.

Jeg har nå skaffet meg V&H (jeg skjønner nå at det er det det kalles:icon_redface:) men hvor mye skal jeg ha liggende i kjøleskapet, hvor lenge kan det ligge der?

Tusen takk for alle svar!! :wub:

Jeg ville ikke hatt V&H liggende mer enn et par dager i kjøleskapet - til nød tre dager om det er veldig kaldt :). Det er bedre å pakke i akkurat store nok porsjoner til en dagsrasjon, og ta opp hver dag (min erfaring altså - andre gjør det sikkert på en annen måte) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ayla skrev:

Tusen takk, AussieAllTheWay og Siri, for fine svar.

Jeg skal få kjøpt meg en sekk med tørrfòr i tillegg. Greit å ha i tilfelle, og når en skal på reise.


Jeg har nå skaffet meg V&H (jeg skjønner nå at det er det det kalles:icon_redface:) men hvor mye skal jeg ha liggende i kjøleskapet, hvor lenge kan det ligge der?

 

Tusen takk for alle svar!! :wub:

Jeg foret halvt om halvt på tørrfor og v&h. Hun skulle da ha 35 g vom per dag. Jeg halvtinte pølsene før jeg delte dem opp, og rasjonerte vom for 3 dager i hver boks. Tok bare opp en ny boks kvelden før når det var tomt. Det holdt seg helt fint 3 dager i kjøleskap her i hvertfall, men du bør ikke ha det lenger :) men du merker fort hvis det blir dårlig. Da STINKER det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler opp 5 kgs pølser i posjoner (måltider), og fryser ned i fryseposer. Så tar jeg enten opp litt på forhånd og legger i kjøleskapet, når jeg fórer tint, eller gir dem frossent direkte fra fryseren. [emoji4] Det tåler å ligge rundt tre dager i kjøleskap, men ikke sånn veldig mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2017 at 0:59 PM, Malamuten skrev:

Her oppe i trøndelag er vi heldige og har flere som tilbyr ferdige oppdelte blokker så det blir litt mer brukervennlig og får da 20 kg for ca 350 kr.

Hvor i trøndelag får du tak i oppdelt 20 kg blokk...? Jeg har selv nettopp begynt å fore med v&h, og syntes det virket som mye styr med blokk /5 kg pølse, så her går det foreløpig i små pølser. Da går det med én pølse på to dager, så den holder seg jo i kjøleskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎09‎.‎2017 at 10:46 AM, tonjek skrev:

Prisen er også bedre enn tørrfór flest. Det lønner seg å kjøpe 5 kgs pølser eller 20 kgs blokker, i stedet for små halvkilospølser (sistnevnte har en veldig høy kilopris i forhold). Det billigste er å kjøpe 20 kg, men jeg personlig synes det blir for mye styr, så kjøper 5 kgs pølser. Halvtiner, deler i skiver/posjoner med brødkniv/isolasjonskniv, og legger i fryseposer i fryseren.

Hvor mye tint vil halvtint si...? :icon_confused: Jeg har sett for meg at det er best om pølsa tiner minst mulig før man fryser den igjen, derfor har jeg sett for meg mye strev, svette og banning når man skal dele opp pølse selv. Tiner du såpass mye at det går relativt greit å dele opp? Og uten at maten blir dårlig? Kan den da ligge i kjøleskap like lenge som de små pølsene som aldri har vært tint på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot det ligge nederst i kjøleskapet pakket inn i plastpose ca 8t evt litt kortere og så delte jeg opp i dagsrasjoner og fryste ned igjen. Fungerer best om det enda er helt fast, men fint går an å dele med en stor og skarp kniv og evt litt makt (svette og banning er derimot helt unødvendig, da lar du den ligge lenger).

Viktig at det tines i kjøleskapstemperatur eller litt kaldere (dette gjelder all kjøtt/sjømat, spesielt om det ikke skal spises opp med en gang etter tining og evt tilbereding). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2017 at 4:55 PM, Yellow skrev:

Jeg lot det ligge nederst i kjøleskapet pakket inn i plastpose ca 8t evt litt kortere og så delte jeg opp i dagsrasjoner og fryste ned igjen. Fungerer best om det enda er helt fast, men fint går an å dele med en stor og skarp kniv og evt litt makt (svette og banning er derimot helt unødvendig, da lar du den ligge lenger)

Aha, takk for at du deler tips, da skal jeg prøve 5 kg pølse neste gang :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tint vil halvtint si...? :icon_confused: Jeg har sett for meg at det er best om pølsa tiner minst mulig før man fryser den igjen, derfor har jeg sett for meg mye strev, svette og banning når man skal dele opp pølse selv. Tiner du såpass mye at det går relativt greit å dele opp? Og uten at maten blir dårlig? Kan den da ligge i kjøleskap like lenge som de små pølsene som aldri har vært tint på forhånd?

Kommer an på hvem som ender med å dele de opp [emoji13] Hvis stefar skjærer, tar ham dem nesten helt frosne. Skal jeg skjære dem opp selv, derimot, må jeg tine dem ganske mye. Nok til å greie å dele dem opp uten å bli gåen i kroppen. Ikke opplevd noen forskjell i holdbarhet, og hundene ser ikke ut til å merke forskjell på om maten har vært tint under oppdeling eller ikke. Har også glemt at jeg har hatt pølser til tining en gang eller to, hvor det har vært nesten fullstendig opptint. Heller ikke vært noe problem, med unntak av at det var vanvittig klinete å dele. Det beste er nok å dele dem opp frosne, da [emoji14]
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...