Guest Christine Skrevet 14. Juli 2017 Rapporter Skrevet 14. Juli 2017 Hei! Jeg er i gang med prosessen med å lage (stifte?) et enkeltpersonsforetak. Jeg syns det hele høres skummelt ut, og er i tillegg redd for å drite meg totalt ut i form av skatt eller noe Et par spm til dere som har/har hatt enkeltpersonsforetak eller har kjennskap til dette: - Hvordan er det med regnskap? Komplisert for en som er udugelig i matte, eller kan jeg klare det selv uten regnskapsfører? - Jeg skal ha enkeltpersonsforetak da jeg skal holde en del hundekurs. Jeg har forstått det sånn at jeg kan ta vare på kvitteringer på alt som har med hund å gjøre, og få fratrekk på skatten til foretaket? - Andre fordeler/ulemper? Gjerne skriv litt om deres erfaringer rundt det da jeg er nysgjerrig på alt som har med enkeltpersonsforetak å gjøre Siter
Bjornal Skrevet 14. Juli 2017 Rapporter Skrevet 14. Juli 2017 Ta vare på alt av kvitteringer, ha egen skattetrekkskonto der du setter inn minst 35% av det du fakturerer ut. Om du er usikker på regnskap, sett det heller ut enn å bomme på det, spesielt siden det kan bli komplisert med mva og mange innbetalingsfrister.Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Siter
MaritaS Skrevet 14. Juli 2017 Rapporter Skrevet 14. Juli 2017 Skatteetaten arrangerer med jevne mellomrom kurs for nyoppstartede enkeltpersonforetak. Anbefaler de sterkt, de svarer også på alle dumme spm man måtte ha 1 Siter
simira Skrevet 14. Juli 2017 Rapporter Skrevet 14. Juli 2017 Jeg har lite kunnskap og erfaring om dette, men mannen min har hatt i ganske mange år. Slik reglene er nå er det visstnok enklere/tryggere å opprette AS like godt, mtp skatteregler og sånt, og ikke noe mer krav enn til ENK så lenge man ikke har voldsomme inntekter. Det du skal ta vare på/kan trekke fra er alle utgifter du har i forbindelse med bedriften. Det vil si at du kan i prinsippet ikke trekke fra mat og utstyr til egne hunder f.eks., men om du kjører til gokk for å gå stevne med dem, og samtidig holder et kurs der, så kan du skrive reisen på firmaet. Så er det en fin linje for hva som kan regnes som promotering og fremming av firmaet ift eget hundehold da... Siter
Anette Skrevet 14. Juli 2017 Rapporter Skrevet 14. Juli 2017 Anbefaler fiken.no som er enkelt og lett regnskapsprogram 1 Siter
Wachita Skrevet 15. Juli 2017 Rapporter Skrevet 15. Juli 2017 15 hours ago, Anette said: Anbefaler fiken.no som er enkelt og lett regnskapsprogram Med Fiken får du @Enits og @soelvd med på laget også 2 Siter
Tommy Skrevet 15. Juli 2017 Rapporter Skrevet 15. Juli 2017 Jeg har enkeltpersonsforetak, men tjener såpass lite at jeg fører regnskap selv. Denne lærte meg det meste av det jeg trengte og denne bruker jeg til fakturering. Siden jeg tjener såpass lite på foretaket er jeg heller ikke momsregistrert. Tror grensen ligger på 40k. Siden jeg ikke driver stort har jeg ikke mange tips egentlig. Har en egen konto tilknyttet foretaket som jeg aldri rører ellers (praktisk ift regnskap), og et eget domene så alt frilansorientert er lett å organisere. Syns det er forholdsvis enkelt og praktisk med enk, men det er sykt kjipt at skattepengene da ikke kommer før en eller annen gang på høsten. Siter
Guest Christine Skrevet 21. Juli 2017 Rapporter Skrevet 21. Juli 2017 Glemte denne litt jeg, men takk for alle tips! Tenker jeg prøver en gratis-mnd på fiken når jeg skal sende de første fakturaene, og går det greit så blir jeg vel å bruke de frem til jeg evnt blir tryggere på å styre det selv. Siter
soelvd Skrevet 18. August 2017 Rapporter Skrevet 18. August 2017 On 7/15/2017 at 9:19 AM, Wachita said: Med Fiken får du @Enits og @soelvd med på laget også Haha, lenge siden jeg var her tydeligvis. Men i Fiken tar vi godt vare på deg ;-) 1 Siter
Raksha Skrevet 18. August 2017 Rapporter Skrevet 18. August 2017 2 hours ago, soelvd said: Haha, lenge siden jeg var her tydeligvis. Men i Fiken tar vi godt vare på deg ;-) Er fiken så lett at tilogmed jeg som ikke har hatt om regnskap siden 1. året på vgs kan få til et semiavansert gårdsregnskap? Siter
soelvd Skrevet 22. August 2017 Rapporter Skrevet 22. August 2017 On 19.8.2017 at 1:17 AM, Raksha said: Er fiken så lett at tilogmed jeg som ikke har hatt om regnskap siden 1. året på vgs kan få til et semiavansert gårdsregnskap? Tanken er at de aller, aller fleste små og mellomstore bedrifter skal klare å føre regnskapet sitt selv, ja. Generelt er programmet med et mer hverdagslig språk som alle skal forstå, vi har fjernet de typiske regnskapsuttrykkene, lagt inn sperrer så man feks ikke kan sette et salg på en kjøpskonto, o.l. Det skal være intuitivt og enkelt. Men vi har ikke støtte for RF-1177, næringsoppgaven for landbruk, så det kan man ikke gjøre fra Fiken, dessverre. Allikevel har vi endel bønder som er kunder, da :-) Alle nye kunder får en måned prøvetid, så det er bare å logge seg inn og ta en kikk evt (Også er supporten vår ekstremt mye kjappere til å svare enn jeg er på hundesonen for tiden ) Siter
xxx12345 Skrevet 22. August 2017 Rapporter Skrevet 22. August 2017 On 14.7.2017 at 3:16 PM, Christine said: - Jeg skal ha enkeltpersonsforetak da jeg skal holde en del hundekurs. Jeg har forstått det sånn at jeg kan ta vare på kvitteringer på alt som har med hund å gjøre, og få fratrekk på skatten til foretaket? Tja, det må du sjekke opp nærmere. Tror ikke du kan trekke fra alt, men det som i hovedsak kan vinkles mot kursene. Siter
Raksha Skrevet 22. August 2017 Rapporter Skrevet 22. August 2017 16 minutes ago, soelvd said: Tanken er at de aller, aller fleste små og mellomstore bedrifter skal klare å føre regnskapet sitt selv, ja. Generelt er programmet med et mer hverdagslig språk som alle skal forstå, vi har fjernet de typiske regnskapsuttrykkene, lagt inn sperrer så man feks ikke kan sette et salg på en kjøpskonto, o.l. Det skal være intuitivt og enkelt. Men vi har ikke støtte for RF-1177, næringsoppgaven for landbruk, så det kan man ikke gjøre fra Fiken, dessverre. Allikevel har vi endel bønder som er kunder, da :-) Alle nye kunder får en måned prøvetid, så det er bare å logge seg inn og ta en kikk evt (Også er supporten vår ekstremt mye kjappere til å svare enn jeg er på hundesonen for tiden ) Aha, men det kan man jo bruke vanlig regnskapskontor til, sparer fremdeles ørten tusen i året på å ordne selv fremfor å bruke regnskapskontor til hele suppa. Tror vi får teste. Skal bare mote meg opp Siter
Ingvild SF Skrevet 24. August 2017 Rapporter Skrevet 24. August 2017 På 22.8.2017 at 11:49 PM, Raksha skrev: Aha, men det kan man jo bruke vanlig regnskapskontor til, sparer fremdeles ørten tusen i året på å ordne selv fremfor å bruke regnskapskontor til hele suppa. Tror vi får teste. Skal bare mote meg opp Landbruk har en del særregler, så jeg ville absolutt hatt en regnskapsfører til å ta regnskapet Vet noen bokfører selv, og lar regnskapsføreren ta årsoppgjøret, men da risikerer man også at regnskapsføreren må bruke tid på å rette opp i feil. 1 Siter
Raksha Skrevet 24. August 2017 Rapporter Skrevet 24. August 2017 Just now, Ingvild SF said: Landbruk har en del særregler, så jeg ville absolutt hatt en regnskapsfører til å ta regnskapet Vet noen bokfører selv, og lar regnskapsføreren ta årsoppgjøret, men da risikerer man også at regnskapsføreren må bruke tid på å rette opp i feil. Joa, men regner med at det tar kortere tid om regnskapskontoret påpeker feil og vi kan rette opp - enn om de skal ta hele sulamitten. Det er ikke akkurat billig å sette bort hele jobben, regnskapsførerene her har en ganske heftig timepris, så jo mer vi kan gjøre selv jo bedre er det. Men må nok helt klart ha en kvalitetsjekk av regnskapskontoret uansett, ja. Siter
Ingvild SF Skrevet 24. August 2017 Rapporter Skrevet 24. August 2017 Akkurat nå, Raksha skrev: Joa, men regner med at det tar kortere tid om regnskapskontoret påpeker feil og vi kan rette opp - enn om de skal ta hele sulamitten. Det er ikke akkurat billig å sette bort hele jobben, regnskapsførerene her har en ganske heftig timepris, så jo mer vi kan gjøre selv jo bedre er det. Men må nok helt klart ha en kvalitetsjekk av regnskapskontoret uansett, ja. Det spørs nok helt hvor oppegående dere er på regnskap, eller til å lære nye ting. Er dere det, går det sikkert bra, men noen er jo helt håpløse Full forståelse for at en ønsker å kutte ned på kostnadene på slike ting. Siter
Raksha Skrevet 24. August 2017 Rapporter Skrevet 24. August 2017 Just now, Ingvild SF said: Det spørs nok helt hvor oppegående dere er på regnskap, eller til å lære nye ting. Er dere det, går det sikkert bra, men noen er jo helt håpløse Full forståelse for at en ønsker å kutte ned på kostnadene på slike ting. Uuuuhm Vel, det vil gjenstå å se da. Men vi er ikke helt lost, tror jeg - dvs Bonden kan jo mye, han har tross alt vært bonde i ørten år. Så får vi se hva jeg klarer å lære meg da. Siter
Zitka Skrevet 25. August 2017 Rapporter Skrevet 25. August 2017 Det som er litt vanskelig for privatpersoner er å få med seg alle fradragene og ikke minst endringene.. Og så har du slike som meg som utdanner meg som regnskapsfører, men vet ikke om jeg tar gårdens sitt selv ass 1 Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.