Gå til innhold
Hundesonen.no

Arrangere lokal spesialutstilling


Wachita
 Share

Recommended Posts

Jeg skal arrangere spesialutstilling for NBFK Hordaland. 
Dere som har gjort dette før, noen tips og triks?

Vi har booket hall, dommer, fly og hotell til han, ringsekretær og skriver er også ok. 

Men så til alt det andre! Rosetter, pokaler, premier, kioskvarer, sekreteriat etc. Hva pleier å ønsker, hvilke rosetter skal gis bort, hvilke kan bli kjøpt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis deler man ut BIR/BIM og championatrosett, de andre kan kjøpes. Om dere har god økonomi og vil være litt på tilbudssiden så kan dere jo dele ut certrosetter også, men det er ikke forventet hos oss i alle fall.

Hva angår premier så vil det alltid være forskjeller på hva man ønsker og ikke ønsker. Personlig er jeg ikke interessert i å ta med meg hjem dill fra Nille og vil heller ha fleecetepper, mens andre heller vil ha dill fra Nille enn fleecetepper. Noen liker pokaler, andre synes de er støvsamlere. 

Kiosk - her kommer dere langt med vafler, noen baguetter og pølser. Kaffe og brus.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, simira said:

Har ikke NKK en arrangørveileder?

Sunne alternativer til pølser og vafler i kiosken er kjærkomment, ordne ihvertfall gjerne noe annen mat enn det til dommer og mannskap.

Jo :) Lest gjennom den et par ganger. Men greit å høre med de som gjerne går på utstilling og har arrangert flere hva de har funnet t er greit å gjøre ^^

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På våre lokale spesialer er det delt ut alt av rosetter - inkludert rød, blå, gul og grønn til de som plasserer seg i BHK/BTK. På hovedspesialen, med storcertet, er det også farget plasseringsrosett i alle klasser, inkludert valp. Jeg kan ikke huske at jeg har måttet betale for CK på en eneste spesial, alt gies ut, og det er premier til alle klasse-plasserte, det er som regel en ekstra CK-premie, for cert og reserve-cert, og mange kjører deltagerpremier.

Men vi har stort sett mange påmeldte, høye inntekter og dermed bedre råd - det er stort sett så mange påmeldte i hver klasse at ikke alle får rosett, men bidrar til å "finansiere" de som får.

Angående premier, så liker jeg de spesialene som har etablert seg med et tema. For eksempel avdeling Buskerud har sokker i rødt, blått, gult eller grønt som du får alt ettersom plassering. Jeg har to blå par, et gult og et grønt, og manger det røde paret i samlingen min. Avdeling Trøndelag strikker bernerbamser som har kjole/snekkerbukse i plasseringsfargen - men jeg tror det nå kun er til BHK/BTK, før strikket de til alle plasserte, og det ble samleverdi og mange valgte å dra nettopp fordi det var bra klasseplasseringspremier.

Om dere skal arrangere spesialer hvert år, er det jo greit å ha rutine på premiene - både fordi dere blir storkunde et sted som kan gi rabatt, og fordi dere vet fra år til år hva dere skal gi. Avdeling Østfold har flere år gitt premier fra Askim Bær og Saft, eller hva det heter, så du har fått syltetøy eller saft for klasseplassering, og noe mer for CK, BHK/BTK, cert, også videre. Avdeling Agder har et medlem som er genial på å male berner, så de årene de har hatt spesial så har de gjeveste premiene vært noe fra hennes kunstneriske hånd - og det trekker påmeldinger. Jeg har i hvert fall fem håndmalte premier fra henne og Agderspesialen stående på hedersplass i stua mi, som jeg ser på nå - tre er for CK, en er for cert og en er for BIM veteran. 

Jeg tar imot det jeg får på "ordinære" utstillinger, men på en spesial - lokal eller hoved - synes jeg det kan være ordentlige premier. Hva folk vil ha er selvfølgelig veldig variabelt, men jeg synes det er greit med noe som er et minne fra en spesial, fordi en god plassering der gjerne henger høyere enn på en random nasjonal, i og med at det gjerne er høyere påmeldingstall. Glam vant juniorklassen på to spesialer i fjor - på den ene fikk alle klassevinnere en sele, og det er jo en veldig bra premie, som var sponset av en zoobutikk. Foenix ble nummer to i åpen, og fikk en stor vannskål. Det er i hvert fall premier en kan bruke, selv om det ikke er "spesielle" - men det er noe som har kostet mer enn 19 kroner på Nille. Disse arrangørene var flinke til å gå tiggerunder i nærmiljøet, og var tidlig ute og flinke til å selge seg inn - alle fikk 100 kroners gavekort fra Felleskjøpet i premie, for eksempel. Men en i arrangørkomiteen jobbet i FK, så de brukte egne ressurser og nettverk. På den andre spesialen hvor Glam vant klassen fikk han tørrfôr og to kubbelys, begge deler forsvinner og blir ikke minne - men det var lekre kubbelys, det var det! 

På hovedspesialen har utstillingskomiteen fått en langsiktig sponsoravtale med Hadeland Glassverk, slik at de får gode rabatter der, og vi har de samme premiene i flere år, slik at en kan samle. Jeg har for eksempel fem glass derfra, vunnet i en klasse her og en klasse der, et år da og et år da, det blir et sett til slutt. Jeg har også en bolle i samme servicet. Alle klasseplasserte får ett slikt glass, og om du vinner en klasse får du fire - mener jeg å huske. Eller om du får en bolle? Anyway, det er en langsiktig avtale, slik at en kan spare opp seks glass, eller 12 om du vil.

Er det noe lokalt dere kan få en tilsvarende avtale med? Jeg vet Buskerudspesialen hadde en sponsoravtale med Blaafarveværket et år eller to, for eksempel. Sjekk hvilke ressurser dere har i egne rekker, om noen har egenskaper eller nettverk som kan dras veksler på. 

Nå innser jeg at jeg har mye meninger om premier :P Mitt utgangspunkt, når jeg er med og arrangerer spesialer, er at her kommer mange debutanter, her kommer de som en kan rekruttere som medlemmer til klubben og her kommer de som har sitt første møte med rase og med utstilling. En spesial skal være en sosial happening, hvor det tilfeldigvis også deles ut cert og mestvinnendepoeng. Så jeg er opptatt av sjenerøse premiebord, fordele premiene til flest mulig framfor at BIS-vinneren står med alt, og bruke litt penger på premier og rosetter - så kan en heller få inn mer penger ved å markedsføre utstillingen godt, sørge for at den etableres med et godt rykte for å dra enda mer folk neste år, ha en god kiosk (hvor moderate priser gir høyere salg og inntekter, enn høye priser og minimalt salg), og selge masse lodd. Loddsalg kan en tjene vilt mye penger på. En arrangør har loddtrekning etter hannhund og etter tispe - alle de som taper på første loddtrekningen strømmer jo da til for å kjøpe nye lodd, og de som ikke vil være der hele dagen går ikke glipp av loddtrekningen. Om en kjenner noen som jobber i dagligvare eller hos matprodusent, kan en få billig mat til kiosken. Er dere ute, så er grilling populært - den lukta får folk sultne. Et år hadde vi i komiteen en som jobbet i en godtefabrikk, og han fikk med masse gratis snop - ypperlig som kiosksalg, og populært som premie i B&H. Gjør ting på dugnad, be seks medlemmer komme med et brett muffins eller en langpannekake. 

Vi har også klart å øke katalogsalget ved å ha utlodning på nummerert katalog - klart folk kjøper katalog til 50 kroner, om de kan vinne noe flott. Klubben har fått avtale med Nordic Cab, slik at det på hovedspesialen loddes ut en vogn på de nummererte katalogene, altså krever det ikke at du melder på en gang. En annen arrangør har en lucky loser-premie, hvor alle som ikke blir plassert i sin klasse legger igjen startnummeret i en stor bolle, og etter at hannhundene er ferdig trekkes en fin premie, og det samme skjer etter tispe. Om det er en sponset fruktkurv, et kakefat fra Hadeland, eller noe annet, det varierer. En annen arrangør har ekstrapremier til "gladeste valp" og slikt, og vi har alltid en egen rosett til eldste veteran.

Det er mye en med kreativitet og god planlegging kan gjennomføre av ekstra, men det som er viktig er at dette markedsføres godt slik at folk VET at dette er en utstilling en må få med seg. Bruk medlemsbladet, hjemmeside og FB - vær litt pushy, legg ut oppdateringer og minn folk på at dette er DA PLACE TO BE, med argument - for eksempel bilde av en stor BIR-rosett (de er større og penere fra utenlandske produsenter), eller andre lokkemidler, at dere har fått avtale om rabattert adgangsbillett til Akvariet for de som vil kombinere utstilling med ferie, at dere har utlodning på fem billetter til Fløybanen, eller whatever dere kan finne på. For det hjelper ikke hva slags premier en har i ringen, om folk ikke vet at dette er en utstilling å prioritere, og da må en være selger og være litt pågående - men også lokke med noe som forklarer hvorfor en skal melde på hos DERE. Parklasse har blitt populært på vår spesial, og er lette penger inn i kassa - 100-150 kroner for å melde på på stedet, de tre beste får premie. I fjor mener jeg det var 12 par påmeldt.

Det er mange utstillinger å velge mellom, og spesialene både må og bør ha noe ekstra. Jeg fikk for eksempel høre at Bergen hos oss hadde så veldig koselig spesial, så jeg kjørte dit et år kun fordi jeg hørte det var koselig. Da hadde avdeling Bergen spesial lørdag og avdeling Rogaland på søndag - men på samme sted, og de hadde leid partytelt for felles grilling på lørdagen, de hadde forberedt quiz, og det var veldig sosialt og veldig koselig. Helt klart en utstilling jeg drar på igjen om kalender, lommebok og andre faktorer matcher. Der vant jeg forresten et gavekort fra Egon på lotteriet - nice!

Men som et minimum, når det er spesial, så tenker jeg at en gir ut rosett og premie til BIR og BIM valp, voksen og veteran, cert og reserve-cert, beste oppdretter og avlsklasse - også kan en for eksempel si at CK-rosetten er CK-premien, eller den kan selges til de som ønsker den. Dere har jo fire raser og ikke de samme påmeldingstallene, så jeg regner med at dere har et annet budsjett. Flere og flere går bort fra den lille deltagerrosetten til valp, og gir heller en deltagerpremie til alle valpene for å satse på rekruttering og gi de litt ekstra.

Jeg som i mitt oppdrett gir gavepremie på et par spesialer, og jeg leter alltid bevisst etter noe med bernermotiv som ikke alle allerede har - noe spesielt, så en vet at det fikk jeg på en spesial. Det er mye rart å finne på nett, jeg er ukentlig innom eBay for å lete etter interessante ting, og det kommer av og til nye ting, og kronekursen gjør at en kan spare penger med timing. Om noen i komiteen skal stille i utlandet før deres spesial, kan en se etter premier der også. Og inviter avdelinger, oppdrettere, hannhundeiere og andre engasjerte til å donere gavepremier. Gi dem en annonse i katalogen, så får de noe igjen for det - katalogen printer en jo gratis hos noens arbeidsplass uansett :P 

Jeg formoder raseklubben har en sponsoravtale med en fôrprodusent, som dere også kan da nytte av? Hvis ikke står dere i hvert fall fritt til å spørre hvem dere vil. På en spesial ga V&H 1 kg i deltagerpremie til alle.

Har dere andre kilder hvor dere er gode kunder? Hund-1 sponset vår hovedspesial i flere år, med diverse pelspleieutstyr, fordi vi var gode kunder og dermed fikk en sjanse til å bli enda bedre kjent med deres produkter. De var vel i oppstartsfasen da, men dere har brukshunder - er det en nettbutikk eller konkret butikk som trenger synlighet? 

Jeg liker jo å arrangere slike ting, så jeg tar litt av...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å arrangere, håper jeg? Noen av de som har arrangert i Hordaland før kan vel svare deg på noe? 

Men av det jeg husker av belgerspesialer, så må du ha BIS 1-4 i alle aldersklasser, dvs en vanlig BIS, så BIS valp 1-4, BIS baby 1-4 om dere har det, BIS junior 1-4, BIS unghund 1-4, BIS brukshund 1-4 og BIS veteran 1-4. Jeg mener det var såpass på hovedspesialen i hvert fall, og på de spesialene vi har vært på i Sverige. Sååå mange BIS-finaler :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 2ne said:

Du er ikke alene om å arrangere, håper jeg? Noen av de som har arrangert i Hordaland før kan vel svare deg på noe? 

Men av det jeg husker av belgerspesialer, så må du ha BIS 1-4 i alle aldersklasser, dvs en vanlig BIS, så BIS valp 1-4, BIS baby 1-4 om dere har det, BIS junior 1-4, BIS unghund 1-4, BIS brukshund 1-4 og BIS veteran 1-4. Jeg mener det var såpass på hovedspesialen i hvert fall, og på de spesialene vi har vært på i Sverige. Sååå mange BIS-finaler :P 

Jeg har hele styret bak meg, men alle er helt ny når det kommer til å arrangere utstilling. Alle ble byttet ut "/ Og kan spør hun som har arrangert de tidligere årene om jeg trenger det! Heldigvis ^^
Jeg har også hjulpet til på selve dagen de tidligere årene, handlet inn mat til dommer etc i fjor. Har også ordnet en del ting som blir lettere praktisk med betaling etc på selve dagen. 

Tidligere år har vi bare hatt BIS Valp, BIS Voksen og BIS Veteran. Da vil junior og unghund gå under voksen. Tror det blir lettest mtp økonomien, den er relativt trang :P Vet du hvordan spesialene har gjort det mtp CK, cert, og res.cert rosetter? Gitt ut, eller solgt?

25 minutes ago, SFX said:

På våre lokale spesialer er det delt ut alt av rosetter - inkludert rød, blå, gul og grønn til de som plasserer seg i BHK/BTK. På hovedspesialen, med storcertet, er det også farget plasseringsrosett i alle klasser, inkludert valp. Jeg kan ikke huske at jeg har måttet betale for CK på en eneste spesial, alt gies ut, og det er premier til alle klasse-plasserte, det er som regel en ekstra CK-premie, for cert og reserve-cert, og mange kjører deltagerpremier.

Men vi har stort sett mange påmeldte, høye inntekter og dermed bedre råd - det er stort sett så mange påmeldte i hver klasse at ikke alle får rosett, men bidrar til å "finansiere" de som får.

Angående premier, så liker jeg de spesialene som har etablert seg med et tema. For eksempel avdeling Buskerud har sokker i rødt, blått, gult eller grønt som du får alt ettersom plassering. Jeg har to blå par, et gult og et grønt, og manger det røde paret i samlingen min. Avdeling Trøndelag strikker bernerbamser som har kjole/snekkerbukse i plasseringsfargen - men jeg tror det nå kun er til BHK/BTK, før strikket de til alle plasserte, og det ble samleverdi og mange valgte å dra nettopp fordi det var bra klasseplasseringspremier.

Om dere skal arrangere spesialer hvert år, er det jo greit å ha rutine på premiene - både fordi dere blir storkunde et sted som kan gi rabatt, og fordi dere vet fra år til år hva dere skal gi. Avdeling Østfold har flere år gitt premier fra Askim Bær og Saft, eller hva det heter, så du har fått syltetøy eller saft for klasseplassering, og noe mer for CK, BHK/BTK, cert, også videre. Avdeling Agder har et medlem som er genial på å male berner, så de årene de har hatt spesial så har de gjeveste premiene vært noe fra hennes kunstneriske hånd - og det trekker påmeldinger. Jeg har i hvert fall fem håndmalte premier fra henne og Agderspesialen stående på hedersplass i stua mi, som jeg ser på nå - tre er for CK, en er for cert og en er for BIM veteran. 

Jeg tar imot det jeg får på "ordinære" utstillinger, men på en spesial - lokal eller hoved - synes jeg det kan være ordentlige premier. Hva folk vil ha er selvfølgelig veldig variabelt, men jeg synes det er greit med noe som er et minne fra en spesial, fordi en god plassering der gjerne henger høyere enn på en random nasjonal, i og med at det gjerne er høyere påmeldingstall. Glam vant juniorklassen på to spesialer i fjor - på den ene fikk alle klassevinnere en sele, og det er jo en veldig bra premie, som var sponset av en zoobutikk. Foenix ble nummer to i åpen, og fikk en stor vannskål. Det er i hvert fall premier en kan bruke, selv om det ikke er "spesielle" - men det er noe som har kostet mer enn 19 kroner på Nille. Disse arrangørene var flinke til å gå tiggerunder i nærmiljøet, og var tidlig ute og flinke til å selge seg inn - alle fikk 100 kroners gavekort fra Felleskjøpet i premie, for eksempel. Men en i arrangørkomiteen jobbet i FK, så de brukte egne ressurser og nettverk. På den andre spesialen hvor Glam vant klassen fikk han tørrfôr og to kubbelys, begge deler forsvinner og blir ikke minne - men det var lekre kubbelys, det var det! 

På hovedspesialen har utstillingskomiteen fått en langsiktig sponsoravtale med Hadeland Glassverk, slik at de får gode rabatter der, og vi har de samme premiene i flere år, slik at en kan samle. Jeg har for eksempel fem glass derfra, vunnet i en klasse her og en klasse der, et år da og et år da, det blir et sett til slutt. Jeg har også en bolle i samme servicet. Alle klasseplasserte får ett slikt glass, og om du vinner en klasse får du fire - mener jeg å huske. Eller om du får en bolle? Anyway, det er en langsiktig avtale, slik at en kan spare opp seks glass, eller 12 om du vil.

Er det noe lokalt dere kan få en tilsvarende avtale med? Jeg vet Buskerudspesialen hadde en sponsoravtale med Blaafarveværket et år eller to, for eksempel. Sjekk hvilke ressurser dere har i egne rekker, om noen har egenskaper eller nettverk som kan dras veksler på. 

Nå innser jeg at jeg har mye meninger om premier :P Mitt utgangspunkt, når jeg er med og arrangerer spesialer, er at her kommer mange debutanter, her kommer de som en kan rekruttere som medlemmer til klubben og her kommer de som har sitt første møte med rase og med utstilling. En spesial skal være en sosial happening, hvor det tilfeldigvis også deles ut cert og mestvinnendepoeng. Så jeg er opptatt av sjenerøse premiebord, fordele premiene til flest mulig framfor at BIS-vinneren står med alt, og bruke litt penger på premier og rosetter - så kan en heller få inn mer penger ved å markedsføre utstillingen godt, sørge for at den etableres med et godt rykte for å dra enda mer folk neste år, ha en god kiosk (hvor moderate priser gir høyere salg og inntekter, enn høye priser og minimalt salg), og selge masse lodd. Loddsalg kan en tjene vilt mye penger på. En arrangør har loddtrekning etter hannhund og etter tispe - alle de som taper på første loddtrekningen strømmer jo da til for å kjøpe nye lodd, og de som ikke vil være der hele dagen går ikke glipp av loddtrekningen. Om en kjenner noen som jobber i dagligvare eller hos matprodusent, kan en få billig mat til kiosken. Er dere ute, så er grilling populært - den lukta får folk sultne. Et år hadde vi i komiteen en som jobbet i en godtefabrikk, og han fikk med masse gratis snop - ypperlig som kiosksalg, og populært som premie i B&H. Gjør ting på dugnad, be seks medlemmer komme med et brett muffins eller en langpannekake. 

Vi har også klart å øke katalogsalget ved å ha utlodning på nummerert katalog - klart folk kjøper katalog til 50 kroner, om de kan vinne noe flott. Klubben har fått avtale med Nordic Cab, slik at det på hovedspesialen loddes ut en vogn på de nummererte katalogene, altså krever det ikke at du melder på en gang. En annen arrangør har en lucky loser-premie, hvor alle som ikke blir plassert i sin klasse legger igjen startnummeret i en stor bolle, og etter at hannhundene er ferdig trekkes en fin premie, og det samme skjer etter tispe. Om det er en sponset fruktkurv, et kakefat fra Hadeland, eller noe annet, det varierer. En annen arrangør har ekstrapremier til "gladeste valp" og slikt, og vi har alltid en egen rosett til eldste veteran.

Det er mye en med kreativitet og god planlegging kan gjennomføre av ekstra, men det som er viktig er at dette markedsføres godt slik at folk VET at dette er en utstilling en må få med seg. Bruk medlemsbladet, hjemmeside og FB - vær litt pushy, legg ut oppdateringer og minn folk på at dette er DA PLACE TO BE, med argument - for eksempel bilde av en stor BIR-rosett (de er større og penere fra utenlandske produsenter), eller andre lokkemidler, at dere har fått avtale om rabattert adgangsbillett til Akvariet for de som vil kombinere utstilling med ferie, at dere har utlodning på fem billetter til Fløybanen, eller whatever dere kan finne på. For det hjelper ikke hva slags premier en har i ringen, om folk ikke vet at dette er en utstilling å prioritere, og da må en være selger og være litt pågående - men også lokke med noe som forklarer hvorfor en skal melde på hos DERE. Parklasse har blitt populært på vår spesial, og er lette penger inn i kassa - 100-150 kroner for å melde på på stedet, de tre beste får premie. I fjor mener jeg det var 12 par påmeldt.

Det er mange utstillinger å velge mellom, og spesialene både må og bør ha noe ekstra. Jeg fikk for eksempel høre at Bergen hos oss hadde så veldig koselig spesial, så jeg kjørte dit et år kun fordi jeg hørte det var koselig. Da hadde avdeling Bergen spesial lørdag og avdeling Rogaland på søndag - men på samme sted, og de hadde leid partytelt for felles grilling på lørdagen, de hadde forberedt quiz, og det var veldig sosialt og veldig koselig. Helt klart en utstilling jeg drar på igjen om kalender, lommebok og andre faktorer matcher. Der vant jeg forresten et gavekort fra Egon på lotteriet - nice!

Men som et minimum, når det er spesial, så tenker jeg at en gir ut rosett og premie til BIR og BIM valp, voksen og veteran, cert og reserve-cert, beste oppdretter og avlsklasse - også kan en for eksempel si at CK-rosetten er CK-premien, eller den kan selges til de som ønsker den. Dere har jo fire raser og ikke de samme påmeldingstallene, så jeg regner med at dere har et annet budsjett. Flere og flere går bort fra den lille deltagerrosetten til valp, og gir heller en deltagerpremie til alle valpene for å satse på rekruttering og gi de litt ekstra.

Jeg som i mitt oppdrett gir gavepremie på et par spesialer, og jeg leter alltid bevisst etter noe med bernermotiv som ikke alle allerede har - noe spesielt, så en vet at det fikk jeg på en spesial. Det er mye rart å finne på nett, jeg er ukentlig innom eBay for å lete etter interessante ting, og det kommer av og til nye ting, og kronekursen gjør at en kan spare penger med timing. Om noen i komiteen skal stille i utlandet før deres spesial, kan en se etter premier der også. Og inviter avdelinger, oppdrettere, hannhundeiere og andre engasjerte til å donere gavepremier. Gi dem en annonse i katalogen, så får de noe igjen for det - katalogen printer en jo gratis hos noens arbeidsplass uansett :P 

Jeg formoder raseklubben har en sponsoravtale med en fôrprodusent, som dere også kan da nytte av? Hvis ikke står dere i hvert fall fritt til å spørre hvem dere vil. På en spesial ga V&H 1 kg i deltagerpremie til alle.

Har dere andre kilder hvor dere er gode kunder? Hund-1 sponset vår hovedspesial i flere år, med diverse pelspleieutstyr, fordi vi var gode kunder og dermed fikk en sjanse til å bli enda bedre kjent med deres produkter. De var vel i oppstartsfasen da, men dere har brukshunder - er det en nettbutikk eller konkret butikk som trenger synlighet? 

Jeg liker jo å arrangere slike ting, så jeg tar litt av...

OMG I love you!
Tusen tusen takk! Dette var helt sinnsykt :D 

I forhold til kiosk har jeg avtalt med storcash, så vi kan handle inn litt der, noen i klubben har allerede meldt seg til å bake litt.
Lurer også på om jeg skulle ta med nespressomaskinen min, så de som vil ha noe annet enn svart kaffe eller te kan kjøpe det, det er noe jeg har savnet på utstillinger hvertfall :P 

Idéen om akvariet og fløyen har jeg ikke tenkt på en gang! Dette er jo gull :D Mannen har spilt i band med en som jobber på akvariet, håper vi kan dra noen strenger der! Broren til mannen er blomsterdekoratør, så tenkte å kanskje ordne en litt større bukett til BIS vinner. Også har vi fått noen sponsorgaver allerede fra et par butikker til loddtrekningen vi har. Det hadde vi i fjor, da fikk vi inn en god del, hadde fått mye mer hadde vi ikke gått tom for lodd, så det er veldig populært! Har også planlagt å ha lodd på katalogen. I fjor lagde ei her på sonen (Tonje hos Skistad hundeutstyr) et hjemmesydd halsbånd vi loddet ut, det var kjempe populært!

Vi har ganske trang økonomi, og er på et punkt hvor vi ikke kan arrangere neste år, med mindre vi gjør noe ekstra i år som genererer ekstra penger, for vi har gått i minus de siste 5 årene :P Derfor prøver vi å gjøre litt mer enn vanlig, på et trangt budsjett!

De parklassene, hvem dømmer disse? Dommeren dere har leid inn? Har dere da informert om dette på forhånd da?
Og ang barn&hund, jeg har veldig lyst å ta dette med, men er så usikker hvordan jeg løser dette? Kan hvem som helst dømme dette? Og er det greit å bare ta betalt for dette på selve dagen, og reklamere for at dette er noe ekstra?

Har inntrykk av at spesialen i Bergen har et litt bedre miljø enn andre steder i Norge, utifra hva jeg leser. Og ønsker å holde dette, og gjøre det lille ekstra! Vi er et helt nytt styre, alle de som alltid har vært medlemer og styremedlemmer trakk seg i fjor. Så dette er nytt for oss alle!

Og vi tenkte å printe opp noen vannflasker, evt andre ting med logo på, er det innafor å selge slike ting? Så kan vi også ha dette som premie til noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Wachita skrev:

OMG I love you!

Well, thank you *blushing* :D 

25 minutter siden, Wachita skrev:

Tusen tusen takk! Dette var helt sinnsykt :D 

Phuh, bra at bablingen min ikke skremmer, men kan komme til nytte :D

25 minutter siden, Wachita skrev:

I forhold til kiosk har jeg avtalt med storcash, så vi kan handle inn litt der, noen i klubben har allerede meldt seg til å bake litt.
Lurer også på om jeg skulle ta med nespressomaskinen min, så de som vil ha noe annet enn svart kaffe eller te kan kjøpe det, det er noe jeg har savnet på utstillinger hvertfall :P 

Det høres jo genialt ut å ta med den maskina - tror aldri jeg har sett det noe sted, derimot hørt mange kioskkunder beklage at det ikke finnes melk og sukker til kaffen.

25 minutter siden, Wachita skrev:

Idéen om akvariet og fløyen har jeg ikke tenkt på en gang! Dette er jo gull :D Mannen har spilt i band med en som jobber på akvariet, håper vi kan dra noen strenger der! Broren til mannen er blomsterdekoratør, så tenkte å kanskje ordne en litt større bukett til BIS vinner. Også har vi fått noen sponsorgaver allerede fra et par butikker til loddtrekningen vi har. Det hadde vi i fjor, da fikk vi inn en god del, hadde fått mye mer hadde vi ikke gått tom for lodd, så det er veldig populært! Har også planlagt å ha lodd på katalogen. I fjor lagde ei her på sonen (Tonje hos Skistad hundeutstyr) et hjemmesydd halsbånd vi loddet ut, det var kjempe populært!

Der ser du, dere har mange gode ideer og nettverk allerede!

Det er bare å tenke kreativt og utenfor boksen - på RL-stevnet som klubben arrangerte nylig fikk jeg fra jobben gavekort på to teaterbilletter, som vi ga til beste ekvipasje tilhørende klubben på tvers av klassene - alt annet enn hunderelatert, men mottageren ble veldig glad. Alle kjenner noen som kjenner noen, så en kan spørre vidt og bredt. Og det er mange som sier nei, men om alle spør tre hver, og noen får, så sitter en med noe igjen. 

25 minutter siden, Wachita skrev:

Vi har ganske trang økonomi, og er på et punkt hvor vi ikke kan arrangere neste år, med mindre vi gjør noe ekstra i år som genererer ekstra penger, for vi har gått i minus de siste 5 årene :P Derfor prøver vi å gjøre litt mer enn vanlig, på et trangt budsjett!

Ja, da er det et sånt siste krampetak - og dermed handler det om markedsføring og det sosiale snittet. Nå vet jeg ikke om det er en annen utstilling samme helga, så dere kan lokke med dobbeltutstilling? Er det mulig å organisere noe sosialt kvelden før, som ikke koster noe, men gjør det til en happening? Når det er nasjonal og internasjonal utstilling i Tromsø, så vet jeg at bernermiljøet der reserverer langbord for 20 på et biffhus, så samles alle der og betaler egen mat - men det blir mer sosialt. Grilling og øl er jo en slager, til selvkost hvor dere sørger for griller og kull.

25 minutter siden, Wachita skrev:

De parklassene, hvem dømmer disse? Dommeren dere har leid inn? Har dere da informert om dette på forhånd da?
Og ang barn&hund, jeg har veldig lyst å ta dette med, men er så usikker hvordan jeg løser dette? Kan hvem som helst dømme dette? Og er det greit å bare ta betalt for dette på selve dagen, og reklamere for at dette er noe ekstra?

Jupp, rasedommer dømmer parklassen, og er på forhånd informert om dette. Det er annonsert i forhåndsomtaler og PM, samt at det blir sagt fra et dusin ganger i løpet av helga, slik at folk går og melder seg på. Påmelding på stedet, det samme med barn og hund - som hvem som helst kan dømme, ingen krav der. Kan være greit å legge etter rasebedømmelsen og før finalene, så ringpersonell får en pause til å spise og tisse.

25 minutter siden, Wachita skrev:

Har inntrykk av at spesialen i Bergen har et litt bedre miljø enn andre steder i Norge, utifra hva jeg leser. Og ønsker å holde dette, og gjøre det lille ekstra! Vi er et helt nytt styre, alle de som alltid har vært medlemer og styremedlemmer trakk seg i fjor. Så dette er nytt for oss alle!

Fordelen ved å være ny er at en kan tenke utenfor boksen og ikke har "slik har vi gjort det i alle år"-refrenget å kjempe mot. Ulempen er jo at en mangler rutiner og erfaring. Jeg tenker at det viktigste er at det dere planlegger blir markedsført tydelig, tidlig - så folk blir lokket og melder på. Det er lite penger i å ha store overraskelser underveis som ingen vet om og ikke kan bruke penger på. Oooh, ja, om klubben eller noen i klubben har Vipps og disse, så er det nesten garantert mer inntekter. Hvis jeg tar med 200 kroner på en utstilling for å ha til katalog og kiosk, da får jeg ikke tatt lodd hvis jeg ikke visste om det på forhånd og tok med penger til det. Men om arrangør tar Vipps, da er det lett å bruke mer penger. Jeg disket på et rallystevne, og gikk rett i kiosken med mobilen for å kjøpe trøstekake og masse lodd :D 

25 minutter siden, Wachita skrev:

Og vi tenkte å printe opp noen vannflasker, evt andre ting med logo på, er det innafor å selge slike ting? Så kan vi også ha dette som premie til noen?

Med mindre det er en effektkomité eller tilsvarende i hovedklubben som kan oppleve det som konkurranse, så må jo det være innenfor, tenker jeg. Det kan jo være verdt å høre om hovedklubb og/eller andre avdelinger også er interessert, så de kan være med på å dele utgiftene?

24 minutter siden, Wachita skrev:

Og forresten, har dere tips om et sted å kjøpe fine rosetter? Fant en britisk butikk, men redd det blir for mye mtp toll og moms i tillegg til frakt. 

Jeg mener de sier det lønner seg fra Premiere Rosettes i England, til tross for porto og toll. Ellers mener jeg @HHC (om hun er her enda?) snakket om en rosett-produsent fra Latvia? Om det er lenge til utstillingen, går det jo an å sjekke om dere kjenner noen som skal på ferie i England/Latvia, og kan ta med?

En helt annen idé - om dere har en autorisert instruktør i klubben, så har vel denne lov til å dømme bronsemerkeprøve? Om denne gjør det som dugnad for klubben, eller mot en blomsterkvast, kan det jo gå an å markedsføre med muligheten for å ta bronsemerke, så er det 100-150 kroner inn per hund. Om vi kan få et titalls bernere til å gå opp til bronsemerke på vår hovedspesial, så burde det da være noen belgere også som kan det? Vi har også offisiell LP-stevne, så dommeren tar bronsemerket også. Må dere leie inn dommer, blir det jo for dyrt, men om dere har noen i egne kretser, så kan det jo avholdes i løpet av dagen når det passer og ikke kræsjer i utstillingsringen. F'eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CK- og cert-rosettene har blitt gitt ut gratis de siste årene i vert fall. Tror ikke eg har betalt for de når mine hunder har vunnet. Altså, i stedet for CK-premie så får en rosetten. 

Dalsgård hundemat pleier å sponse premier, hør med han? Og søk til Royal Canin om fôrpremier. Mener søknaden må være inne fire uker før arrangementet. Dersom man ønsker å gi noe i tillegg, så kan det fikses noen billige hundeleker eller noe? Fleecefletter f eks? Vi lagde 12 premier til LP-stevne for en hundrelapp ca. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ingidano said:

CK- og cert-rosettene har blitt gitt ut gratis de siste årene i vert fall. Tror ikke eg har betalt for de når mine hunder har vunnet. Altså, i stedet for CK-premie så får en rosetten. 

Dalsgård hundemat pleier å sponse premier, hør med han? Og søk til Royal Canin om fôrpremier. Mener søknaden må være inne fire uker før arrangementet. Dersom man ønsker å gi noe i tillegg, så kan det fikses noen billige hundeleker eller noe? Fleecefletter f eks? Vi lagde 12 premier til LP-stevne for en hundrelapp ca. 

Har sendt mail til Kjell-Henning :) Også snakket med fish4dogs, så får vi se hva de sier. Hvis ikke hører jeg med RC ^^

Hvordan lagde dere de lekene? Hadde vært kult å lage noen belønningsleker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde stor suksess med å selge toast på vår spesial i år :) 
Noen i styret kom på at de hadde slikt toastjern, da var det bare å kjøpe inn loff, ost og skinke - og smøre i vei! De fikk bein å gå på ja :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wachita said:

Har sendt mail til Kjell-Henning :) Også snakket med fish4dogs, så får vi se hva de sier. Hvis ikke hører jeg med RC ^^

Hvordan lagde dere de lekene? Hadde vært kult å lage noen belønningsleker!

Kjøpte fleecetepper til 30,- pr stk på Jysk, og flettet sånne: 

 Festet en ball i enden også. Mange måter å gjøre det på, bare å søke etter flettemetoder på youtube. 

17311155_10155021935430420_2065586045868171624_o.thumb.jpg.32eaa52d8c1fa7fd46227401a3fc3fda.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde stor suksess med å selge toast på vår spesial i år [emoji4] 
Noen i styret kom på at de hadde slikt toastjern, da var det bare å kjøpe inn loff, ost og skinke - og smøre i vei! De fikk bein å gå på ja [emoji4] 

Ååh, lurt! Vi har jo et sånn griljern vi kan lage toast på! Takk [emoji16]


Stilig! Kanskje vi skal prøve å få lagd noen slike! [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

BIR/BIM og Championatrosett gis bort, alle andre kan kjøpes.
Rosettene kjøper du billigst gjennom hovedklubben, kontakt kasserer. De er små og ganske stusselige, men dere blir i alle fall ikke ruinert. Hvilket kan være greit på en så liten utstilling.
BIS valp, BIS veteran, BIS voksen og en rosett til beste oppdretter, beste avlsgruppe.

Til CK premier, gå på IKEA og finn billige fleecetepper, og annet i samme leia.
BIS premier - finn noe fint på samme sted som over, fruktbolle eller noe sånt, et fat eller lignende. Behøver ikke koste en million.
Merk under/bak med liten klistrelapp NBFK spesial Hordaland og dato.

Kontakt Royal Canine eller annen forprodusent og søk om spons. RC er rause. Men søk i god tid. Oppgi hva du vil ha.

Gå til dyrebutikkene i området og tigg premier til BIS

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Belgerpia skrev:

Rosettene kjøper du billigst gjennom hovedklubben, kontakt kasserer. De er små og ganske stusselige, men dere blir i alle fall ikke ruinert. Hvilket kan være greit på en så liten utstilling.

KJØPE rosetter fra egen klubb? Jøss... Burde ikke det være noe man fikk til lokalavdelingen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Siri skrev:

KJØPE rosetter fra egen klubb? Jøss... Burde ikke det være noe man fikk til lokalavdelingen? 

Vi har tidligere kjøpt fra hovedklubben, men det er fordi trang økonomi begge steder og avskilte regnskap. Men vi betalte ikke full pris.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belgerpia skrev:

Kontakt Royal Canine eller annen forprodusent og søk om spons. RC er rause. Men søk i god tid. Oppgi hva du vil ha.

Vi har dessverre opplevd en del ustabilitet med RC - vi hadde forventet at de ga det samme til alle avdelingene våre som har spesial, men det stemmer ikke. En avdeling fikk et år seks gavekort på tørrfôr til BIR valp, voksen og veteran - og det var det. Samme året arrangerte en annen avdeling et lite, uoffisielt matchshow, og fikk masse - vannkanner, paraplyer, flere fôrsekker, leksikon, og andre effekter. Spesialene på Østlandet får gjerne mer enn de andre i landet, men også der er det forskjell - noen får nok til at hver klassevinner kan få en liten fôrsekk, mens andre bare får tørrfôr til de seks BIR og BIM og resten er effekter (og for oss som stiller mye så ER det grenser for hvor mange RC-paraplyer og vannkanner en trenger).

Alle som har spurt har fått, men det er forskjeller - uten at jeg vet sikkert om det er på grunn av geografi eller årstid (de som bare fikk gavekort i stedet for ting hadde spesial i juli, når det var ferieavvikling, så RC hadde glemt dem til de purret).

Mulig dette har blitt bedre; styret var i prosess med å reforhandle sponsoravtalen da jeg trakk meg, og jeg har ikke vært på noen spesialer i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Just now, SFX said:

Vi har dessverre opplevd en del ustabilitet med RC - vi hadde forventet at de ga det samme til alle avdelingene våre som har spesial, men det stemmer ikke. En avdeling fikk et år seks gavekort på tørrfôr til BIR valp, voksen og veteran - og det var det. Samme året arrangerte en annen avdeling et lite, uoffisielt matchshow, og fikk masse - vannkanner, paraplyer, flere fôrsekker, leksikon, og andre effekter. Spesialene på Østlandet får gjerne mer enn de andre i landet, men også der er det forskjell - noen får nok til at hver klassevinner kan få en liten fôrsekk, mens andre bare får tørrfôr til de seks BIR og BIM og resten er effekter (og for oss som stiller mye så ER det grenser for hvor mange RC-paraplyer og vannkanner en trenger).

Alle som har spurt har fått, men det er forskjeller - uten at jeg vet sikkert om det er på grunn av geografi eller årstid (de som bare fikk gavekort i stedet for ting hadde spesial i juli, når det var ferieavvikling, så RC hadde glemt dem til de purret).

Mulig dette har blitt bedre; styret var i prosess med å reforhandle sponsoravtalen da jeg trakk meg, og jeg har ikke vært på noen spesialer i år.

Man må søke spons til hvert arrangement, man skriver hva man vil ha og hvor man kan hente (butikk de selger RC i), Men de er ikke så mange ansatte der, så lurt å følge opp søknaden selv ca. 14 dager før.
Vi har alltid fått det vi har bedt om, og gjerne mer. Men klart - det kan jo skje at de ikke klarer å leverer og velger gavekrt istedet.  Man kan vel heller ikke forvente forpremier til alle deltagere heller, det er jo normalt at det er til BIR/BIM valp, voksen og veteran.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Man må søke spons til hvert arrangement, man skriver hva man vil ha og hvor man kan hente (butikk de selger RC i), Men de er ikke så mange ansatte der, så lurt å følge opp søknaden selv ca. 14 dager før.
Vi har alltid fått det vi har bedt om, og gjerne mer. Men klart - det kan jo skje at de ikke klarer å leverer og velger gavekrt istedet.  Man kan vel heller ikke forvente forpremier til alle deltagere heller, det er jo normalt at det er til BIR/BIM valp, voksen og veteran.

Jeg er klar over at det må søkes til hvert arrangement, og det har de lokale arrangørene gjort selv, men vi har jo fått instruks på hvordan skjema skal fylles ut, så det blir gjort riktig. Og når samme arrangør kan få forskjellig to år på rad, selv om samme person fyller ut identisk, da er det noe som ikke stemmer. 

Jeg har ikke sagt noe om fôrpremier til alle deltagere, men når noen arrangører får så mange småsekker at alle klassevinnere (det er 14 av dem) kan få, noen har fått så mange småsekker at alle plasserte kan få (dem er det 56 av, om alle klasser er fulltallige, hvilket de aller fleste er med meget gode marginer), og noen får "bare" til BIR og BIM x 3 - da er det noe rart. Derfor ønsket vi å forhandle fram en avtale som sa spesifikt hva våre avdelinger skal få, det gjør det lettere å planlegge også. 

Det ble vanskelig for avdelingene å basere seg på at RC var rause, når det var så uforutsigbart hva som dukket opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Just now, SFX said:

Jeg er klar over at det må søkes til hvert arrangement, og det har de lokale arrangørene gjort selv, men vi har jo fått instruks på hvordan skjema skal fylles ut, så det blir gjort riktig. Og når samme arrangør kan få forskjellig to år på rad, selv om samme person fyller ut identisk, da er det noe som ikke stemmer. 

Jeg har ikke sagt noe om fôrpremier til alle deltagere, men når noen arrangører får så mange småsekker at alle klassevinnere (det er 14 av dem) kan få, noen har fått så mange småsekker at alle plasserte kan få (dem er det 56 av, om alle klasser er fulltallige, hvilket de aller fleste er med meget gode marginer), og noen får "bare" til BIR og BIM x 3 - da er det noe rart. Derfor ønsket vi å forhandle fram en avtale som sa spesifikt hva våre avdelinger skal få, det gjør det lettere å planlegge også. 

Det ble vanskelig for avdelingene å basere seg på at RC var rause, når det var så uforutsigbart hva som dukket opp. 

Ser den :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare arrangert klubbmesterskap, og det er min erfaring, men kan jo komme med mitt likevel. 

Belgerspesial, hvorfor arrangeres bare utstilling? Er mange belgereiere som ikke er interessert i utstilling, men som jeg tenker hadde tatt turen om noe annet også hadde blitt arrangert. Kanskje de også hadde stilt på utstilling da også? Feks og hatt agility/rally/lydighet motsatt dag? Om det er offisielt kan man "desverre" ikke nekte andre raser og delta. Men det er jo også en mulighet og kjøre uoffisielt stevne kun for belgere. 

Angående drikkeflasker med logo, god ide. Jeg hadde kjøpt. Det er praktisk og vi liker og ting med rasen vår på :lol:. Vi hadde drikkeflasker med klubblogoen vår på som premie et år, de ble godt mottatt. Hadde de vært til salgs, tror jeg folk hadde kjøpt. 

Mat, kaker, brus og kaffe. Vi liker og vi kjøper god mat. Jeg ville iværtfall kjørt på med halvbillig toast, det blir kjøpt! Samme med bakverk, kanelsnurrer ol, det går det mye av. Gode kaker også! 

Jeg er en av de lettlurte når det gjelder loddsalg, er det loddsalg kjøper jeg stort sett alltid lodd :lol: Få sponset premier til loddsalg. 

Jeg ville gitt bort flest mulig premier og heller hentet inn inntekter andre plasser. :)

I raseklubben min har vi også en slik vandrepremie (et fat tror jeg?) som BIS-vinneren får hvert år, som går videre til vinner neste år. Mener navnet blir gravert inn hvert år. Med håndtegnet rase på. Kan det være noe? 

Angående sponsing, vær aktiv og tenk utenfor boksen. Vi har feks fått sponset godteri, og gavekort på restaurant. Bruk gjerne nettverket deres. Jeg har også laget egne premier i form av draleker med fleecepledd - billig, billig. Ellers, gå innom alle dyrebutikkene og selg deg selv. 

Rosetter bestiller jeg fra rosettfabrikken og er en fornøyd kunde der :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...