Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten - mellomstor hund med lite pelstell


Kaisen
 Share

Recommended Posts

11 minutter siden, bardmand skrev:

Nei, ti år er ingen høy levealder for en hund, men (dessverre) forholdsvis høyt for en hunderase. Det er forskjell på forventet levealder og gjennomsnittlig levealder. I tallet for gjennomsnittlig levealder regner man også med hunder som har dødd i ulykkeshendelser, f.eks., og her er ofte unge hunder overrepresentert og drar ned tallet. 

Jeg er klar over forskjellen men siden begrepene har en tendens til å bli brukt litt om hverandre til tider, så ville jeg høre hva du mente. Det er beklagelig at man tar med f.eks Bonzo som ble påkjørt da han var 3 år , både fordi det gir et skjevt bilde av forventet levealder og det kan brukes som 'unnskyldning' for forholdsvis lav gjennomsnittlig levealder.. 

'Jeg syns rase NN har kort gjennomsnittlig levelader?  Neida, det er fordi alle de som dør i ulykker også er tatt med det' 

Ser du hvor jeg vil? ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva dine hunder er, er ikke så relevant for min del kjenner jeg   men jeg mener at hundene mine skal tisse på morgenluftingen, og ikke en halv time senere eller en time, fordi det var vått på bak

Hvis du liker basenji, så kan du jo ta en titt på shiba. Mer omgjengelige enn basenjier, mer tilpassa norsk klima og ekstremt undervurderte som livsledsagere og turkompiser.  

Jaha..? Så selv om en god del whippeter ikke kan være alene, så sliter ikke rasen med separasjonsangst ? Så her kan vi altså slappe helt av og ta det med ro? Hvor mange prosent av rasen skal slite med

Posted Images

37 minutter siden, QUEST skrev:

Tja, da er alle min bikkjer 'bortskjemte.'. .:P 

Hva dine hunder er, er ikke så relevant for min del kjenner jeg :P 

men jeg mener at hundene mine skal tisse på morgenluftingen, og ikke en halv time senere eller en time, fordi det var vått på bakken da vi var ute. Jeg gidder heller ikke å skifte tørrfôr hver mnd eller hele tiden finne på noe nytt for at de skal spise. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, QUEST said:

Jeg er klar over forskjellen men siden begrepene har en tendens til å bli brukt litt om hverandre til tider, så ville jeg høre hva du mente. Det er beklagelig at man tar med f.eks Bonzo som ble påkjørt da han var 3 år , både fordi det gir et skjevt bilde av forventet levealder og det kan brukes som 'unnskyldning' for forholdsvis lav gjennomsnittlig levealder.. 

'Jeg syns rase NN har kort gjennomsnittlig levelader?  Neida, det er fordi alle de som dør i ulykker også er tatt med det' 

Ser du hvor jeg vil? ;) 

 

Men den finske (mener jeg, KoiraNet) avelsdata sier vel noe om hva hundene pleier å dø av? Her er lundehunden som eksempel om man trykker på helsestatistikk og dødsårsak i rullegardinen: https://jalostus.kennelliitto.fi/frmTerveystilastot.aspx?R=265&Lang=sv

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://jalostus.kennelliitto.fi/frmTerveystilastot.aspx?R=265&Lang=sv

En slik oversikt som denne burde være tilgjengelig for alle raser. Denne er mye mer interessant enn forventet/gjennomsnittlig levealder. 

Her ser man der dødsårsak er oppgitt, så døde/ble avlivet hele 30% av individene før fylte 7 år av mage/tarmlidelser.. Da mener i alle fall jeg at rasen er alt annet enn stort sett frisk.. Likevel er det en hel del av rase entusiastene som mener at innkryssning ødelegger rasen. Må så være men jeg spør ; er det i det hele tatt etisk forsvarlig å drive avl på en rase der over 30% av individene dør 'før tiden' av  smertefulle lidelser? Er 'renhet' viktigere enn livskvalitet? 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, QUEST said:

https://jalostus.kennelliitto.fi/frmTerveystilastot.aspx?R=265&Lang=sv

En slik oversikt som denne burde være tilgjengelig for alle raser. Denne er mye mer interessant enn forventet/gjennomsnittlig levealder. 

image.jpg

... den er tilgjengelig for alle raser. :) Her (søk etter gruppe og rasen innenfor gruppen): https://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx?Lang=en&R=111

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Snoffe skrev:

Du finner RAS på hjemmesidene til raseklubbene, det står for rasespesifikke avlsstrategier. 

Der går klubbene igjennom hva som er problemer på rasen og hva som funker fint, og hva som bør gjøre noe med. Jeg syntes det er greit å ha med i bakhodet når jeg leter etter rase som er interessant for fremtiden. 

 

Nå kan jeg ikke så mye om rasen, men har du sett på manchester terrier? Den er mellomstor, korthåret... Vet ikke så mye om de har problemer med mye vokt og samkjønnsagresjon da. Sikkert andre som vet noe mer.

 

Når har jeg lest litt generelt om manchester terrier, og så langt liker jeg det jeg leser! Er vel litt skeptisk til terriere da jeg har hørt at de er strie og mye lyd i dem, men MT virker mye mildere :) skal definitivt sette meg mer inn i rasen, samt lese om alle de andre som har blitt nevnt i tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, yurij skrev:

Syns du? I lek kanskje men av alle dem vi har innom i løpet av et år har det aldri slått meg at de er spesielt bråkete/bjeffete  . Whippet derimot :/  

Kommer sikkert an på i hvilke settinger man treffer dem, men jeg har ikke opplevd at lyd er noe man kobler med whippet. Mine er i så måte de stilleste hundene jeg har hatt. Minsten prater litt, men jeg kan vel telle på en hånd de gangene hun har kommet med et bjeff. Noe særlig lyd har jeg heller ikke opplevd hos de whippetene jeg har truffet. 

Jeg har likevel forstått at flere sliter med utagering på andre hunder på tur, der ble jeg ganske overrasket egentlig, når det kom opp. 

Edit: eneste whippeten jeg har møtt som virkelig bjeffa mye, var en usikker sak som bjeffa så intenst på alt og alle at en spisshund virket stille. Det er dog unntaket vel å merke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Sprettballen skrev:

Kommer sikkert an på i hvilke settinger man treffer dem, men jeg har ikke opplevd at lyd er noe man kobler med whippet. Mine er i så måte de stilleste hundene jeg har hatt. Minsten prater litt, men jeg kan vel telle på en hånd de gangene hun har kommet med et bjeff. Noe særlig lyd har jeg heller ikke opplevd hos de whippetene jeg har truffet. 

Jeg har likevel forstått at flere sliter med utagering på andre hunder på tur, der ble jeg ganske overrasket egentlig, når det kom opp. 

Edit: eneste whippeten jeg har møtt som virkelig bjeffa mye, var en usikker sak som bjeffa så intenst på alt og alle at en spisshund virket stille. Det er dog unntaket vel å merke. 

Jeg har heller ikke hørt at whippeten er spesielt bjeffete... heller tvert i mot. Det var en av grunnene til at jeg vurderte whippet i utgangspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke helt karakteristikken av whippet som blir gitt her til å stemme. Ja - det er individer som lider av separasjonsangst men det finnes jo på alle raser, og er i de fleste tilfellene faktisk en ting som eier selv forårsaker. De kan også "prate" en del, men har mer "gauling" enn bjeffing - og er absolutt ikke en hund som bjeffer på alt og alle. Svært få av de jeg også har vært borti har fremstått nervøse og "ikke håndterbare", til tross for at det har blitt mer hobbyavl enn kanskje målrettet avl for å få frem den beste whippeten de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Bjornal skrev:

Jeg får heller ikke helt karakteristikken av whippet som blir gitt her til å stemme. Ja - det er individer som lider av separasjonsangst men det finnes jo på alle raser, og er i de fleste tilfellene faktisk en ting som eier selv forårsaker. De kan også "prate" en del, men har mer "gauling" enn bjeffing - og er absolutt ikke en hund som bjeffer på alt og alle. Svært få av de jeg også har vært borti har fremstått nervøse og "ikke håndterbare", til tross for at det har blitt mer hobbyavl enn kanskje målrettet avl for å få frem den beste whippeten de siste årene.

Det er klart at en hver hund, uansett rase KAN utvikle spearasjonsangst. Men jeg syns det er mye forskjellig som fortelles her. Noen sier rasen er utsatt for sep.angst og noen sier de ikke er det. Det gjør meg enda mer usikker egentlig:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Kaisen said:

Det er klart at en hver hund, uansett rase KAN utvikle spearasjonsangst. Men jeg syns det er mye forskjellig som fortelles her. Noen sier rasen er utsatt for sep.angst og noen sier de ikke er det. Det gjør meg enda mer usikker egentlig:icon_confused:

Meninger er som en rumpe - alle har en. Der noen rumper er store, andre er runde, noen er smale and so on  You get the drift. Helt vanlig - men man skal ta i mente at noen raser kan være mer disponert for ting enn andre. Gener er finurlig sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

Kommer sikkert an på i hvilke settinger man treffer dem, men jeg har ikke opplevd at lyd er noe man kobler med whippet.

Jeg hadde heller aldri tenkt på at whippet = lyd... det var inntil jeg stod parkert ikke så langt fra en bil med whippeter i på Leangen i sommer... og du steike væla som den ene styra og bråka :o Jeg satt i bilen min i minst 3 kvarter, og det var ikke stille mange sekundene på den tida i hvert fall :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere whippeter i treningsgruppene våre (smeller og rally), og lyd er ikke det jeg forbinder med rasen i alle fall. De går derimot i hundebarnehage alle sammen, så det er mulig det er noe separasjonsgreier der. Det som gjør at rasen ikke tiltaler meg i det hele tatt er denne litt forsiktige tilnærmingen de har i treningen. Ingen intensitet, entusiasme eller arbeidsglede, de kaster seg ikke over tildelte oppgaver med hud og hår slik jeg er vant med (og elsker) fra "spaniel-land". Men hvis man ikke har ambisjoner om å drive noe med hundesport spiller kanskje ikke det så stor rolle :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Siri skrev:

Jeg hadde heller aldri tenkt på at whippet = lyd... det var inntil jeg stod parkert ikke så langt fra en bil med whippeter i på Leangen i sommer... og du steike væla som den ene styra og bråka :o Jeg satt i bilen min i minst 3 kvarter, og det var ikke stille mange sekundene på den tida i hvert fall :aww: 

Det er sikkert den ene jeg kommer over hele tiden også :D   De er ihvertfall en stor kontrast til de store myndene. Whippeten bjeffer i møte, de bjeffer i lek, de bjeffer / kjefter/gauler og eierne kaller det prating :D  Ingen av de store myndene bjeffer i opphisselse og forventning men det gjør småttisene. Det er veldig deilig å være på prøver de gangene whippetene går på egen dag feks. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yurij skrev:

Det er sikkert den ene jeg kommer over hele tiden også :D   De er ihvertfall en stor kontrast til de store myndene. Whippeten bjeffer i møte, de bjeffer i lek, de bjeffer / kjefter/gauler og eierne kaller det prating :D  Ingen av de store myndene bjeffer i opphisselse og forventning men det gjør småttisene. Det er veldig deilig å være på prøver de gangene whippetene går på egen dag feks. 

Altså, kjefting og gauling ligger ikke i min definisjon på prating altså. Men som jeg sa, det kommer nok an på hvilke settinger man ser de i. Jeg har aldri satt mine bein på en LC-prøve, så jeg vet ikke hvordan de er der.  Jeg fortalte bare hva som er min erfaring i de settingene jeg treffer de i. Jeg tviler ikke på at andre kan ha andre opplevelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

Det er sikkert den ene jeg kommer over hele tiden også :D   De er ihvertfall en stor kontrast til de store myndene. Whippeten bjeffer i møte, de bjeffer i lek, de bjeffer / kjefter/gauler og eierne kaller det prating :D  Ingen av de store myndene bjeffer i opphisselse og forventning men det gjør småttisene. Det er veldig deilig å være på prøver de gangene whippetene går på egen dag feks. 

Tja. Jeg synes nå de store også kan ha relativt mye lyd på prøver, spesielt galgo og saluki. Men vi kan vel heller si at det enkelte kan se på som forstyrrende og bråkete kan være uproblematisk for andre siden vi trolig ikke blir enig.

Beklager til op at vi "raserer" tråden litt med ting som er irrelevant for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg har likevel forstått at flere sliter med utagering på andre hunder på tur, der ble jeg ganske der ble jeg ganske overrasket egentlig, når det kom opp

 

4 timer siden, Siri skrev:

Jeg hadde heller aldri tenkt på at whippet = lyd... det var inntil jeg stod parkert ikke så langt fra en bil med whippeter i på Leangen i sommer... og du steike væla som den ene styra og bråka :o Jeg satt i bilen min i minst 3 kvarter, og det var ikke stille mange sekundene på den tida i hvert fall :aww: 

Det er godt mulig det står whippet på stamtavla til slike individer ..men sorry, whippet er det ikke.. :thumbsdown:

4 timer siden, Wilhelmina skrev:

Vi har flere whippeter i treningsgruppene våre (smeller og rally), og lyd er ikke det jeg forbinder med rasen i alle fall. De går derimot i hundebarnehage alle sammen, så det er mulig det er noe separasjonsgreier der. Det som gjør at rasen ikke tiltaler meg i det hele tatt er denne litt forsiktige tilnærmingen de har i treningen. Ingen intensitet, entusiasme eller arbeidsglede, de kaster seg ikke over tildelte oppgaver med hud og hår slik jeg er vant med (og elsker) fra "spaniel-land". Men hvis man ikke har ambisjoner om å drive noe med hundesport spiller kanskje ikke det så stor rolle :) 

6 timer siden, Sprettballen skrev:

Nei, whippet skal ikke være typen 'lever bare for å tjene deg'.. 'Whats in it for me' er mye mer whippet og just derfor jeg liker rasen :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wilhelmina skrev:

Vi har flere whippeter i treningsgruppene våre (smeller og rally), og lyd er ikke det jeg forbinder med rasen i alle fall. De går derimot i hundebarnehage alle sammen, så det er mulig det er noe separasjonsgreier der. Det som gjør at rasen ikke tiltaler meg i det hele tatt er denne litt forsiktige tilnærmingen de har i treningen. Ingen intensitet, entusiasme eller arbeidsglede, de kaster seg ikke over tildelte oppgaver med hud og hår slik jeg er vant med (og elsker) fra "spaniel-land". Men hvis man ikke har ambisjoner om å drive noe med hundesport spiller kanskje ikke det så stor rolle :) 

Man kan få til et og annet med whippet, men det krever litt å finne riktig motivasjon. Jeg tror også at å venne de til at trening er kjekt fra valpeben av er ganske så viktig. Spesielt å opprettholde leken. Men nei, noe arbeidsnarkoman er de på ingen måte og det vurderes nøye om det du ber om lønner seg.

Jeg trener lydighet med min eldste, og det som frustrerer meg mest i treningen der er at hun ikke vil ligge på harde underlag, noe som gjør fellesdekk-trening utfordrende. Man kan da ikke LIGGE på asfalt? Regner med det er ganske ubehagelig for de da, for hun ligger mer enn gjerne på gress. Ruta derimot, der var hun best i sin klasse på kurs og raste fra de andre deltagerne. Sannsynligvis fordi hun 1. liker å løpe og 2. er rimelig selvstendig, så det er ikke viktig for henne HVOR ballen kommer fra, så lenge den kommer. Schäferen på sin side var treningsnarkoman, men ruta kom vi ikke i mål med, fordi hun hadde et så sinnsykt førersug at hun løp ut med et halvt øye på meg. 

Så har man noen særlige ambisjoner innen hundesport, hvert fall type prikesporter, så velger man ikke whippet. Men på hobbynivå bare for gøy kan de godt trenes innen flere grener. Man har nok dog en fordel om man har trent litt hund før og vet hva det går i rent teknisk. Jeg ser ikke for meg at whippet er den enkleste rasen å begynne hundesport med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Du holder til i Rogland, gjør du ikke? I såfall kan du hilse på mine :) 

Desverre ser det ikke ut til at det blir whippet med det første :( MEN jeg tar veldig gjerne en rain check på det hvis (når) jeg klarer å overtale samboer:lol:hadde vært veldig kjekt å treffe noen hvis vi skal skaffe oss rasen. Det blir jo ikke helt det samme å bare lese om de på nett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Desverre ser det ikke ut til at det blir whippet med det første :( MEN jeg tar veldig gjerne en rain check på det hvis (når) jeg klarer å overtale samboer:lol:hadde vært veldig kjekt å treffe noen hvis vi skal skaffe oss rasen. Det blir jo ikke helt det samme å bare lese om de på nett..

Mine er så sjarmerende at han greier ikke la være :D Dere skulle vært med på en fotballbane og sett når de løper sammen, det får mange til å bli fascinert og trollbundet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer meg inn i gjengen som ikke oppfatter whippet generelt som bjeffete/gneldrete. Jeg har vært på mange treff med mye whippeter samtidig (forskjellig alder, kjønn, linjer), og ja - det er alltids én eller to som gnåler og kjefter når intensiteten er høy, men det er ikke normalen. Akkurat som det på alle (?) andre raser vil være noen som ikke klarer å styre seg når det blir spennende eller intenst. Jeg syns ikke det er riktig å kategorisere rasen som bråkete, etter min oppfatning og erfaring.

Jeg kan ikke generalisere basert på min egne hund, men hun er i alle fall svært stille. Og omgjengelig :) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...