Gå til innhold
Hundesonen.no

tur vs hagebesøk om morgenen


Kristine&Mira

Recommended Posts

Hei hei ..

jeg og samboeren min har en liten valp...og vurderer å la dagens første dobesøk skje i hagen ( vi har en stooor hage med fiskedam og bro og det hele) for å unngå å ase opp hunden før vi går på jobb (da er jo gjerne hunden innendørs).... Hva er deres erfaringer med å sleppe hunden ut i hagen vs å gå tur med den? blir hundet giret av å gå tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero roer seg ganske fort etter tur, så jeg kan godt gå en halv time til 1 times tur og han roer seg etter 5 min. Men siden han er så trøtt om morgenen så får han bare tissetur i hagen.

Du må nesten se det litt an. Blir valpen veldig oppkavet etter tur så kan dere gjerne bare slippe han ut i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår er ute i hagen om morgenen mens vi dusjer og gjør oss klar for dagen. Vi fikk oss ikke hund før vi fikk egen hage og dermed mulighet til å kunne ha den ute alene om morgenen. Synes morningene er hektiske sånn som de er, så tur det får hun senere på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det tar så lang tid å få Pippin til å gjøre fra seg i hagen. En liten tur setter fart på sakene!

samme her..ask trenger å bevege seg får å få igang systemet, men siden hagen tol poster er såpass stor vil jeg rur det går bra :wub: hørtes veeldig koselig ut hvertfall :wub: men trur ikke hunden blir oppkavet etter tur om morgenen da. ask blir det om han ikke får tur, men det er jo fordi han er vant med tur om morningen. :P

prøv deg fram, så finner du nok en fin løsning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er bedre å gå en tur, som de andre sier det setter igang systemet og hundene ser litt annet en bare huset og hagen. :wub:

Det er greit at man har stor hage som man kan slippe hunden i, men man må passe seg for å bli for lat og bare slippe den ut i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går tur til han har fått gjordt fra seg, kan ta 10min kan ta 1t, uannsett dette tror jeg er hva man venner hunden sin til. Venner du hunden med hagen fra den er liten, ja da slipper du kanskje unna turer på morgenen åssa omvendt. Kiefher må ha masa lenge og ikke fått kommet seg ut for at han skal gjøre noe i hagen, han forlanger tur. Slipper jeg han bare ut på plena om morgenen skjer det ikke mye annet en litt tissing. Men så har vi jo vent han til og få tur om morgenen, om ettermiddagen og om kvelden.

Så jeg kommer fram til at dette er en vanesak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går tur til han har fått gjordt fra seg, kan ta 10min kan ta 1t, uannsett dette tror jeg er hva man venner hunden sin til. Venner du hunden med hagen fra den er liten, ja da slipper du kanskje unna turer på morgenen åssa omvendt. Kiefher må ha masa lenge og ikke fått kommet seg ut for at han skal gjøre noe i hagen, han forlanger tur. Slipper jeg han bare ut på plena om morgenen skjer det ikke mye annet en litt tissing. Men så har vi jo vent han til og få tur om morgenen, om ettermiddagen og om kvelden.

Så jeg kommer fram til at dette er en vanesak :D

Ja det er nok en vanesak. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hunden absolutt ikke blir giret av å gå en tur - snarere tvert imot. Vi går en tur på 20-30 min hver morgen og stikker bort til skogen der hun kan løpe fritt og snuse godt på litt ferske dyrespor og tråkk fra andre hunder og mennesker. Jeg tror at snusing gjør at de blir litt slitne. Når vi kommer hjem spiser hun litt og så flater hun helt ut. Da har jeg litt god samvittighet når jeg drar på jobb og lar henne være alene hjemme.

Men jeg tror at hunder venner seg fort til hvilke rutiner man lager seg. Har en venninne som slipper hunden ut i hagen og det er helt greit for den å få denne lille lufteturen på morgenen. Naboen lufter hunden sin fra huset og opp til postkassa og det er ca 150 m og det funker helt greit for de.

Men da hunden min var valp luftet jeg henne i hagen og hun gjorde alltid fra seg der.. Da hun vokste til så hadde jeg ikke lyst til å få hagen full av dritt så jeg begynte å gå tur på morgenen og måtte gå ganske lenge før hun bare måtte - virket som hun ventet på å komme tilbake til trygge hagen for å gjøre fra seg. Etterhvert som rutinen med morgentur ble mer innarbeidet så har det motsatte skjedd - hun vil ikke gjøre fra seg i hagen og vi bare må ut på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de dagene lars drar på jobb, lufter han henne i hagen, og jeg går en tur med henne når jeg står opp. De dagene jeg skal på jobb er det samme rutinene, men da er toya aleine hjemme t jeg kommer hjem. Og da blir det tur med en gang jeg kommer hjem. funker fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo litt av resten av dagen.

Skal man på jobb å bli borte fra hunden i mange timer, synes jeg den fortjener en tur. Jeg går alltid tur med hunden de dagene jeg drar på jobb, men i helgene er det kun hagen på morgenen, så blir det tur litt senere på dagen.

Min hund blir mer oppjaget over å ikke få tur, enn å få tur. På turen får han samtidig brukt hodet litt, og er rolig og tilfreds når jeg drar fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal gå bra jeg..

Mange som slipper ut hundene i hagen på morra turen..

har du stor hage som du sier så går hunden løpt fra seg litt også...

Jeg gjordet det når jeg bodde i hus med stor hage... tok morra tur innimellom da.. for å variere litt..

Men de fikk jo 2 lengre turer senere på dagen.. noen ganger 3-4 turer.. kom ann på hvordan dagen var..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...