Guest *Kat84* Skrevet 7. Juni 2017 Rapporter Skrevet 7. Juni 2017 29 minutter siden, Justisia skrev: NKK var visst klar over at det kom nye regler, men de ventet at de ikke kom før 1 Juli. De ble tatt på senga i helgen, de som så mange andre. MT har blitt stilt en rekke spørsmål vedrørende de nye reglene som de ikke kan eller vil svare på (i alle fall har de ikke svart på dette enda) Fant dette i en gruppe, kopi fra en mail som en eller annen hadde sendt til MT: "Hva om oppdretter fra utlandet reiser til Norge med hunden og så finner ut at denne skal selge hunden her? Og kan oppdretter selge hunden til en som er registrert som eksportør og så kan denne selge den videre til Norge? Altså at oppdretter A som kun har ett kull i året og to hunder selger hunden til oppdretter B som har tre kull i året (regler for Sverige) og 10 hunder og oppdretter B selger den videre til meg?" En kreativ måte og gjøre det på, så er man heldig og finner en oppdretter som går med på det så kan det sikkert fungere. Bare de ikke finner på noe for å unngå det nå når noen faktisk har stilt spørsmål om det. Siter
Justisia Skrevet 7. Juni 2017 Rapporter Skrevet 7. Juni 2017 Akkurat nå, *Kat84* skrev: En kreativ måte og gjøre det på, så er man heldig og finner en oppdretter som går med på det så kan det sikkert fungere. Bare de ikke finner på noe for å unngå det nå når noen faktisk har stilt spørsmål om det. Godt poeng Man vet aldri Jeg spurte om MT hadde samarbeid med NKK slik at de ville vite om noen hadde kjøpt hund og gått utenom loven for å få den inn. Nei, det hadde de jo ingen mulighet til siden vi i Norge ikke har registreringsplikt, men de regnet med at NKK ville varsle dem om de hadde mistanke om smugling da ... Siter
simira Skrevet 7. Juni 2017 Rapporter Skrevet 7. Juni 2017 42 minutes ago, Justisia said: NKK var visst klar over at det kom nye regler, men de ventet at de ikke kom før 1 Juli. De ble tatt på senga i helgen, de som så mange andre. MT har blitt stilt en rekke spørsmål vedrørende de nye reglene som de ikke kan eller vil svare på (i alle fall har de ikke svart på dette enda) Fant dette i en gruppe, kopi fra en mail som en eller annen hadde sendt til MT: "Hva om oppdretter fra utlandet reiser til Norge med hunden og så finner ut at denne skal selge hunden her? Og kan oppdretter selge hunden til en som er registrert som eksportør og så kan denne selge den videre til Norge? Altså at oppdretter A som kun har ett kull i året og to hunder selger hunden til oppdretter B som har tre kull i året (regler for Sverige) og 10 hunder og oppdretter B selger den videre til meg?" Det er noe regler for å forhindre det første der, jeg lurer på om det regnes som eksport hvis du reiser til et annet land med varen og selger den der. Men å selge videre til eksportør er det forsåvidt ingen som kan kontrollere eller styre, slik jeg ser det. Siter
yurij Skrevet 7. Juni 2017 Rapporter Skrevet 7. Juni 2017 4 timer siden, Kåre Lise skrev: Dette er EU og har nok lite med sommervikar hos MT og NKK å gjøre. http://ec.europa.eu/food/animals/pet-movement/eu-legislation/intra-union-trade_en I Eu gjelder fremdeles ikke- kommersiell import. Det gjør det ikke i Norge Siter
Orca Skrevet 8. Juni 2017 Forfatter Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 Nå har de kommet med en like tullete presisering av reglene. Jeg har i allefall fått alle mine frykter bekreftet, det vil nå være helt umulig å kjøpe hund fra anerkjente, dyktige hobbyoppdrettere som driver i småskala. "Hva er reglene for å hente hund, katt eller ilder i utlandet? For å beskytte dyr og folk mot alvorlige smittsomme dyresykdommer har vi et sett med strenge regler som er felles for alle EU-land. hvis du skal hente en ny hund, katt eller ilder i utlandet må du være klar over hvilke strenge vilkår som gjelder. Regelverket er komplisert og kan være vanskelig å sette seg inn i. Hvis du har en norsk hund, katt eller ilder som skal være med deg på ferie trenger du ikke å forholde deg til dette, da reiser du som vanlig. Det er viktig at du er klar over at henting av dyr i utlandet vil alltid regnes som en kommersiell handling da dyret ikke har reist med eier som en del av eierens reisefølge, men skal overtas av ny eier. Dette er ikke nye regler, men det har forståelig nok vært mye forvirring om hva som gjelder. I Juni 2017 presiserte derfor Mattilsynet hva regelverket sier om henting av dyr i utlandet. Her er en liten oversikt til deg som lurer på hva som skal til for å hente hund, katt eller ilder i utlandet. • Hvis du skal kjøpe eller hente et dyr i utlandet må du være registrert som importør og førstemottaker av levende dyr hos Mattilsynet. Deretter må du følge reglene for kommersiell import av dyr, som er mer omfattende. Du registrerer deg her: https://skjema.mattilsynet.no/mats Her kan du også registrere dyreholdet ditt dersom du skal eksportere slike dyr. • Alle dyr som kjøpes eller hentes i utlandet må komme fra en oppdretter eller virksomhet som er registrert hos veterinærmyndighetene i det aktuelle landet. Du bør kunne dokumentere at hunden du har hentet kommer fra en registrert oppdretter. Hvis du ikke kan det vil vi kunne nekte hunden innreise til Norge. • Du må melde fra til Mattilsynet innen 48 timer før dyret skal tas med inn til Norge. • Hvis du allerede har bestilt en hund i utlandet, og kan bevise at det ble gjort før presiseringene i regelverket som kom nå i juni, trenger du ikke å følge punktene over. Du får unntak for disse punktene frem til 1.september 2017. Reglene er strenge, og skal hindre at folk tar med seg dyr til Norge som kan utgjøre en helserisiko for dyr og mennesker. Vi har heldigvis en god dyrehelse i Norge, og det ønsker vi å bevare. Vi leser alle kommentarer og spørsmål under dette innlegget. Vi forsøker å svare fortløpende på det dere lurer på, og setter pris på tilbakemeldinger på hva som er uklart og trenger presiseringer. Takk for tålmodigheten!" Jeg forstår ikke helt dette på EU sine sider. MT argumenterer med at dette er felles regler for hele EU. Og på siden står dette:http://ec.europa.eu/food/animals/pet-movement/eu-legislation/intra-union-trade_en Hvis dette faktisk stemmer, er jo hele EU underlagt disse kravene? Og det betyr jo at oppdrettere innen hele EU også må registrere seg hos hvilken nå enn veterinærmyndighet de har for å importere og eksportere valp? Da er ikk eproblemet SÅ stort vel? Forutenom at de andre landene som Sverige kanksje har visse krav for å kunne stå i registeret som oppdretter... Men med tiden vil kanskje press fra hobbyoppdrettere gjøre at dem også kanskje kan få registrere og få den godkjenningen som trengs? Eller? Jeg skjønner ingenting. Siter
yurij Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 Akkurat nå, Orca skrev: Nå har de kommet med en like tullete presisering av reglene. Jeg har i allefall fått alle mine frykter bekreftet, det vil nå være helt umulig å kjøpe hund fra anerkjente, dyktige hobbyoppdrettere som driver i småskala. Hva er reglene for å hente hund, katt eller ilder i utlandet? For å beskytte dyr og folk mot alvorlige smittsomme dyresykdommer har vi et sett med strenge regler som er felles for alle EU-land. hvis du skal hente en ny hund, katt eller ilder i utlandet må du være klar over hvilke strenge vilkår som gjelder. Regelverket er komplisert og kan være vanskelig å sette seg inn i. Hvis du har en norsk hund, katt eller ilder som skal være med deg på ferie trenger du ikke å forholde deg til dette, da reiser du som vanlig. Det er viktig at du er klar over at henting av dyr i utlandet vil alltid regnes som en kommersiell handling da dyret ikke har reist med eier som en del av eierens reisefølge, men skal overtas av ny eier. Dette er ikke nye regler, men det har forståelig nok vært mye forvirring om hva som gjelder. I Juni 2017 presiserte derfor Mattilsynet hva regelverket sier om henting av dyr i utlandet. Her er en liten oversikt til deg som lurer på hva som skal til for å hente hund, katt eller ilder i utlandet. • Hvis du skal kjøpe eller hente et dyr i utlandet må du være registrert som importør og førstemottaker av levende dyr hos Mattilsynet. Deretter må du følge reglene for kommersiell import av dyr, som er mer omfattende. Du registrerer deg her: https://skjema.mattilsynet.no/mats Her kan du også registrere dyreholdet ditt dersom du skal eksportere slike dyr. • Alle dyr som kjøpes eller hentes i utlandet må komme fra en oppdretter eller virksomhet som er registrert hos veterinærmyndighetene i det aktuelle landet. Du bør kunne dokumentere at hunden du har hentet kommer fra en registrert oppdretter. Hvis du ikke kan det vil vi kunne nekte hunden innreise til Norge. • Du må melde fra til Mattilsynet innen 48 timer før dyret skal tas med inn til Norge. • Hvis du allerede har bestilt en hund i utlandet, og kan bevise at det ble gjort før presiseringene i regelverket som kom nå i juni, trenger du ikke å følge punktene over. Du får unntak for disse punktene frem til 1.september 2017. Reglene er strenge, og skal hindre at folk tar med seg dyr til Norge som kan utgjøre en helserisiko for dyr og mennesker. Vi har heldigvis en god dyrehelse i Norge, og det ønsker vi å bevare. Vi leser alle kommentarer og spørsmål under dette innlegget. Vi forsøker å svare fortløpende på det dere lurer på, og setter pris på tilbakemeldinger på hva som er uklart og trenger presiseringer. Takk for tålmodigheten! Svenskene trodde kanskje det holdt å melde hunden som skal importeres inn i TRACES ? Det gjøres hos jordbruksverket i Sverige. Man registrer hunden og får med et dokument som følger hunden på reisen. Holder det tro? Siter
xxx12345 Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 1 time siden, Orca skrev: Det er viktig at du er klar over at henting av dyr i utlandet vil alltid regnes som en kommersiell handling da dyret ikke har reist med eier som en del av eierens reisefølge, men skal overtas av ny eier. Men dette blir jo feil. Om jeg reiser til Frankrike og henter en hund, så er jeg eier idet den er betalt og kontrakten er underskrevet. Da reiser jo dyret med eier som en del av eiers reisefølge - den skal ikke overtas av noen andre. 2 Siter
Orca Skrevet 8. Juni 2017 Forfatter Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 13 minutter siden, Line skrev: Men dette blir jo feil. Om jeg reiser til Frankrike og henter en hund, så er jeg eier idet den er betalt og kontrakten er underskrevet. Da reiser jo dyret med eier som en del av eiers reisefølge - den skal ikke overtas av noen andre. Hmm javisst det stemmer jo. Siter
yurij Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 1 time siden, Line skrev: Men dette blir jo feil. Om jeg reiser til Frankrike og henter en hund, så er jeg eier idet den er betalt og kontrakten er underskrevet. Da reiser jo dyret med eier som en del av eiers reisefølge - den skal ikke overtas av noen andre. Man får bare bestille plass til hund på fly begge veier da. 1 Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 På 6/5/2017 at 0:08 PM, Orca skrev: Slutt på å kunne hente hund i utlandet? Ikke fra DK https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Sider/Eksport-og-udfoersel-af-hunde-katte-og-fritter.aspx?Indgang=Dyr Siter
Gjest Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 2 hours ago, Line said: Men dette blir jo feil. Om jeg reiser til Frankrike og henter en hund, så er jeg eier idet den er betalt og kontrakten er underskrevet. Da reiser jo dyret med eier som en del av eiers reisefølge - den skal ikke overtas av noen andre. Men du importerer allikevel en hund som ikke har vært i Norge før - inn til Norge. Det er hele poenget. Ellers kunne jo alle bare dratt ned til Romania, betalt 50kr og skrevet under på en kontrakt, røska med seg en bakterie/virus/parasitt-befengt gatehund og deretter kverulert om at det er jo deres hund nå så slepp oss inn. Siter
xxx12345 Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 1 time siden, Kangerlussuaq skrev: Men du importerer allikevel en hund som ikke har vært i Norge før - inn til Norge. Det er hele poenget. Ellers kunne jo alle bare dratt ned til Romania, betalt 50kr og skrevet under på en kontrakt, røska med seg en bakterie/virus/parasitt-befengt gatehund og deretter kverulert om at det er jo deres hund nå så slepp oss inn. Om det ikke kom tydelig frem så var det formuleringen fra MT jeg mener var dårlig i dette tilfellet. Siter
Gjest Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 Just now, Line said: Om det ikke kom tydelig frem så var det formuleringen fra MT jeg mener var dårlig i dette tilfellet. Sliter med å se hvordan man kan tenke/lese noe annet enn at man importerer et dyr som ikke har vært i Norge før. Siter
xxx12345 Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev: Sliter med å se hvordan man kan tenke/lese noe annet enn at man importerer et dyr som ikke har vært i Norge før. Deg om det, jeg synes formuleringen var dårlig. Siter
Tyttebæra Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 Fader, der ryker vel raskt 2018-valpen min. Håper det holder å melde hunden inn gjennom TRACES, sånn at man kan omgå at oppdrettet må være registrert. Kan ikke si annet enn at dette er et helt fantastisk regelverk. Virkelig imponert over hvordan de har klart å lage en forskrift som ikke rammer noen andre enn små oppdrettere. Skulle man likevel gå i ekstreme baner, kunne man da for svingende bare nektet import av uregistrerte hunder. Da hadde i det minste den organiserte gatehundimporten blitt stanset. 10 Siter
Tonje Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 Jeg velger å ikke krisemaksimere før vi vet mer om hvordan dette vil fungere i praksis, men jeg blir jo litt bekymra for at min fremtidige hund plutselig kan bli veldig vanskelig å få tak i..Det kryr ikke av oppdrettere i Norge og jeg hadde sett for meg å importere fra Sverige. 2 Siter
Raksha Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 Jeg skjønner fremdeles ikke poenget med disse endrede reglene... Er det kommet frem noen plass? Siter
Guest *Kat84* Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 1 time siden, CrazyTerrierLady skrev: Fader, der ryker vel raskt 2018-valpen min. Håper det holder å melde hunden inn gjennom TRACES, sånn at man kan omgå at oppdrettet må være registrert. Kan ikke si annet enn at dette er et helt fantastisk regelverk. Virkelig imponert over hvordan de har klart å lage en forskrift som ikke rammer noen andre enn små oppdrettere. Skulle man likevel gå i ekstreme baner, kunne man da for svingende bare nektet import av uregistrerte hunder. Da hadde i det minste den organiserte gatehundimporten blitt stanset. Slik jeg tolket det når alt dette nye begynte å snakkes om for noen måneder siden var det nettopp at gatehundimport skulle bli vanskeligere, ikke at all import skulle bli håpløs. Akkurat nå, Tonje skrev: Jeg velger å ikke krisemaksimere før vi vet mer om hvordan dette vil fungere i praksis, men jeg blir jo litt bekymra for at min fremtidige hund plutselig kan bli veldig vanskelig å få tak i..Det kryr ikke av oppdrettere i Norge og jeg hadde sett for meg å importere fra Sverige. I Sverige må de være registrert i Jordbruksverket. Der kan oppdrettere bli registrert om de har 3 kull i året, eller har 10 hunder hjemme. Det er i hvert fall hva MT har nevnt på enkelte henvendelser. Siter
yurij Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 så man kan registrere hunden i TRACES ? Siter
Meg Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 har sendt mail til mattilsynet og spurt hvajeg skal gjøre for å hente valp i Sverige (parringsvalp...). Har ikke fått svar. Frustrert! har god på meg da. Den er bare såvidt laget... Siter
Tonje Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 Akkurat nå, *Kat84* skrev: Slik jeg tolket det når alt dette nye begynte å snakkes om for noen måneder siden var det nettopp at gatehundimport skulle bli vanskeligere, ikke at all import skulle bli håpløs. I Sverige må de være registrert i Jordbruksverket. Der kan oppdrettere bli registrert om de har 3 kull i året, eller har 10 hunder hjemme. Det er i hvert fall hva MT har nevnt på enkelte henvendelser. Å der forsvinner det jo plutselig en hel del av oppdrettere da Siter
Guest *Kat84* Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 19 minutter siden, Tonje skrev: Å der forsvinner det jo plutselig en hel del av oppdrettere da Ja, det blir korte lister. Men kanskje det kan være mulig å omgå det ved å registrere importen i TRACES som ble nevnt over? MT svarer jo ikke så veldig utfyllende har jeg sett, så det kan jo være muligheter. Vi får håpe det, ellers blir det høy innavl etter hvert, eventuelt mindre gode linjer som avles på fordi det er det som er tilgjengelig i utlandet.. Siter
Siri Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 Jeg spurte min franske venninne om hun hadde registert sitt oppdrett i noe sentralt register eller hos noe a la MT (siden MT hevder at dette er normalt utenlands og at denne endringen bare er en innstramming av regelverket) - men det hadde hun aldri hørt noe som helst om. Siter
Guest Jonna Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 Akkurat nå, Siri skrev: Jeg spurte min franske venninne om hun hadde registert sitt oppdrett i noe sentralt register eller hos noe a la MT (siden MT hevder at dette er normalt utenlands og at denne endringen bare er en innstramming av regelverket) - men det hadde hun aldri hørt noe som helst om. Jeg spurte en NL oppdretter om det samme. Der regner de kennel klubben som rette instans og han som medlem var da "godkjent" oppdretter og dermed også eksportør. Alle veterinærene der var regnet som offentlig vist og traces hadde han aldri hørt om. Han eksporterer til hele europa og andre deler av verden... Siter
yurij Skrevet 8. Juni 2017 Rapporter Skrevet 8. Juni 2017 Akkurat nå, JeanetteH skrev: Jeg spurte en NL oppdretter om det samme. Der regner de kennel klubben som rette instans og han som medlem var da "godkjent" oppdretter og dermed også eksportør. Alle veterinærene der var regnet som offentlig vist og traces hadde han aldri hørt om. Han eksporterer til hele europa og andre deler av verden... Svenskene bruker TRACES når de eksporterer til Storbrittannia som cargo og sier det ikke er noen stor sak med den registreringen der. Man kan jo håpe at det er nok ... Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.