Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur hver dag?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Trenger hunder tur hver dag, hvis de får annen aktivitet som sliter dem ut.

F.eks. leke ute i en time eller søk etter godbiter og spor istedenfor en tre kvarters tur...

Sier ikke at det skal være sånn hver dag, men et alternativ av og til hvis man ikke har ork til så mye tur...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å slakke av på en tur eller to hvis man er syk eller at det er uvær osv. Det tåler det fleste. og hvis du finner andre måter å stimulere dem på er jo det flott, så unngår man så mye masing. Min hund vil helst ha to turer om dagen, så da jeg var syk ble det endel masing ja.. Men er hunden vant til 3 timers fjellturer om dagen blir det nok endel masing. De dør ikke, men det blir et ork for eieren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har veldig mye å si hvilket aktiviserings nivå hunden ligger på da, men en hund dør ikke av en dag uten tur nei.

Så lenge den blir aktivisert på andre måter.

Gikk ikke tur i dag selv. *Shame on me*

Men min unnskyldning, Cody er enda valp, Diego krever ikke allverden og det gikk ikke an å se en dritt ute.. :P (Tåke)

Så vi trente litt inne heller, så nå begynner Cody å bli flink på utstillingstrening. :P (Selv om jeg enda ikke vet hvordan han reagerer på ukjente som skal ta på han da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nøye på at hunden min får en god (rundt en time eller mer) tur hver dag, da jeg mener hunden har godt av det.

Selvom den blir trent i andre ting så har den godt av å få løpe fritt og bare være hund også, minst en gang om dagen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vell veldig ann på hvilken hund man har..Marco må ha tur hver dag og helst litt annet arbeid å gjøre og...Har han fri en dag blir han helt koko. Og det orker jeg ikke for han er en villstyring fra før og jeg føler jeg ikke trenger mer enrgi i han der nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vell veldig ann på hvilken hund man har..Marco må ha tur hver dag og helst litt annet arbeid å gjøre og...Har han fri en dag blir han helt koko. Og det orker jeg ikke for han er en villstyring fra før og jeg føler jeg ikke trenger mer enrgi i han der nei...

Sammen hvilken hund man har så trenger den å få mosjon for muskler og blodsirkulasjonen, der er fakitisk mer skadelig enn det vi tror å la hunden være stilleliggende. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammen hvilken hund man har så trenger den å få mosjon for muskler og blodsirkulasjonen, der er fakitisk mer skadelig enn det vi tror å la hunden være stilleliggende. :P

Det er vel ikke sagt noe om at hunden er stilleliggende selv om man ikke går daglige turer?

Angående tur:

Jeg har tre bikkjer og går IKKE tur hver dag. Og når jeg går tur, så er det heller ikke sikkert at det blir 1-2 timers turer heller. Når folk forteller om at de går tur morgen middag kveld på hver minst 1-2 timer, ja da skjønner jeg nesten ikke hvorfor jeg har dyr jeg... For jeg har aldri gjort det med mine pelsdotter :P Jeg står ikke opp klokka 05.00 for å gå en times tur om morningen, og etter jobb er det ikke alltid det passer med tur pga møter/andre ting. Bikkjene er i en stor hundegård om dagen og stortrives der.

Nå høres det ut som om jeg aldri er ute med dyra; jeg er ei ivrig naturelsker og springer året rundt i skauen med bikkjene enten på jakt eller ren rekreasjon. Regner med at bikkjene mine har mer muskler og er i bedre fysisk form enn de fleste andre hunder her hvor jeg bor...

Selv om det ikke blir fysisk tur hver bidige dag - bikkjene stresser aldri, er alltid rolige og fornøyde enten det er sånn eller sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke sagt noe om at hunden er stilleliggende selv om man ikke går daglige turer?

Angående tur:

Jeg har tre bikkjer og går IKKE tur hver dag. Og når jeg går tur, så er det heller ikke sikkert at det blir 1-2 timers turer heller. Når folk forteller om at de går tur morgen middag kveld på hver minst 1-2 timer, ja da skjønner jeg nesten ikke hvorfor jeg har dyr jeg... For jeg har aldri gjort det med mine pelsdotter :P Jeg står ikke opp klokka 05.00 for å gå en times tur om morningen, og etter jobb er det ikke alltid det passer med tur pga møter/andre ting. Bikkjene er i en stor hundegård om dagen og stortrives der.

Nå høres det ut som om jeg aldri er ute med dyra; jeg er ei ivrig naturelsker og springer året rundt i skauen med bikkjene enten på jakt eller ren rekreasjon. Regner med at bikkjene mine har mer muskler og er i bedre fysisk form enn de fleste andre hunder her hvor jeg bor...

Selv om det ikke blir fysisk tur hver bidige dag - bikkjene stresser aldri, er alltid rolige og fornøyde enten det er sånn eller sånn.

Eh håper ikke du trodde at jeg skrev det personlig til deg...

Men jeg mener fortsatt at hundene trenger akitvitet hver dag samme hvordan hund man har og sammen hvor mye/dårlig tid man har.

Du har jo hunde gård så du trenger jo ikke bekymre deg for hundene dine får beveget seg.

Det er andre hunder som ikke har tilgang til hundegårder og som ikke får mye turer som bør komme seg ut mer, mener jeg.

Regner med at de fleste har hørt om kretsløpet i kroppen, dette settes igang av mosjon og setter ned negativt stress i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må/bør gå tur hver dag pga en ryggskade så da blir selvfølgelig Balder med, noen ganger blir turen kortere av forskjellige grunner, men da blir det mye løping løs på en egnet plass i tillegg til hjernetrim. Er så heldig å bo slik til at Balder får løpe løs minst en gang til dagen i tilegg til tur (går somregel løs på turen også):P Hvis jeg er syk klarer han fint å sove/slappe av med meg en dag, men så er jeg heldig å ha familie i nærheten som kan ta han med på en liten tur hvis jeg ikke skulle klare det. Både jeg og hunden har utrolig godt av en god tur til dagen :P

De fleste hunder takler vel fint en rolig dag av og til, men det kan lett bli en vane å ta den letteste aktiviteten, derfor prøver jeg å unngå det. Jeg mener en frisk hund skal være såpass i form at den skal klare en god fjelltur uten å ligge strekk ut i noen dager etterpå, men så har jo jeg planer om at Balder skal være en trekk/kløv/tur hund(bare han er frisk i leddene sine)og da må han tåle en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida - det trodde jeg ikke :P Det var kun første setningen om stilleligging jeg quota deg på. Resten av fortellingen min var mitt bidrag i turdebatten - ikke retta mot noen :P

Oi - det ble visst en dobbeltføring her - men aner ikke hvordan jeg sletter... sorry.

Men jeg føler skikkelig dårlig samvittighet når jeg hører om alle hvor flinke de er til å lufte dyra - de bruker jo mer tid på dem enn med resten av familien... 1 time FØR jobb - deretter 8 timer på kontoret - hjem og ta 1 times lufting før man lager middag/leser avis/er sosial/hjelper barna med leksene osv. Så i 19.00 tida er det på med klærne igjen for å bruke de neste 2-3 timene på tur/trening av bikkja. Dvs. at klokka nærmer seg da 22-23 :P . Og da er resten av tida fylt opp med... hva? Snakke med ektefellen/betale regninger/se siste rest av nyhetene/ordne i huset...

Dette er selvsagt satt VELDIG på spissen, men noen liker å fremstille seg slik, og da får jeg ultradårlig samvittighet. For slik er ikke mitt hundehold og kommer aldri til å bli heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det varierer veldig fra rase til rase. På en lett stresset hund som Puma, så mener jeg at den fysiske mosjonen ikke er såå viktig, så lenge han får bruke hodet og jobbe en stund med det. Det er ikke ofte jeg går to timers turer med han, men han er ute i hundegård hele dagen, og ute med meg i iallefall 1 time pr dag. Masse hjernetrim, lydighet og innlæring av nye triks gjør at vi kanskje ikke går lengre enn en kilometer, men vi bruker en times tid på den. Dessuten trener jeg kløv og trekk med han ett par dager i uka for å få litt muskler også..

Derimot, den forrige hunden jeg hadde, Frøya (en GS), trengte masse fysisk mosjon og relativt lite psykisk. Da var det sykling, jogging og lange turer i skog og mark som gjaldt. For Puma hadde dette bare økt stressnivået ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg går ikke tur hver dag. Tur for meg er noe som varer mer enn 10-15 minutter. Men nå trener vi båndtrening, og det er kanskje selvsagt at jeg ikke orker å båndtrene i 30 minutter av gangen? :P Men har henne jo med meg ut på gårdsplassen og rusler litt rundt ute flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder takler vel fint en rolig dag av og til, men det kan lett bli en vane å ta den letteste aktiviteten, derfor prøver jeg å unngå det.

Hehe. Jeg går som sagt ikke tur hver dag, ikke på langt nær. Jeg reiser en time for å komme til treningshallen, er der noen timer, og kjører en time hjem.

Letteste aktiviteten.. hmmm... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke tur hver dag. Men hun løper løs mye hver dag. Hun er ute når vi steller dyr, rir eller mange ganger bare åpner hun døren sjøl og tenker.. : vil ingen være med ut, går jeg ut alene TENK..

Hun blir også trent i noe hver dag, forskjellige lydighetsøvelser, søksøvelser..osv :wub: Så hun lider inegn nød når vi ikke får gått lang tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg går som sagt ikke tur hver dag, ikke på langt nær. Jeg reiser en time for å komme til treningshallen, er der noen timer, og kjører en time hjem.

Letteste aktiviteten.. hmmm... :P

Hehe, jeg går heller ikke noe særlig tur de dagene jeg går på trening med hunden :P Da blir det bare små tisseturer og så får han løpe litt fra seg løs. Jeg har rett og slett ikke tid til langturer de dagene, for som du sier går det mye tid til kjøring o.s.v. Mente ikke treninger som letteste utvei da, men jeg kjenner meg selv og vet at tillater jeg meg å bare drite i turen en dag og to uten grunn så har jeg lettere for å forstette sånn. Derfor har jeg satt strenge krav til meg selv :wub: Jeg har troen på at en hund som er i fysisk god form blir sjeldnere syk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocky får sine daglige turer hver dag. Nogle dager er det bare kos og tur og andre dager leker vi med ball eller noget på turen. Og så trener vi også sporsøk med han, det pleier han og blive deilig sliten av :wub:

Helt enig med deg, syntes det er en selvfølge å gå tur med hunden sin. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...