Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering av gjenstad/pinner i spor


Kristiin
 Share

Recommended Posts

Jeg har apport som markering. Jeg tror jeg begynte med å belønne at hun snuste på de i sporet, og deretter plukket hun de veldig kjapt selv. Men det er nok fordi hun har en veldig stor lyst til å plukke pinner til vanlig, og da var det den beste og enkleste markeringen for oss. Jeg trente også at hun skulle plukke pinner utenom sporet. Type jeg fant en pinne og kastet den ut i en haug med andre pinner, og hun skulle finne den jeg hadde tatt på. Også gikk vi pinnespor, spor med masse pinner og belønnet at hun plukket de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnemarkering begynner jeg med å belønne/slippe ned godbiter når hunden har snuta på pinnen som jeg legger på bakken. Etterhvert øker jeg tiden hunden skal ha snuta på pinnen før belønning kommer. Så flytter jeg på pinnen slik at hunden må søke litt for å ta ny markering. Deretter tråkker jeg ei lita rute som jeg legger pinnen i og belønner markering. Så hadde jeg begynt å legge de i sporet og ved markering hadde jeg også trent det litt der og da på pinnene. Repetert skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkmarkering: kommanderer dekk plog legger gjenstanden mellom bena, som regel går automatisk nesen not gjenstanden når man legger den der og da belønner jeg. Gjentar en del av det. Deretter kaster jeg bort en godbit så hunden må gå vekk så prøver jeg og hjelpe den ned i dekk når den kommer bort igjen og belønner. Som regel går det raskt til de skjønner det selv.

Eller du kan begynne å lære inn en ren nesetarget uavhengig av om hunden sitter, står eller ligger og bygge videre på det etterpå for å bryte det opp litt ? jeg tenker at det er mer som potensielt kan gå galt med apport av gjenstand, om man tenker på konkurranse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, MegaMarie skrev:

Jeg har apport som markering. Jeg tror jeg begynte med å belønne at hun snuste på de i sporet, og deretter plukket hun de veldig kjapt selv. Men det er nok fordi hun har en veldig stor lyst til å plukke pinner til vanlig, og da var det den beste og enkleste markeringen for oss. Jeg trente også at hun skulle plukke pinner utenom sporet. Type jeg fant en pinne og kastet den ut i en haug med andre pinner, og hun skulle finne den jeg hadde tatt på. Også gikk vi pinnespor, spor med masse pinner og belønnet at hun plukket de :)

Det hørtes jo easypeasy ut :D Lurer på om min har en større interesse for selve sporet enn pinner. Det jeg har brukt nå, delevis som gjenstand/belønning er små bokser i sporet med pølse i, de finner hun! 

Jeg kaster jo av og til pinner som hun er og henter (og noen ganger ikke), men nå skal jeg definitivt gjøre det med litt mer ettertanke! :)

7 timer siden, Avani skrev:

Pinnemarkering begynner jeg med å belønne/slippe ned godbiter når hunden har snuta på pinnen som jeg legger på bakken. Etterhvert øker jeg tiden hunden skal ha snuta på pinnen før belønning kommer. Så flytter jeg på pinnen slik at hunden må søke litt for å ta ny markering. Deretter tråkker jeg ei lita rute som jeg legger pinnen i og belønner markering. Så hadde jeg begynt å legge de i sporet og ved markering hadde jeg også trent det litt der og da på pinnene. Repetert skikkelig :)

Takk for fine tips! Har du stående frysmarkering? 

4 timer siden, Malamuten skrev:

Dekkmarkering: kommanderer dekk plog legger gjenstanden mellom bena, som regel går automatisk nesen not gjenstanden når man legger den der og da belønner jeg. Gjentar en del av det. Deretter kaster jeg bort en godbit så hunden må gå vekk så prøver jeg og hjelpe den ned i dekk når den kommer bort igjen og belønner. Som regel går det raskt til de skjønner det selv.

Eller du kan begynne å lære inn en ren nesetarget uavhengig av om hunden sitter, står eller ligger og bygge videre på det etterpå for å bryte det opp litt ? jeg tenker at det er mer som potensielt kan gå galt med apport av gjenstand, om man tenker på konkurranse.

Takk for tips, disse likte jeg! Hun er generelt god på target på alt mulig, så kanskje det både lettere og artigere for henne å ha frysmarkering slik som target. Dekk tenker jeg også at er en mye mer tydelig markering, så det kunne jeg tenke meg :P. Men det er kanskje greit først som sist og være litt nazi på dekk og markering? Så slipper det å bli usikkerhet på om de skal ligge, sitte eller stå? Utfordringen her tror jeg ikke blir selve markeringen, men å skal få henne til å forstå dekk og marker. 

Hvorfor tror apport av gjenstand kan gå mer galt enn frysmarkering? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tilleggsspørsmål som dukket opp i hodet, sånn akkurat nå :P Når man har apportmarkering må jo dette være lettere når man begynner/trener felt? Er det noen som har frysmarkering i spor som har møt utfordringer med slik markering i felt? (for der skal vell hunden komme inn og avlevere gjenstanden?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Kristiin said:

Ett tilleggsspørsmål som dukket opp i hodet, sånn akkurat nå :P Når man har apportmarkering må jo dette være lettere når man begynner/trener felt? Er det noen som har frysmarkering i spor som har møt utfordringer med slik markering i felt? (for der skal vell hunden komme inn og avlevere gjenstanden?) 

Nå konkurrerer ikke jeg i NBF, men jeg har dekkmarkering i sporet og apportering i feltet, og hunden skiller godt på dette. Har aldri vært noe problem. Jeg lærte inn gjenstandsmarkering separat før jeg introduserte det i sporet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kristiin skrev:

Takk for fine tips! Har du stående frysmarkering? 

 

 

På den voksne hunden så har jeg gått fra apportering til kvasimarkering, dvs hun bestemmer selv om hun vil dekke eller stå. Hun er så sporsugen at å forlate sporet for å komme med en pinne ble veldig vanskelig for henne. Etter at jeg trente inn markering(begynte med dekkmarkering men gikk over til stående og helst frys) markerer hun pinnene, det blir ikke så stor konflikt i hunden.

Jeg har valp nå og har som smått begynt markeringstrening med den og velger her bare stående frys. Jeg skal ikke gå IPO spor og da tar jeg letteste vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dekkmarkering i sporet, noe jeg synes er veldig ryddig og sikkert. I skogen, så er det ikke bestandig jeg ser han pga terrenget, og da er det godt å vite at han har en sikker markering. Han er lært til å legge seg med gjenstanden mellom frampotene, og de er lette å finne for meg. Noen av fordelene med dekkmarkering fremfor apport, er at det finnes ikke "ekle" gjenstander, fordi de hunden slipper å ha de i munnen, og det ingen fare for at de blir tygget i stykker eller mistet på vei inn. Veldig ryddig oppstart i søket etterpå også, for hunden ligger midt i sporet i fartsretningen.
 
Jeg har tre forskjellige meldingstyper, dekkmarkering i spor, apport i felt, og halsmelding på folk og gjenstander i rundering/teig-/sti-/byggsøk. Ofte kan det være like gjenstander i alle disse, men han skiller meldingene veldig bra. 

IMG_5089.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Avani skrev:

På den voksne hunden så har jeg gått fra apportering til kvasimarkering, dvs hun bestemmer selv om hun vil dekke eller stå. Hun er så sporsugen at å forlate sporet for å komme med en pinne ble veldig vanskelig for henne. Etter at jeg trente inn markering(begynte med dekkmarkering men gikk over til stående og helst frys) markerer hun pinnene, det blir ikke så stor konflikt i hunden.

Jeg har valp nå og har som smått begynt markeringstrening med den og velger her bare stående frys. Jeg skal ikke gå IPO spor og da tar jeg letteste vei :)

Det er fullt lovlig med stående markering i ipo også ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=209 

Når den tid kommer vil jeg prøve den metoden han her har lært hunden sin liggmarkering i sporet. Nå veit jeg ikke om du klikkerttrener da :P Nå har jeg nok å jobbe med, med Alvin så blir sikkert før etter sommeren at jeg kommer til å prøve meg på dette :ahappy:

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet dekk å pinne mellom føttene. Hun fikk veldig raskt interesse for pinnen, og koblet nok det til at vi trente apport. Hun apportere den/plukka det opp gang på gang.. "det er jo det som er riktig". Brukte klikker, men uansett om jeg klikka før hun rakk å plukke tok hun den raskt opp å slapp den eller bare venta på belønning med pinnen i munnen.. Hva gjør man så da? :P

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper de fleste hunder skiller godt på markering i feltsøk og spor. Det er to ganske forksjellige øvelser. :)

Kan skrive om hvordan jeg har gjort det med en ikke-bruksrase, fra innlæring av selve markeringen til ferdig øvelse.

Jeg har brukt dekkmarkering. Hovedsakelig fordi apportering ikke kom særlig naturlig for min hund. Som med alt annet er det smak og behag. Jeg personlig kommer til å ha dekkmarkering i sporet på alle frammover. Synes det er enkelt og ryddig, jeg slipper å tenke på ting som tygg eller å bruke tid på å ta opp sporet igjen om vi er uheldige.

Selve markeringen lærte jeg inn ved shaping, da hun var en hund som tilbød mye forskjellig naturlig for å oppnå belønning.

Når den koblingen satt, begynte jeg med en form for søk for å gi henne en bedre forståelse av øvelsen. Målet var jo at hun skulle finne disse pinnene selvstendig, i alle typer terreng og radiuser, og fortsatt koble at de skulle markeres. Jeg startet med å flytte pinnene rundt meg slik at hun måtte oppsøke dem selv. Deretter gikk jeg over til å legge ut pinner uten at hun så dem. Trente så ute på plenen, og så i skogen. Startet med et lite område, og økte til kanskje 10 meter.
På en hund som ikke var sportrent eller hadde lite forventninger i sporet, ville jeg ikke brukt mye tid på dette trinnet. Det ville holdt så lenge hunden kunne markere pinnene uten anvisning. Da min hadde gått spor i mange år før jeg introduserte pinner, var jeg nødt til å bygge opp en solid verdi for pinnene i seg selv. Det enkleste var derfor å dele opp momentet.

Først når alt dette andre satt, introduserte jeg pinnene i selve sporet. Begynte med korte, rette spor (20-30m) og mange pinner. Målet var å øve på pinneplukking, ikke spor. I starten la jeg godbiter under pinnene for å få henne til å stoppe og tenke seg om, i stede for bare å rase videre. Tok det ganske kjapt bort og gikk over til å heller belønne all interesse for pinnene. Dekkmarkering var selvsagt jackpot.
Først når jeg hadde et solid grunnlag på de korte sporene, økte jeg lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kristiin skrev:

Jeg testet dekk å pinne mellom føttene. Hun fikk veldig raskt interesse for pinnen, og koblet nok det til at vi trente apport. Hun apportere den/plukka det opp gang på gang.. "det er jo det som er riktig". Brukte klikker, men uansett om jeg klikka før hun rakk å plukke tok hun den raskt opp å slapp den eller bare venta på belønning med pinnen i munnen.. Hva gjør man så da? :P

 

Om hunden kan håndtarget så kan du prøve å ha pinnen i hånda for å få frem target og ikke plukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

De har vi begynte å prøve, og hun har fått en ok forståelse for dekk og marker (enda ikke frys, men det får vi jobbe mer med). Men hun snurr seg alltid mot meg. Og om pinnen ligger litt unna meg plukker hun opp pinnen og går bort til meg å dekker å legger den mellom føttene :lol: Tips til å trene bort det? Vil jo at hun skal dekke og markere der pinnen ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør-hva-****-du-vil-men-finn-pinnen metoden har vi nå :P Hun har dekkmarkering, men av en eller annen grunn har hun vist vokst i fra det, så vi jobber intenst med det nå. Sporet er for artig, synes hun, så da må det bli morsommere med pinnene. Nå går det mye med belønning med ball når hun såvidt markerer, og så må hun påvise etterpå. Litt surr, men det funker, da vi kom inn med alle pinner og super tid på prøven sist :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dekkmarkering i sporet. Trente det inn utenfor sporet, brukte klikker. Og da markeringen satt bra så funket det med en gang i sporet også. Først tenkte jeg at jeg skulle ha dekkmarkering i feltsøk også. Men oppdaget at det ikke funket helt da hun automatisk apporterer om hun kommer et stykke unna meg. Så jeg trente inn apport i feltsøket istedenfor, og det funker bra. Hun dekkmarkerer små gjenstander som er for små til å apportere, og hun dekkmarkerer også om hun er veldig nær meg. Men nå har hun bestått feltsøket til NRH (hvor du kun kan ha en type markering i løpet av en prøve) så det er greit. Rent praktisk synes jeg det funker bra at hun dekkmarkerer i nærheten av meg og apporterer om hun er langt unna. Hun melder også på gjentander med bringkoppel, om de er for store å apportere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.5.2017 at 11:30 AM, Kristiin said:

De har vi begynte å prøve, og hun har fått en ok forståelse for dekk og marker (enda ikke frys, men det får vi jobbe mer med). Men hun snurr seg alltid mot meg. Og om pinnen ligger litt unna meg plukker hun opp pinnen og går bort til meg å dekker å legger den mellom føttene :lol: Tips til å trene bort det? Vil jo at hun skal dekke og markere der pinnen ligger. 

Jeg hadde tørrtrent enda mer og bygd det gradvis opp, det er jo tydelig at det er for langt unna henne så hun henter den og går til avstanden hun har "lært" seg. Jeg hadde jobbet masse å gå over henne og belønne ned, om du ønsker at hun skal ligge rett fremover. 

Variert med å gå veldig veldig nærme til en gjenstand du kaster ut og belønne direkte dekken med rumpa mot deg osv. så hadde jeg bare fylt på gradvis lengde, variabler osv. Hun kan tydelig ikke markeringen godt nok siden hun 1. snur seg mot deg (eller du har antalgievis belønt det), 2. henter den. 

så tilbake til trene trene trene markering :D

 

Jeg overtrener markeringer ganske mye for å få hunden til å virkelig klamre seg fast/holde posisjonen. Men det er en hund som ELSKER å snu seg etter belønning, og se på meg :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg da ha henne foran meg (der hun er trygg), for deretter og gå rundt/over henne å belønne? Kan det være en ide å ha henne mellom føttene og pinnen rett foran så hun må dekke og markere mellom føttene?

Kjenner jeg må ha en plan videre :lol: Vi har kommet igang med frys også nå. Men den der å skal plukke opp pinnen å legge den rett foran meg for å deretter gjøre som hun skal er litt irriterende. :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Kristiin said:

Burde jeg da ha henne foran meg (der hun er trygg), for deretter og gå rundt/over henne å belønne? Kan det være en ide å ha henne mellom føttene og pinnen rett foran så hun må dekke og markere mellom føttene?

Kjenner jeg må ha en plan videre :lol: Vi har kommet igang med frys også nå. Men den der å skal plukke opp pinnen å legge den rett foran meg for å deretter gjøre som hun skal er litt irriterende. :lol:

Hva slags spor skal du gå? Jeg regner med det er NBF-spor? I så fall så kan hun vel bare få lov til å markere de sånn som det er naturlig for henne å markere de? Det er jo bare i RIK-sporene de er opptatt av dekkmarkering og syns at det er viktig :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 2ne skrev:

Hva slags spor skal du gå? Jeg regner med det er NBF-spor? I så fall så kan hun vel bare få lov til å markere de sånn som det er naturlig for henne å markere de? Det er jo bare i RIK-sporene de er opptatt av dekkmarkering og syns at det er viktig :P  

Joda, det er sant det :lol: Men jeg har startet (treningen), og satt meg en fin dekkmarkering som mål. Så det handler vell litt om hva jeg vil få til. :innocent:

(Når du sier det slik blir jeg jo usikker, å det mest naturlige for henne er apport.. :lol: - Vinglepetter)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en slik vinglepetter og gikk fra apport til dekkmarkering i sporet. I starten begynte vi med frysmarkering på andre ting enn pinne- først mynt, (eller merkene fra lp konkurranser :P ) fordi den ikke kunne plukkes opp så lett- så gikk vi over til snusboks, så pinne- den måtte jeg holde en finger på i starten da pinne= plukk opp- men det gikk seg fort til inne på kjøkkenet. Da vi gikk ut måtte vi gå litt tilbake, men hun koblet fort så lenge det var utenfor sporet- I sporet gikk snusboksene veldig lett, men pinnene var værre- derfor startet vi med å legge en bitteliten pinne på snusboksen, også større pinne, osv og visp var snusboksen borte..
For å hindre henne i å snu seg så gikk jeg med kortkort line på jorde- og hadde full oversikt over hvor pinnene var, så hun ikke fikk anledning til å gå over, snu seg og markere mot meg....

Ingen konflikt i feltet- der apporterer hun- men tenkte da vi var aktive at vi ikke burde teste pinnefeltet på The Challenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kristiin said:

Joda, det er sant det :lol: Men jeg har startet (treningen), og satt meg en fin dekkmarkering som mål. Så det handler vell litt om hva jeg vil få til. :innocent:

(Når du sier det slik blir jeg jo usikker, å det mest naturlige for henne er apport.. :lol: - Vinglepetter)

 

Okay. Jeg syns det er nok å trene på om man skal konkurrere i bruks, så jeg hadde ikke gidda å bruke tid og energi på noe som strengt tatt er jåleri, men vi er heldigvis forskjellige :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kristiin said:

Joda, det er sant det :lol: Men jeg har startet (treningen), og satt meg en fin dekkmarkering som mål. Så det handler vell litt om hva jeg vil få til. :innocent:

(Når du sier det slik blir jeg jo usikker, å det mest naturlige for henne er apport.. :lol: - Vinglepetter)

 

jeg begynte som deg, men endte med hva gir min hund mest lykke - jo det er å apportere, og få fortsette sporet. Hun dekker på grus/asfalt/små objekter og apporterer nydelig i felt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
    • Fryseren er vel slått på uavhengig av hva som ligger inni den  
    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...