Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har Akita Inu?


Gjest
 Share

Recommended Posts

12 minutes ago, Hevrøy said:

Jeg tviler sterkt på om hun får ta med seg en Shiba i militæret, men når hun er ferdig så er det veldig sannsynlig for at hun er flinkere på å vise hunden av hvem som er sjefen. Militæret er hardt arbeid :)

Jeg lurer litt på hvordan hun skal bli flinkere til å vise hunden "hvem som er sjefen" etter å ha vært i militæret? Vi er alle sjefer over våre hunder, enten vi liker det eller ikke; vi bestemmer når de får spise, vi bestemmer når de går tur, vi bestemmer hvilke aktiviteter de skal drive med, - helt enkelt styrer vi de aller fleste aspekter i hundens liv, hele livet.

Vil man derimot FÅ til noe med hunden, dvs et samarbeid, så må man jobbe sammen med den på dens premisser, spesielt med en slik type rase. Dette er ingen rase man "viser hvem som er sjefen fysisk" - enten så får du svar på tiltale, eller så skjer det ikke en dritt. Dette er store, sterke hunder, med mye egne meninger, som ikke nødvendigvis er omgjengelige med verken fremmede folk eller andre hunder, UANSETT hvordan de blir oppdratt, miljøtrent og sosialisert. Du kan ikke trene genetikk ut av hunden.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Anbefaler deg å sette deg inn i litt mer moderne hundetrening før du får hunden din hvert fall. Jeg tror du når mye lenger med å spille på lag med hunden enn å gå i kamp med den om du skal ha en akita

Jeg tenker alltid litt sånn at hvis man vurderer en rase,  må man ta de negative egenskapene med i beregningen.  Ikke tenke at det kan trenes bort , for det kan det ofte ikke. Kan man ikke se for seg

Det er synd at TS ser ut til å velge å forlate forumet pga. tilbakemeldingene. Jeg synes ikke de har vært ufine, kanskje en tanke krasse. Jeg kan bare snakke for meg selv...men jeg ble en del av hunde

Posted Images

10 timer siden, EllenJ skrev:

Det er en forskjell på å dømme noen fordi man tror eller fordi man vet. Er man i tvil så spør man. Noe som ofte går igjen her på forumet er de som må fortelle nye folk inne her at de ikke må tro de kan noe. Man kommer mye lenger med ros en med ris, og man kan fint opplyse folk om alt mulig av informasjon om hva eller hvor på en saklig måte. Eller la være å skrive noe. Det er ikke alle som registrere seg her som er nybegynnere, men å bli møtt på en negativ måte skremmer folk fra å fortsette her. Og noen av de som blir skremt bort kunne kanskje hatt veldig stor nytte av Hundesonen. Man ser ofte at nybegynnere stiller et spørsmål, blir møtt med mye negativitet og dømming, og forsvinner fra her. 

Har du lest TS startinnlegg? Da TS opprettet tråden for noen dager siden, så var hun en 16-17 år gammel jente. Nå har TS plutselig blitt fem år eldre og broren hennes?

Du tror ikke muligens at folk reagerer på at en så ung jente fraber seg informasjon om rasen og fremstiller seg selv som erfaren? Nå kan det jo selvfølgelig være forskjellig definisjoner på erfaren..

Hadde TS ønsket seg en dvergpuddel, så hdde det vel ikke vært så ille, annet enn for hunden muligens, siden det later til at hun/han har ett temmelig avlegs syn på hundeoppdragelse. 

Når TS derimot vil ha en stor, sterk og krevende rase på flere felt, så blir det en litt annen sak. Det kan jo f.eks tenkes at opptil flere av de 'sure og negative' folkene i denne tråden, har sett hvor galt det kan gå.. Det er jo også en mulighet for at vi ikke ønsker å treffe på flere slike hunder og eiere enn nødvendig, derav advarslene. 

Som en annen nevnte tidligere i tråden her, 'Som man  roper i skogen får man svar'. . Å være kjepphøy i startinnlegg, er neppe beste metode, hvis man ønsker positiv tilbakemelding..

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være en kjempefordel at noen med erfaring innen raser som krever mye av sin eier er dønn ærlige, og stiller reflekterte og seriøse spørsmål angående å skaffe seg en hund av slik kaliber. Klart det kan jo gå bra å skaffe seg en slik hund med minimal erfaring, og det kan gå riktig så ille også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tuvane skrev:

Jeg lurer litt på hvordan hun skal bli flinkere til å vise hunden "hvem som er sjefen" etter å ha vært i militæret? Vi er alle sjefer over våre hunder, enten vi liker det eller ikke; vi bestemmer når de får spise, vi bestemmer når de går tur, vi bestemmer hvilke aktiviteter de skal drive med, - helt enkelt styrer vi de aller fleste aspekter i hundens liv, hele livet.

Vil man derimot FÅ til noe med hunden, dvs et samarbeid, så må man jobbe sammen med den på dens premisser, spesielt med en slik type rase. Dette er ingen rase man "viser hvem som er sjefen fysisk" - enten så får du svar på tiltale, eller så skjer det ikke en dritt. Dette er store, sterke hunder, med mye egne meninger, som ikke nødvendigvis er omgjengelige med verken fremmede folk eller andre hunder, UANSETT hvordan de blir oppdratt, miljøtrent og sosialisert. Du kan ikke trene genetikk ut av hunden.

Nå har jeg aldri vært i militæret,  men jeg ser for meg at mange hundeeiere kunne dratt nytte av å bli litt mer tydelige og handlekraftige,  sånn uten at det har så mye med den der klassiske dominansforestillingen å gjøre. 

Hvis det er noe de lærer i militæret ( mitt inntrykk er vel heller at de fleste lærer å ikke tenke sjøl... ), kan det være positivt.  

Jeg bruker ikke fysisk straff på hundene mine  ( utover brannslukking,  men det er sjelden og da skal det være krise ) , jeg sier tilmed svært sjeldent nei til hundene mine,  og jeg blir jevnlig sjokkert over hvor inn i hampen tafatte mange hundeeiere er. Uavhengig av treningsmetode de velger og hvor lenge de har hatt hund. 

De reagerer alltid i etterkant og oppfører seg som om de nesten forventer at bikkja ikke skal lystre. De spør nesten hunden om lov til å ta på sele,  klippe klør og lystrer eller blir uforholdsmessige sinte når bikkja sier nei. 

De maser med "tomme " komandoer i hytt og pine , og har tydeligvis null evne til å analysere en situasjon.  

Div hundekurs hjelper åpenbart ikke,  så mulig en tur i militæret kan ha en positiv effekt :P

( eventuelt et par omplasseringsbelgere med broket fortid,  det var læringsmesterne sine det :lol: )

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, QUEST skrev:

Har du lest TS startinnlegg? Da TS opprettet tråden for noen dager siden, så var hun en 16-17 år gammel jente. Nå har TS plutselig blitt fem år eldre og broren hennes?

Du tror ikke muligens at folk reagerer på at en så ung jente fraber seg informasjon om rasen og fremstiller seg selv som erfaren? Nå kan det jo selvfølgelig være forskjellig definisjoner på erfaren..

Hadde TS ønsket seg en dvergpuddel, så hdde det vel ikke vært så ille, annet enn for hunden muligens, siden det later til at hun/han har ett temmelig avlegs syn på hundeoppdragelse. 

Når TS derimot vil ha en stor, sterk og krevende rase på flere felt, så blir det en litt annen sak. Det kan jo f.eks tenkes at opptil flere av de 'sure og negative' folkene i denne tråden, har sett hvor galt det kan gå.. Det er jo også en mulighet for at vi ikke ønsker å treffe på flere slike hunder og eiere enn nødvendig, derav advarslene. 

Som en annen nevnte tidligere i tråden her, 'Som man  roper i skogen får man svar'. . Å være kjepphøy i startinnlegg, er neppe beste metode, hvis man ønsker positiv tilbakemelding..

 

Ja jeg leste startinnlegget. Hva jeg tror eller ikke tror har ikke så mye med saken å gjøre. Var jo også flere som kom med saklige fine svar uavhengig av hvordan startinnlegget var. Hvorfor trådstarter skrev som hun gjorde i startinnlegget er det ingen av oss som vet. Det går uansett fint å opplyse om diverse på en fin måte, og de fleste vet at man ikke kommer så langt med kritikk på den måten som ble gjort her. Og det viktigste er jo å informere så folk tar til seg det de trenger av informasjon, ikke med slik: ikke komme her å tro du kan noe. Om man må svare og ikke klarer å skrive noe positivt så bør man jo holde seg saklig. Hva får man ut av det å være spydig og sur mot fremmede mennesker på nett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrissie Bell og @Hevrøy, jeg orker ikke å lese alle innleggene her nå, men sier som jeg sa innledningsvis: Det er hyggelig at dere vurderer både shiba og akita. Dere har fullstendig utdaterte holdninger til hundetrening, men det tenker jeg blir plukka bort dersom du/dere får hund (uansett rase) og begynner på valpekurs. :) Bare ta det for hva det er: Dere tar feil, vi har rett. :D 

Når det gjelder info om shiba, anbefaler jeg Birgit Hillerby sin info. Hun er mangeårig oppdretter av shiba (fra tidenes morgen i Skandiavia) og gir en en fin innføring i både historikk og rasen som helhet: http://www.explorers.se/shiba.html

Dernest kan dere lese det jeg har lenka opp tidligere i tråden om hva en bør tenke på når en lurer på om shiba er den rette rasen: https://hoderynkekrem.blog/shiba-noe-for-deg/ 

Dette er sagnomsuste hunder det er lett å falle for både utseendet og bakgrunnen til, men de er ikke gøyale, vakre klovner fra Asia, men potensielt kjempevrange og uhåndterlige drittbikkjer i feil hender. Det er for å hindre at dere evt får en sånn opplevelse at de av oss med erfaring med rasen(e) understreker en del essensielle ting. Les gjerne også det jeg har skrevet om håndtering: https://hoderynkekrem.blog/handtering/

Og treff representanter for rasene, uansett hva dere velger å gå for! :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EllenJ skrev:

Ja jeg leste startinnlegget. Hva jeg tror eller ikke tror har ikke så mye med saken å gjøre. Var jo også flere som kom med saklige fine svar uavhengig av hvordan startinnlegget var. Hvorfor trådstarter skrev som hun gjorde i startinnlegget er det ingen av oss som vet. Det går uansett fint å opplyse om diverse på en fin måte, og de fleste vet at man ikke kommer så langt med kritikk på den måten som ble gjort her. Og det viktigste er jo å informere så folk tar til seg det de trenger av informasjon, ikke med slik: ikke komme her å tro du kan noe. Om man må svare og ikke klarer å skrive noe positivt så bør man jo holde seg saklig. Hva får man ut av det å være spydig og sur mot fremmede mennesker på nett.  

Ja det går  an å være pedagogisk å svare 'fint' selv på 'uhøflig' tiltale.  Men nå er det nå en gang slik, at i den virkelige verden så vil man i mange tilfeller få svar på tiltale, hvis man oppfører seg slik. Det tror jeg at man for egen del, bør lære seg så kjapt som mulig..fortrinnsvis før man kommer opp i tenårene..

Å stryke med hårene en person som ikke kan 'oppføre seg' er egentlig å gjøre vedkommende en bjørnetjeneste. Da lærer man ikke at dette er ikke veien å gå. 

Jeg er dog ikke uenig at det er viktig å informere på en slik måte at folk tar til seg informasjon, forutsatt at de ikke gir beskjed helt fra starten av, at de fraber seg informasjon.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at TS ser ut til å velge å forlate forumet pga. tilbakemeldingene. Jeg synes ikke de har vært ufine, kanskje en tanke krasse. Jeg kan bare snakke for meg selv...men jeg ble en del av hundeforumverdenen da jeg var rundt 14 år. Jeg var en miss know it all, og det husker jeg godt jeg var. Jeg hadde sett en del på CM og var superfan! Jeg hadde hatt en del med hunder å gjøre og var vant til at jeg kunne mer enn de rundt meg. Jeg ble også "høy" på at så mange sa at "Åh, du er så flink med hunder!"(og det kom ikke av flinke hundefolk...som jeg da ikke hadde i min omgangskrets). Jeg ble rimelig fort satt på plass i forumverdenen, når jeg kom inn med slike holdninger. Det har hatt en utrolig bra læringseffekt på meg. Jeg jekka meg ned mange hakk og ser på meg selv i dag som en mye mer ydmyk person. Jeg lærte...om enn på den harde måten, hvordan man bør stille spørsmål og oppføre seg. Mer "Kanskje, jeg tror, jeg har erfart, kan hende jeg tar feil, men..." osv. i stedet for å komme med bastante utsagn og meninger om ting jeg faktisk ikke hadde peiling på. Det var litt tøft når det sto på, det gir en real knekk i stoltheten, men jeg er veldig takknemlig for det i dag.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Chrissie Bell og @Hevrøy, jeg orker ikke å lese alle innleggene her nå, men sier som jeg sa innledningsvis: Det er hyggelig at dere vurderer både shiba og akita. Dere har fullstendig utdaterte holdninger til hundetrening, men det tenker jeg blir plukka bort dersom du/dere får hund (uansett rase) og begynner på valpekurs. :) Bare ta det for hva det er: Dere tar feil, vi har rett. :D 

Når det gjelder info om shiba, anbefaler jeg Birgit Hillerby sin info. Hun er mangeårig oppdretter av shiba (fra tidenes morgen i Skandiavia) og gir en en fin innføring i både historikk og rasen som helhet: http://www.explorers.se/shiba.html

Dernest kan dere lese det jeg har lenka opp tidligere i tråden om hva en bør tenke på når en lurer på om shiba er den rette rasen: https://hoderynkekrem.blog/shiba-noe-for-deg/ 

Dette er sagnomsuste hunder det er lett å falle for både utseendet og bakgrunnen til, men de er ikke gøyale, vakre klovner fra Asia, men potensielt kjempevrange og uhåndterlige drittbikkjer i feil hender. Det er for å hindre at dere evt får en sånn opplevelse at de av oss med erfaring med rasen(e) understreker en del essensielle ting. Les gjerne også det jeg har skrevet om håndtering: https://hoderynkekrem.blog/handtering/

Og treff representanter for rasene, uansett hva dere velger å gå for! :) 

I min ungdomstid så har jeg vært med på å oppdratt og eid ikke bare èn, men to Shibaer så det er ingenting å bekymre seg for sier jeg bare. Godt samarbeid og samhold ble det også med dem.

- Hilsen storebroren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Hevrøy said:

I min ungdomstid så har jeg vært med på å oppdratt og eid ikke bare èn, men to Shibaer så det er ingenting å bekymre seg for sier jeg bare. Godt samarbeid og samhold ble det også med dem.

- Hilsen storebroren

Jeg er ikke bekymra, jeg svarer på spørsmål om rasen min, hvor jeg helt aleine har eid, oppdratt, konkurrert og trent med egne shibaer innenfor en rekke hundesporter, i tillegg til å ha et enormt rasenettverk og fungere som "støttekontakt" for folk med rasen.

Men sjøl etter mitt innlegg som er både positivt og informativt så kommer du med attitude, så jeg kjenner min besøkelsestid og lar dere seile deres egen sjø, her er det åpenbart ikke noe vits i bruke tid. Lykke til! 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Jeg er ikke bekymra, jeg svarer på spørsmål om rasen min, hvor jeg helt aleine har eid, oppdratt, konkurrert og trent med egne shibaer innenfor en rekke hundesporter, i tillegg til å ha et enormt rasenettverk og fungere som "støttekontakt" for folk med rasen.

Men sjøl etter mitt innlegg som er både positivt og informativt så kommer du med attitude, så jeg kjenner min besøkelsestid og lar dere seile deres egen sjø, her er det åpenbart ikke noe vits i bruke tid. Lykke til! 

*vært med på å oppdratt en og eid to selv :) beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg er ikke bekymra, jeg svarer på spørsmål om rasen min, hvor jeg helt aleine har eid, oppdratt, konkurrert og trent med egne shibaer innenfor en rekke hundesporter, i tillegg til å ha et enormt rasenettverk og fungere som "støttekontakt" for folk med rasen.

Men sjøl etter mitt innlegg som er både positivt og informativt så kommer du med attitude, så jeg kjenner min besøkelsestid og lar dere seile deres egen sjø, her er det åpenbart ikke noe vits i bruke tid. Lykke til! 

Jeg beundret faktisk den måten du svarte på SandyEyeCandy, selv etter rimelige selvgode innlegg fra TS.. Nå er det jo åpenbart at både bror og søster kan alt om både rasene og hundeoppdragelse, så det er like åpenbart at det bortkasted tid å komme med noe mer info/input. TS håper jo i tillegg at Sonen blir lagt ned, siden de ikke fikk de tilbakemeldingene de hadde sett for seg, hvilket jo indikerer at de er modne individer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg beundret faktisk den måten du svarte på SandyEyeCandy, selv etter rimelige selvgode innlegg fra TS.. Nå er det jo åpenbart at både bror og søster kan alt om både rasene og hundeoppdragelse, så det er åpenbart at det bortkasted tid å komme med noe mer info/input. TS håper jo i tillegg at Sonen blir lagt ned, siden de ikke fikk de tilbakemeldingene de hadde sett for seg, hvilket jo indikerer at de er modne individer.

nei, kjære deg søsteren min har ikke eid Shiba rasen før, så derfor er hun fint nok nødt til å lese grundig gjennom alt, osv

Og, ja jeg takker for linkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg beklager hvis jeg tar feil men det er en stund siden jeg begynte å mistenke denne tråden for 'trolling'.

Da får jeg bare beklage, men tråden er såklart ikke noe "trolling"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen, folkens... en ting er å informere TS om at hun bør oppdatere seg på hundetrening, men dette minner mistenkelig om latterliggjøring av noen som sannsynligvis ikke får lest det eller forsvart seg. Sonen trenger ikke alltid dreie seg om koseprat - det er jo et diskusjonsforum, men vi burde holde oss for gode til mobbing.

Og, ja, jeg har lest annonsen. Den ble lagt ut for ei uke siden (finn.no er min guilty pleasure), da TS nylig hadde bedt om råd ang Akita Inu.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Mona said:

Kom igjen, folkens... en ting er å informere TS om at hun bør oppdatere seg på hundetrening, men dette minner mistenkelig om latterliggjøring av noen som sannsynligvis ikke får lest det eller forsvart seg. Sonen trenger ikke alltid dreie seg om koseprat - det er jo et diskusjonsforum, men vi burde holde oss for gode til mobbing.

Og, ja, jeg har lest annonsen. Den ble lagt ut for ei uke siden (finn.no er min guilty pleasure), da TS nylig hadde bedt om råd ang Akita Inu.

Jeg har overhodet ikke mobba TS, og har ikke fått med meg at annonsen blei lagt ut omtrent samtidig med at tråden her blei oppretta. Det forklarer i så fall saken. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg har overhodet ikke mobba TS, og har ikke fått med meg at annonsen blei lagt ut omtrent samtidig med at tråden her blei oppretta. Det forklarer i så fall saken. :) 

Vel, når man bruker en latter-smiley etterpå...så virker det som latterliggjøring og på grensen til mobbing. Litt sånn "Haha, omg, nå prøver hun på finn også! Er det mulig!" eller noe i den duren. Hadde du ikke brukt smileyen så hadde det virket mindre latterliggjøring faktisk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Sprettballen said:

Vel, når man bruker en latter-smiley etterpå...så virker det som latterliggjøring og på grensen til mobbing. Litt sånn "Haha, omg, nå prøver hun på finn også! Er det mulig!" eller noe i den duren. Hadde du ikke brukt smileyen så hadde det virket mindre latterliggjøring faktisk.

Hun setter sikkert pris på innspillet ditt om min smileybruk om hun fortsatt leser i tråden. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
På 3/7/2017 at 2:09 PM, Wilhelmina skrev:

Vi trener sammen med en Akita her i Tromsø, kan gjerne formidle kontakt hvis du ønsker det :) Eieren har hatt flere eksemplarer av rasen, i begge ender av skalaen for å si det sånn. Så der kan det sikkert være mye nyttig lærdom å hente. 

Ser at dette er et gammelt innlegg, men jeg gjør et forsøk. 
Som nevnt så er Aktia en vanskelig rase å få tak i, imotsetning til den amerikanske utgaven 

Vi har akkurat tatt farvel med vår 13 år gamle Flatcoated-retriever, å vi stresser ikke med å få oss ny, men er Aktia eller ingenting, så da forhører jeg meg litt rundt.  

Det beste er helt klart om man kunne funnet en til våren, for da har man sommeren til å få startet grunnlaget mtp oppdragelse.

 

Så om du eller noen kunne sette meg på rett vei så hadde det vært helt fantastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...