Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du kunne velge fra øverste hylle (tørrfôr)


canidae
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sånn er det her også. Det skal være enkelt å fôre hundene og jeg driter faktisk i hva om er i fôret så lenge hundene fungerer optimalt på det   Det beste for dyra er å ha en eier som ikke stres

Men det FREMHOLDES ofte som bedre... men jeg har aldri fått noen god forklaring på hvorfor det er bedre.  Og som du sier - tåler man korn så er det jo ikke noen grunn til å gi noe annet bare fordi..

Jeg er så heldig at min hund fungerer fint på alt jeg har foret ham med (Taste of the Wild, Orijen, Acana, Dr Clauder +++ og nå Canagan), så jeg er egentlig ikke så kresen på tørrfor. Er det salg på n

Jeg forer mine på fish4dogs. For meg er det viktig at hundene liker det de får, at de fungerer optimalt på det og innholdet i selvet foret. Jeg er ikke fan av ris og korn og jeg ser at fiskeoljen gjør hundene mine en STOR tjeneste. Har en schæfer som legger lett på seg så med dette foret kan jeg gi henne godt med mat og fortsatt holde vekten. Kombinerer avogtil med V&H  eller fish4dogs sitt våtfor for å variere litt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Stjeler denne tråden litt.

Jeg syns Tidi bæsjer litt store mengder på det foret hun går på nå. Hun får Eukanuba nå. Hun får ca et halvt royal canin beger (240 ml) til hvert måltid. Da holder hun en fin vekt. Jeg vet ikke om dette er mye mengde for en hund på hennes størrelse. Burde vi kanskje prøvd høyenergi for og gitt mindre mengde? 

Jeg ønsker ikke et veldig dyrt for, da jeg har studentøkonomi enda. Foret på Robur før og jeg føler det fungerte mye bedre, men de har sluttet å selge det i butikken jeg pleier å handle i. Om noen vet om forhandlere i Bergen så er det godt mulig jeg går tilbake til Robur. Ellers er det noen som har andre anbefalinger? 

Vi vant en sekk med Vigor og Sage for. Tenkte å teste den ut eller eventuelt blande inn med Eukanuba foret bare for å få brukt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robur kan bestilles via Min Beste Venn butikkene men må forhåndsbetales. Ikke noe problem å få fatt i. Selv forer jeg 50/50 på Essential Foods og VoH. Skulle gjerne gitt 70/30 med hovedvekt på VoH, men har ikke fryseplass. Essentials er supert,bruker det som treningsgodbiter utenom vanlig foring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robur kan bestilles via Min Beste Venn butikkene men må forhåndsbetales. Ikke noe problem å få fatt i. Selv forer jeg 50/50 på Essential Foods og VoH. Skulle gjerne gitt 70/30 med hovedvekt på VoH, men har ikke fryseplass. Essentials er supert,bruker det som treningsgodbiter utenom vanlig foring.


Takk for svar! Jeg sendte Mail til Robur og de sendte meg videre til Buddy. Men om Mim bestevenn tar inn om jeg bestiller så gjør jeg gjerne det neste gang :) Bare litt stress å alltid måtte være på forhånd med forbestillingen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MegaMarie skrev:

Stjeler denne tråden litt.

Jeg syns Tidi bæsjer litt store mengder på det foret hun går på nå. Hun får Eukanuba nå. Hun får ca et halvt royal canin beger (240 ml) til hvert måltid. Da holder hun en fin vekt. Jeg vet ikke om dette er mye mengde for en hund på hennes størrelse. Burde vi kanskje prøvd høyenergi for og gitt mindre mengde? 

Jeg ønsker ikke et veldig dyrt for, da jeg har studentøkonomi enda. Foret på Robur før og jeg føler det fungerte mye bedre, men de har sluttet å selge det i butikken jeg pleier å handle i. Om noen vet om forhandlere i Bergen så er det godt mulig jeg går tilbake til Robur. Ellers er det noen som har andre anbefalinger? 

Vi vant en sekk med Vigor og Sage for. Tenkte å teste den ut eller eventuelt blande inn med Eukanuba foret bare for å få brukt det. 

Mine har mye avføring på de fórene som ikke fungerer optimalt. Ser tydelig forskjell på mengde avføring (i tillegg til kvalitet på pels og poter) fra dårlig fór til bra fór. Gir ca 50/50 v&h og brit care med lam. I noen perioder får de kun tørrfór.

Har prøvd høyenergi fór men synes ikke at det var behov for det ift aktivitetsnivået hundene har. Om du føler at hun ikke får i seg nok fett kan du jo evnt tilsette litt ister i fóret. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
56 minutter siden, MegaMarie skrev:

 


Takk for svar! Jeg sendte Mail til Robur og de sendte meg videre til Buddy. Men om Mim bestevenn tar inn om jeg bestiller så gjør jeg gjerne det neste gang :) Bare litt stress å alltid måtte være på forhånd med forbestillingen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Animail leverer Robur :)

Har selv gått tilbake til det nå da jeg har det meget tilgjengelig rett over grensen :P Er veldig fornøyd med det föret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har forsøkt mye forskjellig for, inkludert rasetilpassede for til både puddel, bulldog og belger - jeg ender alltid tilbake til det samme, RC medium adult i kombinasjon med vom og hundemat - enkelt og greit. Hundene LIKER mate, de FUNGERER supert på det, pelsen er ok - dog er puddel smellfeit, men det tror jeg er et resultat av at jeg har testet ut et for med mer fett blant annet.
Nå på sommeren synes jeg det er best med bare tørrfor, ene og alene fordi Vom og Hundemat blir drittekkelt når det er varmt i været - selv om jeg oppbevarer i kjøleskap, men de spiser jo alt de får så jeg stresser ikke med det.

Jeg har forsøkt 4300 og 4800 foret til RC, ingen av mine hunder har opp gjennom fungert på disse forene - vi ender tilbake til medium adult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd litt av hvert.. fikk med rc puppy når vi hentet henne, men syns hun ble litt vel hard i magen. Bytta til orijen men det klødde hun av. Prøvde så acana men det likte hun ikke, antagelig fordi knottene var for store. Prøvde eukanuba men det likte hun heller ikke...

Nå har jeg endt opp igjen med rc adult small breed. Men nå blander jeg med V&H og hun fungerer bra på det. Kunne jeg valgt så ville jeg brukt acana eller orijen mtp på innholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får RC Exigent til frokost. Det er det eneste fôret de gidder å spise tørt. Til middag får de 50/50 RC (Agility 4100/sensible/urban) og frossen ProVit i terninger (Storfekjøtt eller storfevom).

Jeg syntes ikke RC lukter noe spesielt, men syntes Orijen lukter døden og at avføringen til hunder som bruker Eukanuba lukter enda værre. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2017 at 9:40 PM, MegaMarie skrev:

Stjeler denne tråden litt.

Jeg syns Tidi bæsjer litt store mengder på det foret hun går på nå. Hun får Eukanuba nå. Hun får ca et halvt royal canin beger (240 ml) til hvert måltid. Da holder hun en fin vekt. Jeg vet ikke om dette er mye mengde for en hund på hennes størrelse. Burde vi kanskje prøvd høyenergi for og gitt mindre mengde? 

Jeg ønsker ikke et veldig dyrt for, da jeg har studentøkonomi enda. Foret på Robur før og jeg føler det fungerte mye bedre, men de har sluttet å selge det i butikken jeg pleier å handle i. Om noen vet om forhandlere i Bergen så er det godt mulig jeg går tilbake til Robur. Ellers er det noen som har andre anbefalinger? 

Vi vant en sekk med Vigor og Sage for. Tenkte å teste den ut eller eventuelt blande inn med Eukanuba foret bare for å få brukt det. 

Det første foret min fikk som valp var Eukanuba. Hun bæsjet som en voksen mann etter en Julebordhelg. I tillegg prompet hun ganske mye. Jeg byttet til Orijen, og forskjellen er helt enorm. Mye mindre avføring (under halvparten vil jeg tippe), og den er fastere. Inneklimaet er også på topp igjen.

Orijen er ganske dyrt, men Eukanuba er jo ikke akkurat noe billigfor det heller. For min del var det tydelig at hun ikke fordøyde Eukanuba spesielt godt - det ble ganske dyr drit av det hele. Med Orijen kan jeg gi ganske mye mindre mat siden hun nyttegjør seg foret mye bedre. I praksis betaler jeg omtrent det samme pr måned med Orijen som jeg gjorde med Eukanuba. Acana er også et godt alternativ og noe rimeligere enn Orijen. Det blir nok rimeligere å fore med Acana enn med Eukanuba for min hund i alle fall. Hvordan det evt vil fungere for din må du nesten bare teste. For min del er det i alle fall uaktuelt å betale i dyre dommer for hundemat som inneholder ca 70% korn (gjelder de fleste merkene, inkludert Eukanuba og Royal Canine). Til sammenligning inneholder Orijen 80% animalske ingredienser, Acana rundt 50%.

Hvis du er på utkikk etter for som er vesentlig billigere enn Eukanuba så har jeg ingen tips, men hvis Eukanubaprisen er til å leve med så ville jeg testet Orijen eller Acana. Det er som sagt gode sjanser for at det ikke blir noe dyrere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt råd så hadde jeg fora på acana sitt høyenergi for. Men forer på rc. Noe høy energi noe vanlig for. Jeg er mest glad i vom,men forer nå på musch.(Eller hvordan det skrives) Alt for dyrt for min smak men ikke jeg som betaler foret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.6.2017 at 7:50 AM, tillien said:

Hvis du er på utkikk etter for som er vesentlig billigere enn Eukanuba så har jeg ingen tips, men hvis Eukanubaprisen er til å leve med så ville jeg testet Orijen eller Acana. Det er som sagt gode sjanser for at det ikke blir noe dyrere.

Takk for svar. Nei, rundt Eukanuba pris er greit. Jeg trenger ikke noe billigere. Men Orijen er litt dyrt syns jeg. Men hvis det går opp i opp at du forer mindre, så kan det jo fungere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, MegaMarie skrev:

Takk for svar. Nei, rundt Eukanuba pris er greit. Jeg trenger ikke noe billigere. Men Orijen er litt dyrt syns jeg. Men hvis det går opp i opp at du forer mindre, så kan det jo fungere :)

Ja, mange efarer at de kan gå mye ned på doseringen og at det derfor går mer eller mindre opp i opp. Ligger vel omtrent 30% lavere på doseringen med Orijen, og det er vel sånn cirka prisforskjellen også.

Når hunden driter mye, så er det jo fordi noe ikke fordøyes. Hunder er forskjellige der, men med sitt opphav fra kjøtteteren ulven så er det vel ikke så underlig at ikke alle hunder er like bra tilpasset en nærmest plantebasert diett. Det mest nærliggende er å tro at det er kornet som ikke fordøyes. Da får man forsøke noe med mindre eller helt uten korn. Acana er også veldig bra og billigere enn Orijen (det er samme firma som lager de to) og stort sett korn-fritt, litt havre bare om jeg husker rett. Ellers er det noe bønner, erter osv, men ikke korn. Det finnes flere merker som har kornfrie alternativer, noen som er rimeligere en Orijen og Acana. Du får høre på dyrebutikken. Jeg ville i alle fall startet med kornfritt av noe slag, og om ikke det fungerer så ville jeg gått etter høyere kjøttprosent.

Om du går for Orijen eller annet for med svært høyt kjøttinnhold, så ville jeg byttet svært gradvis. Jeg brukte vel 14 dager. Mange opplever diare når kjøttinnholdet går opp og er raske med å avskrive hele foret. Nå er det jo en god ide å ta det gradvis uansett, men spesielt med Orijen som er så radikalt forskjellig fra annet for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tillien skrev:

Ellers er det noe bønner, erter osv, men ikke korn.

Hva er det som er bedre med erter eller bønner, framfor korn? 

9 timer siden, tillien skrev:

Om du går for Orijen eller annet for med svært høyt kjøttinnhold, så ville jeg byttet svært gradvis. Jeg brukte vel 14 dager. Mange opplever diare når kjøttinnholdet går opp og er raske med å avskrive hele foret. Nå er det jo en god ide å ta det gradvis uansett, men spesielt med Orijen som er så radikalt forskjellig fra annet for.

Når man fôrer med tørrfôr, så er jo alle ingrediensene prosessert på en eller annen måte, også det kjøttet som er i fôret. Jeg vet ikke hvor "naturlig" dette kjøttet er heller, og det er svært mange hunder som reagerer på disse fôrene med såkalt høyt kjøttinnhold - og jeg lurer på hvorfor det er sånn? Og det er ikke fordi man er for rask til å avskrive fôret. Hvor lang overgangsperiode mener du er naturlig for å få en hund til å tåle f eks Orijen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tillien skrev:

Acana er også veldig bra og billigere enn Orijen (det er samme firma som lager de to) og stort sett korn-fritt, litt havre bare om jeg husker rett. 

De bruker stilkene, ikke selve kornet (antar det er kun for fyllmasse, da jeg ikke helt skjønner hvilken nytte man har av stilkene).
Acana er nok billigere fordi de har litt lavere kjøttandel enn Orjien (og så har noen av fôrene disse stilkene).

Jeg fôrer delvis rått (V&H + diverse kjøtt) og delvis med Acana.
Usikker på om jeg fortsetter med Acana til valpen senere, eller om jeg finner noe annet, men den eldste skal ikke byttes på (hun spiser Light&fit, og det tenker jeg hun skal frem til hun skal ha Senior), for hun legger så latterlig fort på seg og liker ikke å løpe med mindre hun ser syklister eller joggere :P 
Jeg har gått fra å være ihuga råfôrer til å sette pris på å kunne gi tørrfôr i tillegg.
Ser egentlig ingen ulemper så lenge kvaliteten på fôret er ok og hunden funker på det :) 
 

Endret av Shokata
Lagt til et avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Hva er det som er bedre med erter eller bønner, framfor korn? 

Når man fôrer med tørrfôr, så er jo alle ingrediensene prosessert på en eller annen måte, også det kjøttet som er i fôret. Jeg vet ikke hvor "naturlig" dette kjøttet er heller, og det er svært mange hunder som reagerer på disse fôrene med såkalt høyt kjøttinnhold - og jeg lurer på hvorfor det er sånn? Og det er ikke fordi man er for rask til å avskrive fôret. Hvor lang overgangsperiode mener du er naturlig for å få en hund til å tåle f eks Orijen?

Det er ikke nødvendigvis bedre, bare annerledes. Tåler man korn så tåler man korn og da er jo alt fint. Det er andre typer proteiner og fibre noe som kan gi andre resultater hos en gitt hund. Når hunden har problemer med Eukanuba så gir det lite mening i å gi et annet for med lignende sammensetning tenker jeg. Så kan det selvsagt være en annen ingrediens som medfører problemet, men jeg tenker det mest fornuftig å bytte ut det som det er mest av først. Spesielt når det er snakk om store mengder avføring.

At det er svært mange som reagerer på forene med høyt kjøttinnhold aner jeg ikke om er korrekt. Har du noen statistikk på det?  Og om det tilsynelatende er korrekt så blir neste spørsmål om tilvenningen har vært korrekt. Beklager, men etter mange år som forsker på mennesker og adferd er jeg nok svært miljøskadet og har vanskelig for å ta slike utsagn for god fisk uten videre :D Det er ofte forbløffende store forskjeller på hva folk sier de gjør eller observerer og hva de faktisk gjør eller observerer...

Hva som er naturlig overgangsperiode vet jeg ikke, men jeg bestemte meg (etter et par uheldige VH "forsøk" som medførte to dager sprutræv) for å ta det SVÆRT rolig og brukte 14 dager som sagt. Det passet med 10g til hvert måltid. Nå er det jo ikke noe mål i seg selv å absolutt skulle fore på Orijen, men ønsker man det så kan man vel gjøre overgangen på mest mulig skånsom måte tenker jeg. Og jeg vet om de som av en eller anne grunn har vært så forbannet på hele "Orijen-hypen" (deres ord) at de har kjøpt inn en pose, byttet tvert ut, for så å kunne si: "se hva var det jeg sa" når løsmagen umiddelbart slo inn.

Bare så det er sagt. Selv om jeg personlig har tro på at for som Orijen i utgangspunktet er bedre enn mange andre for (høyt kjøttinhold, mange rå ingredienser ligner mer på en kjøtteters diett), så er det utvilsomt at mange, ja kanskje til og med de fleste hunder, klarer seg veldig bra og noen kanskje til og med bedre på andre typer for. Man må nesten bare prøve seg fram. For min del slo det dessuten inn en sånn liten "dette skal de f**n ikke komme unna med"-barnslighet da jeg oppdaget at mange av de mest anerkjente forene har 70% plantematerialer og likevel tar så høye priser som de gjør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett hadde jeg gitt Orijen eller Acana, men hun funker ikke på det overhode, selv etter flere mnd. Nå går hun på Specific weight reduction pga allergien og at hun legger på seg bare hun ser en fôrsekk. Ikke ideelt, men er det hun fungerer på, så da er det det hun får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, tillien skrev:

Det er ikke nødvendigvis bedre, bare annerledes. Tåler man korn så tåler man korn og da er jo alt fint. Det er andre typer proteiner og fibre noe som kan gi andre resultater hos en gitt hund.

Men det FREMHOLDES ofte som bedre... men jeg har aldri fått noen god forklaring på hvorfor det er bedre. 
Og som du sier - tåler man korn så er det jo ikke noen grunn til å gi noe annet bare fordi... 

15 minutter siden, tillien skrev:

Når hunden har problemer med Eukanuba så gir det lite mening i å gi et annet for med lignende sammensetning tenker jeg. Så kan det selvsagt være en annen ingrediens som medfører problemet, men jeg tenker det mest fornuftig å bytte ut det som det er mest av først. Spesielt når det er snakk om store mengder avføring.

Om bikkja driter bæreposer, så er det selvfølgelig ganske dumt å fortsette å gi det samme fôret :) 

15 minutter siden, tillien skrev:

At det er svært mange som reagerer på forene med høyt kjøttinnhold aner jeg ikke om er korrekt. Har du noen statistikk på det?  Og om det tilsynelatende er korrekt så blir neste spørsmål om tilvenningen har vært korrekt. Beklager, men etter mange år som forsker på mennesker og adferd er jeg nok svært miljøskadet og har vanskelig for å ta slike utsagn for god fisk uten videre :D Det er ofte forbløffende store forskjeller på hva folk sier de gjør eller observerer og hva de faktisk gjør eller observerer...

Det finnes neppe noen statistikk på det, men bare ved å lese fôrdiskusjoner her inne, så er det åpenbart ganske mange som faktisk ikke får hundene til å fungere på disse høykvalitetsfôrene (og da er det jo ikke god kvalitet for DEN hunden). Jeg tar heller ikke alle utsagn for god fisk, men når det er mange som opplever det samme OG har brukt lang tid på tilvenningen, så sier det meg at nei - det er ikke nødvendigvis et BEDRE fôr enn andre billigere fôrtyper. 

15 minutter siden, tillien skrev:

Hva som er naturlig overgangsperiode vet jeg ikke, men jeg bestemte meg (etter et par uheldige VH "forsøk" som medførte to dager sprutræv) for å ta det SVÆRT rolig og brukte 14 dager som sagt. Det passet med 10g til hvert måltid. Nå er det jo ikke noe mål i seg selv å absolutt skulle fore på Orijen, men ønsker man det så kan man vel gjøre overgangen på mest mulig skånsom måte tenker jeg. Og jeg vet om de som av en eller anne grunn har vært så forbannet på hele "Orijen-hypen" (deres ord) at de har kjøpt inn en pose, byttet tvert ut, for så å kunne si: "se hva var det jeg sa" når løsmagen umiddelbart slo inn.

Jeg tenkte jeg skulle gi Orijen et forsøk i fjor. Jeg hadde da en full sekk med annet tørrfôr, også bestilte jeg like gjerne 4 store sekker Orijen... Jeg brukte 2 mnd på overgangsperioden - uten at jeg ble spesielt imponert over det som kom ut av bikkjene. Det var MYE og løst - og det ble ikke noe bedre videre heller. Jeg gikk dermed tilbake til det vanlige fôret og magene til hundene ble fine igjen. 

15 minutter siden, tillien skrev:

Bare så det er sagt. Selv om jeg personlig har tro på at for som Orijen i utgangspunktet er bedre enn mange andre for (høyt kjøttinhold, mange rå ingredienser ligner mer på en kjøtteters diett), så er det utvilsomt at mange, ja kanskje til og med de fleste hunder, klarer seg veldig bra og noen kanskje til og med bedre på andre typer for. Man må nesten bare prøve seg fram. For min del slo det dessuten inn en sånn liten "dette skal de f**n ikke komme unna med"-barnslighet da jeg oppdaget at mange av de mest anerkjente forene har 70% plantematerialer og likevel tar så høye priser som de gjør.

Men disse "rå" ingrediensene er jo ikke naturlige, de heller, for de er prosessert for å kunne omformes til tørre kuler... proteinene vil ikke være naturlige slik de er i rått kjøtt, de har jo også gjennomgått en prosess. 

Jeg ender egentlig alltid opp med en enkel konklusjon: samme hva fôret heter eller inneholder, så er det et bra fôr om bikkja fungerer godt på det :D 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...