Gå til innhold
Hundesonen.no

Greit å bruke trekksele hele tiden...


Recommended Posts

Skrevet

.. på en hund som generelt trekker litt og er noe ivrig på tur? Noen som har noen formeninger rundt dette, kan det være negativt når det ikke er snakk om bare trekk eller er det bare bra for å unngå feil belastning? 

Ønsker hovedsakelig ikke diskusjon rundt oppdragelse, med mindre du har synspunkter på om det kan ha negativ effekt på en hund fysisk.

Skrevet

Hvis sela sitter ordentlig så ser jeg ikke helt hvorfor det skal være negativt at hunden trekker? Det er jo bare litt ekstra trening det :P 

Skrevet

Så lenge det er greit for eieren er det vel null stress. :) Må jo være mye bedre å bruke trekksele på en hund som trekker, enn halsbånd eller en sele som er uegnet for trekk.

Skrevet

Ja, det jeg også har tenkt, at det bare er bra og at man unngår (eller har mye større sjanse for å unngå) belastningsskader/ubehag som følge av feilbelastning når hunden først trekker (om man har en hund som altså gjør det en del som mange gjør på vanlig tur). Men har jo også hørt at det er så viktig å bruke riktig sele til rett bruk, noe som det jo er, så lurte bare på litt hva andre tenkte om å alltid bruke en skikkelig trekksele. :) 

Skrevet
7 minutter siden, Yellow skrev:

Ja, det jeg også har tenkt, at det bare er bra og at man unngår (eller har mye større sjanse for å unngå) belastningsskader/ubehag som følge av feilbelastning når hunden først trekker (om man har en hund som altså gjør det en del som mange gjør på vanlig tur). Men har jo også hørt at det er så viktig å bruke riktig sele til rett bruk, noe som det jo er, så lurte bare på litt hva andre tenkte om å alltid bruke en skikkelig trekksele. :) 

Eneste er vel om du vil at bikkja skal lære forskjellen mellom å gå vanlig tur og f.eks. trekke på ski eller sykkel, at det er lettere for den å skjønne at "nå skal jeg jobbe" når du tar på trekkselen om du bare bruker trekkselen til trekk.

Skrevet
Just now, Pixie said:

Eneste er vel om du vil at bikkja skal lære forskjellen mellom å gå vanlig tur og f.eks. trekke på ski eller sykkel, at det er lettere for den å skjønne at "nå skal jeg jobbe" når du tar på trekkselen om du bare bruker trekkselen til trekk.

Jo da, men det er jo absolutt ikke vanskelig å få en hund til å forstå dette uansett, spesielt ikke om man uansett alltid bruker den sela slik at det ikke blir noen forventning rundt den. 

Guest Snusmumrikk
Skrevet
28 minutter siden, Pixie skrev:

Eneste er vel om du vil at bikkja skal lære forskjellen mellom å gå vanlig tur og f.eks. trekke på ski eller sykkel, at det er lettere for den å skjønne at "nå skal jeg jobbe" når du tar på trekkselen om du bare bruker trekkselen til trekk.

Det gjør de uansett om de har motivasjon og driv fremover. En hund som ikke har så stor motivasjon for trekk, men som man vil lære å trekke på ski osv har du nok et poeng i at bør ha et tydelig skille. Men for hunder som liker å trekke, så er det ikke noe problem. Mine surrer rundt i trekksela og snuser og trekker når de vil (noe som vil si hele tida de ikke snuser) når vi går gåtur, men trekker uten surr og snusestopp når de skal jobbe og trekke på ski, pulk eller slede. Selv om de bruker samme sela. Det er så mye annet som gir signaler om forskjellen på jobb og surretur (bla kommando) at det ikke er noe problem. 

TS: Ja, bruk for all del en god sele i riktig størrelse når den får trekke på tur. Selv om det ikke er jobb. Det er da mye bedre at den trekker i en god sele enn en dårlig sele eller halsbånd :) 

Skrevet

Vi bruker alltid sele på båndturer (unntatt på jakt). De trekker som noen tullinger uansett. Så de trekker alltid. Bruker normalt sykkelsele på tur og nomesele ved ski. 

Skrevet

De eneste gangene jeg ikke bruker trekksele er når jeg skal gå i tett befolkede områder og ikke vil at han skal trekke.  Ellers bruker jeg det til alle vanlige turer.  

Bikkja skjønner allikevel når han skal trekke på ordentlig og ikke får snuse rundt. 

Skrevet
På 19.2.2017 at 1:51 PM, Yellow skrev:

.. på en hund som generelt trekker litt og er noe ivrig på tur? Noen som har noen formeninger rundt dette, kan det være negativt når det ikke er snakk om bare trekk eller er det bare bra for å unngå feil belastning? 

Ønsker hovedsakelig ikke diskusjon rundt oppdragelse, med mindre du har synspunkter på om det kan ha negativ effekt på en hund fysisk.

Bruker alltid trekksele når hunden trekker, selv om vi ikke er ute på sykkel/ski e.l. :) Og absolutt det jeg ville anbefalt til en hund som trekker mye ihvertfall. 

Skrevet

Jeg klarer ikke å få min pointer til å forstå forskjellen på å virre i en sånn vanlig sele, og trekke i trekkselen. Ho trekker som et uvær uansett, og er alltid i arbeidsmodus og fremover, har ikke tid til å tisse og snuse så mye må man vite :P Så her går det i trekksele hele tiden, vil ikke tro det ødelegger på noe vis her i gården hvertfall :)

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...