Maria Skrevet 5. Februar 2017 Rapporter Share Skrevet 5. Februar 2017 Gamlemor har en fettkul bak på høyre hase. Det er tatt biopsi av den, og det er visstnok nettop en fettkul. Men den har vokst en del, og den er ganske sctøgg, for å være ærlig. Den sitter løst og er pløsete å ta på. Jeg skal til vet på mandag for vaksine, men tenkte å høre med dere også - veit dere om man kan drenere en slik fettkul uten noen diger operasjon? Bikkja er snart 12 år, og jeg vil nødig utsette henne for unødvendige operasjoner. Men denne kulen er både stygg og får henne til å klaske hasene sammen når hun går. Samt at den vokser, og jeg vil egentlig gjerne få den fjernet... Noen tanker? Legger ved bilde. Den rommer en liten håndfull og kjennes ut som en myk plomme eller noe sånt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 5. Februar 2017 Rapporter Share Skrevet 5. Februar 2017 Jeg VET ikke, men tviler på det. Ettersom at den vokser også så er det vel greit å få den fjernet ja, men blir nok operasjon isåfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polfarer Skrevet 5. Februar 2017 Rapporter Share Skrevet 5. Februar 2017 Det er nok vanskelig å drenere den, men det er en liten operasjon å fjerne. Trenger ikke mer en ett lite snitt. Lett sedasjon og lokalbedøvelse er sikkert nok hvis hunden er relativt rolig 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tuvane Skrevet 5. Februar 2017 Rapporter Share Skrevet 5. Februar 2017 Er ikke noe problem å drenere fettkuler, men de kommer som regel gjerne tilbake med mindre de fjernes helt, noe som sannsynligvis ikke er aktuelt mtp lokalisering av kulen, alder osv. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maria Skrevet 5. Februar 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. Februar 2017 Hm.... jeg må vel bare spørre veterinæren i morgen. Jeg kunne virkelig tenke meg å fjerne den, men ikke hvis hun må i full narkose og tjo og hei. Da hun ble operert for fire år siden (fjernet en jurlist) var jeg redd hun ikke skulle våkne igjen - hun var såååå borte. Så hvis det kun er kosmetisk får jeg jo bare la den være. Jeg har dog et lite håp om å kunne fjerne den, i og med at den er såpass svær og på et så snålt sted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tuvane Skrevet 5. Februar 2017 Rapporter Share Skrevet 5. Februar 2017 57 minutter siden, Maria skrev: Hm.... jeg må vel bare spørre veterinæren i morgen. Jeg kunne virkelig tenke meg å fjerne den, men ikke hvis hun må i full narkose og tjo og hei. Da hun ble operert for fire år siden (fjernet en jurlist) var jeg redd hun ikke skulle våkne igjen - hun var såååå borte. Så hvis det kun er kosmetisk får jeg jo bare la den være. Jeg har dog et lite håp om å kunne fjerne den, i og med at den er såpass svær og på et så snålt sted. Problemet er at det ofte er så lite hud på sånne steder, slik at det er vanskelig å få sydd igjen og få nok grohud. I tillegg gror det dårligere på eldre dyr. Ergo ville jeg nok heller ha prøvd å se hvor liten du kan få den ved å drenere den. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maria Skrevet 6. Februar 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6. Februar 2017 13 timer siden, Tuvane skrev: Problemet er at det ofte er så lite hud på sånne steder, slik at det er vanskelig å få sydd igjen og få nok grohud. I tillegg gror det dårligere på eldre dyr. Ergo ville jeg nok heller ha prøvd å se hvor liten du kan få den ved å drenere den. Ja, du tenker som meg der. Jeg skal spørre om muligheten for å drenere den. Hvis ikke er det sannsynlig at jeg lar den være. Jeg orker knapt tanken på å skjære i gamlemor jeg altså. Hun er usedvanlig sprek, men likevel... hun er en gammel dame. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maria Skrevet 7. Februar 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7. Februar 2017 Kulen var for fast til at veterinæren mente det var noe å drenere. Med andre ord lar vi den bare være som den er. Hun mente den lå litt keitete til, og at det kunne være et potensielt vanskelig sted å operere dersom det ikke bare er et vanlig, helt lipom. Så jeg tar rett og slett ikke sjansen på å gjøre noe med den. Jeg vil ikke risikere skader på akillessen eller noe slikt - til det er den bare ikke stygg nok Takk likevel for svar dere Alltid allright å få luftet sånne ting som dette. 6 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts