Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store barne og babytråden 2017


Perfect Image
 Share

Recommended Posts

Får høre at de som ikke vil ha barn blir kalt egoistiske. Det skjønner jeg hvertfall ikke. For min del har jeg nesten dårlig samvittighet for å sette barn til en verden som ser slik ut, og føler at det er der som er egoistisk. Litt OT og sikkert litt rart for noen men. Mener ikke å fornærme de som ønsker seg mange barn heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

3 mm lykke med hjerteslag på UL idag 

Da ruger jeg på fineste blastocysten ❤️ Og for første gang ligger en liten rakker i fryseren

Julehilsen fra magen til sonen  Blir så fascinert over hvor mye som har skjedd på 2 korte uker! Helt ufattelig at dette bare var en klump da, mens nå har den tydelige armer + bein, man ser f

Posted Images

10 timer siden, Perfect Image skrev:

Idag kom vognen, bilstolposen og vuggen så nå er alt i boks :) God følelse. Var på kontroll på sykehuset idag og han er estimert til en liten gutt på rundt 2900 gram så jeg fikk beskjed om å spise bra fremover og holde han inne så lenge som mulig så ikke stresse, ikke noe fysisk utfoldelse osv emoji14.png
45a33d7d8a5b4b24714ec471c40f9367.jpg

Men han hadde det fint ellers? Hvor mange uker er du nå? 2900 er da ikke så lite :D E veide 2970. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lite om han går helt til termin men siden begge mine er født så mye tidligere så blir det lite om han ikke får være der tiden ut :) Det er en forskjell der. Er uke 36 og noe nå :) Men ellers så er ting bra, litt rolig gutt i forhold til hva de liker så fikk beskjed om å ha lav terskel for å ringe. Er ikke noe bekymret selv da, føler meg så godt ivaretatt og hyppige kontroller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Martine skrev:

Men han hadde det fint ellers? Hvor mange uker er du nå? 2900 er da ikke så lite :D E veide 2970. 

Astrid veide også 2970, og var helt frisk og fin. Føyde seg fint inn i rekka av babyer rundt 3 kg i familien min. Virker som vi bare lager små barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får høre at de som ikke vil ha barn blir kalt egoistiske. Det skjønner jeg hvertfall ikke. For min del har jeg nesten dårlig samvittighet for å sette barn til en verden som ser slik ut, og føler at det er der som er egoistisk. Litt OT og sikkert litt rart for noen men. Mener ikke å fornærme de som ønsker seg mange barn heller. [emoji4]

Hehe dette er litt sånn doomed if you do and doomed if you don't tema med å fornærme [emoji23] Jeg er enig og kan ikke forstå noen synes det er egoistisk. Det er et så utrolig personlig valg og jeg har ingen problemer med at folk ikke vil ha barn selv, forstår det godt. Betyr jo ikke man er barnehater eller ikke har de rette i livet men at vi alle har forskjellig veier i livet :)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Det er ikke så lite om han går helt til termin men siden begge mine er født så mye tidligere så blir det lite om han ikke får være der tiden ut :) Det er en forskjell der. Er uke 36 og noe nå :) Men ellers så er ting bra, litt rolig gutt i forhold til hva de liker så fikk beskjed om å ha lav terskel for å ringe. Er ikke noe bekymret selv da, føler meg så godt ivaretatt og hyppige kontroller.

Det er jo større enn det H var som ble født i 36+4, og der konkluderte vi med at han var bare liten og skulle være det:) (det er mange av de små babyene i min familie) Og han klarte seg veldig fint, bare med litt tillegg i starten:) Men ja, det aller aller beste er om de får være i magen til det er meningen at de skal ut. Bra du ikke bekymrer deg, det er godt å være i en sånn situasjon at du får så god oppfølging av man ikke bekymrer seg selv om det er noen småting. Så slapper man bedre av og det er mye bedre for både mor og barn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå reiser de eldste på påskeferie hos besteforeldre imorgen, så blir bra med avslapping fremover [emoji14] Blir litt mer at jeg er usikker på hvordan få dagen til å gå :aww: Men vi har 8 uke gammel valp heldigvis (selv om samboer driver og stjeler henne med seg på dagen) og kalver som trenger kos.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er egoistisk som ikke får barn, og egoistisk som får barn, egoistisk som bare får ett barn, gal som får to - tre - fire. Det blir aldri riktig :lol: 

 

Håper lillebror holder seg inne til termin @Perfect Image :)  

Jeg er babysjuk, men er veldig godt å ha lillemor som blir mer og mer selvstendig og stor og flink og fin og ramp og og og :wub:  Så vi venter litt til :aww: 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om de eldste... De var hos svigermor igår og for halvannen mnd siden mistet svigers sin elghund som ungene har hatt endel med å gjøre når vi er der (som er ofte siden vi spiser middag 2-3 ganger i uken sammen). De spurte om de kunne gå ut, noe de fikk lov til så hentet hun inn ved imens. Hun kommer ut av vedskjulet og finner ungene på graven til hunden og lurer på hva de gjør.. De var og besøkte Timian og sa hei for de savnet han og Jaran sang elg sang til Timian siden han var så glad i elg når han levde, og lurte på om det fantes elg i hundehimmelen [emoji14] Barn er så skjønne, bikkja var bebien til svigermor så hun ble jo kjemperørt. Skulle likt å være i barnesinns noen ganger og hvordan det fungerer :)


  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Perfect Image skrev:


Hehe dette er litt sånn doomed if you do and doomed if you don't tema med å fornærme emoji23.png Jeg er enig og kan ikke forstå noen synes det er egoistisk. Det er et så utrolig personlig valg og jeg har ingen problemer med at folk ikke vil ha barn selv, forstår det godt. Betyr jo ikke man er barnehater eller ikke har de rette i livet men at vi alle har forskjellig veier i livet :)

Godt du ikke ble fornærmet! 
Og det er utrolig koselig å følge med på forberedelsene dine til lillebror. :wub: 
Har dere funnet nytt navn? :)

Akkurat nå, Raksha skrev:

Man er egoistisk som ikke får barn, og egoistisk som får barn, egoistisk som bare får ett barn, gal som får to - tre - fire. Det blir aldri riktig :lol: 

 

Håper lillebror holder seg inne til termin @Perfect Image :)  

Jeg er babysjuk, men er veldig godt å ha lillemor som blir mer og mer selvstendig og stor og flink og fin og ramp og og og :wub:  Så vi venter litt til :aww: 

 

Ikke sant! :lol:

Og: :wub:

Vi har vært på 4 årskontroll, det var ganske mye hun måtte gjennom på kort tid, og har aldri sett henne under sånn press med fremmede før egentlig. Men hun taklet det kjempefint. Stolte foreldre! 
Man kunne jo ta opp litt ting hvis det var noe også, lurte litt på oppdragelse, fikk da tips om disse podcastene. (Kan hende alle vet om det allerede men!) De jeg har hørt hittil, har vært veldig fine. :)

http://theaklingenberg.no/foreldreradet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine veide 3840 g og 4050 g de, men de er født på terminen begge to. Datterbarnet 2 dager over, teknisk sett, men hun har det med å være litt for seint ute til alt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Mine var 2160 og 2230 gram. Friske og fine, men er litt mer praktisk å få babyer på over 2500 gram.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vi hadde flaks der med at lillebror veide rett over, 2670 g. Skjønte at det hadde vært enda mere stress om han hadde veid 2500 gram eller mindre, og særlig med tanke på spalten.. var nok styr de første dagene med den og spiseskjemaer..

født 11 dager før termindatoen bare..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye styr på veiing på helsestasjonen at jeg snart blir sprø. Jeg føler vi får beskjed om å komme tilbake for å veie hele tiden, uansett hvordan vektoppgangen har vært.

Også snakker jeg med barnelegen og får høre at han ikke ser noen grunn til det. Likevel vil helsesøster ha oss der to ganger i uka(vært litt mindre nå i det siste, men det var vel mest fordi vi var veldig avvisende sist).

Bra de passer på og alt det der altså, men man begynner jo å lure på om det er noe "skummelt"/noe som feiler henne, selv om vi egentlig vet at det ikke er det heller. Bah... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Annik skrev:

Det er så mye styr på veiing på helsestasjonen at jeg snart blir sprø. Jeg føler vi får beskjed om å komme tilbake for å veie hele tiden, uansett hvordan vektoppgangen har vært.

Også snakker jeg med barnelegen og får høre at han ikke ser noen grunn til det. Likevel vil helsesøster ha oss der to ganger i uka(vært litt mindre nå i det siste, men det var vel mest fordi vi var veldig avvisende sist).

Bra de passer på og alt det der altså, men man begynner jo å lure på om det er noe "skummelt"/noe som feiler henne, selv om vi egentlig vet at det ikke er det heller. Bah... :P

Jøss, er hun så liten da? Jeg hadde helsesøster hjemme hos oss to tre ganger etter fødselen (jeg var i veldig dårlig form og hadde ikke melk, så vi gav mme som tillegg) for veiing - og så veide vi vel hver 14 dag en periode og så en gang i mnd. 2 ganger i uka er jo ekstremt mye :o 

Mi var 3080 når hun ble født, men gikk ned til 26ognoe på sykehuset siden jeg ikke hadde melk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Annik skrev:

Det er så mye styr på veiing på helsestasjonen at jeg snart blir sprø. Jeg føler vi får beskjed om å komme tilbake for å veie hele tiden, uansett hvordan vektoppgangen har vært.

Også snakker jeg med barnelegen og får høre at han ikke ser noen grunn til det. Likevel vil helsesøster ha oss der to ganger i uka(vært litt mindre nå i det siste, men det var vel mest fordi vi var veldig avvisende sist).

Bra de passer på og alt det der altså, men man begynner jo å lure på om det er noe "skummelt"/noe som feiler henne, selv om vi egentlig vet at det ikke er det heller. Bah... :P

Storesøster her stagnerte i vekta og vi måtte styre med veiing. Det viste seg jo etterhvert at hun fikk for lite melk fra meg sevom jeg hadde mer enn nok, hadde for mye formelk som kom for fort og hun ga opp og nekta å ligge lenge. Gikk etterhvert over til mme og grøt, gikk fortsatt sakte opp i vekt men økte i hvertfall, og helsesøster godtok etterhvert at hun er ei som ikke legger spesielt fort på seg. Vi ser samme trenden på lillebror nå, men har ei annen helsesøster som ikke er like hysterisk som det hun storesøster hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Raksha skrev:

Jøss, er hun så liten da? Jeg hadde helsesøster hjemme hos oss to tre ganger etter fødselen (jeg var i veldig dårlig form og hadde ikke melk, så vi gav mme som tillegg) for veiing - og så veide vi vel hver 14 dag en periode og så en gang i mnd. 2 ganger i uka er jo ekstremt mye :o 

Mi var 3080 når hun ble født, men gikk ned til 26ognoe på sykehuset siden jeg ikke hadde melk. 

 

 

39 minutter siden, Krilo skrev:

Storesøster her stagnerte i vekta og vi måtte styre med veiing. Det viste seg jo etterhvert at hun fikk for lite melk fra meg sevom jeg hadde mer enn nok, hadde for mye formelk som kom for fort og hun ga opp og nekta å ligge lenge. Gikk etterhvert over til mme og grøt, gikk fortsatt sakte opp i vekt men økte i hvertfall, og helsesøster godtok etterhvert at hun er ei som ikke legger spesielt fort på seg. Vi ser samme trenden på lillebror nå, men har ei annen helsesøster som ikke er like hysterisk som det hun storesøster hadde.

Hun er jo egentlig ikke spesielt lita heller, tror jeg. Det er liksom bare helsesøster som styrer slik(vi har gått til to forskjellige, begge like på det der).

Hun veide 2845 da hun ble født og lå på 3960 i dag, to måneder og 11 dager gammel. Hun har bare gått ned i vekt en gang, om vi ser bort ifra den første dagen på sykehuset. Den ene gangen hadde hun gått ned 50gr i løpet av 5 dager med feber... Skulle tro det var normalt, men ikke i følge helsesøster :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det heller er verre å få barn om man ikke har et ønske om det. Flere i familien som er frivillig barnløse, og har flere venninner jeg antar nok ikke får barn (i hvertfall ikke på mange år). Det er ene og alene den personen eller det parets valg. For eksempel ville jeg aldri blitt sammen med en mann som ikke ønsket seg barn da jeg ønsker meg det mer enn noe annet. Mulig derfor mine foreldre skilte seg da pappa taklet foreldrerollen, mens mamma virkelig ikke skulle hatt barn. Hun har ikke sagt det direkte, men virket til tider som at hun angret på at hun fikk barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Annik skrev:

 

Hun er jo egentlig ikke spesielt lita heller, tror jeg. Det er liksom bare helsesøster som styrer slik(vi har gått til to forskjellige, begge like på det der).

Hun veide 2845 da hun ble født og lå på 3960 i dag, to måneder og 11 dager gammel. Hun har bare gått ned i vekt en gang, om vi ser bort ifra den første dagen på sykehuset. Den ene gangen hadde hun gått ned 50gr i løpet av 5 dager med feber... Skulle tro det var normalt, men ikke i følge helsesøster :P

Merkelig opplegg. :o Skjønner godt du syns det er stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Raksha skrev:

Merkelig opplegg. :o Skjønner godt du syns det er stress.

Jeg er 153 og pappaen er 170 liksom. De kan umulig forvente en baby på 5-6 kg. Litt skjønn burde det være lov til å bruke :aww:

Men får se hva de sier når vi kommer tilbake for å veie neste gang. Den klarte vi å få presset fram til neste fredag, så det iallfall er ei uke i mellom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Annik skrev:

Jeg er 153 og pappaen er 170 liksom. De kan umulig forvente en baby på 5-6 kg. Litt skjønn burde det være lov til å bruke :aww:

Men får se hva de sier når vi kommer tilbake for å veie neste gang. Den klarte vi å få presset fram til neste fredag, så det iallfall er ei uke i mellom :P

Sprøtt :lol:   Lillemor veide det samme på 6 mnds barseltreff som ene ungen på samme treff gjorde da den ble født. HS tok ikke på vei for noen av dem. Så lenge de følger kurven sin greit så er det jo ikke noe stress? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Raksha skrev:

Sprøtt :lol:   Lillemor veide det samme på 6 mnds barseltreff som ene ungen på samme treff gjorde da den ble født. HS tok ikke på vei for noen av dem. Så lenge de følger kurven sin greit så er det jo ikke noe stress? 

 

 

Barnelege synes hun følger kurven greit og at alt virker "perfekt" :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager da @Annik! Det høres jo helt rart ut! Og hyppige veiinger uten at det er medisinsk nødvendig er jo bare tull, da vil jo små naturlige svingninger og rykk og napp-voksing bare skape stress og uro. for å si det sånn skøyt mini sin vekt i været når helsesøster slutta å mase om de derre ukentlige veiingene.. ved et evt barn nr to kommer jeg til å si takk men nei takk til ekstra veiinger (helsestasjon er heldigvis frivillig!), vi veier på kontroll med mindre det er medisinsk nødvendig. Det veiemaset der ødela mye av tidlige tida vår sammen fordi det ble så mye stress og styr med antall gram i uka og konstant følelse av at jeg ikke evnet å mate ungen min fordi jeg heller ville amme enn å gi mme.

God nok trivsel, våte bleier og at kurven følges godt nok - det er det viktigste!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vekt er jo faktisk ganske viktig. Jeg har i hvert fall den erfaringen fra jobb. Hender vi får inn barn, hvor det første symptomet var for liten/manglende vektoppgang. Barna var blide, spiste etc. Men det er jo ikke så ofte det faktisk er noe galt, og så lenge de følger kurven sin sånn nogenlunde så burde det vel være greit. Det er likevel viktig å følge med på vekten, og å ta det alvorlig om barna ikke vokser "som de skal". 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...