Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, januar 2017

SaraS
 Share

Recommended Posts

Pøbel har vært på joggetur med ei venninne i dag! Nå tipper jeg han er rolig en liten stund. :lol:

Og jeg sitter fortsatt fast på valgets kvaler når det gjelder makroobjektiv. Noen med erfaring her? Vil jeg absolutt ha Canon? Må det være L-glass og IS? IS er en fordel - samme som L-glasset, men det koster jo litt. Etter å ha lest litt forskjellige reviews er det ikke så mye som skiller på bildekvaliteten til de to jeg vil ha. Men IS-en har mye å si. Men det med IS koster 4k mer enn det andre. Skal jeg sitte litt på gjerdet og vente til prisen går litt ned? Den hadde gått ned med en tusenlapp 26. desember, men gått opp igjen nå. Er det flere salg som kommer i nær fremtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han bestod både praktisk og teoretisk eksamen,  flinkeste Bonden min!

Gjett hvem sin lille fineste Fettergutt som har A-hofter og 0-albuer?  

Iskaldt her i dag! Ikke så mange kuldegradene, men sterk og sur vind. Brrr!! Noen som har lyst å se bilde av mitt kommende gull? Synes det er lenge å vente og glede seg "alene", så det må da gå b

Posted Images

1 time siden, Siri skrev:

Ja, altså - jeg føler meg faktisk nesten enda lettere i kroppen i dag enn jeg gjorde i går - så det var nok bra slankekost faktisk :D 

Jeg sitter og slanker meg litt i dette øyeblikk, faktisk...

Du har spurv, kråke, orrhøne, fugl - og storfugl - også kalt tiur og røy :D 

Røy har jeg hørt om i andre sammenhenger også, og da tror jeg de er større :D

:lol: Noe sier meg at du var LITT påvirket av gårsdagens diskusjonstema :D 

Mulig jeg bearbeidet litt - men rart det ikke dukket opp ulv i drømmen også...

Her ser jeg helt til skogkanten - på alle kanter :) 

Nå har tåka letta, så da må jeg bare bli enig med meg selv om hvor vi skal gå i dag. Jeg hadde egentlig lagt store planer, men de punkterte da jeg så all tåka, og nå orker jeg ikke å finne energi til de store planene igjen. Så det blir bare tur. Men her eller der?

Kanskje der, så jeg kan sjekke om det er like glatt der som sist uke, siden jeg tenkte å gå tur der etter jobb i morgen hvis vi kan holde oss på beina. Men da må jeg skrape is av bilen. Jeg får syte litt til for meg selv, men klokka to skal vi ut, for hundene og jeg har fri i dag, og da skal vi utnytte i det minste litt dagslys, selv om jeg er sen i avtrekkeren i dag.

1 time siden, 2ne skrev:

:lol: Ja nei, det er kanskje ikke noe stas å putte hodet mellom to som tannfekter nei.. :P 

Han er litt forvirra i dag, stakkar... Jeg har fått mensen, så han lukter på meg eller der jeg har sittet, så går han og snuser Foenix bak og klaprer med tennene. Også må han flørte med henne, men tannfekting er greit, utidig riing er ikke greit.

1 time siden, 2ne skrev:

:lol: Det hørtes veldig slitsomt ut :P 

Jeg er glad noen skjønner hvor fælt det var :D

1 time siden, 2ne skrev:

AN diskuterer Leahs oppdretter og jeg hannhunder igjen, som vanlig, alt er som normalt osv :P Så nå lurer jeg på hvorfor danskene er så dårlige til å helsesjekke mellompudlene sine (PL og øyne blir alltid sjekket i Norge, men ikke i Danmark.. Why?). Da er det vel bare å leite og diskutere videre da.. *sukk* :P 

Jeg leter etter en hannhund, men han finnes antagelig ikke. Det er en flott finsk hannhund jeg har sett live og hilst på, og liker veldig godt. Jeg spurte om å få bruke ham, men fikk nei fordi eier syntes han hadde nok valper etter seg. Så da må jeg jo lete blant avkommene om det er noe der å bruke i stedet. Så da har vi to rene tispe-kull, ikke så lett for meg å parre noen med gitt. Så er det to kull i Estland, hvor en sønn er langt vekk i Russland, og den sønnen som bodde i Estland døde før jul. Et annet kull i Finland er med ei tispe som har D på hoftene, og det siste finske kullet er med ei tispe som har C på hoftene. Det er pokker så vanskelig å finne noe en kan bruke, når folk ikke blunker over å bruke HD-hunder i avl. Jeg kan se bort fra søsken for å få nytt blod, men jeg må ha fri foreldre. Så da får jeg lete videre... Kanskje han jeg opprinnelig likte så godt har brødre et sted som har gått i avl. Sherlock Holmes go home, du vet ikke hva detektivarbeid er før du har forsøkt deg på oppdrett. 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sfx Fikk ikke helt med meg at det var en drøm første gangen jeg leste innlegget ditt, så jeg var helt paff av hvor ille vanskelig du kunne få det. Toppet seg jo med den dommeren og agility da xD Ble letta når jeg så en gang til og så at det var en drøm, hørtes innmari slitsomt ut ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Nei, kjære elev, du kan ikke begynne på vgs før du har vitnemål fra grunnskolen. Det hjelper ikke at du er flinkere i matematikk enn fetteren din som allerede går der. Vitnemål. read my lips.

:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, SFX skrev:

Sherlock Holmes go home, du vet ikke hva detektivarbeid er før du har forsøkt deg på oppdrett. 

Evt man skulle hatt en Sherlock som man kunne spurt, som kunne tryllet frem en snasen hannhund man ikke har tenkt over innen rimelig nærhet!

Jeg er helt ferdig. Gleder meg til å komme meg hjem og tylle i meg piller og ta en dupp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Nei, kjære elev, du kan ikke begynne på vgs før du har vitnemål fra grunnskolen. Det hjelper ikke at du er flinkere i matematikk enn fetteren din som allerede går der. Vitnemål. Read my lips.

Vi kan nok godt fortsette denne her på vgs. Kjære elev, det hjelper ikke at du har seksere i norsk om du ikke står i matematikk, du får ikke vitnemål alikevel. Nei, din stryk på eksamen på vg1 blir ikke magisk borte på vg2 eller vg3. 

sukk... jeg kan også rapportere at jeg i år har en del elever som tror på diffusjonsprinsippet av lærdom. Om man sover med hodet på boka så går sikkert noe av stoffet inn..

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, SFX skrev:

Jeg sitter og slanker meg litt i dette øyeblikk, faktisk...

:lol: 

Røy har jeg hørt om i andre sammenhenger også, og da tror jeg de er større :D

:teehe:

Mulig jeg bearbeidet litt - men rart det ikke dukket opp ulv i drømmen også...

Den kommer i natt.... og spiser dere alle sammen *moahahahahahahah*

Nå har tåka letta, så da må jeg bare bli enig med meg selv om hvor vi skal gå i dag. Jeg hadde egentlig lagt store planer, men de punkterte da jeg så all tåka, og nå orker jeg ikke å finne energi til de store planene igjen. Så det blir bare tur. Men her eller der?

Du vet at det går an å gå tur selv om det er tåke? :whistle: 

Har jeg planlagt å lage suppe til middag... litt sånn suppe på mitt eget hode... eller noe sånt. Skal lage med basis i pinnekjøtt-fett, ha restene av pinnekjøttet i suppa, og fylle på med blomkål og brokkoli... Det kan jo hende det blir godt - blir det ikke det, så spiser jeg det sikkert like vel :aww: Jeg skal da ikke være kresen, jeg :aww: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Jeg har det relativt ofte, så... :lol: Og jeg gidder ikke å fjerne sånt før jeg legger meg heller :aww: 

Ikke jeg heller, så jeg har maskara på i dag og :lol: 

Jeg liker heller ikke å fryse liksom, selv om jeg liker vinteren :D Så ja - ull er min beste venn :D

Ull er gull :D 

Det er ingen dans på roser å være mamma altså :lol: 

Nei, det er hardere enn en skulle tro :aww: 

Jeg skjønner barna dine... eggehvite smaker jo ingenting, eggeplommen derimot *nammmm*

Eggehvite smaker godt, det :P 

1 time siden, SFX skrev:

Han er litt forvirra i dag, stakkar... Jeg har fått mensen, så han lukter på meg eller der jeg har sittet, så går han og snuser Foenix bak og klaprer med tennene. Også må han flørte med henne, men tannfekting er greit, utidig riing er ikke greit.

Stakkars, det ække lett å værra mann :aww: 

Sitat

Jeg er glad noen skjønner hvor fælt det var :D

Ja, jeg er en medfølende sjel, jeg er kjent for det :D 

Sitat

Jeg leter etter en hannhund, men han finnes antagelig ikke. Det er en flott finsk hannhund jeg har sett live og hilst på, og liker veldig godt. Jeg spurte om å få bruke ham, men fikk nei fordi eier syntes han hadde nok valper etter seg. Så da må jeg jo lete blant avkommene om det er noe der å bruke i stedet. Så da har vi to rene tispe-kull, ikke så lett for meg å parre noen med gitt. Så er det to kull i Estland, hvor en sønn er langt vekk i Russland, og den sønnen som bodde i Estland døde før jul. Et annet kull i Finland er med ei tispe som har D på hoftene, og det siste finske kullet er med ei tispe som har C på hoftene. Det er pokker så vanskelig å finne noe en kan bruke, når folk ikke blunker over å bruke HD-hunder i avl. Jeg kan se bort fra søsken for å få nytt blod, men jeg må ha fri foreldre. Så da får jeg lete videre... Kanskje han jeg opprinnelig likte så godt har brødre et sted som har gått i avl. Sherlock Holmes go home, du vet ikke hva detektivarbeid er før du har forsøkt deg på oppdrett. 

Det høres sånn omtrent riktig ut, det er sånn hannhundjakt er her også, minus nei fordi at den har nok avkom, det tror jeg ikke puddeleiere gjør :P Men resten er tydeligvis likt på berner og puddel :aww: Sherlock har ikke peiling! 

12 minutter siden, Siri skrev:

Du vet at det går an å gå tur selv om det er tåke? :whistle: 

Men da ser hun jo ikke ulven som lusker rundt i skogen? :P 

--

AN har tante vært innom, hun har sydd fleecegensere til pudlene som de måtte prøve (da ble de skikkelig glad, de liker klær de *kremt*), og selvsagt måtte hun sette seg ned og skravle litt :ahappy: 

Endret av 2ne
EDIT: Glemte å svare på alt :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Turb skrev:

sukk... jeg kan også rapportere at jeg i år har en del elever som tror på diffusjonsprinsippet av lærdom. Om man sover med hodet på boka så går sikkert noe av stoffet inn..

Helt klart! Hilsen ho som deler av vgs faktisk var veldig trøtt og fullt i stand til å sovne i timene. Det var ikke det at jeg ikke sov om natta, ble bare så trøtt på dagen også... Jeg overlevde dog og kom meg videre i verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Helt klart! Hilsen ho som deler av vgs faktisk var veldig trøtt og fullt i stand til å sovne i timene. Det var ikke det at jeg ikke sov om natta, ble bare så trøtt på dagen også... Jeg overlevde dog og kom meg videre i verden. 

Hahahaha :D Det tipper jeg det fleste av mine også gjør. De er ganske greit oppgående når de er våkne :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åherre.... sa jeg

GUD ropte lillemor. Yep yep, lære seg å passe kjeften :aww:  

Ooooooooooooooorker ikke drive med denne natteranglingen lenger, det går bare ikke. Jeg er for gammel *gjesp* Men jeg er full av tiltakslyst etterkl 22 på kvelden. Det er jo fullstendig håpløst.  

Nå prøver jeg å jage mann og barn på butikk, så jeg får kaffe og sendt pakker, men han er heller ikke skapt for sånn natterangling, så han er ikke så reaktiv i dag han heller :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Turb skrev:

Hæ! Funker det ikke slik? :shocked: 

Og jeg som hadde tenkt til å legge pensumboka under hodeputa i håp om å huske alle detaljer til de alt for mange prøvene vi har de neste ukene...

Neivel, får vel fortsette å lese da :aww: 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har legetime på onsdag, men fordi fastlegen min trapper ned arbeidsmengden er det vikarlege jeg skal til. Liker ikke sånne forandringer, jeg er fornøyd med fastlegen min :P Nesten så jeg vurderte å si at jeg kunne vente til februar når han hadde tid :lol: 

Nå har vi vært en tur i skogen og jeg vurderer å ta en dupp før middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, 2ne skrev:

Ikke jeg heller, så jeg har maskara på i dag og :lol: 

Ull er gull :D 

Det er det :ahappy:

Nei, det er hardere enn en skulle tro :aww: 

Ja, altså - jeg vet jo ikke, jeg har jo bare vært datter, men det er jammen hardt nok det også da :aww: 

Eggehvite smaker godt, det :P 

Du er bare rar, du :P 

Men da ser hun jo ikke ulven som lusker rundt i skogen? :P 

:lol: Poeng!!! 

Suppa ble kjempegod, den... kanskje litt salt, men det går fint. Bare drikke litt mer så.... men rundstykker uten smør er jo bare tørt og smakløst. Det ser dermed ut som om hundene får seg hvert sitt halverundstykke til "middag" i dag... jeg har ikke tenkt å tygge på dem i hvert fall. Ble mett nok av suppa, jeg :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Næh :lol:

Men tenk så genialt da - lydbok som man setter på repeat på natta!

Det er faktisk sant! 

Har jo noen forelesninger på opptak, men å høre på Dronningen (vi har to lærere som heter Konge og Dronning direkte oversatt) sine problemer med uttale av helt enkle ord sånn som "heart" som blir til "hurrt" gir meg lyst til å gråte:P 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polfarer skrev:

Har jo noen forelesninger på opptak, men å høre på Dronningen (vi har to lærere som heter Konge og Dronning direkte oversatt) sine problemer med uttale av helt enkle ord sånn som "heart" som blir til "hurrt" gir meg lyst til å gråte:P 

Ugh.. Husker jeg hadde en foreleser i amerikansk samfunn som snakket så dårlig engelsk at jeg faktisk ikke forsto det hun sa :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...