Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2017!


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Fin trening i dag. Hadde tenkt til å måle makspuls, men fikk astma på slutten, så måtte gi meg litt før utmattelse. Kom opp i 206, og tror det er så nærmt maks at jeg ikke kommer til å teste igjen. Tipper 210 er et realistisk estimat for meg.

Dagens trening: 10 min oppvarming, 2x4 intervall med aktive pauser, 5 min nedtrapping. Styrke på bein. Tøying av bein/rygg og mobilitetsøvelser for armer (nerveskade, så kan ikke trene styrke der enda). Totalt 45 minutter. 

 

Målet (i tillegg til økt energi) er at jeg blir bra nok i armene til at jeg kan starte med klatring i sommer :D

Dobbelposter fordi sonen er teit! 

Til det nederste, gled deg :heart: og kom til Geilo så kan vi klatre ute i Hol, hel super plass i begynnelsen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 533
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan ikke trene pga sykdom, men må bare skryte litt av meg selv likevel. Har gått ned over 20 kg siden 19. september, kun ved hjelp av kosthold. Skal 10 kg til ned, og håper at de går ganske glatt vekk

26 kg ned, og passer nå inn i olabuksene jeg brukte for ti år siden! WOOP, WOOP!

28,5 kg ned, 1,5 kg igjen til opprinnelig mål er nådd.

Posted Images

3 timer siden, Mirai skrev:

Hvilepuls og makspuls henger ikke sammen (hvis jeg forstod spørsmålet riktig?). Som feks Kaja som er i god form og har lav hvilepuls, men høy makspuls. Man kan ikke trene makspulsen høyere eller lavere, bare hvilepulsen :) . Selv om hvilepuls går ned vil makspuls være uforandret.

Nei, mente ikke hvilepuls. :) Jeg har 52 i hvilepuls og høy makspuls. Tenkte på generelle pulsen gjennom dagen, om den kan ha sammenheng med makspulsen. Jeg har litt høy puls hele dagen, fra jeg våkner. Den går bare ned til 52 om natten, når jeg våkner er den fra 52-60. Men med en gang jeg begynner å bevege meg går den opp. 

Er egentlig ikke noe bekymret eller noe, jeg bare syns det er snodig at jeg har høy puls på dagen, og lurer på om det finnes en forklaring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mirai skrev:

Hva mener du med høy puls da? Det er jo naturlig at den går opp når du beveger deg rundt :) .

At jeg har høyere puls enn andre "tilsvarende personer" i samme situasjon. Gjerne ca. 10+ slag høyere enn andre når vi har målt. 

Sitter jeg i ro på dagen er pulsen som regel mellom 70-80. En sjelden gang nede i 65. Akkurat nå har jeg 86, og jeg har sittet i ro foran pcen flere timer. Jeg syns det er rart at det skal være så langt unna hvilepulsen min når jeg bare sitter i ro. :P 

Så leser jeg jo på nett at høy puls gjennom dagen er et faresignal. Samtidig er pulsfallet mitt etter trening relativt ok, i dag falt den ca. 36 slag første minutt etter makspulstestingen. Så da blir jeg nysgjerrig på om den høye pulsen gjennom dagen har sammenheng med makspulsen eller om det er en annen forklaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nesten litt sjalu på dere som bare kan trene ivei :lol: Ei mil langrenn + styrketrening på lørdag var tydeligvis for mye for foten min, gitt. Måtte droppe den planlagte spinningen og slyngetreninga i går, og det blir bare ei rolig styrkeøkt + gåtur med Mona og kveldsyoga i dag. Håper jeg kan prøve meg på langrenn igjen i morgen, men da skal jeg begrense meg til 4-5 km.

Dette seneproblemet begynner å irritere meg veldig nå. Jeg er ikke vant til å ha sånne begrensninger :P Er tidvis redd for at hele skisesongen skal ryke, men så slår jeg meg selv i hodet med en fisk siden det tross alt bare er januar og sesongen her gjerne varer til mai :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen har noen gode råd mot tidsklemma?
Jeg vil gjerne trene, men det er ikke så lett. Jobb, hjem og være med lille frøkna (vi har ingen barnevakter i nærheten) og når hun har sovnet i 19-20 tiden så er det ofte vanskelig å komme igang med noe. Har hatt perioder hvor jeg var flink å jogge, men så sklir det ut. I tillegg er man ofte sliten etter en lang dag. Så da låser jeg meg fast i dårlig mønster uten trening. Tenkte derfor å prøve sånn hjemme trening med youtube videoer. Andre gode råd?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MonicaT skrev:

Kanskje noen har noen gode råd mot tidsklemma?
Jeg vil gjerne trene, men det er ikke så lett. Jobb, hjem og være med lille frøkna (vi har ingen barnevakter i nærheten) og når hun har sovnet i 19-20 tiden så er det ofte vanskelig å komme igang med noe. Har hatt perioder hvor jeg var flink å jogge, men så sklir det ut. I tillegg er man ofte sliten etter en lang dag. Så da låser jeg meg fast i dårlig mønster uten trening. Tenkte derfor å prøve sånn hjemme trening med youtube videoer. Andre gode råd?

 

Jeg kjenner meg jo veldig igjen, hverdagen vår er også ganske lik. vi har prøvd å ha hver vår dag der vi får en økt med trening.

Da drar jeg rett etter jobben og er hjemme til middag.

Ellers har det hjulpet å sette en konkret plan dersom jeg skal trene etter leggetid. Om jogging er tingen for deg så bestem deg for en rute du vil løpe, gjør klar klær og evt musikk i forkant. skift gjerne før du legger barnet så er du klar og har ingen unnskyldning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MonicaT og @SiriEveline: Dette høres kanskje teit ut, men det har funka for meg: Ta på deg treningsklær idet du kommer hjem, sånn at når ting er unnagjort, så er det bare å gå ut! :) 

Jeg måtte bare gi meg med det der yoga-opplegget, altså. :teehe: Hadde tenkt til å prøve litt jogging med Imouto denne uka i stedet, men hun kutta seg i beinet på søndag, så jeg må vente litt med det. Det går helt fint, kjenner jeg. :innocent: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

@MonicaT og @SiriEveline: Dette høres kanskje teit ut, men det har funka for meg: Ta på deg treningsklær idet du kommer hjem, sånn at når ting er unnagjort, så er det bare å gå ut! :) 

Jeg måtte bare gi meg med det der yoga-opplegget, altså. :teehe: Hadde tenkt til å prøve litt jogging med Imouto denne uka i stedet, men hun kutta seg i beinet på søndag, så jeg må vente litt med det. Det går helt fint, kjenner jeg. :innocent: 

Det var smart!
Og tro meg, ganske lett nå for tiden for jeg må uansett ut av olabuksa når jeg kommer hjem for magen vil gjerne få litt frihet :P Men istedenfor joggebuksen kan jeg bare hoppe i treningstighsten (med GOD plass til magen) :)

Idag skal jeg trene igjen! PT-time og de har jeg alltid motivasjon til :) Skal spørre om alternative oppvarmingsrutiner, for nå begynner jeg å slite med noen av de jeg har brukt til nå, særlig squat-to-stand.
 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag jogga jeg i alle nedoverbakkene på tur. Også har jeg fått jobb noen dager i uka og da vimser jeg jo rundt i masse timer, så blir jo litt av det også. 

Fortsatt lite gnagsår etter joggeskoa, får se om det blir bedre med andre sokker. Ellers får jeg se om jeg finnre meg noen billige joggesko i Ungarn XD

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MaritaS skrev:

I dag jogga jeg i alle nedoverbakkene på tur. Også har jeg fått jobb noen dager i uka og da vimser jeg jo rundt i masse timer, så blir jo litt av det også. 

Pass på knærne dine i nedoverbakkene! Korte, korte skritt og bevissthet rundt hvordan du tråkker ned. :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Pass på knærne dine i nedoverbakkene! Korte, korte skritt og bevissthet rundt hvordan du tråkker ned. :shocked:

Det går veldig bra. Nedoverbakkene er ikke før slutten av turen, så er god oppvarming først. Er faktisk mest på flat bakke jeg kjenner det i knærne, så teknikken i nedoverbakke er nok bra ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth00 aah ja, da skjønner jeg endelig :P . Uten at jeg har noe svar på det, da :lol: . Å sammenligne med andre i samme situasjon/aktivitet gir lite svar, da fysisk form er garantert annerledes, og hvilepulsen/makspulsen deres vil være forskjellig. Samt at helsetilstand, stress og slike ting også spiller inn på hvor pulsen legger seg. Det med at det kan være et sykdomstegn kan kanskje @enna noe mer om?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MaritaS skrev:

Det går veldig bra. Nedoverbakkene er ikke før slutten av turen, så er god oppvarming først. Er faktisk mest på flat bakke jeg kjenner det i knærne, så teknikken i nedoverbakke er nok bra ;)

Det er nedoverbakkene som vræker knærne på joggerne og maratonløperne, og jeg merker hvordan kneskåla liksom popper da sjøl, så jeg har blitt helt engstelig. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Elisabeth00 said:

At jeg har høyere puls enn andre "tilsvarende personer" i samme situasjon. Gjerne ca. 10+ slag høyere enn andre når vi har målt. 

Sitter jeg i ro på dagen er pulsen som regel mellom 70-80. En sjelden gang nede i 65. Akkurat nå har jeg 86, og jeg har sittet i ro foran pcen flere timer. Jeg syns det er rart at det skal være så langt unna hvilepulsen min når jeg bare sitter i ro. :P 

Så leser jeg jo på nett at høy puls gjennom dagen er et faresignal. Samtidig er pulsfallet mitt etter trening relativt ok, i dag falt den ca. 36 slag første minutt etter makspulstestingen. Så da blir jeg nysgjerrig på om den høye pulsen gjennom dagen har sammenheng med makspulsen eller om det er en annen forklaring. :)

Hvilepuls og makspuls er to ulike parametre -som man ikke vet så altfor mye om egentlig, ennå. makspuls er genetisk. Hvilepuls har vist assosiasjon til dødelighet, du kan lese mer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltross for at jeg glemte treningsbagen og måtte hjemmom før trening og dermed gikk glipp av 15min av timen ble det jaggu en god økt idag!

Tok igjen den tapte tiden etterpå med litt egentrening :) Nå kjenner jeg motivasjonen er skikkelig på plass! Det føltes veldig godt! Var hos kiropraktor på mandag og tror det har hjulpet endel på bekkenet for det føles mye bedre. Klarer plutselig rask gange igjen, det klarte jeg ikke for en uke siden..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

I det siste har jeg klart å holde fokus godt. Akkurat i dag har jeg vel ikke vært så veldig fornuftig i forhold til aktivitet. Det har blitt rundt 70 minutter med gåing så langt i dag. 
Og i går og i dag har jeg vært med på Squat Challenge i utfordringsgruppa som Line opprettet :) Kjenner det i lårene i tillegg til alt annet jeg kjenner ellers i kroppen i dag, men det går jo over heldigvis :)  

Når det kommer til mat er jeg mer bevisst på hvor mange kalorier det er i forskjellig, og hvilke mengder jeg spiser av noe. Har ikke hatt veldig lyst på noe godis på noen dager nå faktisk, men akkurat nå er jeg skikkelig sugen på noe godt. Typisk når formen ikke er på topp :lol: 

Men jeg har mango i kjøleskapet. Det bør holde tenker jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlevde to klatreøkter og 4×4 pluss 5km oppoverløping på mølla. Elixia i morgen før jeg drar hjem til fjells og mer utetrening. Kroppen kjennes overraskende bra ut i forhold til hvor mye jeg har klatret de siste dagene. En litt vond skulder (skadet fra før) ellers helt tipp topp. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladies, get in formation! Dere husker åssen jeg snakker om at kropp er topp og form er individuelt? Se på dette, da! :heart: 

Jeg begynner på pole igjen på mandag, og jeg kommer til å være et hode høyere (minst) og veie 15 kg mer (minst) enn stayerne (erfaringsmessig faller folk fort fra), men det er gleden ved treninga og det å få til ting fra uke til uke som jeg ikke klarte sist som kommer til å drive meg! Pow pow! 

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpekurset/løpegruppen jeg har meldt meg på var faktisk ganske bra. Jeg har et sånn lite konkurranseinstinkt som gjør at jeg nok pusher meg selv mer sammen med andre enn alene. Og det er bra. Vi hadde en kondisjonstest til å begynne med (vi skal sammenligne den første kursdagen med den siste), styrketrening og raske intervaller på slutten. Det var tungt og vondt siden det var 12 minus ute mens vi trente. Men det gikk bra. Kjente det godt i kjernemuskulaturen dagene etter, for å si det sånn. Vi får også en lekse som må gjennomføres innen neste gang, og den gjorde jeg på søndag morgen/formiddag... 7 bakkedrag. Det var sliiiiitsomt, men jeg gjennomførte!

I går hadde jeg egentlig tenkt til å løpe intervaller på tredemølla på trimrommet på jobben, men jeg hadde glemt å pakke med meg løpeskoene! Men heldigvis var det noen kollegaer som skulle ha sirkeltrening, så da ble jeg med på det i sokkelesten i stedet. Det funka fint. Og i dag klarer jeg nesten ikke å løfte armene... Tror jeg må fokusere litt mer på overkroppsstyrke :icon_redface:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Lifesum er litt interessant, egentlig. Greit å holde oversikten. Nå har jeg vært veldig nøye med hva jeg putter i meg i det siste, og i følge lifesum spiser jeg for lite. Men, jeg blir jo mett, jo. Holder ikke det, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klematis skrev:

Lifesum er litt interessant, egentlig. Greit å holde oversikten. Nå har jeg vært veldig nøye med hva jeg putter i meg i det siste, og i følge lifesum spiser jeg for lite. Men, jeg blir jo mett, jo. Holder ikke det, liksom.

Det er jo individuelle forskjeller :)

Om du holder vekten så spiser du nok det du skal. Det er som med hundene våre, foringsmengden er jo bare ment veiledende, men riktig formengde er jo den som trengs for at hunden holder vekten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis
2 timer siden, SiriEveline skrev:

Det er jo individuelle forskjeller :)

Om du holder vekten så spiser du nok det du skal. Det er som med hundene våre, foringsmengden er jo bare ment veiledende, men riktig formengde er jo den som trengs for at hunden holder vekten :)

Jeg skal ned 7 kg har jeg tenkt.:) Så jeg har nok spist for store porsjoner kanskje (middag) og for mye godteri ved siden av. Men nuh er det andre boller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...