Gå til innhold
Hundesonen.no

Hd røntging og valg av vet.


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Ja, som for det meste her i livet så er noen flinkere enn andre. Det krever egne kurs og godkjennelser for å få ta røntgenbilder som skal ha offisiell avlesning (tar du bare hofter, og ikke albuer?), så de kan stort sett mer om røntgen enn din random veterinær som har et røntgenapparat tilgjengelig. Men det er ikke alle veterinærer som er like gode, og det er noen veterinærer som får bildene i retur på grunn av dårlig kvalitet oftere enn andre - det var i hvert fall min erfaring da jeg jobbet i NKK. Det er så lenge siden at selv om jeg hadde husket spesifikke klinikker så skal jeg ikke gi deg lokale tips - men sjekk gjerne med folk i ditt nærområde.

Velg en veterinær som tar røntgenbilder jevnlig, og ikke en gang hver tredje måned. Og sørg for at de har stort nok bord. De som røntget min forrige tispe ojet og akket seg da jeg kom med henne, for de visste ikke om bordet ble stort nok - og da ble jeg rimelig pissed, for dette var vår daværende faste klinikk, vi hadde vært der flere ganger, og de burde vite hvor stor en hund av den rasen er. Men de syntes det var vanskelig, og brukte lang tid. Så sørg for at veterinæren ikke bare har tatt røntgenbilder på sheltie og engelsk springer spaniel, men at de har utstyr og kan håndtere en større hund.

Når det er sagt, så er de fleste som har fått godkjennelsen bra nok - hvis NKKs avleser diagnostiserte 200 hunder på en dag, så var det kanskje tre eller fire bilder som ble returnert. Estimerer jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wildlife skrev:

Lurer på om det har noe å si hvilke veterinær vi går til når det gjelder hd-røntging. Er noen bedre enn andre? Vår malamute er 17 mnd nå og tenker å røntge han i jan-mars en gang. 

Noen som har erfaring med noen veterinærer i rogaland når det kommer til hd røntging? :)

Bernt Lande ved Karmsund Dyrehospital er meget kompetent og dyktig til å røntge hofter og albuer.  Han gir seg ikke før bildene er tatt perfekt.  

Litt offtopic:  Klikker du på fanen "Fysioterapi" så er det min Amigo som er fotomodell :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, jaktlykke skrev:

Bernt Lande ved Karmsund Dyrehospital er meget kompetent og dyktig til å røntge hofter og albuer.  Han gir seg ikke før bildene er tatt perfekt.  

Litt offtopic:  Klikker du på fanen "Fysioterapi" så er det min Amigo som er fotomodell :) 

Hadde håpa å finne noe hakket nærmere men skal absolutt ha det i tankene☺ 

8 timer siden, SFX skrev:

Ja, som for det meste her i livet så er noen flinkere enn andre. Det krever egne kurs og godkjennelser for å få ta røntgenbilder som skal ha offisiell avlesning (tar du bare hofter, og ikke albuer?), så de kan stort sett mer om røntgen enn din random veterinær som har et røntgenapparat tilgjengelig. Men det er ikke alle veterinærer som er like gode, og det er noen veterinærer som får bildene i retur på grunn av dårlig kvalitet oftere enn andre - det var i hvert fall min erfaring da jeg jobbet i NKK. Det er så lenge siden at selv om jeg hadde husket spesifikke klinikker så skal jeg ikke gi deg lokale tips - men sjekk gjerne med folk i ditt nærområde.

Velg en veterinær som tar røntgenbilder jevnlig, og ikke en gang hver tredje måned. Og sørg for at de har stort nok bord. De som røntget min forrige tispe ojet og akket seg da jeg kom med henne, for de visste ikke om bordet ble stort nok - og da ble jeg rimelig pissed, for dette var vår daværende faste klinikk, vi hadde vært der flere ganger, og de burde vite hvor stor en hund av den rasen er. Men de syntes det var vanskelig, og brukte lang tid. Så sørg for at veterinæren ikke bare har tatt røntgenbilder på sheltie og engelsk springer spaniel, men at de har utstyr og kan håndtere en større hund.

Når det er sagt, så er de fleste som har fått godkjennelsen bra nok - hvis NKKs avleser diagnostiserte 200 hunder på en dag, så var det kanskje tre eller fire bilder som ble returnert. Estimerer jeg.

Takk for tips. Har egentlig bare tenkt å hd røntge fordi det kun er det som er vanlig på rasen vår.. men kan vel kanskje like gjerne ad røntge i samme slengen? :) bare for å sjekke i tilfelle☺ har ikke hørt så mye om ad på rasen verken positivt eller negativt. Det blir liksom aldri nevnt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wildlife skrev:

Takk for tips. Har egentlig bare tenkt å hd røntge fordi det kun er det som er vanlig på rasen vår.. men kan vel kanskje like gjerne ad røntge i samme slengen? :) bare for å sjekke i tilfelle☺ har ikke hørt så mye om ad på rasen verken positivt eller negativt. Det blir liksom aldri nevnt...

Desto større grunn til å sjekke, tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wildlife skrev:

 

Takk for tips. Har egentlig bare tenkt å hd røntge fordi det kun er det som er vanlig på rasen vår.. men kan vel kanskje like gjerne ad røntge i samme slengen? :) bare for å sjekke i tilfelle☺ har ikke hørt så mye om ad på rasen verken positivt eller negativt. Det blir liksom aldri nevnt...

Det er nok fordi det ikke er mange malamuter som har blitt røntga med ad. De aller fleste som er blitt sjekka er fri, men få sjekkes. Rasen vår blir brukt såpass hardt at jeg tror det hadde dukka opp om ad var et gjennomgående problem.

Likevel sjekker jeg mine for ad i samme slengen som hd. Kostet ikke all verdens ekstra, så jeg gjør det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wildlife skrev:

Takk for tips. Har egentlig bare tenkt å hd røntge fordi det kun er det som er vanlig på rasen vår.. men kan vel kanskje like gjerne ad røntge i samme slengen? :) bare for å sjekke i tilfelle☺ har ikke hørt så mye om ad på rasen verken positivt eller negativt. Det blir liksom aldri nevnt...

Jeg er vant til å spørre om albuer fordi det er overraskende mange - inkludert veterinærer - som ikke tenker på å røntge albuene. Nå har jeg en rase med krav til AD-status for å få registrert valper i NKK og krav til status for å få valpeformidling i raseklubben, og vi har røntget albuer siden midten av 1980-tallet - så for meg er det åpenbart.

Jeg personlig ville røntget alle fire beina når hunden først er neddopet - det er på fronten det meste av hundens vekt ligger, det er der det er størst belastning og dermed greit å vite om det er noe. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På boxer røntger de færreste albuer. Det er stort sett sløsing av røntgenstråler. Det er vel omtrent ingen som plages med albuer og de siste ti år er jeg usikker på om det er en enste en som har fått anmerkning på albuer av de som røntger. 
Men, vi røntger knær istedet. Ikke noe krav, men for mange har problemer med knærne og det er veldig greit å vite status slik at man iallefall ikke dobler på problemet i avl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...