Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, desember


Stine
 Share

Recommended Posts

15 minutter siden, SFX skrev:

I dag føler jeg at jeg har fått gjort så mye, selv om jeg ikke har vært våken i mange timene og startet med tung kropp. Men i dag har jeg ikke hodepine, det hadde jeg i går og i forgårs. Jeg har fått unna flere telefoner, fått gjort ting, og kjenner at dette er en god dag. Det er ikke noe stort som har skjedd en gang, jeg bare føler at jeg fungerer i dag.

Jeg har også fått bekreftet at jeg får si opp kanalpakka fra Eidsiva i bindingstiden uten å betale kontraktsbruddgebyret på tusen kroner, siden de ikke kan tilby produkt som korresponderer med min TV. Veldig godt fornøyd med det, så fra 1. februar har jeg ikke kanaler. Ikke at jeg i praksis har det nå heller, men nå betaler jeg for dem :P Nå må jeg bare få svar fra NRK om lisensen. De fikk mail 15. desember, jeg fikk automatisk svar om stor pågang, blablabla, får svar så fort som mulig. Skal jeg være tålmodig, eller purre over telefon? Det er jo en måned til første forfall.

Så får jeg pønske på om det er andre ting jeg kan spare inn på. Jeg skal forsøke å redusere snopinntaket - i hvert fall snop som er kjøpt av meg selv :P Men den er vanskelig, den har jeg forsøkt mange ganger, og sprekker innen 48 timer. Jeg må også bli mer bevisst på hva jeg spiser mens jeg er på jobb, for det går for mye penger til både frokost og lunsj når Rema1000 er tvers overfor torget. Jeg må få spist frokost hjemme, og ikke brenne av over en hundrelapp på brus, kjeks, frukt, snop, rundstykker og pålegg om dagen. Jeg får jo ikke en gang lønn for å jobbe, så da kan jeg ikke bruke penger på jobben heller :D 

Andre som har innsparingstips å foreslå? Storhandling vet jeg lønner seg, men det er ikke gjennomførbart når du får utbetalt AAP to ganger i måneden. En må ha en del penger på en gang for å kunne handle inn mye og utnytte tilbud. Så vet jeg at jeg kan spare inn mye på hundehobbyen, men det er noe med livskvalitet også. Jeg er mer villig til å kutte ned på sjokoladen enn på påmeldingene :P

Vi skal også lære oss å leve billigere - i år igjen, har ikke lyktes særlig godt de siste åra :lol: 

Jeg deler hus med en brødspiser, så vi sparer faktisk veldig mye på å ha brødbakermaskin og kjøpe melmixer. Ellers er det åpenbart (har jeg lært) mye på å planlegge middagene og faktisk gå for ekstremt billige middager innimellom. Toro tomatsuppe + makaroni + egg er en billig middag uansett hvordan man snur og vender på det. Trenger ikke nødvendigvis storhandle, men tilbud er genialt, utnytte tilbudene så mye man kan, og fryse ned overskudd. Kjøpe billigprodukter der de er like gode.  Det vi har aller mest å spare på er å kutte småhandlingen og heller handle en gang i uka/hver 14. dag på billigbutikker, fremfor annenhver/hver dag på coop marked. Og ikke så *****'' mye godteri... :gaah: Det er vår akilleshæl. 

Ellers er jo coopmedlemskap (300kr i innskudd) og trumf (ingen innskudd) genialt. Coopappen gir kuponger direkte på medlemskortet nå, aktiveres på mobil og slås inn når man viser kortet.

Og selvsagt niste, ikke spise ute, ikke kjøpe drikke ute osv...  Beste måten å kutte å spise ute for oss var å få barn :lol: Det er nemlig ikke spesielt avslappende å spise middag ute med en 3åring... da tar jeg heller middagslagingen selv :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk mye fint og nyttig til jul. Veldig fornøyd med alle gavene, og en må  jeg bare dele her inne. Mannen har laget/malt meg med alle våre 10 hunder i spannet

Endelig hjemme etter en lang lang lang tur til og fra Stockholm. Utslitt, sulten, tørst, trøtt, stiv og støl! Men det er SÅ verdt det når jeg kommer hjem med en ny svensk, nordisk og INTERNASJONA

"Tror du det er dødelig?" "Nei." Den følelsen av lettethet.

Posted Images

 

15 minutter siden, SFX skrev:

Så får jeg pønske på om det er andre ting jeg kan spare inn på. Jeg skal forsøke å redusere snopinntaket - i hvert fall snop som er kjøpt av meg selv :P Men den er vanskelig, den har jeg forsøkt mange ganger, og sprekker innen 48 timer. Jeg må også bli mer bevisst på hva jeg spiser mens jeg er på jobb, for det går for mye penger til både frokost og lunsj når Rema1000 er tvers overfor torget. Jeg må få spist frokost hjemme, og ikke brenne av over en hundrelapp på brus, kjeks, frukt, snop, rundstykker og pålegg om dagen. Jeg får jo ikke en gang lønn for å jobbe, så da kan jeg ikke bruke penger på jobben heller :D 

Vær mett når du handler - det er første bud for å redusere sjansen for å sprekke :D
Jeg har alltid en pakke knekkebrød på jobb, også tar jeg med ett eller annet pålegg hjemmefra, gjerne tubeost som kan stå på kontoret. Jeg kjøper aldri lunch verken i kantina eller på Kiwi ved siden av jobben. Også drikker du vann og spiser et eple eller noe sånt :). Jeg har også alltid en plate kokesjokolade tilgjengelig. Jeg bevilger meg ei rute, evt to, til kaffen. Ellers er ikke snop noe jeg har tilgjengelig på kontoret. 

15 minutter siden, SFX skrev:

Andre som har innsparingstips å foreslå? Storhandling vet jeg lønner seg, men det er ikke gjennomførbart når du får utbetalt AAP to ganger i måneden. En må ha en del penger på en gang for å kunne handle inn mye og utnytte tilbud. Så vet jeg at jeg kan spare inn mye på hundehobbyen, men det er noe med livskvalitet også. Jeg er mer villig til å kutte ned på sjokoladen enn på påmeldingene :P

Det er vel alltid tilbud på ett eller annet, så da utnytter du det når du får utbetalingen. Jeg bruker å ha en del ting i fryseren, som medisterkaker, pølsepakke, fisk fra fiskehandler som fyker forbi her... så tar jeg opp to medisterkaker til middag f eks, også har jeg gjerne laget en diger porsjon rotmos, potetmos, kålstuing etc som jeg har frosset ned i porsjonspakker som det er enkelt å ta opp fra fryseren og ha til middagen. I tillegg til noen rå grønnsaker av noe slag :). Da har man enkel og kjapp middag til travle dager :). Sunt kan det være også vøtt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten lurer jeg på om moralen her er at vi må spise fisk (forøvrig dyrt, men godt) oftere eller kutte ut sausen, lofoten fiskesaus var harsk, igjen! Og den har et år igjen på dato. Sent klage, igjen. Det er langt fra første gang, får alltid et standardsvar og 100kr i gavekort som kompensasjon. Greit det altså - men det ødela middagen :( 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Raksha said:

Forresten lurer jeg på om moralen her er at vi må spise fisk (forøvrig dyrt, men godt) oftere eller kutte ut sausen, lofoten fiskesaus var harsk, igjen! Og den har et år igjen på dato. Sent klage, igjen. Det er langt fra første gang, får alltid et standardsvar og 100kr i gavekort som kompensasjon. Greit det altså - men det ødela middagen :( 

 

 

Jeg reagerer allergisk på slike toro-produkter. Jobba en periode sammen med datter til en direktør i Toro. Hun spiste ALDRI disse halvfabrikataene deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
2 minutter siden, Raksha skrev:

Forresten lurer jeg på om moralen her er at vi må spise fisk (forøvrig dyrt, men godt) oftere eller kutte ut sausen, lofoten fiskesaus var harsk, igjen! Og den har et år igjen på dato. Sent klage, igjen. Det er langt fra første gang, får alltid et standardsvar og 100kr i gavekort som kompensasjon. Greit det altså - men det ødela middagen :( 

 

 

Man har ikke saus på lettsalta torsk, man har smelta smør, gjerne med hakka egg og persille.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Pringlen skrev:

Kjenner jeg er spent på de nye prisene. Om det stemmer at de skal opp til forhandlernivå, så mister de i praksis alle storforbrukere. Hundekjørere osv. Det kan de umulig ha råd til?

Ja, de mister fryktelig mange kunder på det! @SFX sa de hvor mye det kom til å koste på nyåret? Er jo for sent å bestille før årsskiftet nå :P

God middag i Lillehammer, nå er det kjeks og hopp på radioen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Raksha skrev:

Forresten lurer jeg på om moralen her er at vi må spise fisk (forøvrig dyrt, men godt) oftere eller kutte ut sausen, lofoten fiskesaus var harsk, igjen! Og den har et år igjen på dato. Sent klage, igjen. Det er langt fra første gang, får alltid et standardsvar og 100kr i gavekort som kompensasjon. Greit det altså - men det ødela middagen :( 

 

 

Moralen er at du lager sausen selv. Alltid. Uansett type. Saus kommer ikke i poser :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

OK... skal lette på ræva og se hva som står på flaska :lol: 
Måtte gå sikkert 5-6 m for å finne det ut  vøtt... :aww: 
L'Occitane Aromachologie... Relaxing Pillow Mist.... 

Bilderesultat for l'occitane aromachologie relaxing pillow mist

"Med 100% naturlig duft, kan denne misten sprayes på soverommet for å skape en beroligende atmosfære som fremmer avslapning og velvære. Den avslappende misten inneholder eteriske oljer av lavendel, bergamot, mandarin, søt appelsin og geranium. Den er bevist effektiv på å skape en beroligende følelse, bidra til en fredelig og avslappende nattesøvn"

Takk :ahappy: Da skal jeg sjekke om det er noe jeg får tak i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, enna skrev:

Jeg reagerer allergisk på slike toro-produkter. Jobba en periode sammen med datter til en direktør i Toro. Hun spiste ALDRI disse halvfabrikataene deres...

Jeg liker stort sett toro jeg, enkel sjel :lol:  Men begynner å bli lei harske produkter... 

13 minutter siden, Belgerpia skrev:

Man har ikke saus på lettsalta torsk, man har smelta smør, gjerne med hakka egg og persille.  

Jooo! Den er knallgod på det, når den ikke er harsk. 

12 minutter siden, Pringlen skrev:

Moralen er at du lager sausen selv. Alltid. Uansett type. Saus kommer ikke i poser :P

Jeg "kan" ikke lage saus. Komme og vise meg? :lol:  Og jo, mange gode sauser i pulverform - alle - jeg lager kun tomatsaus selv :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Pokker, begge dyrebutikkene stengte selvfølgelig klokken 17 i dag. Jaja, da får jeg stikke innom i morgen på vei til nyttårsfeiring da.

Men, jeg fikk da handla meg nye vintersko på salg. 30% gitt.

Og som om det ikke var glatt før, så er det i hvert fall ikke bedre nå, og jeg aner at det kan bli en noe ubehagelig tur ned veien fra huset mitt i morgen. Her kjøpes det nemlig ikke strø før jeg må parkere på busslomma. Jaja, den tid den sorg.

Så har jeg tenkt litt på dette hussalget jeg skal sette i gang til våren/sommeren, og det er litt blandede følelser rundt det, må jeg si. På plussiden for å bo her så har vi det at her er det turområder i gåavstand fra huset hvor lille frøken også kan løpe løs. Og jeg har splitter nytt, flott bad. Tre soverom. Og veldig god plass. Det er igrunn ikke sikkert at jeg får det der i en leilighet liggende mer sentralt. Men jeg får lys rundt meg, et nabolag og mindre vedlikehold. Jaja, vi får se, får klargjøre før takst da, også får vi jo se hva dommen blir.

Jaja, vi får vel komme oss ut på holka igjen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Jeg liker stort sett toro jeg, enkel sjel :lol:  Men begynner å bli lei harske produkter... 

Jooo! Den er knallgod på det, når den ikke er harsk. 

Jeg "kan" ikke lage saus. Komme og vise meg? :lol:  Og jo, mange gode sauser i pulverform - alle - jeg lager kun tomatsaus selv :lol:

 

Alle kan lage saus. Du må bare prøve :) Oppskrifter er det masse av på nett. Begynner du å lage dine egne sauser, så blir fort posegreiene nedstemt i heimen. Dyrt er det også med poser, siden du skal bedre matøkonomien ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Alle kan lage saus. Du må bare prøve :) Oppskrifter er det masse av på nett. Begynner du å lage dine egne sauser, så blir fort posegreiene nedstemt i heimen. Dyrt er det også med poser, siden du skal bedre matøkonomien ;)

Hmm skeptisk. Meget. :aww::lol:  Jeg er vokst opp omtrent utelukkende på toro, hjemme ble det kun laget hjemmelaget brun saus om min far var i storform :lol:  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Hmm skeptisk. Meget. :aww::lol:  Jeg er vokst opp omtrent utelukkende på toro, hjemme ble det kun laget hjemmelaget brun saus om min far var i storform :lol:  

 

:D Ha ha, jeg lover, begynn å lage egne sauser, så kommer du til å avsky toro. Litt enkle grunnprinsipper i bakhodet, så slenger du sammen knallgode sauser på null tid :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Wildlife skrev:

Vi kjøper 20 kg blokker rett borti høgge her for 310 kr. Hun skulle egentlig ha rundt 1000 kr blokka, hun som driver butikken. Men etter et besøk av min mann får vi det for 310? tror ikke hu selger 20 kg blokker igrunn men tar nå inn til oss. Fordi hun bare regna prisen på 5 kg pølser og ganga det 4 ganger?

What? En tusenlapp for noe som produsenten tar 200 for? Har blokka tatt taxi fra Trøgstad, eller hva var dealen?

8 minutter siden, Raksha skrev:

Vi skal også lære oss å leve billigere - i år igjen, har ikke lyktes særlig godt de siste åra :lol: 

Det er vel ikke akkurat første året jeg heller forsøker å være mer fornuftig med pengene... 

8 minutter siden, Raksha skrev:

Jeg deler hus med en brødspiser, så vi sparer faktisk veldig mye på å ha brødbakermaskin og kjøpe melmixer. Ellers er det åpenbart (har jeg lært) mye på å planlegge middagene og faktisk gå for ekstremt billige middager innimellom. Toro tomatsuppe + makaroni + egg er en billig middag uansett hvordan man snur og vender på det. Trenger ikke nødvendigvis storhandle, men tilbud er genialt, utnytte tilbudene så mye man kan, og fryse ned overskudd. Kjøpe billigprodukter der de er like gode.  Det vi har aller mest å spare på er å kutte småhandlingen og heller handle en gang i uka/hver 14. dag på billigbutikker, fremfor annenhver/hver dag på coop marked. Og ikke så *****'' mye godteri... :gaah: Det er vår akilleshæl. 

Ja, jeg tror jeg må bli flinkere til å planlegge, og holde meg til planen - det blir jo dyrere om jeg kan kjøpe "hva jeg vil" når jeg handler. Jeg kan nok også bli flinkere til å velge billigproduktene, jeg er så fæl til å handle på vane - har jeg brukt produkt A, så tester jeg ikke fetter B eller kusine It. 

Godteri og brus er min nemesis, det er jo alltid godt, jeg har alltid lyst på, og det er alltid plass :D

8 minutter siden, Raksha skrev:

Ellers er jo coopmedlemskap (300kr i innskudd) og trumf (ingen innskudd) genialt. Coopappen gir kuponger direkte på medlemskortet nå, aktiveres på mobil og slås inn når man viser kortet.

Jeg er medlem begge steder, men var ikke klar over coop-app'en, den skal jeg installere nuh. Kupongene hjelper jo ingenting når de henger på kjøleskapsdøra.

8 minutter siden, Raksha skrev:

Og selvsagt niste, ikke spise ute, ikke kjøpe drikke ute osv...  Beste måten å kutte å spise ute for oss var å få barn :lol: Det er nemlig ikke spesielt avslappende å spise middag ute med en 3åring... da tar jeg heller middagslagingen selv :lol: 

 

Jeg spiser veldig sjelden ute - sånn egentlig. Men når jeg tenker meg, så er jeg veldig fæl til å spise på bensinstasjoner når jeg kjører bil. Det blir fort penger av to pølse i brød og en brus når en er på farta - type fra jobb til hundetrening, eller på vei fra en utstilling, eller andre ganger en ikke helt har en åpenbar anledning til å sitte ned og spise normalt.

6 minutter siden, Siri skrev:

 

Vær mett når du handler - det er første bud for å redusere sjansen for å sprekke :D
Jeg har alltid en pakke knekkebrød på jobb, også tar jeg med ett eller annet pålegg hjemmefra, gjerne tubeost som kan stå på kontoret. Jeg kjøper aldri lunch verken i kantina eller på Kiwi ved siden av jobben. Også drikker du vann og spiser et eple eller noe sånt :). Jeg har også alltid en plate kokesjokolade tilgjengelig. Jeg bevilger meg ei rute, evt to, til kaffen. Ellers er ikke snop noe jeg har tilgjengelig på kontoret. 

Det er ikke kantine der jeg jobber, så alle spiser jo medbragt - vi har kjøleskap til å sette navnemerket pålegg, og ved pulten kan vi ha knekkebrød, polarbrød, brød, rundstykker, whatever. Jeg må ignorere når magen sier at den har lyst på noe annet... Og det er en kunst når alt er så tilgjengelig, jeg spiser mye mer de dagene jeg er på jobb enn de dagene jeg går hjemme to mil fra butikken :P 

6 minutter siden, Siri skrev:

Det er vel alltid tilbud på ett eller annet, så da utnytter du det når du får utbetalingen. Jeg bruker å ha en del ting i fryseren, som medisterkaker, pølsepakke, fisk fra fiskehandler som fyker forbi her... så tar jeg opp to medisterkaker til middag f eks, også har jeg gjerne laget en diger porsjon rotmos, potetmos, kålstuing etc som jeg har frosset ned i porsjonspakker som det er enkelt å ta opp fra fryseren og ha til middagen. I tillegg til noen rå grønnsaker av noe slag :). Da har man enkel og kjapp middag til travle dager :). Sunt kan det være også vøtt :D

Og der ligger nok også et godt råd - lage store porsjoner, og fryse ned. Det er jo så ofte jeg ikke orker å lage mat, og da blir det jo dyr halvfabrikata. 

Nå lager jeg for øvrig middag, og det bør bli nok til å fryse ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, 2ne skrev:

Takk :ahappy: Da skal jeg sjekke om det er noe jeg får tak i :) 

Som sagt aner jeg ikke om det er den som har bidratt til god søvn altså... men den er behagelig i hvert fall :lol: 

9 minutter siden, Raksha skrev:

Jeg liker stort sett toro jeg, enkel sjel :lol:  Men begynner å bli lei harske produkter... 

Jooo! Den er knallgod på det, når den ikke er harsk. 

Jeg "kan" ikke lage saus. Komme og vise meg? :lol:  Og jo, mange gode sauser i pulverform - alle - jeg lager kun tomatsaus selv :lol:

Jeg fatter ikke at det finnes harske produkter av sånn tørrmat? Det er ikke noe  du gjør når du lager det som får fram den smaken? Altså... jeg har laget posesuppe/sauser som har gått ut på dato for flere år siden uten at det har vært noen usmak på dem liksom :aww: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å kjøre hjem i dag. Ikke bare pga 'overbefolkninga' hjemme, men samboer har vært i Elverum pga jobb siden tirs og skal på igjen søndag ettermiddag, så vi måtte ha kjørt hjem tidlig på morningen. Han var heldigvis enig i at det var en god ide. Så slapp han togtur opp også. 

Mamma ble nok litt skuffa, men hun skjønte heldigvis at jeg ønsket litt alenetid med samboer og at det ble litt mye med besøket. Hun var visst litt sliten selv og :P

Så nå ligger jeg på sofaen iført mitt nye ullundertøysett, mett i magen, rolige hunder og verdens beste samboer ved min side. Dette er avslapping! 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

:D Ha ha, jeg lover, begynn å lage egne sauser, så kommer du til å avsky toro. Litt enkle grunnprinsipper i bakhodet, så slenger du sammen knallgode sauser på null tid :)

Toro smaker da helt innafor på det meste.... det er en myte at hjemmelaget alltid er best :aww:. Smak og behag, vet du.... Jeg synes f eks at viltsaus fra Toro er helt himmelsk god -  jeg ser ingen grunn til å lage den sausen selv når Toro har lagt grunnlaget for en god middag :D

Akkurat nå, SFX skrev:

Ja, jeg tror jeg må bli flinkere til å planlegge, og holde meg til planen - det blir jo dyrere om jeg kan kjøpe "hva jeg vil" når jeg handler. Jeg kan nok også bli flinkere til å velge billigproduktene, jeg er så fæl til å handle på vane - har jeg brukt produkt A, så tester jeg ikke fetter B eller kusine It. 

De fleste billigproduktene er jo også helt greie liksom, selv om det ikke er alltid det gjelder. Makrell i tomat f eks... der kjøper jeg aldri billigvarianten - det er bare skvip :aww: 

Akkurat nå, SFX skrev:

Det er ikke kantine der jeg jobber, så alle spiser jo medbragt - vi har kjøleskap til å sette navnemerket pålegg, og ved pulten kan vi ha knekkebrød, polarbrød, brød, rundstykker, whatever. Jeg må ignorere når magen sier at den har lyst på noe annet... Og det er en kunst når alt er så tilgjengelig, jeg spiser mye mer de dagene jeg er på jobb enn de dagene jeg går hjemme to mil fra butikken :P 

Det er viktig å komme inn i en rutine da, tenker jeg :). I stedet for å la seg fritste til å gå på Kiwi og kjøpe det ferske rundstykket, så spiser man heller et par tørre knekkebrød... 

Akkurat nå, SFX skrev:

Og der ligger nok også et godt råd - lage store porsjoner, og fryse ned. Det er jo så ofte jeg ikke orker å lage mat, og da blir det jo dyr halvfabrikata. 

Og det er jo ikke sunt verken for kroppen eller lommeboka :D. Nå skal jeg ikke slå meg selv på brystet og skryte av at jeg selv er så flink heller - men når jeg er i siget, så kan jeg jo like gjerne lage en tredobbel porsjon som kan fryses ned, i stedet for å lage noe som varer i to dager :). Nå har jeg forresten mange porsjoner med kålrotstappe i fryseren... den ble så godt at jeg tror det er DEN jeg kommer til å servere i morra :D 

Akkurat nå, SFX skrev:

Nå lager jeg for øvrig middag, og det bør bli nok til å fryse ned. 

Flink :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Stine skrev:

Ja, de mister fryktelig mange kunder på det! @SFX sa de hvor mye det kom til å koste på nyåret? Er jo for sent å bestille før årsskiftet nå :P

God middag i Lillehammer, nå er det kjeks og hopp på radioen :D

De ville ikke oppgi nye priser over telefon, det kunne jeg få vite når jeg bestilte i 2017. Jeg spurte om jeg kunne få prisene tilsendt på epost, men de sender visstnok ikke på epost.

Og jeg aner ikke om bestillingen er i 2016 ell 2017 når kontoret er stengt for året :P 

Blingsa visst litt, trodde risen også skulle koke fem minutter. Jaja, da er det mat om ti minutter, og kyllinggryta holder seg vel varm så lenge. Jeg er suuuuuuuulten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Toro smaker da helt innafor på det meste.... det er en myte at hjemmelaget alltid er best :aww:. Smak og behag, vet du.... Jeg synes f eks at viltsaus fra Toro er helt himmelsk god -  jeg ser ingen grunn til å lage den sausen selv når Toro har lagt grunnlaget for en god middag :D

Nei :huh: Æsj! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja et sted må jo fysaken ha å gjemme beinet sitt. SÅ da vet jeg at blader som ligger i aviskurven og på sy skrinet ved siden av er til den bruken å gjemme godbiter i hehe.

Jeg og skal prøve å bli mer strukturert angående maten, hater å hive mat og kan godt tenke meg å bruke pengene på andre ting som det at jeg har stående invitasjon på å reise til Finnmarksvidda tja en god stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sparetips er å ha ryddig og oversiktlig kjøleskap, og så være veldig streng på at ingenting skal kastes. Det betyr at man må spise det man har selv om man har veldig lyst på noe annet. Kanskje har du så mange løk at du lage løksuppe en dag hvis du skal slippe å kaste dem. Kanskje må du lage pannekaker fordi du har litt vel mye egg eller melk. Dette har vært prosjektet mitt en stund nå, og jeg har blitt mye flinkere enn jeg var når det gjelder å ikke kaste mat. Merker faktisk at jeg har veldig lite matsøppel nå!

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SFX skrev:

What? En tusenlapp for noe som produsenten tar 200 for? Har blokka tatt taxi fra Trøgstad, eller hva var dealen?

Det er vel ikke akkurat første året jeg heller forsøker å være mer fornuftig med pengene... 

Ja, jeg tror jeg må bli flinkere til å planlegge, og holde meg til planen - det blir jo dyrere om jeg kan kjøpe "hva jeg vil" når jeg handler. Jeg kan nok også bli flinkere til å velge billigproduktene, jeg er så fæl til å handle på vane - har jeg brukt produkt A, så tester jeg ikke fetter B eller kusine It. 

Godteri og brus er min nemesis, det er jo alltid godt, jeg har alltid lyst på, og det er alltid plass :D

Jeg er medlem begge steder, men var ikke klar over coop-app'en, den skal jeg installere nuh. Kupongene hjelper jo ingenting når de henger på kjøleskapsdøra.

Jeg spiser veldig sjelden ute - sånn egentlig. Men når jeg tenker meg, så er jeg veldig fæl til å spise på bensinstasjoner når jeg kjører bil. Det blir fort penger av to pølse i brød og en brus når en er på farta - type fra jobb til hundetrening, eller på vei fra en utstilling, eller andre ganger en ikke helt har en åpenbar anledning til å sitte ned og spise normalt.

Det er ikke kantine der jeg jobber, så alle spiser jo medbragt - vi har kjøleskap til å sette navnemerket pålegg, og ved pulten kan vi ha knekkebrød, polarbrød, brød, rundstykker, whatever. Jeg må ignorere når magen sier at den har lyst på noe annet... Og det er en kunst når alt er så tilgjengelig, jeg spiser mye mer de dagene jeg er på jobb enn de dagene jeg går hjemme to mil fra butikken :P 

Og der ligger nok også et godt råd - lage store porsjoner, og fryse ned. Det er jo så ofte jeg ikke orker å lage mat, og da blir det jo dyr halvfabrikata. 

Nå lager jeg for øvrig middag, og det bør bli nok til å fryse ned. 

Har troen på oss begge :D Lært å ha krisemat liggende, enten i fryser eller eller skuffer/skap - sånn at om jeg er på butikken og bare ikke ORKER å tenke på middag, så har vi noe. Typisk hos oss er skinkeboks (bogskinke) og pastaposer fra firstprice (jaja, jeg vet - fy fy... :lol:  ) eller frossenpizza kjøpt på tilbud eller pølser eller noe sånt. 

Og fryse ned ja! Har sprettkjøttkaker i frysern, og skal lage mer ved neste slakterunde. :D Og hamburgere, og egenprodusert kjøttdeig. :D

 

Akkurat nå, Siri skrev:

Som sagt aner jeg ikke om det er den som har bidratt til god søvn altså... men den er behagelig i hvert fall :lol: 

Jeg fatter ikke at det finnes harske produkter av sånn tørrmat? Det er ikke noe  du gjør når du lager det som får fram den smaken? Altså... jeg har laget posesuppe/sauser som har gått ut på dato for flere år siden uten at det har vært noen usmak på dem liksom :aww: 

Ja jeg har lurt på det, så har flyttet tørrvareskapet fordi jeg tenkte det kanskje var for varmt der de stod. Så får se nå når vi kommer til bunns på lageret. Men er nok og enkelte typer som harskner fortere av mindre enn andre. Aldri vært borti dårlig suppe eller bernesaus  eller noe sånt. Er stort sett ting beregnet for fisk som har harskna hos oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Et sparetips er å ha ryddig og oversiktlig kjøleskap, og så være veldig streng på at ingenting skal kastes. Det betyr at man må spise det man har selv om man har veldig lyst på noe annet. Kanskje har du så mange løk at du lage løksuppe en dag hvis du skal slippe å kaste dem. Kanskje må du lage pannekaker fordi du har litt vel mye egg eller melk. Dette har vært prosjektet mitt en stund nå, og jeg har blitt mye flinkere enn jeg var når det gjelder å ikke kaste mat. Merker faktisk at jeg har veldig lite matsøppel nå!

Veldig lurt! Vi har lite matsøppel da, det som ikke går i bikkjer går somregel i gakker. Mine fantastiske søppelkverner :wub: 

Men prøver på det der jeg og, ha lite i kjøleskapet og ha det oversiktlig nok. gubben er sånn som må ha ørten forskjellige pålegg, jeg klarer meg med to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå gleder jeg meg til å legge meg. :yawn:  Kom hjem fra Andøya i går, og det var en heller tung kjøretur. Mye isete og sporete veier, så både bil og folk ble rimelig mørbanka etterpå. Men vi kom oss velberga hjem på tross av drittvær (de delte ut spyposer før avgang på ferga, såpass til vær var det :P ), og hundene er heldigvis slitne etter juleferien de også. Har nesten ikke merket noe til dem i dag, de har kun skiftet liggestilling innimellom og vært kjapt ute og luftet seg. Ikke så rart de er slitne da, vært mye folk og mat å følge med på.

Vi skulle egentlig ha nyttårsmiddag her i morgen, men takk og lov så har svigers overtatt det. Det ser ikke ut her inne og vi har ikke ork til å fikse opp i det (skulle egentlig reise fra strøkent hus sånn at vi bare hadde middagen å tenke på, ble ikke sånn når nesten hele desember gikk bort i sjukdom). Får heller invitere til middag på nyåret. :) 

Nei, kanskje jeg skal se litt på hannhunder? Får fortsatt bruke den polske jeg tenkte å ta inn sperm fra om jeg vil, men med neste løpetid i juli/august + meg i permisjon så har jeg jo greie muligheter til å reise til hannhund uten å være redd for kræsj med jobb etc. Blir godt å kunne planlegge ting noe frem i tid igjen kjenner jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...