Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - september


Bananen
 Share

Recommended Posts

7 minutter siden, Wednesday skrev:

Er faktisk enig! Jeg liker varme, men ting må være som det pleier :lol:  Kan ikke ha det varmt nå, jeg aner ikke hvordan jeg skal kle verken ungene eller meg sjøl :lol: 

Samme her.... Også har jeg byttet ut sommerdyna så nå er det jo for varmt på natta!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når du står midt på en idrettsplass et sted i Ungarn og griner av lykke, men du kjenner ikke en kjeft rundt deg som du kan sprette metaforiske champagneflasker med... Foenix ble internasjonal cha

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd og litt stolt av lille store Fetter som har blitt B-godkjent redningshund på ettersøk i helgen. Flinke gutten min.  

Jaggu ble hun ikke fylkesmester og vinner av klassen også

Posted Images

Akkurat nå, Pixie skrev:

Om du er villig til å kjøre litt er de også veldig dyktige på Sabelink Tattoo i Brumunddal!

De er ikke flinke på romerike? 

Jeg har to stk 5 og 12 timers arbeid fra før og kjører til de som har rett teknikk for rett motiv, denne er så liten at den egentlig ikke krever noen spesielle teknikker :P Jeg har kjørt langt før for rett stilart ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Stine skrev:

Er det seriøst 15 + ute!? Hvor i h e l v e t e er høsten min!??

 

14 minutter siden, Wednesday skrev:

Er faktisk enig! Jeg liker varme, men ting må være som det pleier :lol:  Kan ikke ha det varmt nå, jeg aner ikke hvordan jeg skal kle verken ungene eller meg sjøl :lol: 

Dere to raringer... dere vet at det ikke nødvendigvis er sånn at det blir høst med en gang det er 1. september??? :lol: 
Jeg kan fortelle om en gang, dere.... en gang var det faktisk 15-20 grader til langt ut i oktober :P Det er nok bare å bytte tilbake til sommerdyne og t-skjorte/shorts :D 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

De er ikke flinke på romerike? 

Jeg har to stk 5 og 12 timers arbeid fra før og kjører til de som har rett teknikk for rett motiv, denne er så liten at den egentlig ikke krever noen spesielle teknikker :P Jeg har kjørt langt før for rett stilart ;) 

Jeg kjenner ikke så mye til de på Romerike, bare kom på at de på Sabelink er kjent for å være veldig gode på farger spesielt :P En liten en. da skjønner jeg at man går for det som er nærmest :P

Vel, vi gjør ikke det igjen selv lenger da... men det er fordi nærmeste tattovør dessverre har blitt slurvete. Gubben har brukt ham en del før og har fått flere gode arbeider, nå hadde han litt tid til overs etter å ha lagt på litt kjetting og skygger for å knytte sammen fire horror-figurer på overarmen. Så de fikk den briljante ideen å tatovere bandlogoer på nederste ledd av fingrene, mellom knokene. Nå har han vært der og fått farga opp igjen tre ganger og det ser fortsatt grusomt ut, naturlig nok siden det er et område som er i konstant bevegelse og får mye slitasje. Det ser helt grusomt ut. Utydelige linjer, feilplasserte og skeive logoer, rett og slett halvhjerta arbeid. De har nesten vært kompiser de to, trent sammen og reist på samme konserter og prata mye musikk og film, men nå gidder ikke gubben ha noe med ham å gjøre mer. Heldigvis kan han skylde på at neste blir med mye farger, så han kan la være å bruke ham mer. Neste gang blir det Sabelink :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siri skrev:

 

Dere to raringer... dere vet at det ikke nødvendigvis er sånn at det blir høst med en gang det er 1. september??? :lol: 
Jeg kan fortelle om en gang, dere.... en gang var det faktisk 15-20 grader til langt ut i oktober :P Det er nok bare å bytte tilbake til sommerdyne og t-skjorte/shorts :D 

Neeeeeei!!!! :|

Hmmm, passer det med Crufts og hente valp?  Løpe og sjekke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Jeg kjenner ikke så mye til de på Romerike, bare kom på at de på Sabelink er kjent for å være veldig gode på farger spesielt :P En liten en. da skjønner jeg at man går for det som er nærmest :P

Vel, vi gjør ikke det igjen selv lenger da... men det er fordi nærmeste tattovør dessverre har blitt slurvete. Gubben har brukt ham en del før og har fått flere gode arbeider, nå hadde han litt tid til overs etter å ha lagt på litt kjetting og skygger for å knytte sammen fire horror-figurer på overarmen. Så de fikk den briljante ideen å tatovere bandlogoer på nederste ledd av fingrene, mellom knokene. Nå har han vært der og fått farga opp igjen tre ganger og det ser fortsatt grusomt ut, naturlig nok siden det er et område som er i konstant bevegelse og får mye slitasje. Det ser helt grusomt ut. Utydelige linjer, feilplasserte og skeive logoer, rett og slett halvhjerta arbeid. De har nesten vært kompiser de to, trent sammen og reist på samme konserter og prata mye musikk og film, men nå gidder ikke gubben ha noe med ham å gjøre mer. Heldigvis kan han skylde på at neste blir med mye farger, så han kan la være å bruke ham mer. Neste gang blir det Sabelink :P

Romerike har godt rykte på seg derfor jeg lurte, jeg hadde ikke brukt de til tidligere motiv og valgt de bort da, men til en liten linje med skrift og litt fargeklatt her og der kunne nesten en lærling gjort (men det kommer jeg nok aldri til å gå til, er for lite tøff til det :P ) 

Fingrer ja, det er vel en grunn til at de fleste faktisk nekter gjøre noe nedenfor håndleddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#sverige:

Forsøker melde meg på voksenopplæring i kommunen, pga gratis tysk-kurs. Jeg skreiv til de i søknaden at jeg er PhD-student.


Så ringer de meg opp og sier de må ha karakterutskrift fra videregående for å se at jeg har videregående-kompetanse.

Serr-i-øst? Når man har mastergrad i fysikk, PhD'erer i fysikk og hele pakka - men å tro på at jeg har vgs-utdannelse? Nope :lol: Tror de er litt for vant med at folk ikke har noe særlig utdannelse, for plutselig gikk det et lys opp for personen i telefonen, og hun sa det var OK med karakterer fra mastergraden.... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

#sverige:

Forsøker melde meg på voksenopplæring i kommunen, pga gratis tysk-kurs. Jeg skreiv til de i søknaden at jeg er PhD-student.


Så ringer de meg opp og sier de må ha karakterutskrift fra videregående for å se at jeg har videregående-kompetanse.

Serr-i-øst? Når man har mastergrad i fysikk, PhD'erer i fysikk og hele pakka - men å tro på at jeg har vgs-utdannelse? Nope :lol: Tror de er litt for vant med at folk ikke har noe særlig utdannelse, for plutselig gikk det et lys opp for personen i telefonen, og hun sa det var OK med karakterer fra mastergraden.... :P 

Sånn er det i Norge også. En tidligere (russisk) kollega av meg hadde mastergrad i kybernetikk fra Universitetet i Moskva. I Norge betvilte de at hun hadde videregående-kompetanse selv etter at hun sendte inn papirene fra universitetet...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mona skrev:

Sånn er det i Norge også. En tidligere (russisk) kollega av meg hadde mastergrad i kybernetikk fra Universitetet i Moskva. I Norge betvilte de at hun hadde videregående-kompetanse selv etter at hun sendte inn papirene fra universitetet...

Sweet jesus. Det er jo bare hinsides. Snakk om å kjøre byråkratiet på steroider... Det er jo helt hjernedødt :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

#sverige:

Forsøker melde meg på voksenopplæring i kommunen, pga gratis tysk-kurs. Jeg skreiv til de i søknaden at jeg er PhD-student.


Så ringer de meg opp og sier de må ha karakterutskrift fra videregående for å se at jeg har videregående-kompetanse.

Serr-i-øst? Når man har mastergrad i fysikk, PhD'erer i fysikk og hele pakka - men å tro på at jeg har vgs-utdannelse? Nope :lol: Tror de er litt for vant med at folk ikke har noe særlig utdannelse, for plutselig gikk det et lys opp for personen i telefonen, og hun sa det var OK med karakterer fra mastergraden.... :P 

:lol: Fantastisk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Siri skrev:

 

Dere to raringer... dere vet at det ikke nødvendigvis er sånn at det blir høst med en gang det er 1. september??? :lol: 
Jeg kan fortelle om en gang, dere.... en gang var det faktisk 15-20 grader til langt ut i oktober :P Det er nok bare å bytte tilbake til sommerdyne og t-skjorte/shorts :D 

September er høstmåned :aww: Og det var kaldere nå nettopp. Da må det holde seg sånn. Ikke hoppe fram og tilbake. Bestemme seg :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snøfrost skrev:

Jeg er også stuptrøtt, men jeg liker ikke kaffe :P Sitter på toget til Oslo og skal ha lab. Håper jeg ikke sovner ... :yawn:

 

Du kan vel gjøre som pendlerne på expressbussen. Setter på vekking ca 15 min før dem skal gå av og sover på bussen. 

1 time siden, Stine skrev:

Er det seriøst 15 + ute!? Hvor i h e l v e t e er høsten min!??

Den kommer den kommer og jeg vil ikke ha den enda fordi jeg må male ferdig huset.

37 minutter siden, Siri skrev:

 

Dere to raringer... dere vet at det ikke nødvendigvis er sånn at det blir høst med en gang det er 1. september??? :lol: 
Jeg kan fortelle om en gang, dere.... en gang var det faktisk 15-20 grader til langt ut i oktober :P Det er nok bare å bytte tilbake til sommerdyne og t-skjorte/shorts :D 

Lurer på om det var høsten 1988  jeg. :) Da sønn var født og ja det var varmt da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JeanetteH skrev:

Og jeg er akkurat ferdig med en slik runde og har sovet 11 timer i strekk med bare en liten tissepause i 3 tiden :yawn: 

Sist gang sov jeg bare 2 timer fra onsdag morgen til fredag kveld/natt :yawn: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JeanetteH skrev:

Romerike har godt rykte på seg derfor jeg lurte, jeg hadde ikke brukt de til tidligere motiv og valgt de bort da, men til en liten linje med skrift og litt fargeklatt her og der kunne nesten en lærling gjort (men det kommer jeg nok aldri til å gå til, er for lite tøff til det :P ) 

Fingrer ja, det er vel en grunn til at de fleste faktisk nekter gjøre noe nedenfor håndleddet. 

Både jeg og gubben har tatt det lille vi har av tatoveringer på Romerike. Ikke noe avanserte greier, men mer enn fornøyd nok. Sønnen til gubben har litt større ting derfra, fornøyd han også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stine skrev:

Er det seriøst 15 + ute!? Hvor i h e l v e t e er høsten min!??

Hear hear!

1 time siden, Wednesday skrev:

Er faktisk enig! Jeg liker varme, men ting må være som det pleier :lol:  Kan ikke ha det varmt nå, jeg aner ikke hvordan jeg skal kle verken ungene eller meg sjøl :lol: 

Jeg bommer på meg og bikkja jeg :aww: I dag hadde vi alt for mye på oss, igjen:getlost: 

Hadde tenkt å kunne kose meg i den tykke fleecekåpen min, men med 15 grader ute og føn vind så ble det litt hett gitt :lol: 

1 time siden, Siri skrev:

 

Dere to raringer... dere vet at det ikke nødvendigvis er sånn at det blir høst med en gang det er 1. september??? :lol: 
Jeg kan fortelle om en gang, dere.... en gang var det faktisk 15-20 grader til langt ut i oktober :P Det er nok bare å bytte tilbake til sommerdyne og t-skjorte/shorts :D 

Jeg blir like overasket HVERT sabla år når dette skjer :aww: Fremdeles så vil jeg ikke gi meg på at det er høst, en dag får jeg faktisk rett i at vi trenger en tykk fleecekåpe og en fleecegenser til dyret når vi går tur. I dag var ikke dagen, men en dag, en dag sier jeg deg!:sleep::lol: 

 

Casper er litt snål, det er greit at han legger seg ved katten, men at katten legger seg ved han er ikke greit :lol: Må skjerme litt både den ene og den andre veien. Går seg nok til etterhvert når de lærer seg å kommunisere litt bedre :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer med at folk må parkere i sjølve innkjørselen til huset, og dermed sperre meg inne, i staden for den store parkeringsplassen vår like ved? :huh: Dumme rørleggaren har stengt meg inne... Får forstyrre gravinga hans her ute etterpå då

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wednesday skrev:

September er høstmåned :aww: Og det var kaldere nå nettopp. Da må det holde seg sånn. Ikke hoppe fram og tilbake. Bestemme seg :aww: 

Skikkelig vinglevær skjønner jeg :D 

52 minutter siden, Stine skrev:

Det gjorde det, så da har jeg søkt om atc nummer :sleep:

:teehe:

42 minutter siden, Snoffe skrev:

Jeg blir like overasket HVERT sabla år når dette skjer :aww: Fremdeles så vil jeg ikke gi meg på at det er høst, en dag får jeg faktisk rett i at vi trenger en tykk fleecekåpe og en fleecegenser til dyret når vi går tur. I dag var ikke dagen, men en dag, en dag sier jeg deg!:sleep::lol: 

:lol: EN dag treffer du sikkert *fnis*

Lurer jeg på om jeg skal frese ned til Romerike og gå tur med hundene der før vi skal ha styremøte på Kløfta i kveld... gå på gamle trakter og sånt liksom :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Siri skrev:

For oss er det 3 aktuelle utstillinger igjen i år... de andre utstillingene er enten laaaangt nordpå eller på Vestlandet. Veldig uvant - ingen Letohallutstillinger før Romjulsutstillingen faktisk. Ikke at jeg gråter av den grunn - vi hadde nok ikke dratt på noen av dem, men det er litt rart ja. 

Men det er jo masse Leto-utstillinger - er det klubben som har sagt nei?

Hatt aktivitetsdag på jobb. Etter matpausen kom synsforstyrrelsene, og den etterfølges da av hodepine, så holdt ikke hele dagen. Bikke seg nedpå og sove en dupp, håper det hjelper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Line skrev:

Men det er jo masse Leto-utstillinger - er det klubben som har sagt nei?

Nei, vi har sagt ja til alle, vi, men kanskje klubbene ikke har fått det med seg? Og på terminlistene vi går gjennom, så kommer jo bare de utstillingene der vi er med opp, så da er det ikke så lett å se om vi har kommet med på utstillinger eller ikke når vi ikke vet om dem heller :)

Jeg har forresten hørt flere nevne at det ikke er utstillinger i Letohallen i høst - og en kjapp sjekk av terminlista for andre raser viser at det ikke er noen "all breed"-utstillinger der i høst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siri skrev:

Nei, vi har sagt ja til alle, vi, men kanskje klubbene ikke har fått det med seg? Og på terminlistene vi går gjennom, så kommer jo bare de utstillingene der vi er med opp, så da er det ikke så lett å se om vi har kommet med på utstillinger eller ikke når vi ikke vet om dem heller :)

Jeg har forresten hørt flere nevne at det ikke er utstillinger i Letohallen i høst - og en kjapp sjekk av terminlista for andre raser viser at det ikke er noen "all breed"-utstillinger der i høst. 

Ikke i høst, men neste år er det flere enn i år, såvidt jeg kan se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...