Gå til innhold
Hundesonen.no

Lettlært valp.


Luna-samo
 Share

Recommended Posts

Hei jeg har en samoyed/Bordercollie blanding på 9,5 uker, og hun viser seg å lære seg ting veldig lett. Hun har allerede lært seg sitt og dekk, og på plass(da går hun og setter seg i sengen sin).  Hun er så og si stueren, hvhis jeg er flink å følge med på tegnene hennes. Jeg syns det er kjempe gøy å jobbe med henne, men det blir jo ikke lange perioder om gangen da hun er liten. 

Hvordan kan jeg lære henne å ligge i sengen og bli der. For hun går jo ut av sengen når hun har fått godbiten sin. Hun vil heller sove på gulvet eller på stueteppet (Sikkert pga varm pels). Sengen er mest sånn at hun løper oppi og leker og knager litt på leker osv. 

 

HVilke andre ting kan jeg lære henne etterhvert?

Sliter litt med at hun hopper og biter endel... Tar gjerne i mot tips her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Luna-samo skrev:

Tvinge og tving fru blom... Vi har ikke hundebur, og derfor ønsker jeg at hun har et sted som er hennes plass hvis jeg trenger at hun holder seg et sted en stund. 

Hvor liker hunden best å sove? Bruk det området som en slik plass :) Ikke gjør det mer avansert enn at du lærer hunden å bli der du sier den skal bli. liker hunden bedre å ligge en annen plass enn i sengen, så bruker du en annen plass. Evt kaster du ut sengen og bruker plassen i seg selv som "dens plass". Det MÅ ikke være en seng der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri go'biter i forbindelse med å lære hunden "gå og legg deg". Det skaper bare forventninger, og en hund som i hvertfall ikke legger seg til ro. 

Når valpen er helt liten, setter jeg bare ord på at den går og legger seg selv. Altså, når den er på vei for å legge seg til - hvor det måtte være- så sier jeg "gå og legg deg", og slenger gjerne på litt rolig ros i det den legger seg ned. Det tar ikke lang tid før den kopler sammenhengen, så man kan be den om å gå og legge seg. Når det er på plass, kan du kreve at den faktisk blir der, ved å lempe den tilbake, om den spretter opp igjen. Om det er i en hundeseng, eller en plass valpen selv har valgt, synesjeg ikke spiller noen rolle, bare den slår seg til ro der. Når dette er innarbeidet, er det ikke noe problem å bruke kommandoen på ulike plasser, ved å peke på hvor du vil ha bikkja, og be den legge seg "der".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt se for meg at en slik hund synes det blir for varmt å ligge oppå noe, slik som polarhunder(og en del andre godt pelsede hunder) ofte synes, derfor vil nok første bud for å lære hunden å ligge i ro på en plass lenge være å enten få henne til å legge seg utenfor sengen, eller på en eller annen måte lær inn at hun skal gå å legge seg i det området også får hun velge selv da om det er på eller utenfor sengen. 

Jeg foretrekker og ta sånt over tid med tålmodighet og modenhet heller enn å trene det inn som en lydighetsøvelse mer. Jeg føler ofte at når man trener på ting som en lydighetsøvelse med godbit belønning e.l. så ligger hunden ofte mer i spenn og venter og det er jo gjerne ikke det man  vil i en slik setting, man vil vell at de legger seg ned å slapper av for lengre tid. Nå har ikke vi noen fast plass til hunden, de får være der de vil stort sett, men jeg vil fortsatt at de skal være rolige inne så poenget blir jo mye av det samme, bare at man ber de legge seg en spesiell plass hver gang istedet for der de står.

Fint å trene på sånt etter man har vært ute eller gjort noe slik at hunden er litt sliten så den kan ta en dupp der og raskt komme inn o vanen om at denne plassen blir avslappingsplassen :) Nå i starten blir det jo korte tidspunkt uansett om man skal legge på kommando, så da hadde jeg kanskje heller laget en liten binge av kompostgrinder eller festet et bånd som bare gir hunden tilgang til det området for å holde hunden på den plassen også senere tatt vekk kompostbingene/båndet og lagt på kommando på det.

 

Men om du vil trene det inn som en lydighetsøvelse så er det jo bare å begynne som med andre bli øvelser. Få hunden til å ligge og beveg deg litt unna og rundt å belønn for at hunden blir liggende rolig. I starten så er det bare kanskje nok å vente litt etter den har lagt seg, eller bare bevege seg noen cm vekk, om hunden reiser seg så har man gått for langt så da må man prøve kortere avstander igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...