Gå til innhold
Hundesonen.no

Teiping, liming, justering av ører


simira
 Share

Recommended Posts

Siden det ble diskutert og jeg nylig har tenkt på det selv så starter jeg en egen tråd. Jeg er nemlig litt nysgjerrig på dette med påvirkning av ører hos valper. Funker det faktisk å teipe/lime/whatever? Vet man at ørene evt ikke vokser på plass av seg selv? Finnes det noen faktisk undersøkesle på dette?

Når det gjelder avl så er det jo en dum ting om man avler fram hunder som må "justeres på" kostmetisk for å se korrekt ut. Men hvordan kan man unngå det når "alle" gjør det? Jeg har inntrykk av at hos enkelte raser så instrueres alle valpekjøpere i hvordan de skal lime eller teipe ørene til valpen.

Og er det faktisk mulig å unngå linjer/oppdrettere som teiper? Vil en oppdretter være ærlig om det? Og det vil vel være klin umulig å se på en stamtavle hvem av alle hundene som evt. har teipede ører? Da snakker man grundig research, med mindre det er noen veldig tette linjer man kjenner godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos schäfer er løse ører noe som ligger på enkelte linjer, og per nå har noen av disse blitt brukt ganske mye, noe som medfører at en god del hunder har løse ører. Akkurat hva som er galt skal jeg ikke si, men dersom det ikke blir gjort noe med, vil hunden enten få hengeører, eller løse øreflipper/vaklende ører.

Det fungerer helt klart å teipe, så lenge man teiper før ørebrusken stivner, men en hund som i utgangspunktet har løse ører, vil sjelden få så faste ører som en hund med faste ører har. Ørebrusken virker svakere, og ørene blafrer mer i vinden enn det det gjør på hunder med faste ører. Det er jo bare å se på kuperingsraser i USA, f. eks doberman, der de teiper opp ørene i en et relativt komisk stativ, for å få ståører. Uten det stativet og oppteiping vil jo ørene henge og slenge, tross for kuperingen.

Gjør man ikke noe med det før brusken stivner, så er det for sent. Da har brusken stivnet i posisjon, og vil etter all sannsynlighet forbli sånn resten av livet.

Man teiper jo ikke forebyggende, i alle fall ikke hos schäfer, men når hunden er ferdig med tannfelling og ørene henger og slenger, og ikke ser ut som de er på vei opp, da bør man begynne å vurdere saken, dersom man ønsker ståører. Hos enkelte hunder fungerer det ikke å teipe, og da er nok ørebrusken så løs at den faktisk aldri stivner ordentlig, og hunden vil få hengeører, uansett hva man gjør - vet om et helt kull der det forekom.

Hos schäfer vet man heldigvis hvilke linjer problemet finnes på, så det er egentlig bare å unngå akkurat dem, evt pare med en hund fra linjer hvor det er 100% faste ører. Det er nok verre på raser der så å si alle driver med øremodifikasjon.

4612352989.jpg

Vi har snart fått inn kanaler fra mars!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image_zps4wbmnj3g.jpeg

Men det er da ikke rart at schäfere har løse ører når de får utdelt ører som er mange nummer for store? :lol: 

Bilde over er av min den gang fire måneder gamle schäfervalp.

 

Spøk til side, så må jeg si at selv schäfere med skikkelige ståører helt klart er penest, så er det det som sitter mellom ørene som er det viktigste når jeg skal ha meg en brukshund. Og helse. Ører kommer laaangt ned på listen. Litt løse ører spiller jo ingen rolle for hundens bruksegenskaper eller helse. 

Å teipe/lime/manipulere ører synes jeg ikke noe om. Det fører ikke noe positivt med seg for hunden, og gjøres kun fordi vi synes at det ser penere ut. Som jeg nevnte i den andre tråden så har jeg sett flere hunder med stygge utslett og betennelser pga. liming i ørene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Artemis skrev:

image_zps4wbmnj3g.jpeg

Men det er da ikke rart at schäfere har løse ører når de får utdelt ører som er mange nummer for store? :lol: 

Bilde over er av min den gang fire måneder gamle schäfervalp.

 

Spøk til side, så må jeg si at selv schäfere med skikkelige ståører helt klart er penest, så er det det som sitter mellom ørene som er det viktigste når jeg skal ha meg en brukshund. Og helse. Ører kommer laaangt ned på listen. Litt løse ører spiller jo ingen rolle for hundens bruksegenskaper eller helse. 

Å teipe/lime/manipulere ører synes jeg ikke noe om. Det fører ikke noe positivt med seg for hunden, og gjøres kun fordi vi synes at det ser penere ut. Som jeg nevnte i den andre tråden så har jeg sett flere hunder med stygge utslett og betennelser pga. liming i ørene.

Leser hva du skriver, men skal man drite i slik bare fordi det viktigste sitter mellom øra? Bør ikke schæfer, uansett farge, ha ett noenlunde samme utseende? Hvorfor skal man skal man tulle med eksteriøret bare fordi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Artemis skrev:

Spøk til side, så må jeg si at selv schäfere med skikkelige ståører helt klart er penest, så er det det som sitter mellom ørene som er det viktigste når jeg skal ha meg en brukshund. Og helse. Ører kommer laaangt ned på listen. Litt løse ører spiller jo ingen rolle for hundens bruksegenskaper eller helse. 

Men du da har "glemt" er jo at hunden må ha ståører for å bli avlsgodkjent/avlskåret. For å produsere flere brukshunder/utstillingshunder/hva-man-nå-vil-med-hunden-hunder, så må vi ha avlshunder som faktisk tilsvarer rasestandarden. Ergo er det ganske vesentlig at schäfere flest har genetiske ståører, slik at man har en størst mulig populasjon man kan bruke i avl.

Det er jo mange feil som ikke går utover bruksegenskaper, f.eks fargefeil, feilpigmentering, ørefeil, tannfeil osv, men det spiller ingen rolle, for du får ikke brukt hunden i avl, brukshund eller ikke (med mindre du med vitende vilje avler på hunden som har diskvalifiserende feil ifølge rasestandard).

Schäferen bør jo se ut som en schäfer, og en schäfer skal ha ståører.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tuvane skrev:

Men du da har "glemt" er jo at hunden må ha ståører for å bli avlsgodkjent/avlskåret. For å produsere flere brukshunder/utstillingshunder/hva-man-nå-vil-med-hunden-hunder, så må vi ha avlshunder som faktisk tilsvarer rasestandarden. Ergo er det ganske vesentlig at schäfere flest har genetiske ståører, slik at man har en størst mulig populasjon man kan bruke i avl.

Det er jo mange feil som ikke går utover bruksegenskaper, f.eks fargefeil, feilpigmentering, ørefeil, tannfeil osv, men det spiller ingen rolle, for du får ikke brukt hunden i avl, brukshund eller ikke (med mindre du med vitende vilje avler på hunden som har diskvalifiserende feil ifølge rasestandard).

Schäferen bør jo se ut som en schäfer, og en schäfer skal ha ståører.

Man må vell ikke avlsgodkjenne hunden? Det er vell bare for å få godkjenning fra raseklubben? Noe mange som avler feks bruksschæfer ikke har/får uansett. Nkk registrerer vell de så lenge hunden er hd røntget fri (eller er det c hofte som er grensa på schæfer?, eller bare kjent status?) Og evt noe småtteri til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Man må vell ikke avlsgodkjenne hunden? Det er vell bare for å få godkjenning fra raseklubben? Noe mange som avler feks bruksschæfer ikke har/får uansett. Nkk registrerer vell de så lenge hunden er hd røntget fri (eller er det c hofte som er grensa på schæfer?, eller bare kjent status?) Og evt noe småtteri til? 

Nei, det må man ikke, men som oppdretter bør man jo være sitt ansvar bevisst å avle på hunder som følger rasestandarden, og som gjerne har vært stilt ut en gang for å få bekreftet at den er det. Og en hund med hengeører er ikke innenfor på noe som helst vis.

De fleste bruksoppdrettere som avler utenfor klubben, har jo som regel oppfylt alle krav, men det er ikke alltid at hannhunden er innafor (håpløst forskjell på avlskrav mellom Norge og Sverige).

I prinsippet kan jeg jo avle på min hund og naboens blandingshund, og registrere valpene på en annen tispe som schäfervalper, men det er jo ikke spesielt riktig av meg å gjøre det.

Jeg håper jo at de som har en rase er opptatt av å bevare den, og ikke avle på hunder med diskvalifiserende feil ifølge standard.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tuvane skrev:

Nei, det må man ikke, men som oppdretter bør man jo være sitt ansvar bevisst å avle på hunder som følger rasestandarden, og som gjerne har vært stilt ut en gang for å få bekreftet at den er det. Og en hund med hengeører er ikke innenfor på noe som helst vis.

De fleste bruksoppdrettere som avler utenfor klubben, har jo som regel oppfylt alle krav, men det er ikke alltid at hannhunden er innafor (håpløst forskjell på avlskrav mellom Norge og Sverige).

I prinsippet kan jeg jo avle på min hund og naboens blandingshund, og registrere valpene på en annen tispe som schäfervalper, men det er jo ikke spesielt riktig av meg å gjøre det.

Jeg håper jo at de som har en rase er opptatt av å bevare den, og ikke avle på hunder med diskvalifiserende feil ifølge standard.

Ja, men selv om man ikke har avlskåring på papiret så kan man jo ha både utstillingsresultater/bedømming på hunden, samt  prøver forøvrig som er vell så bra ifht dokumentasjon på både eksteriør og bruksegenskaper/mentalitet som det man får på kåringen, forskjellen er jo bare at man kanskje ofret avlskåringen fremfor å fikse på hunden. Det er jo uansett samme hunden så det er jo ikke noe mer seriøst å teipe ører, bare fordi det gir mulighet til avlskåring sånn at man da "godkjent" kan avle på hunden. Jeg sier ikke nødvendigvis at noen av delene er greit, men ifht tema her. Om ikke annet så må det jo være bedre å vite at her finnes det dårlige ører da, ikke bare for dette individet sin del, men også om dette individet ikke skal i avl, men kanskje kullsøsken. :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Ja, men selv om man ikke har avlskåring på papiret så kan man jo ha både utstillingsresultater/bedømming på hunden, samt  prøver forøvrig som er vell så bra ifht dokumentasjon på både eksteriør og bruksegenskaper/mentalitet som det man får på kåringen, forskjellen er jo bare at man kanskje ofret avlskåringen fremfor å fikse på hunden. Det er jo uansett samme hunden så det er jo ikke noe mer seriøst å teipe ører, bare fordi det gir mulighet til avlskåring sånn at man da "godkjent" kan avle på hunden. Jeg sier ikke nødvendigvis at noen av delene er greit, men ifht tema her. Om ikke annet så må det jo være bedre å vite at her finnes det dårlige ører da, ikke bare for dette individet sin del, men også om dette individet ikke skal i avl, men kanskje kullsøsken. :) 

Nå snakket jeg ikke om at man skal teipe ørene for å avlsgodkjenne/kåre hunden, men at hunder som skal brukes i avl bør ha genetisk faste ører. :) Jeg skrev jo at de fleste bruksoppdrettere oppfyller kravene til avl, men de avler ikke innenfor klubben fordi det ikke er alle avlspartnere som er godkjent i norsk schäferhundklubb.

Og du får ikke noe utstillingsresultat (annet enn 0) dersom hunden ikke har korrekte ører, da det er en diskvalifiserende feil. Avlskåring er jo omtrent som utstilling, bare med skudd og en mer detaljert beskrivelse av hunden (litt ala svensk eksteriørbeskrivning til KORAD).

Å stille ut en hund med teipede ører synes jeg er helt greit, men hvis man vurderer avl, så bør man i det minste være ærlig med seg selv og være veldig bevisst på faste ører når det gjelder valg av partner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er ører nettopp bare det, ører. Det er så enormt mye annet å ta hensyn til, og ørearvegangen på min rase er ikke så enkel som bra+bra=bra så jeg har valgt å ha fokusen på et helt annet sted. Ønsker man å stille kan jeg gi råd og tips til hva gjøre med ører så de kipper rett, ønsker de ikke så får de ta sluttresultatet som det er. Ingen øregaranti på mine valper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

For meg så er ører nettopp bare det, ører. Det er så enormt mye annet å ta hensyn til, og ørearvegangen på min rase er ikke så enkel som bra+bra=bra så jeg har valgt å ha fokusen på et helt annet sted. Ønsker man å stille kan jeg gi råd og tips til hva gjøre med ører så de kipper rett, ønsker de ikke så får de ta sluttresultatet som det er. Ingen øregaranti på mine valper :P

Er nok litt mer komplisert hos dere enn det er hos schäfer. :P Hos dere skal det vel verken være for fast eller for løst, men hos schäfer så er det bedre jo fastere de er, og det er jo enklere å avle mot det enn mot en "gylden middelvei".

Jeg har aldri sett at det har kommet løse ører hos schäfer fra linjer med faste ører, så der er det ganske bankers så lenge du velger linjer uten øreproblemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tuvane skrev:

Nå snakket jeg ikke om at man skal teipe ørene for å avlsgodkjenne/kåre hunden, men at hunder som skal brukes i avl bør ha genetisk faste ører. :) Jeg skrev jo at de fleste bruksoppdrettere oppfyller kravene til avl, men de avler ikke innenfor klubben fordi det ikke er alle avlspartnere som er godkjent i norsk schäferhundklubb.

Og du får ikke noe utstillingsresultat (annet enn 0) dersom hunden ikke har korrekte ører, da det er en diskvalifiserende feil. Avlskåring er jo omtrent som utstilling, bare med skudd og en mer detaljert beskrivelse av hunden (litt ala svensk eksteriørbeskrivning til KORAD).

Å stille ut en hund med teipede ører synes jeg er helt greit, men hvis man vurderer avl, så bør man i det minste være ærlig med seg selv og være veldig bevisst på faste ører når det gjelder valg av partner.

Nei, resultater blir det vell dårlig med, men man får vell en bedømming av hunden forøvrig? Altså så man vet hva man har eksteriørt sett. Og sånn sett så er jo den kritikken like mye verdt som andre kritikker uavhengig av resultatet, altså verdi ifht å vite hva man har å det å ha en uavhengig bedømming av hunden.

Jeg tipper vi er ganske enige ang avl, at man bør ta hensyn til slikt så langt det lar seg gjøre iallefall, men ang teiping eller ikke så spiller vell egentlig ikke det noen rolle ifht avl, det er jo samme hunden, man kan være like seriøs ifht dokumentasjon på hundens egenskaper, mentalitet og eksteriør (bare med forskjellig farge på sløyfa) og valpene blir registrert. Forskjellen er jo bare om man har raseklubbens godkjenning eller ikke. Og har man feks en ipo 1 så har man vell gjort mer enn tilsvarende mot og kamp(eller hva det heter) på avlskåring, og eksteriørbedømming kan man ha fra andre plasser enn avlskåringen. Og valpene fra slike kull vil jo ha samme forutsetninger som alle andre ifht egen karriere når den tid kommer. (mulig jeg missforsto veldig nå, isåfall får du bare overse :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det finest med korrekte ører uansett om de står eller ligger. En kelpie skal ha ståører og en rottweiler skal ha ørene riktig "brettet". Hvis jeg får en valp der jeg er redd ørene blir feil så teiper jeg :-) Jeg tørr ikke sjanse på at de fikser seg selv. Jeg vil stille mine på utstilling samtidig som jeg syns korrekte ører er absolutt finest. Egentlig kan jeg ikke fordra "feilører"... Samtidig som ører absolutt ikke er det viktigste i avlen, det er helsa og mentaliteten :-) Heldigvis kan jeg faktisk hjelpe ørene selv. Jeg ser igrunn ikke problemet med teipinga.

 

Og ja... Teiping fungerer :-) Hvis ikke kunne aldri en dobber eller gd fått sine kuperte ører til å stå.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det fungerer kommer helt an på når det gjøres, og hva man forsøker å oppnå.

Dvergschnauzer har vært og er en kuperingsrase, og hard ørebrusk har gjort det lettere å få pene kuperte ører. Men det fører også til slike ører:

jediclaude-1.jpg

Det vil vi jo heller ikke ha...

Men all tape i verden kunne ikke fått disse ørene til å bli korrekte, naturlige ører. Til det er brusken for hard. Så det kan fungere, men det fungerer ikke alltid. Det kommer an på den genetiske pakken, i en kombinasjon med når det gjøres. 

Men taping og taping er også to forskjellige ting, etter min mening. Dette:

SFSBlog_medunnecsurg3.jpg

Er for meg noe helt annet enn dette:

IMG_1743.jpg

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Shlush skrev:

For meg så er det finest med korrekte ører uansett om de står eller ligger. En kelpie skal ha ståører og en rottweiler skal ha ørene riktig "brettet". Hvis jeg får en valp der jeg er redd ørene blir feil så teiper jeg :-) Jeg tørr ikke sjanse på at de fikser seg selv. Jeg vil stille mine på utstilling samtidig som jeg syns korrekte ører er absolutt finest. Egentlig kan jeg ikke fordra "feilører"... Samtidig som ører absolutt ikke er det viktigste i avlen, det er helsa og mentaliteten :-) Heldigvis kan jeg faktisk hjelpe ørene selv. Jeg ser igrunn ikke problemet med teipinga.

 

Og ja... Teiping fungerer :-) Hvis ikke kunne aldri en dobber eller gd fått sine kuperte ører til å stå.

Men hvis du da avler videre på denne hunden som har fått championatet sitt med teipede ører så bidrar du vel bare til å øke "problemet" med ører som ikke er korrekte?

Strengt tatt vil jeg jo si at teiping er et kosmetisk inngrep for å påvirke utseendet til hunden, og det er vel egentlig ikke lov? Og hvis man skal se på utstilling som et avlsverktøy så vil man jo da heller ikke kunne utelukke eller trekke hunder som har "dårlige" ører... Stiller meg lagelig til for skudd her nå. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, aussien min ble tapet og har ører slik som jeg synes er penest på aussie, trekantede flate henge ører. Jeg synes hverken rosett, kipp eller stå ører er noe pent på aussie. Jeg tror hun hadde fått slike ører uavhengi av tapet.

Collien ble tapet og limet i huet og rævva, det fungerte ikke. Den kampen vant naturen etter over 1 år med 'øre-stress'. Så han endte opp med tunge ører, det ene er tyngre enn det andre. Han ble likevel NUCH, selvom mange sikkert synes at en hund med hans ører ikke hadde fjortjent championat. Men så er ører ører, er værre med det bratte krysse og de steile skuldra, enn et par slække ører. Nå skal ikke han i avl pga helsa, men om han skulle ha blitt brukt hvis han hadde vært frisk, hadde jeg vært åpen og ærlig om at han ble tapet og limet som valp.

Det er vel ifht NKK's dopingregler(?) ikke lov til å operere, påvirker eller manipulere hundens utseende eller pels dersom den stilles ut. Da vil vel taping og liming være liker galt som å bruke hårspray på puddler.

Kosmetiske kirurgiske operasjoner er noe annet enn å tape ører og bruke pelsspray synes jeg da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På boxer har vi ikke råd til å la ørestilling telle med i avl. Vi har såpass mange andre ting som skal være på plass at hvordan ørene henger kommer på 140iende plass.

Jeg teiper og kommer til å fortsette med det. Det plager ikke valpen og det gir hunden et mer korrekt uttrykk. Feilstilte ører er ingen diskvalifiserende feil på rasen slik som på schæfer. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Red Merle skrev:



Kosmetiske kirurgiske operasjoner er noe annet enn å tape ører og bruke pelsspray synes jeg da.

Jada, jeg ser definitivt forskjell på balleimplantater og øreteiping. :P Litt ubehagelig, men sjelden skadelig eller vondt for hunden (bør ihvertfall ikke være det). Nå er jeg ganske analfabet på utstilling og ihvertfall på pelsraser, men er det ikke forbudt å bruke pelsspray og en del andre midler også? Mener å huske å ha lest det, men det kan jo være jeg har drømt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, simira skrev:

Jada, jeg ser definitivt forskjell på balleimplantater og øreteiping. :P Litt ubehagelig, men sjelden skadelig eller vondt for hunden (bør ihvertfall ikke være det). Nå er jeg ganske analfabet på utstilling og ihvertfall på pelsraser, men er det ikke forbudt å bruke pelsspray og en del andre midler også? Mener å huske å ha lest det, men det kan jo være jeg har drømt det.

Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse som har fått tilført/påført farge, kritt, hårspray, snutesverte e.l. i den hensikt å endre pelsens eller hundens utseende, farge eller struktur. Normal børsting, napping/ trimming og klipping ut fra rasens behov er tillatt. Likeledes er vask/bad med vanlig hundeshampo/balsam, samt tørking med eller uten føning, tillatt. På utstillingsplassen/området er det kun tillatt å tilføre pelsen vann, ingen øvrige midler er tillatt.

Sakset fra utstillingsreglene. :) Nå står det jo rekke på rekke med boder som selger nettopp "forbudt utstillingsstæsj" på NKKs internasjonale utstillinger, så jeg vet ikke helt hvorfor de får stå og selge utstyr som er ulovlig å bruke, hvis det er så strengt. ;)

Hva man har brukt eller ikke brukt i pelsen før man kommer kan jo ingen si noe på (med mindre man har farget pels/snute eller lignende). Om man diskret bak et telt har på litt glansspray eller noe sånt, har jeg aldri sett noen reagere på, men jeg ville ikke stått åpenlyst og stylet bikkja på en utstilling. Med mindre vi snakker produkter som gjør at en "feil" pels blir korrekt, eller "juksepels" på pudler (har ikke helt skjønt hva det dreier seg om, annet enn at det er noe som forekommer), så tenker jeg at glansspray osv er relativt uskyldig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, simira skrev:

Jada, jeg ser definitivt forskjell på balleimplantater og øreteiping. :P Litt ubehagelig, men sjelden skadelig eller vondt for hunden (bør ihvertfall ikke være det). Nå er jeg ganske analfabet på utstilling og ihvertfall på pelsraser, men er det ikke forbudt å bruke pelsspray og en del andre midler også? Mener å huske å ha lest det, men det kan jo være jeg har drømt det.

Balle-implantater er neppe ubehagelig for hunden, den er forhåpentligvis i narkose når de blir satt inn :P 

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Sakset fra utstillingsreglene. :) Nå står det jo rekke på rekke med boder som selger nettopp "forbudt utstillingsstæsj" på NKKs internasjonale utstillinger, så jeg vet ikke helt hvorfor de får stå og selge utstyr som er ulovlig å bruke, hvis det er så strengt. ;)

Fordi at det ikke er noe forbud mot å bruke "forbudt utstillingsstæsj" når man ikke er på utstilling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 2ne skrev:

Fordi at det ikke er noe forbud mot å bruke "forbudt utstillingsstæsj" når man ikke er på utstilling? 

Men hvem er det som står og styler hunden sin med "forbudt utstillingsstæsj" når den ikke skal på utstilling? :P

Jeg håper virkelig ikke at folk bruker hårspray og sånt på hundene sine til daglig.

Nå tror jeg ikke schäferfolket er noe versting akkurat der, endel kommer med så utstelte og skitne hunder at jeg synes det er respektløst mot dommer og andre utstillere. :P Og vasker de ikke bikkja før utstilling, så er det nok tvilsomt at de bruker "ulovlig utstillingsstæsj" til hverdags.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Men hvem er det som står og styler hunden sin med "forbudt utstillingsstæsj" når den ikke skal på utstilling? :P

Jeg håper virkelig ikke at folk bruker hårspray og sånt på hundene sine til daglig.

Nei, for "hårspray og sånt" er helt sikkert mye verre enn teip og lim? 

Jeg brukte "forbudt utstillingsstæsj" på Ali da hun var langpelsa, fordi forbudt utstillingsstæsj er litt mer enn bare hårspray, skjønner du. Det er også balsamspray og hårolje, f.eks. Det brukte jeg fordi hun hadde veldig lett og statisk pels, så hun floka for et godt ord, så for å lette hennes og min hverdag, brukte jeg forbudt utstillingsstæsj i hverdagen. 

Interessant at ting som påføres i hår skal være mye verre enn å forandre på utseendet på kroppsdeler?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tuvane skrev:

Men hvem er det som står og styler hunden sin med "forbudt utstillingsstæsj" når den ikke skal på utstilling? :P

Tuvane da, både du og jeg bruker det jo til hverdags. Jeg sprayer jo selvfølgelig Nix med hårspray hver morgen, og bruker skum i krysset, slik at pelsen ligger pent. Og litt shine etterpå. *host* 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, 2ne skrev:

Nei, for "hårspray og sånt" er helt sikkert mye verre enn teip og lim? 

Jeg brukte "forbudt utstillingsstæsj" på Ali da hun var langpelsa, fordi forbudt utstillingsstæsj er litt mer enn bare hårspray, skjønner du. Det er også balsamspray og hårolje, f.eks. Det brukte jeg fordi hun hadde veldig lett og statisk pels, så hun floka for et godt ord, så for å lette hennes og min hverdag, brukte jeg forbudt utstillingsstæsj i hverdagen. 

Interessant at ting som påføres i hår skal være mye verre enn å forandre på utseendet på kroppsdeler?

 

Jeg har t.o.m på mine kelpier brukt forbudt utstillingsstæsj og kjøper det. Det er bla antistatisk olje som jeg bruker vinterstid når jeg fyrer i ovnen. Kjekt å slippe knittrene hund og få støt når man tar i den.

For det er faktisk like forbudt som det du spøker med Margrete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Nei, for "hårspray og sånt" er helt sikkert mye verre enn teip og lim? 

Jeg brukte "forbudt utstillingsstæsj" på Ali da hun var langpelsa, fordi forbudt utstillingsstæsj er litt mer enn bare hårspray, skjønner du. Det er også balsamspray og hårolje, f.eks. Det brukte jeg fordi hun hadde veldig lett og statisk pels, så hun floka for et godt ord, så for å lette hennes og min hverdag, brukte jeg forbudt utstillingsstæsj i hverdagen. 

Interessant at ting som påføres i hår skal være mye verre enn å forandre på utseendet på kroppsdeler?

Jeg snakket om STYLINGPRODUKTER, hvis du ikke leste det. ;) Balsamspray og hårolje har jo en praktisk funksjon, men det selges jo ganske mye annet enn det, f. eks produkter som endrer struktur på pelsen, gir hold, gir volum, gir ditt, gir datt, osv.

Nå er det vel forøvrig sjelden noe problem at folk står og sprayer balsamspray på hundene sine på utstillingsplassen, der er det vel helt andre ting som gjelder.

Jeg har aldri sagt at jeg motsetter meg bruken av hverken det ene eller det andre jeg, jeg har sitert utstillingsreglene. :) Hva folk bruker på bikkjene sine gir jeg egentlig blanke i, så lenge ikke bikkjene lider. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...