Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentaltest av hund og kvalitetsikring i bruken av disse testene?


Zzzzz
 Share

Recommended Posts

Lurer på hvor kvalitetssikret mentaltesten er i forhold til de ulike hunderasene. Hunderasene er utviklet alt etter behovsbruk. Og for eksempel funksjonsanalysen, vil den kunne brukes på alle hunderaser eller bare på hunder i tjenestegruppen? Vil det ikke være forskjell alt etter hunderaser, eller kan man altså bruke en utformet test for alle raser, rent uten å tenke på kognitive og praktiske egenskaper. Vil det ikke slå skjevt ut, med en test som opprinnelig ble utformet til å tjene tjestehundbehov. Og ; hvorfor er det ikke kommet alternative mentaltester mtp på alle hunderaser som ikke inngår i tjenestehundgruppen? Er det fordi man tenker ensidig? Såvidt jeg vet var det mannen bak mange bruksbøker , Jærverud, som hadde stor betydning for forsvaret i utvikling av karaktertester og funksjonsanalyser, bidrag til Norge. Men er virkelig disse testene tilpasset andre hundegrupper ...???

Hvorfor skal det være en test som tydeligvis gagner tjenestehundgruppen, og noen enkeltindivider i de andre gruppene. Skjønner ikke hvorfor ingen har stilt spørsmålstegn ved testene tidligere som har betydning f. eks for avl og deltakelse i NBF programmet...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel såvidt jeg har skjønt vært diskutert å ta inn og tilpasse en test fra Sverige, som dekker nettopp det du sier.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener MH gagner tjenestehundgruppen hovedsaklig. Testen er vel riktignok utviklet for kartlegging av tjenestehunder, men egenskapene som kartlegges er jo hos alle hunder, de bare slår forskjellig ut ved test. Det er ikke noe riktig eller galt i testen som sådan.

Men det er som sagt definitivt noe som er diskutert og evaluert videre, og uten at jeg vet hvordan prosessen ligger an så tolker jeg det slik at en ny test er på vei. Når det er sagt så er det et godt stykke igjen før man får folk til å faktisk bruke en slik test også, så denne jobben er ikke gjort i en håndvending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er fremavlet med forskjellig behov. Testene har f.eks innslag som tester mot, men mot er forskjellig alt ettersom. Som med mennesker er mot forskjellig. Kjelken i slutten av en funksjonsanalyse vil være ubrukelig for de fleste andre raser utenfor tjenestehundgruppen.

Mener derfor at tester bør bli utviklet mer allsidig, ikke ensidig. Det som engang var godt nok, er ikke lenger godt nok. Gjelder også "mentaltester"! 

Ikke hørt. Om ny svensk "mentaltest"? 

Selvsagt er noen av delene i både karaktertest og funksjonsanalyse anvendelige på de aller fleste hunderaser, men noen av delmomentene er ikke det, og derfor bør det utvikles andre tester slik jeg ser det!

Hvor mange hunderaser trenger funksjonsanalyse for avl i Norge i dag? Eller hvor mange for deltakelse i NBF? Mtp den ensidige mentaltesten...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Zzzzz skrev:

Hvor mange hunderaser trenger funksjonsanalyse for avl i Norge i dag? Eller hvor mange for deltakelse i NBF? Mtp den ensidige mentaltesten...

Så vidt jeg vet er det vel bare rottweiler som har krav om FA for avl - ellers er det noen få raser med krav til gjennomført mentaltest, uansett hvilken test det er snakk om - mens flertallet av rasene mangler krav til mentaltester for avl. 

Argumentasjonen din om at mentalestene er tilpasset brukshunder faller jo litt sammen når du nevner NBF... NBF-programmet er jo strengt tatt et brukshundprogram, så da er det kanskje ikke så merkelig at man har krav til gjennomført mentaltest for å starte i et brukshundprogram.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser det opp til deg som oppdretter å tolke resultatene opp mot rasestandarden?? Jmfr spørsmål om kvalitetssikring. 

Og jo, dommerne tolker det de ser for å sette kryss i skjemaene! F.eks ved oppstart,; litt sosial, usosial, påtrengende osv ... Viser igjen til det jeg har skrevet tidligere, flere av delmomentene kan absolutt brukes på de fleste hunderaser.

Men om vi etterpå som oppdrettere eller andre individ skal tolke rapporten etter eget forgodtbefinnende...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zzzzz skrev:

Du ser det opp til deg som oppdretter å tolke resultatene opp mot rasestandarden?? Jmfr spørsmål om kvalitetssikring. 

Og jo, dommerne tolker det de ser for å sette kryss i skjemaene! F.eks ved oppstart,; litt sosial, usosial, påtrengende osv ... Viser igjen til det jeg har skrevet tidligere, flere av delmomentene kan absolutt brukes på de fleste hunderaser.

Men om vi etterpå som oppdrettere eller andre individ skal tolke rapporten etter eget forgodtbefinnende...?!

Selvfølgelig. Beskrivere på en MH kan da ikke forventes å ha så inngående kjennskap til over 400 rasestandarder, og hva som er ønskelig og ikke på den enkelte rase. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Siri! 

Det var faktisk Schæferhundklubben som innførte kravet om funskjonsanalyse, mentaltest. Så fulgte andre klubber opp, etter flere år; blant annet rottweilerklubben, ja.

og nei, ikke rart at brukshundklubben stiller krav for å delta, men rart at ikke testene er tilpasset. Som brukshund og innenfor befinner det seg mange ulike hunderaser som ikke er tjenestehundraser. 

Men først og fremst stiller jeg soørmålstegn ved om funksjonsanalysen i det hele tatt holder mål i dag som "metaltest" for alle hunderaser!!!

Selfølgelig, skriver du , Line??? Er det kvalitetsikring?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meg bekjent relativt få raser (i forhold til utvalget raser vi faktisk har i Norge) som regelmessig testes på MH. Og da hovedsaklig brukshundraser.

Om den holder mål eller ikke kommer vel an på hva målet er? MH blir brukt som kartleggings- og avlsverktøy, men primært med tanke på brukshunder og brukshundraser. Om det er lite av f.eks. selskapshunder som testes så vet jeg ikke om det er fordi testen ikke "holder mål", eller fordi man ikke anser mentaltest som et viktig verktøy i selskapshundavl, eller fordi de ikke brukes til noe der bruksegenskapene spiller noen stor rolle...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentaltest blir brukt på tjeneste og brukshundrelaterte raser. Poenget mitt er at disse testene gagner hunder fra tjenestehundrasen bedre enn ulike hunderaser fra brukshundrasen. Disse testene er stanardiserte, og laget for flere tiår siden, gjeldene for ulike hunderaser; ikke bare rottweiler, malle, hollender osv ...

mentaltest burde i sin helhet også blitt benyttet på selskapshunder, spisshunder, småhunder. Men det finnes altså ikke tilpassete prøver. Så om noen av disse blir problemhunder, finnes ingen tester for dem.  Det passer sikkert oppdretterene godt, at hundene er søte, men mangler... Disse hundene trenger også krav til det mentale, om vi skal opprettholde standarden.

Mitt poeng igjen; Dagens mentaltest er langt fra god nok, noe som igjen vil stille krav til dommerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nå er det generelt veldig få "andre" raser enn det FA er laget for som går nettopp FA. (Tjenestehund raser og div individ som man forventer skal utføre samme tjenestlige formål).

Det som generelt blir brukt i avl og som til kull/avlsvurdering nå er MH. Noen klubber, og mange i Sverige, har laget seg ønskeprofiler for sin rase. Det er ekstremt få som klarer treffe på alle punktene, men gir jo en pekepinn for hva en raseklubb ønsker og mener er viktige egenskaper for en rase.

At NBF ønsker dokumentert en eller annen for for mentalitet henger jo sammen med at det blir brukt en god del mennesklige figuranter i programmet og at hunden gjerne jobber løs over større avstander. Så det blir en slags forsikring, hva testen sier utover bestått/ikke bestått er ikke noe NBF legger seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Zzzzz skrev:

Til Siri! 

Det var faktisk Schæferhundklubben som innførte kravet om funskjonsanalyse, mentaltest. Så fulgte andre klubber opp, etter flere år; blant annet rottweilerklubben, ja.

og nei, ikke rart at brukshundklubben stiller krav for å delta, men rart at ikke testene er tilpasset. Som brukshund og innenfor befinner det seg mange ulike hunderaser som ikke er tjenestehundraser. 

Men først og fremst stiller jeg soørmålstegn ved om funksjonsanalysen i det hele tatt holder mål i dag som "metaltest" for alle hunderaser!!!

Selfølgelig, skriver du , Line??? Er det kvalitetsikring?

 

Det er fint om du enten tagger eller siterer, slik at man faktisk vet at du stiller et spørsmål. Forøvrig virker du lettere eksaltert med den overdrevne bruken av utropstegn og spørsmålstegn, får deg til å virke litt hissig...

 

Men ja, det å gå en mentaltest og så vurdere resultatene i etterkant er også en form for kvalitetssikring. Det kommer helt an på hva man vurderer mot. Avlsråd for de forskjellige rasene kan utarbeide et dokument om hva man ser som ønsket og uønsket resultat for rasen. Man kan også vurdere opp mot gjennomsnittet for rasen. Jeg kjenner min rase langt bedre enn de aller, aller fleste beskrivere, og er langt bedre kvalifisert til å si om de passer inn i rasestandarden - men de må da først beskrive hundenes reaksjoner. Det blir som et samarbeidsprosjekt, men uansett er det jeg som oppdretter som står ansvarlig for å jobbe til det beste for rasen. Merk at jeg ikke uttaler meg om FA, men om MH.

@simira Det er nok de to siste punktene som nevnes som er årsaken til at få selskapshundraser testes, etter min erfaring.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander meg ikke så mye i hvorfor NBF har sine krav til mentaltester, men kan bare legge til at NRH har hunder som sikkert ikke ville bestått det du beskriver i siste avsnitt , Jeanette, men glimrende redningshunder for det om, fordi de liker folk og gjenstander. Trenger ikke ha motet til en politihund for det, alt etter hunderase også.

utenom det gleder jeg meg over det du skriver i avsnitt to!! At man fra nå av tar hensyn til rasestandarder. 

Derfor håper jeg NBF gjør det samme, ville ikke vært mer enn rett og rimelig! Og jeg har lest reglementet om at hvis dommeren avbryter testen er det bestått etter NBF reglementet, men dersom hundefører avbryter er testen ikke bestått etter samme reglement?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
8 minutter siden, Zzzzz skrev:

Blander meg ikke så mye i hvorfor NBF har sine krav til mentaltester, men kan bare legge til at NRH har hunder som sikkert ikke ville bestått det du beskriver i siste avsnitt , Jeanette, men glimrende redningshunder for det om, fordi de liker folk og gjenstander. Trenger ikke ha motet til en politihund for det, alt etter hunderase også.

 

Du vet at MH tidligere hadde navnet mental Unghund test? Og at MH ikke sier noe om mot/forsvar og at det ikke er en bedømmelse, men en beskrivelse? Du vet også at grunnlaget for å ikke "bestå" (det heter for øvrig avbrutt test på MH, og de bruker ikke: bestått/ikke bestått. jeg som brukte feil begrep. men gjennomført/ikke gjennomført. Grunnlaget for å få ikke gjennomført er somoftes to ting: at hunden biter figurant eller andre tilstede, hunden stikker av og er ikke tilbake inne tidsrammen eller at den ikke klarer avreagere fra momentene overhode så for hunden sin del så får den ikke fullføre testen (da er ikke skudd regnet med for man kan får gjennomført uten at man trenger skyte for hunden.)

Jeg bare sitter med en følese av at du blander kortene når det kommer til FA og MH her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Zzzzz skrev:

Har du en lenke til siden.

Liker det du skriver ; Passer til hunder flest, altså ikke en test for hunder som skal bli politihunder, IPO hunder osv?

Hvis du går inn på SKK sine sider (skk.se) så kan du lese om den der. Den er laget for å beskrive alle typer hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Zzzzz skrev:

Mentaltest blir brukt på tjeneste og brukshundrelaterte raser. Poenget mitt er at disse testene gagner hunder fra tjenestehundrasen bedre enn ulike hunderaser fra brukshundrasen. Disse testene er stanardiserte, og laget for flere tiår siden, gjeldene for ulike hunderaser; ikke bare rottweiler, malle, hollender osv ...

mentaltest burde i sin helhet også blitt benyttet på selskapshunder, spisshunder, småhunder. Men det finnes altså ikke tilpassete prøver. Så om noen av disse blir problemhunder, finnes ingen tester for dem.  Det passer sikkert oppdretterene godt, at hundene er søte, men mangler... Disse hundene trenger også krav til det mentale, om vi skal opprettholde standarden.

Mitt poeng igjen; Dagens mentaltest er langt fra god nok, noe som igjen vil stille krav til dommerene.

God nok til hva?

Og hvorfor burde det benyttes på selskapshunder (og spisshunder og småhunder, hvorfor akkurat disse gruppene?)?

En test hjelper ikke noe mot problemhunder om det ikke brukes rutinemessig og systematisk i avl, og slik selskapshundavlen er i dag så tviler jeg sterkt på at dette er noe oppdretterene vil kaste seg over om det kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Akkurat nå, Zzzzz skrev:

Neida, blander ikke kortene. 

Hørt om MH test, fra flere som reiser til Sverige for å ta den , lik karaktertesten i Norge, eller?

Tilpasset test for "alle" hunderaser, eller?

 

Det er litt vanskelig å diskutere når du ikke vet hva testen er. Og nei, ikke lik karaktertesten overhode. Karaktertesten sier ikke en dritt om noen raser ;) 

Og ja, alle hunderaser burde komme seg igjennom en MH. At de ikke gjør momentene like og hvordan de skal reagere kommer jo helt an på hvilken rase det er. De skal jo ikke reagere likt.

Dette er for øvrig en MH, noen deler er klippet av praktiske årsaker.

 

 

Denne hunden er faktisk langt utenfor skalaen på mange momenter for sin rase. Den røde streken er snittet for alle testet i Sverige innen rasen.

skjermbilde-2013-04-30-kl-11-34-49.png?w

jeg skal se om jeg klarer grave fram en video av en MT som er mer eller mindre tilsvarende FA. Så kan du se forsjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Zzzzz skrev:

Men vi har fortsatt ikke kommet i mål angående disse standardiserte testene, som egentlig ikke er brukelige som mentaltester for hunder flest...! 

MH tester har jeg hørt om , men er de gode nok?

 

Hva er det du ønsker å teste, og hvorfor?

Birgit skriver litt om de ulike testene her, så vet du litt mer hva du snakker om ihvertfall. ;)

http://www.renolen.no/birgit/analyse/analyse.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...