Gå til innhold
Hundesonen.no

Chihuahuavalper og vekt


Tuppeline66
 Share

Recommended Posts

Heisann. Har en drektig chihuahuatispe som har ca. 16 dager igjen tatt ut fra en drektighet på 63 dager, men så liker jeg å ha ting litt klart på forhånd så tenkte å spørre i god tid før valpene kommer. Det jeg lurer på er hvor mye skal hver valp legge på seg daglig ca? Prøvd å søke på nett men jeg finner ingen verdens ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Hundesonen!

Hvis du snakker med din oppdretter, så kan du kanskje få mer rasespesifikke svar.

Når jeg har valper, så forventer jeg at de dobler vekta fra fødsel til cirka en uke - noen ganger skjer det på fem dager, andre ganger på ti. Da forutsetter jeg at det er en normal valp, og ikke en svak som sliter med å ta til seg næring til å begynne med.

Jeg veier mine valper daglig de første ti dagene, og deretter ukentlig. Det er ikke unormalt at de går litt ned i vekt den første dagen eller to, men deretter skal det være økning. 

Om dette kan passe for din rase, er vanskelig å svare på - jeg får valper som veier 500-800 gram ved fødsel, 8-10 kilo ved levering, og 40-50 kilo i voksen alder. De må vokse kjapt og fort. En chi skal ha en mye slakkere vekstkurve. Så kontakt raseklubben eller oppdrettere i rasen, så får du sikkert bedre svar der.

Men som et rase-universelt svar, så er det ingen fasit. Noen valper vokser fortere, andre saktere. Den valpen som er minst ved levering må ikke være minst som voksen. Så lenge vekten øker jevnt og trutt, valpene er fornøyd, og de får i seg både morsmelk og senere fast føde, så er det det viktigste.

Lykke til med det forestående kullet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at valpene går ned noen gram i vekt de to første døgnene, men valpene skal ha fordoblet fødselsvekten i løpet av 7-12 dager.

Tror ikke du finner noe antall gram, følg heller med på at de legger på seg jevnt og trutt.

Greit med brevvekt eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde oppdrett av katt så gikk jeg ut fra ca 10g/dag med +/- selvsagt som det mest ideelle, og ca dobling den første uken. Vet dette ikke samsvarer helt med 10g/dag men det er som sagt noe variasjon der, og det hendte også de brukte 10 dager på å doble vekten sin. Nå er jo selvsagt ikke chihuahua noe katt, men størrelsemessig ligger den nærmere katt enn Siberians (som er hunderasen min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, SFX skrev:

Hei og velkommen til Hundesonen!

Hvis du snakker med din oppdretter, så kan du kanskje få mer rasespesifikke svar.

Når jeg har valper, så forventer jeg at de dobler vekta fra fødsel til cirka en uke - noen ganger skjer det på fem dager, andre ganger på ti. Da forutsetter jeg at det er en normal valp, og ikke en svak som sliter med å ta til seg næring til å begynne med.

Jeg veier mine valper daglig de første ti dagene, og deretter ukentlig. Det er ikke unormalt at de går litt ned i vekt den første dagen eller to, men deretter skal det være økning. 

Om dette kan passe for din rase, er vanskelig å svare på - jeg får valper som veier 500-800 gram ved fødsel, 8-10 kilo ved levering, og 40-50 kilo i voksen alder. De må vokse kjapt og fort. En chi skal ha en mye slakkere vekstkurve. Så kontakt raseklubben eller oppdrettere i rasen, så får du sikkert bedre svar der.

Men som et rase-universelt svar, så er det ingen fasit. Noen valper vokser fortere, andre saktere. Den valpen som er minst ved levering må ikke være minst som voksen. Så lenge vekten øker jevnt og trutt, valpene er fornøyd, og de får i seg både morsmelk og senere fast føde, så er det det viktigste.

Lykke til med det forestående kullet!

Tusen takk for det! 

Ja såklart, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Skal sende henne meld å høre. Tusen takk for svar, både til deg og dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...