Gå til innhold
Hundesonen.no

9 mnd labrador/husky, hvor ofte og hvor lenge på tur ? stresset ?


newbie75
 Share

Recommended Posts

 9 mnd labrador/Husky blandingshvalp, lurer på om vi gir han for lite/for mye turer. 

1.tur kl 7 ca 20 min

2.tur kl 14 20 min

3.tur kl 18  ca 45-60 min

4.tur kl 23 ca 10-15 min

i dag kl 20 så var han veldig energisk, logrer med halen, bjeffet ved døren 

og begynte å pipe litt. kan han være stresset ? spiser og drikker, roer seg om natta men veldig på vakt. Spretter opp ved minste lyd. Hvor mye søvn trenger de i den alderen ? Han sover ingenting fra morgen til kveld, er ikke det uvanlig han legger seg ned og slapper av men lysvåken ? Nå har vi bare hatt han en uke, mulig han trenger mer tid å finne seg til rette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok godt være han trenger litt tid ennå på å bli kjent/roe seg inne.

Men siden jeg har en 9 mnd gammel hannhund kan jeg sammenligne:

Mellom 6 og 8: tissetur ca 20 min. Siste to ukene har han sovet lenger om morgenen, før var det senest kl 6. Da la vi oss etterpå, sov til 8. Etter frokost er det litt lek/tyggebeinkos i sofaen. Noen dager sover han en time eller to, noen dager er han våken til etter 

tur nr 2 mellom 10 og 12: ca 40 min. Enten sove et par timer etterpå eller lek/utekos på plenen/tyggebeinkos inne før han sovner.

Middag ca kl 15, kos 30-60 min før tur 45-90 min. Så sover han til ca 18-19. Mer kos/tyggebein/lek. Kvelds ca 20, 30 min kos etterfulgt av tissetur 20-40 min alt etter energinivå og hvor lang tid han bruker på å finne bæsjeplass... Så litt kos før han legger seg, da sover han natta gjennom.

Har vi vært på trening, bytur, besøk eller noe annet som gjør han mer sliten mentalt, det er varmt ute, eller han er alene hjemme, sover han mer enn dette. Skal han være alene hjemme får han langtur først og sover seg gjennom 4-5 timer alene. Han sovner også om det ikke er noe som skjer hjemme, så noe leketid blir sovetid om vi er opptatt.

Men jeg tror min har ekstra godt sovehjerte... han kan fint sove to timer, leke/ligge på plenen med tyggebein i 45 min og så komme inn og sove en time til.

Jeg har ikke erfaring med rasene din er blanding av, men jeg kan tenke meg at noe mer mental trening  og litt mer fysisk aktivitet kan roe ham ned. Samtidig tror jeg dere fint kan jobbe med å slappe av inne, så han slipper å ligge på vakt.

Nå vet jeg ikke hvordan dere bor, men min er mer stresset og sover mindre når vi har vært mye "i byen" med trafikk og folk enn når vi f.eks. har brukt mye tid i skogen. Det har også mye å si hvordan vi går tur, morgen- og kveldstur er ca 90% lukte på blomster, tisse overalt, gå i sirkel med nesa i bakken, stoppe opp og se på fuglene, plukke kongler og hive dem rundt litt, og generelt bare sose rundt i hans eget tempo. 

Edit: jeg tilpasser de lengre turene etter energinivået hans , så minst en av dem gir ham en mulighet til å løpe/herje. Vi er mye i skogen, der løper han jo frem og tilbake rundt meg mye av tiden. Er det for vått der leter jeg opp andre steder han f.eks. får løpe litt etter ball eller jeg jogger med ham. Jo høyere aktivitetsnivå, jo kortere tur. Men det viktigste er å få brukt nesa og hodet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke så mye ut, at det gjør noe. Det er sånn omtrent det frøkna her på 14 uker er med på det. Litt færre turer på henne da, men hun herjer til gjengjeld masse i hagen istedenfor.

Men går dere da bare gatelangs? Trener dere på lydighet? Får han noe annet å bryne nøtta si på?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det min Labrador med 2 x operert kneledd, forkalkninger og 8,5 år på skuldrene får hver dag.

Når hun var 9 mnd krevde hun mye mye mer, ikke nødvendigvis kvantitet, men mye mental trening. Vet ikke om husky-delen kanskje krever mer ren fysisk trening (det merker du fort, om du tester å gi hunden litt spor/mentaltrening) - men prøv deg fram. Det er iallefall litt lite per dags dato, IMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er unge så er det jo mye som skjer i kroppen i perioder så at hunden er litt stresset kan godt hende, sånn er det bare med noen, noen ganger, uten at vi som eiere gjør noe feil. Ellers er det jo veldig individuelt, og tildels rasebetinget hvordan de er, noen sover/slapper av mye og er generelt veldig rolige, andre er mer på hugget, sover lettere og alltid klar for action. 

Om det er mulig for dere så ville jeg prøvd å slå sammen noen av de der luftingene og hovedturen slik at han får en lengre sammenhengende tur. Det gjør gjerne mer nytte enn flere små som de ikke blir skikkelig slitne av og laddes opp raskt igjen etter. Om ikke hver dag, så ihvertfall annenhver dag kanskje at han får ta seg ut litt ekstra :) 

Om dere ikke har prøvd så kan dere jo forsøke å starte så smått med litt hardere trening, sykkel, trekk etc å se om det har noe for seg, ihvertfall huskyer liker jo å løpe av seg å trekke litt å trenger det. Ikke så ofte eller langt enda siden han er ung, men å starte med noen små runder et par dager i uka å la han strekke litt skikkelig på bena er det ingenting i veien med. 

Inne, når det ikke skjer noe så er det bare å være konsekvent på at han skal være rolig. At han sover lett/bare ligger å venter får dere jo ikke gjort så mye med annet enn å se om en lengre tur hjelper, kanskje legge langturen litt tidligere også sånn at han starter ettermiddagen med å være sliten å fornøyd? Men dere kan jo ihvertfall stoppe alt tilløp til mas og stress, bare å avbryte med en gang å be han legge seg igjen. 

Og ja, at han har vært hos dere en uke er ikke mye og det kan meget godt hende at han ikke har slått seg helt til ro og at det har mye med saken å gjøre også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere mental trening dere anbefaler ? Han kan kommandoer som sitt, dekk, kom. Så vi jobber bare med vedlikehold på de. Har begynt såvidt å prøve lære han å hente og komme med leke men han har lært drakamp av sin tidligere eier så han skjønner ikke helt greie med å gi fra seg etter at han har hentet. Har lest endel og noen sier at drakamp ikke er så bra så vurderer å droppe det helt. Når vi går på tur så er det for det meste i skogen, har skogen bare noen få meter fra huset. Og han drar endel i båndet så prøver å lære han å ikke gjøre det så mye og gå ved siden av meg, etter 4x så lyder han hvis jeg bare sider "side" så kommer han hen til meg og går fint ved siden av men det varer ikke lenge. 

Har kjøpt et sånn leke der man setter godbiter inni så må han jobbe med å få de ut (labyrint), den kan han holde på med en stund å velte og bite og jage den rundt for å få ut godbit.  

Prøvde å bytte til langt bånd men da ble han helt vill og sprettet rundt som gal og bet på båndet HELE tiden så jeg byttet til kort igjen, da oppfører han seg bra bortsett fra å dra i litt. Hadde vært fint å lære han å gå i lengre bånd slik det ble lettere å trene på å hente ting osv. Noen tips på hvordan man lærer han å slutte bite i de lange båndet ? 

Syns han sover VELDIG lite i forhold til det som ble nevnt her. Kan det være at det er nytt hus, nye mennesker og at det blir bedre etterhvert ? Er vel ikke nok å bare sove på natta når de er så unge ? 

Ellers virker det som han trives egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelser hvor de får bruke nesa blir de gjerne godslitne av :) Prøv f.eks. godbitsøk i noen rom inne, eller hvis han får tørrfor kan du kaste et av måltidene hans utover plenen slik at han må søke etter det.

"Finn leka" er populært her, det blir som godbitsøk men han skal søke etter en spesiell leke han får lukte på først. Mam kan også øve på å finne andre ting, som en mynt. Mener det er gode tips for slik trening i en noseworktråd i "andre hundesporter" her på sonen :)

Kjøp gjerne noen kong-leker også, så får han aktivisert seg samtidig som det er rolig lek (om han ikke slenger lekene rundt og hopper etter dem, som min gjør :P ). Kong Genius-lekene er fine. Nina Ottosson-lekene er også veldig bra :)

Tygging virker beroligende, så tyggebein kan også være en fin aktivitet for ham :) Det gir ham jo også gode assosiasjoner til hjemmet deres. Prøv f.eks. oksehale eller okseøre.

Du kan også øve på at det lønner seg å gå på teppet, det kan du få god bruk for i mange situasjoner. Det er en fin forklaring på hvordan man lærer inn det i control unleashed/slipp kontrollen løs av leslie mcdevitt, og det fins sikkert mange gode forklaringer andre steder også :)

Tror ikke du skal bekymre deg så veldig for oppførselen hans enn så lenge. Han er veldig ung, og har allerede mista alt han kjenner minst to ganger (først da han var 8 uker og så da han kom til dere forrige uke). Det er klart det er stressende for ham! Han trenger nok mer tid på å roe seg og få ned stressnivået. Har dere vurdert å prøve adaptil? Det fins en kjekk sak man plugger i stikkontakta som utsondrer beroligende feromoner, slike som hundemoren utsondrer til valpene sine. Kan være det vil hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å lære dem å gå pent i bånd, og for en hund som vil trekke så er det fin avveksling og fint og måtte lære seg litt beherskelse å kontroll, men de får ikke så mye utav å gjøre det hele tiden. Om, skaff magebelte, strikkbånd og trekksele å varier litt. Lær han at feks trekksele betyr versågod å gå frem å trekke, halsbånd eller kort sele(og kommandoen du bruker for å gå på siden) betyr gå pent på siden. Da får han utfordret seg litt fysisk på vanlige gåturer også. Kan fint veksle mellom trekk og gå pent på samme tur. Godt mulig hunden sover lite, men han sover  garantert nok, ikke noe å være bekymret for. Det er som sagt mye som skjer i hode og kropp, det er mye som skal på plass og jeg tviler på at hunden er spesielt sliten etter 45-60 min hovedtur i bånd. Prøv å slite han ut litt mer en periode å se hva som skjer da, både fysisk og mentalt. Sykling, spor/godbitsøk og lengre sammenhengende tur hvor han gjerne får gå å trekke litt også (i sele). Huskydelen av han har nok behov for å få både løpe å trekke litt. Labradoren i han setter sikkert også pris på det, og litt mentalstimuli setter de fleste pris på :) Og husk at nå er det ikke sånn at dere for evig og alltid må slite ut bikkja så forferdelig, de blir eldre, modnere og roligere de som oss, men det kan være fint når de er litt urolige i ung alder å har lopper i blodet. Og med den blandingen dere har valgt så må dere nok uansett regne med å måtte gi den noe skikkelig trim hvertfall et par tre dager i uken uansett, dvs ikke gå fint i bånd i en times tid, men lang tur, trekk, bæring eller noe annet som gjør at den får jobbe litt skikkelig. 

Og det trenger ikke å ta noe mer tid enn nå, dere trenger jo ikke å være ute like lenge på de andre smårundene når dere har en lengre hovedtur. Er det travelt en periode så finn frem sykkelen, da kommer man jo 4 ganger så langt på samme tid som om man går. En time gåtur i bånd er jo nesten ikke trim for en aktiv hund, mens en time løpetur ved sykkelen er jo en skikkelig god treningsøkt. :)  

Drakamp er fint det, fin belønning å lek :) Dere får uansett lært han å slippe/apportere, bare bytt med noe som han gjerne vil ha, enten en annen leke eller mot mat, så lærer han nok å komme inn med leken å slippe den også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...