Gå til innhold
Hundesonen.no

Størrelse på bilbur (vurderer Kela)


Recommended Posts

Vi har en liten stasjonsvogn (Skoda Fabia), og pga. lite bagasjerom med lasteterskel (sukk) vurderer jeg å bestille Kela-bur, siden det er vanskelig å finne standardbur som både passer i bilen og er stort nok til hunden. Men hvor stort bør det være? Det er til en collietispe, vet ikke nøyaktig høyde og vekt, men si opptil 20 kg og ca. 55 cm i mankehøyde. Bagasjerommet er bare 82 cm dypt, så det kan jo ikke være lengre enn det, men jeg er så usikker på hvor bredt og høyt det bør være. 55 cm i bredden og 65 cm i høyden, kanskje? Noen som har innspill og kanskje andre tips i forbindelse med bestilling av Kela-bur? Jeg ser man kan velge mellom finerplate og nett i bunnen, er det noen grunn til å velge det ene eller det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lurt på det, men det er så dyrt :P Og så synes jeg terskelen på det buret er litt vel høy, ser ut som at det kan bli litt tungvint å få hunden ut og inn. Terskelen på bilen vår er ikke sååå høy ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan du jo vurdere om det er mulig å bare bygge opp under buret slik at det kommer over kanten. Men da stjeler det noen cm i høyden hvis det har noe å si.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Malinka skrev:

Og så kan du jo vurdere om det er mulig å bare bygge opp under buret slik at det kommer over kanten. Men da stjeler det noen cm i høyden hvis det har noe å si.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har tenkt tanken, men siden bagasjerommet er størst nederst og smalere lenger opp, tenker jeg at det kanskje er best å ha det nede på gulvet for å utnytte plassen best mulig. Pluss at vi ikke akkurat er DIY-folk, så vet ikke helt hvordan vi skulle gjort det :icon_redface::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emmy skrev:

Har tenkt tanken, men siden bagasjerommet er størst nederst og smalere lenger opp, tenker jeg at det kanskje er best å ha det nede på gulvet for å utnytte plassen best mulig. Pluss at vi ikke akkurat er DIY-folk, så vet ikke helt hvordan vi skulle gjort det :icon_redface::P

Jeg også tenkte på det og var veldig usikker, heldigvis er ikke kanten særlig høy, og herkulesburet jeg endte opp med skrår litt inn (dypere nede enn oppe) slik at døra har en liten vinkel oppover når jeg åpner og da gikk jeg klar av kanten og slapp finne ut hvor lite handy jeg er :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Låner tråden her for et spørsmål. Bør buret ha høyde over toppen av hhode på bikkja eller ryggen bare? Har en litt liten bil og skal ta bort deler av baksetet for å få plass til bur Så lurer litt på størrelse jeg burde ha. Hunden er 75 fra gulv og til toppen av hodet. 61 opp til rygg og 85 lang. Tenker jo han burde kunne snu litt på seg inni der, men for sin sikkerhet så burde han jo ikke kunne bevege for mye på seg heller.

https://www.felleskjopet.no/butikk/kjaeledyr/hund/utstyr-til-hund/hundebur-staal-2doer-str-3-775-50221988/ 

tenkte litt på størrelse 3 her. Han vil ikke kunne reise seg helt, men greit snu på seg. Men det blir kanskje ikke bredt nok for at han skal kunne strekke seg ut når han ligger? Er jo ikke meninga å kjøre i timesvis med det. Men opp mot 2 timer må han tåle. Nå sitter han i baksetet med hundebelte, men han vimser mye rundt og når han blir utålmodig så liker han å nappe i bilbeltet og å legge labben sin over skulderen min. Det er hvertfall ikke god sikkerhet i bil :P

Men det er kanskje dumt å bruke bur av den typen som bilbur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Iaitoo skrev:

Låner tråden her for et spørsmål. Bør buret ha høyde over toppen av hhode på bikkja eller ryggen bare? Har en litt liten bil og skal ta bort deler av baksetet for å få plass til bur Så lurer litt på størrelse jeg burde ha. Hunden er 75 fra gulv og til toppen av hodet. 61 opp til rygg og 85 lang. Tenker jo han burde kunne snu litt på seg inni der, men for sin sikkerhet så burde han jo ikke kunne bevege for mye på seg heller.

https://www.felleskjopet.no/butikk/kjaeledyr/hund/utstyr-til-hund/hundebur-staal-2doer-str-3-775-50221988/ 

tenkte litt på størrelse 3 her. Han vil ikke kunne reise seg helt, men greit snu på seg. Men det blir kanskje ikke bredt nok for at han skal kunne strekke seg ut når han ligger? Er jo ikke meninga å kjøre i timesvis med det. Men opp mot 2 timer må han tåle. Nå sitter han i baksetet med hundebelte, men han vimser mye rundt og når han blir utålmodig så liker han å nappe i bilbeltet og å legge labben sin over skulderen min. Det er hvertfall ikke god sikkerhet i bil :P

Men det er kanskje dumt å bruke bur av den typen som bilbur?

Det buret vil være alt for lite. Forøvrig er det livsfarlig å bruke slike bur i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et bur som tilsvarer str 4 (rundt 92x60x65 eller noe slikt) til min bc på 56,5 cm/22 kg. Jeg syntes ikle han kunne hatt noe mindre.

Syntes forøvrig det er tullete at de selges som bilbur, for hvis det smeller, klapper de sammen og risikerer å spidde hunden.

I bil bør man han et solid/helsveiset bur som tåler en kollisjon uten å skade hunden. Variocage, Herkules, Trønderburet(?), Kela osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et bur som tilsvarer str 4 (rundt 92x60x65 eller noe slikt) til min bc på 56,5 cm/22 kg. Jeg syntes ikle han kunne hatt noe mindre.

Syntes forøvrig det er tullete at de selges som bilbur, for hvis det smeller, klapper de sammen og risikerer å spidde hunden.

I bil bør man han et solid/helsveiset bur som tåler en kollisjon uten å skade hunden. Variocage, Herkules, Trønderburet(?), Kela osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14. juni 2016 at 3:50 PM, Emmy skrev:

Ja, har lurt på det, men det er så dyrt :P Og så synes jeg terskelen på det buret er litt vel høy, ser ut som at det kan bli litt tungvint å få hunden ut og inn. Terskelen på bilen vår er ikke sååå høy ...

Eg har variocage med terskel og det er null stress. Er så glad i buret at eg nesten kvir meg litt eg vi må bestille dobbeltbur, som mest sansynleg blir Kela, til nye bilen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Iaitoo skrev:

Takk for tilbakemeldinger! Ser folk har brukt strips osv for å sikre buret bedre fra å kolapse. Jeg får heller fortsette å bruke hundebeltet og så spare litt til et skikkelig bur :)

Strips hjelper nok veldig lite i en kollisjon... Buret vil jo fremdeles splintre og sannsynligvis spidde bikkja.

Kelabur er relativt rimelige, og de får du akkurat som du vil.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har svart, jeg endte opp med å bestille 55 cm bredt fra Kela :) Nå lurer jeg på hva jeg skal bruke som underlag inni buret, tar gjerne imot anbefalinger om hva som er mest praktisk til en hund som liker å ligge mykt og nesten alltid kaster opp :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i vetbed. Bruker det både på gulvet og i biabeden inne og nå i buret. :)  Bare å hive i vaskemaskinen. 

Men kaster han opp hver gang ville jeg egentlig brukt noe glatt, biabed har en pute som er fin :)   Men den er ikke myk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ozzy skrev:

Jeg er veldig glad i vetbed. Bruker det både på gulvet og i biabeden inne og nå i buret. :)  Bare å hive i vaskemaskinen. 

Men kaster han opp hver gang ville jeg egentlig brukt noe glatt, biabed har en pute som er fin :)   Men den er ikke myk :lol:

Ingen biltur uten :aww: Spørs om det ikke blir vetbed, får bare kjøpe flere og bytte mellom hver tur :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...