Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til å lære en Huskyblanding hverdagslydighet


Iaitoo
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har vokst opp med hund, men aldri tatt del i oppdragelsen når hunden er ung. Samboeren min har ingen erfaring. Nå har overtatt en 15mnd gammel gutt. Han er blanding av Husky og Setter. Mulig mer, vi er ikke helt sikre. Han har nå bodd hos samboeren min og meg i snart en uke. Virker å ha slått seg godt til ro. Han er som en unghund skal være, full av energi. Klarer ikke helt kontrollere det selv. Tisse og løpe samtidig er ikke unormalt :P Når han kom til oss spiste han ikke så mye for. Kunne visst gå 3 dager mellom hver gang han spiste en dagsmengde. Han er derfor litt tynn. 23,5kg. Burde nok være på 25-26. Ribbein skal vel kunne lett kjennes? De er greit synlig for øyeblikket.

Når det gjelder lydighet, så gjør han alt hvis du har noe å by på. Sitt, ligg, gi labb, rulle osv. Om han vil gå pent i bånd virker ganske tilfeldig. Har øvd litt på å gå på sia, og å sitte på kommando inne. Det begynner å komme seg. Vanskelig å trene med godbit, pga han gjør alle triksene når han ser godbiten. Tror utfasingen av godbit er forbigått :) Ute har vi enda ikke fått oppmerksomheten hans fullstendig. Kommer vel og av rasen. Har det siste året ofte passet noen venners border collie, og hun får panikk hvis hun ikke har kontroll på at vi er med hele tiden. Så han her er litt overgang :P

Så her kommer egentlig spørsmålene:

1. Har gått over til V&H, nå spiser han masse. Gir han 500g om dagen. Hvor mye mer kan jeg gi inntil han når en bedre vekt?

2. Hvor skal jeg begynne med lydigheten? Han er jo ny i huset, i tillegg til å være av en egen rase. Han har ikke hatt så klare grenser tror jeg, og det får han nok her. Tips til hvordan jeg kan gå frem med hverdagslydigheten, og om jeg skal ta ting for ting til han kan det, eller blande litt på hva vi øver på. En hund som blir liggende på plassen sin når han får beskjed om det, ikke alltid drar i båndet(Selv om han skal få lov til det etterhvert. Har trekksele) og gjerne går på siden når vi er i bymiljø. Og som ikke hopper. Han hopper ikke så mye på fremmede. Bare oss. Han blir fra seg av glede og står å tripper hvis vi har vært borte litt. Enda ikke vært alene mer enn 30 min siden han kom hit. Men innen 3 uker må han kunne være en arbeidsdag alene, så vi trenger litt tips om det og. 

3. Han elsker å jage biler. Hvordan få slutt på det? Tror det er pga han er utrygg. Ofte rygger han inn bak meg, før han kaster seg frem.

4. Trygt å fore med frossen kotelett? Bein av svin er ok så lenge de ikke er kokt?

 

Vegg med tekst! Vil egentlig bare få litt tips og se at vi er på rett vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

!. Min i en periode i oppveksten så fikk han ca 1,5 kg vom og hundemat. HAn ble 28 kg tung. Så du kan fore etter hold men når det blir mengder av det er det lurt å dele foring i to. 

2. Når han skal/kan dra så bruk sele. gå pent trening så bruker jeg halsband. Lydigheten begynner jeg med inne hjemme tidelig med å sette krav etter framskritt og hva hunden tåler.

3. JAge biler tja på plass og kontakt med deg forbi bilene. På plass er i grunnen en veldig fin komando for en som har trekk dyr

4 ja her må gjerne gulvet vaskes når det kommer hjem frossen kotelett fordi han syntes det er godt så så lenge han tåler det så går det fint

Begynn gjerne å trene på det du møter i hverdagen. Du kan trene på flere ting samtidig. Som ro inne og gå pent i band

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan burde jeg gå frem for å trene gå pent i bånd? Prøver å holde oppmerksomheten hans med godbit. Men hvis han ikke får den innen 2 sekunder etter å ha sett den, så gir han F og durer på. Han foretrekker å gå på skrå foran beina mine og, ikke rett frem. Folk må tru jeg sparker bikkja når vi er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
17 minutter siden, Iaitoo skrev:

Hvordan burde jeg gå frem for å trene gå pent i bånd? Prøver å holde oppmerksomheten hans med godbit. Men hvis han ikke får den innen 2 sekunder etter å ha sett den, så gir han F og durer på. Han foretrekker å gå på skrå foran beina mine og, ikke rett frem. Folk må tru jeg sparker bikkja når vi er på tur.

Folk får tro det de vil. Blanding av to raser som vil framover. Det vil si at å gå pent i band krever mye av deg. Skal du bruke godbit så finn en som er ekstra god. ellers så må du begynne et sted og har en blanding som dette gått fint i 2 sek så kan den godt få ros i starten. Men du må finne ut av hvilken ros som fungerer best. Du har godbiter, stemmen, kosing og en dyrebar leke å velge i. Du skal fgjerne ha hunden på venstre side av deg ha da godbiter/leke og alt som er motiverende også på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kurset i å gå pent i bånd er bra:

https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875

Tror du kan gi hunden ubegrenset med mat om han trenger å legge på seg, la han spise til han er mett. Selv begrenser jeg ikke maten men tester om hun er sulten med "kjedelig" mat. Om hun spiser det er hun virkelig sulten og ikke bare sånn "vil ha litt snacks".

For jaging av bil hadde jeg fått han til å sitte mens jeg ga en jevn strøm av godbiter når biler kjører forbi, og om han var for oppgira til det, hadde jeg brukt mere avstand til bilene i begynnelsen slik at han fikk det til. Etter hvert kan du få en mer automatisk sitt og gi godbit etter at bilen har passert, som du kan få til å gå over til at han automatisk ser på deg/går på plass når en bil dukker opp. Anbefaler å begynne med sitt fordi jeg tenker at på plass kan være for utfordrende i begynnelsen.
Du kan også bruke sladretrening som er beskrevet i boka 100% Postitv Hverdagslydighet:
http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=226

Det er en veldig bra bok ellers også, anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå pent i bånd er jo en tålmodighetsprøve, spesielt når man begynner på eldre hunder som allerede har lært seg å få lov til å trekke i båndet. Det finnes flere måter å trene på det på, jeg foretrekker å stoppe hver gang hunden trekker og vente til hunden roer seg ned, slakker båndet og aller helst gir meg blikkontakt. Det med blikkontakt er ikke nødvendig, men jeg føler at de litt raskere blir klar over hva vi holder på med da, selv om man må stå å vente litt lengre de første gangene. Når hunden gjør rett så foretrekker jeg å ikke bruke godbit eller verbal ros, da det gjerne bare girer opp hunden så den ruser frem igjen. Da blir det mer som en øvelse man har gjort som er ferdig når belønningen kommer. Derfor blir belønningen at når hunden gjør rett så får han gå videre. Uten noe mer rundt det som kan kave dem opp. I starten må man stoppe mye å ha en god porsjon tålmodighet, på noen hunder kanskje en god stund, men det synker inn til slutt om man er flink til å være konsekvent. Og mens man holder på sånn så kan man gi seg selv en vei ut om man ikke orker å trene en dag, ikke har tid etc, da har man på sele også lar man hunden trekke. Man kan også variere mellom sele og halsbånd på samme tur, de lærer seg forskjell. 

Ifht å gå ved siden så tror jeg kanskje ikke jeg ville trent på å holde fokus hele tiden nå med mat, fordi du vil ikke greie å overføre det til "hverdagen" når du etterhvert tar vekk godbiten. Det er utrolig tungt for de å gå å holde fokus på den måten. Har ikke noe godt forslag til innlæring egentlgi da jeg aldri har lært mine hunder noe annet enn "lydighets fot". 

Du kan jo øke maten så mye du vil omtrent, men jeg ville ikke økt på så voldsomt, han er ung hannhund (ikke uvanlig at de er litt på den slanke siden, selv de som er glad i mat, han er i vekst og utvikling, bare greit å være litt lett da, og man kan gjerne se ribbeina på hunder som ikke er for tynne også. Godt mulig han trenger å legge på seg litt, men så lenge det ikke er fare for liv og helse så synes jeg det er best å ta sånt rolig over tid. Da slipper man at det blir sånn jojovekt også, plutselig blir de litt for tykke også må man slanke de litt igjen. Prøv 5-600 gram en stund også ser dere, skjer det ingen ting så øker dere litt mer.

Koteletter kan du gi rå ja :)

Hverdagslydighet, tålmodig og konsekvent. Gjentagelser. De må bare lære det :) Ute kan det nok være greit å ha i bakhodet hvordan raser han er blanding av. De kan lære ting, men huskyer feks er gjerne ikke de som snur på femøringen og bryr seg veldig om hva du mener. Og ikke nødvendigvis når man har noe godt heller. Det hjelper å trene, men en husky blir aldri en bordercollie :P Greit å ha forventninger som passer individet man har.  

Du trenger jo ikke å ta alt på en gang, men du trenger ikke å ta en ting i gangen heller, de lærer seg etter hvert :) Bare vær konsekvent med de tingene du har begynt med slik at det gjelder hver dag hele tiden. Hopping og sånt kommer jo ofte av at de blir oppspilte, og det går jo mye på forventning. Om dere er litt kjedelige når dere kommer hjem, ignorerer hunden til den er helt rolig også tar rolig hilsing da så vil antagelig hoppingen bli mindre etterhvert også, evt lære hunden en god sitt også kreve at den skal sitte når dere kommer (men dette kan være vanskelig om hunden er veldig oppspilt). Hjemme alene er det bare å øke litt gradvis tiden på om det går bra. Om han ikke har vært alene i 8 timer før dere begynner i arneid igjen så gjør ikke det så mye, men dere burde være oppe i en del mer enn 30 min :)  Får dere til å gå en god tur før dere drar i starten så vil nok det hjelpe dere også, unghunder, ihvertfall huskyer, kan være litt destruktive og kjede seg litt så det er ikke noen ulempe at de er litt slitne før man drar. Dette med tur først faser man ut etterhvert og er på ingen måte noe man må gjøre for alltid resten av hundens liv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort er å kjøpe et magebelte og en trekksele pluss en strikk, og så faktisk la denne hunden få trekke en del og få ut litt energi. liker du å jogge? fint- ta med hunden. Om du , som meg, knapt eier joggesko- da finnes det andre muligheter (sparkesykkel og sykkel). Denne blandingen kommer til å trenge litt fysisk mosjon. 

Løpe og tisse samtidig- jeg lurer på om den har gått i spann? Kan virke sånn på mye av det du forteller. 

For å lære den å gå pent på tur, har du fått mange gode tips. Jeg ville skaffet meg en "gå pent på tur-sele" evt bruke halsbånd når jeg vil han skal gå pent og så bruke nomesele for trekk-aktiviteter. Så hjelper du han å lære forskjell på når han skal gjøre hva. 

 

Går han skjevt foran deg- er det enten fordi han vil fortere frem og "krabber", eller så har han vondt et sted. Kanksje verdt en sjekk hos veterinær med kompetanse på muskler/ledd

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han går ikke skjevt når han går foran. Er kun når han ikke har nok bånd til å komme langt frem. Da sklir han på skrå inn foran meg hele tiden. Tusen takk for veldig grundige og bra svar. Har mange tips jeg kan følge fremover. :) Han har ikke gått i spann noen gang. Han får løpe masse. Jogger ca 3-4 ganger i uka + at vi har et lite fjell utenfor døra der han får trekke. Men som sagt. Hatt han i 6 dager, og tror ikke han har fått så mye mosjon som nødvendig tidligere. Og han skal få mer skjønner jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver og å trimme hodet hans litt. Han er en kløpper på søk. Aldri fått noe trening i det før så vidt jeg forstod. Men hvis vi fyrer han opp litt med litt pølser, og den med pølsene forsvinner og gjemmer seg. Så bruker han ikke lang tid på å finne. Nesa går rett i bakken og han er etter. Mye flinkere enn BC'en vi har prøvd det samme med ^^

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...