Gå til innhold
Hundesonen.no

Jager kaniner


Lene_S
 Share

Recommended Posts

Vi bor i en vei med kun fire hus. Det er hund i alle fire husene, og alle går løse. Så bare for å få det unna: Ja, vet vet det er båndtvang. Den ene nabohunden er en JRT-tispe, eid av bl.a. en politimann, og hun kommer en sjelden gang over til oss, men holder seg stort sett i egen hage. Øverst bor en Basset-tispe, som knapt nok er i stand til å løpe pga valker nedover beina, og hun går bare ned til oss, for vår hage er visstnok kulest i hele verden. Samme gjelder den siste, som er Aylas onkel, altså også chihuahua. Og Ayla selv er holder seg hjemme, bortsett en sjelden gang innimellom når hun stikker opp til sin onkel. 

Problemet er at nå har naboen med Aylas onkel fått seg kaniner, og de går fritt hele dagen. Jeg synes det er flott, kaniner er heller ikke burdyr, men en konsekvens er at disse kaninene ved et par anledninger har hoppet ned i vår gårdsplass. Så lenge de sitter stille, så går det helt fint, men når de begynner å hoppe, så trigges jakten i Ayla, og hun beinflyr etter dem. Jagde den ene rundt og rundt uthuset til naboen før jeg fikk tak i henne igjen. 
Jeg er veldig usikker på om hun faktisk kommer til å skade kaninene om hun får tak i dem. Kattene har tidligere kommet med levende mus til henne, samt at hun fant en selv da vi var på tur en gang, og hun har da ikke virket å ville drepe dem. Hun synes det er fryktelig spennende når de beveger seg, men mus tåler jo ikke all verden, så hun har drept dem ved uhell ganske fort, og da har hun virket skuffet over at de ikke lenger løper. Jeg har tolket henne dithen at det var bevegelsen som var moro, ikke at hun hadde noe intensjon om å ta livet av dem. Derfor tenker jeg at det samme kan gjelde disse kaninene, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Eller hun kan drepe dem ved et uhell. En annen ting er at kaniner kan være veldig flinke til å forsvare seg, og kan skade Ayla ganske heftig. Altså, jeg vil ikke at det skal ende med en konfrontasjon, av hensyn til begge parter.  

Jeg har prøvd å vende Ayla til løpestreng, vi har en på omtrent 15 meter. Prøvd i to sommere nå, uten hell, hun liker det bare ikke, og føler seg forlatt så fort vi går noen meter fra lina. Jeg har ikke lyst til å ikke kunne ha Ayla rundt meg ute, men det er ikke så ofte jeg surrer rundt i hagen uten mål og mening. Dog leker hun og tilbringer tid med naboenes hunder, og det er viktig at hun kan få gjøre det. Aller helst vil jeg heller ikke måtte gå tilbake til å bruke bånd når vi går ut på do, for det fungerer mye bedre med henne løs. I bånd blir hun veldig ufokusert og det tar veldig lang tid.

Det jeg lurer på er om det er mulig å lære henne til å ikke løpe etter kaninene, og da evt. hvordan vi går frem. Jeg skjønner at den kan være vanskelig pga instinkter, så bør jeg heller fokusere på å minske risikoen for at hun tar livet av dem dersom hun skulle nå dem igjen? Vi har begynt så vidt å gjøre henne kjent med de to kaninene, ved å ha Ayla i kort bånd, og nærme oss kaninene når de er løse, mens vi belønner henne for å holde seg i ro, evt. flytte fokus over på oss. Jeg tenker klassisk tilvenning, med et skritt bakover dersom hun jazzer seg opp osv. Det var det som virket logisk i mitt hodet, men jeg tar gjerne i mot tips og råd her også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Monikawt skrev:

Er det ikke så enkelt at kanineieren bygger en inngjerding til kaninene?

Nei, det har de ikke tenkt til å gjøre, ei har jeg interesse av å be dem om det. De overtok kaninene fra en gård der de var vant til å gå fritt rundt. De er helt inneforstått med at dette med fører høyere risiko for kaninene, og har forklart for ungene sine klart og tydelig at kaninene kan bli drept av rovdyr når som helst. De mener prinsipielt at det er bedre for kaninene å leve slik de er vant til, altså et fritt og rikt liv, selv om det antakelig blir kortere, enn å legge begrensninger på livene deres for å forlenge livslengden. De har vår fulle støtte i dette, for vi har det samme prinsippet når det gjelder innekatt vs utekatt. Dessuten, dette er jo strengt tatt vår hunds problem, og dermed vårt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lene_S skrev:

 Dessuten, dette er jo strengt tatt vår hunds problem, og dermed vårt ansvar.

Hvis kaninene kommer inn på din tomt, så er det jo deres problem... Holder de seg på sin tomt, og din hund stikker over dit, så er det ditt problem. Min hund hadde nok sikkert glatt knerta en kanin som kom inn i hagen vår, og selv om det hadde vært trist, så hadde jeg tenkt at naboen måtte passe bedre på sine kaniner. Tamme byttedyr som går fritt rundt er utsatt for rovdyr, enten det er katt, hund eller ville rovdyr, og selv om det sikkert er supert for kaninene å gå fritt, så vil jeg tro at risikoen for at de kommer til å avgå ved døden ved rovdyrangrep er ganske stor.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt scenario: Jeg bor i veien deres, og har Aiko løs på gården fordi det er konsensus i nabolaget om at bikkjene får gå fritt på egen tomt. (Imouto står i løpestreng i dette scenarioet, for hun har ikke samme sans for det gode liv i nærheten av alle fasiliteter som storesøster, og ville garantert benytta muligheten til å stikke til skog og jakte litt).

Og så kommer det kaniner til torgs... :blink: Hallo, de hadde daua tvert, det ville ikke vært noen søt jaging rundt uthuset først engang. Og det hadde vært synd, trist, leit og jeg hadde antakelig følt meg like forferdelig som hver eneste gang bikkjene mine knerter et annet levende dyr, men det hadde ikke vært mitt ansvar, fordi kaninene har ingenting på tomta vår å gjøre. 

Men for å svare på spørsmålet ditt :P: Ja, den formen for trening du driver med nå høres fornuftig ut. Det er jo klassisk trening for å lære hunder å beherske seg i nærheten av ting de reagerer på, det være seg av redsel, entusiasme eller instinkter. Sjøl om jeg er såpass realistisk at jeg ikke hadde stolt på Ayla aleine i møtet med kaninene, uansett hvor lugn hun tilsynelatende kan trenes til å være rundt dem. Det eneste jeg stoler på at funker mot jaging, er aversjonsdressur, så du kan jo også vurdere å skremme respekt for kaninene inn i henne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok lagd ett lite gjerde og holdt hunden innenfor så har man ihvertfall sitt på det rene . Selv om de later som det er ok at kaninene "forsvinner" så kan pipa fort få en annen lyd den dagen det plutselig er tilfelle. Og da er det greit å ha orden på sitt eget. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lene_S skrev:

Nei, det har de ikke tenkt til å gjøre, ei har jeg interesse av å be dem om det. De overtok kaninene fra en gård der de var vant til å gå fritt rundt. De er helt inneforstått med at dette med fører høyere risiko for kaninene, og har forklart for ungene sine klart og tydelig at kaninene kan bli drept av rovdyr når som helst. De mener prinsipielt at det er bedre for kaninene å leve slik de er vant til, altså et fritt og rikt liv, selv om det antakelig blir kortere, enn å legge begrensninger på livene deres for å forlenge livslengden. De har vår fulle støtte i dette, for vi har det samme prinsippet når det gjelder innekatt vs utekatt. Dessuten, dette er jo strengt tatt vår hunds problem, og dermed vårt ansvar.

De trenger jo ikke nødvendigvis få en bitteliten inngjerding, det finnes en mellomting mellom helt fritt og knøttliten plass :) hva om de gjerder inn hele eiendommen sin?

uansett er jeg helt enig med @Tuvane. Om kaninene kommer inn i din hage og Ayla knerter de så har de ingenting å si på det. Men igjen så har du et problem om Ayla stikker i Hagen deres og tygger litt på dem. 

Jeg hadde nok sagt fra til eierne at de fikk ha kaniner som de ville, men at de IKKE skulle inn på min tomt. Enkelt og greit fordi mine bikkjer hadde klikka totalt i vinkel av å se de feks gjennom vinduet eller at de løper rett ved oss når vi går ut døra. Mine er alltid i bånd, så sånn sett er det veldig liten sjans for at de ville tygd på de, men JEG orker ikke oppkava bikkjer når det faktisk er noe som kan "fikses". Nå har jo ikke vi samme type hund, men dette er iallefall hva jeg tenker om det :) 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lene_S skrev:

Nei, det har de ikke tenkt til å gjøre, ei har jeg interesse av å be dem om det. De overtok kaninene fra en gård der de var vant til å gå fritt rundt. De er helt inneforstått med at dette med fører høyere risiko for kaninene, og har forklart for ungene sine klart og tydelig at kaninene kan bli drept av rovdyr når som helst. De mener prinsipielt at det er bedre for kaninene å leve slik de er vant til, altså et fritt og rikt liv, selv om det antakelig blir kortere, enn å legge begrensninger på livene deres for å forlenge livslengden. De har vår fulle støtte i dette, for vi har det samme prinsippet når det gjelder innekatt vs utekatt. Dessuten, dette er jo strengt tatt vår hunds problem, og dermed vårt ansvar.

Nei, det er ikke ditt problem. De trenger jo ikke å sette kaninene i bur, men feks gjerde inn hagen hadde jo vært på sin plass med et sånt kaninhold, av flere årsaker. Kaniner er også skadedyr og bør ikke gå løs over alt og det er jo flere enn deg i nabolaget som kanskje ikke synes det er like greit. Evt så kan jo du sette opp et enkelt gjerde rundt din hage, det løser jo selvsagt problemet for din del. Kanskje holder det med sånne lave små greier som ligner litt på kompostgrinder, aner ikke om det er noe som brukes i blomsterbedd eller hva det er egentlig. Kaniner kan jo hoppe, men det kan jo også hende de velger å oppholde seg andre plasser da. 

Du kan jo selvsagt fortsette å trene på det, men jeg tror ikke jeg ville stolt på at dette går bra, det er så lite som skal til og som du selv sier så er det ikke nødvendigvis intensjonen til hunden som er avgjørende for resultatet. Og løs hund pluss løs kanin som løper etter hverandre kan for gå galt, så om du føler et ansvar for det så er det nok bare å passe på å ha på line ute.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at uansett hvor vilt disse kaninene har vandret så er det din hund som  i nabolaget har knertet et annet levende dyr, uansett hvem som var løse hvor . Så for sitt eget rykte etc er det greit å ha sitt på det rene . Det er så ugreit å falle ut med folk rundt seg over ting som lett kan gjøres noe  med . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satt opp et gjerde for å holde kaninene ute jeg, nettopp av de grunnene de andre sier. 

Men kaniner er ikke så skrekkelig dumme da, jeg har hatt "villkaniner" her, og med en basenji og to salukier som løper fritt hele vintern minst en gang til dagen, så har de kjapt lært når de kan komme frem og når de bør holde seg gjemt. Samojeden til svigers, kattene (alle fem) og Trampevillkanin hadde "syklubb" på plena de. Men kom mine hunder ut så var kaninene borte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tuvane skrev:

Hvis kaninene kommer inn på din tomt, så er det jo deres problem... Holder de seg på sin tomt, og din hund stikker over dit, så er det ditt problem. Min hund hadde nok sikkert glatt knerta en kanin som kom inn i hagen vår, og selv om det hadde vært trist, så hadde jeg tenkt at naboen måtte passe bedre på sine kaniner. Tamme byttedyr som går fritt rundt er utsatt for rovdyr, enten det er katt, hund eller ville rovdyr, og selv om det sikkert er supert for kaninene å gå fritt, så vil jeg tro at risikoen for at de kommer til å avgå ved døden ved rovdyrangrep er ganske stor.

Ayla har ikke oppsøkt disse kaninene på eget initiativ. Den første gangen hun jaget kanin, begynte kaninen ute i veien, altså på nøytral grunn. Den andre gangen var kaninen i vår gårdsplass. Begge gangene løp kaninen hjem, slik at om Ayla hadde fått tak i den, og tatt livet av den, hadde det skjedd på eierens tomt. Uansett så føler jeg det er mitt proplem. Jeg tenker ikke juridisk, for det vil ikke bli en greie, det vet jeg, men jeg vil ikke at Ayla skal få smaken på drap, om jeg kan unngå det. 

Naboen er, som jeg skrev, veldig klar over risikoen ved at kaninene går løse (de er forøvrig i et utebur om natten, noe som begrenser noe).

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Tenkt scenario: Jeg bor i veien deres, og har Aiko løs på gården fordi det er konsensus i nabolaget om at bikkjene får gå fritt på egen tomt. (Imouto står i løpestreng i dette scenarioet, for hun har ikke samme sans for det gode liv i nærheten av alle fasiliteter som storesøster, og ville garantert benytta muligheten til å stikke til skog og jakte litt).

Og så kommer det kaniner til torgs... :blink: Hallo, de hadde daua tvert, det ville ikke vært noen søt jaging rundt uthuset først engang. Og det hadde vært synd, trist, leit og jeg hadde antakelig følt meg like forferdelig som hver eneste gang bikkjene mine knerter et annet levende dyr, men det hadde ikke vært mitt ansvar, fordi kaninene har ingenting på tomta vår å gjøre. 

Men for å svare på spørsmålet ditt :P: Ja, den formen for trening du driver med nå høres fornuftig ut. Det er jo klassisk trening for å lære hunder å beherske seg i nærheten av ting de reagerer på, det være seg av redsel, entusiasme eller instinkter. Sjøl om jeg er såpass realistisk at jeg ikke hadde stolt på Ayla aleine i møtet med kaninene, uansett hvor lugn hun tilsynelatende kan trenes til å være rundt dem. Det eneste jeg stoler på at funker mot jaging, er aversjonsdressur, så du kan jo også vurdere å skremme respekt for kaninene inn i henne.

Om man skal snakke juridisk, så har jo jeg uansett ansvaret fordi Ayla er løs i båndtvangen, og kaniner ikke er bundet av den. Men vi ser bort fra det juridiske, det er ingen her som kommer til å ta det dit uansett. Selv om naboen vet at risikoen er der, og kaninen kommer inn på vår tomt først, så det strengt tatt ikke er vår feil, så vil jeg synes det var leit om Ayla drepte naboens kanin, i tillegg, som jeg sa over, at jeg ikke vil at hun skal få drapserfaring mer enn nødvendig, i og med at hun foreløpig ikke har vist klare tegn på å ville drepe andre dyr. 

Takker for tilbakemelding ang. treningen. Godt å få bekreftet at jeg tenker riktig. Jeg vil nok ikke stole på henne helt, selv om hun skulle virke rolig rundt kaninene, men dersom hun får erfaring med at de kan hilses på, en følelse av at de tilhører, så vil jeg nok nærme meg. Hun har jo vokst opp med mange katter, og har derfor et generalisert forhold til katter. Hun jager våre egne når de løper, men skader dem aldri på noen måte. Det samme gjelder naboenes katter. Det er det jeg vil forsøke å oppnå med kaninene, at hun kan jage dem, men ikke gå lenger. Jeg tror det kan være realistisk med jobbing, men jeg vil nok ikke stole 100% på det uansett. Aversjon synes jeg blir litt for brutalt igjen for denne situasjonen (ser nødvendigheten i andre, altså).

Akkurat nå, yurij skrev:

Problemet er jo at uansett hvor vilt disse kaninene har vandret så er det din hund som  i nabolaget har knertet et annet levende dyr, uansett hvem som var løse hvor . Så for sitt eget rykte etc er det greit å ha sitt på det rene . Det er så ugreit å falle ut med folk rundt seg over ting som lett kan gjøres noe  med . 

Akkurat det er jeg ikke så bekymret for. Eierne, og de andre naboene, er realistiske folk, og vi har snakket med eierne om dette. 

2 minutter siden, Raksha skrev:

Ville satt opp et gjerde for å holde kaninene ute jeg, nettopp av de grunnene de andre sier. 

Men kaniner er ikke så skrekkelig dumme da, jeg har hatt "villkaniner" her, og med en basenji og to salukier som løper fritt hele vintern minst en gang til dagen, så har de kjapt lært når de kan komme frem og når de bør holde seg gjemt. Samojeden til svigers, kattene (alle fem) og Trampevillkanin hadde "syklubb" på plena de. Men kom mine hunder ut så var kaninene borte. 

 

Å sette opp gjerde rundt tomta vår er ikke et alternativ. For det første, så har vi stor tomt, som er formet slik at vi i så fall må gjerde inn over et mål for at det skal være noen vits. Det er krøkkete, og vil bli veldig dyrt, penger vi i grunn ikke har. Viktigere er det at vi bor ved skogen, og har rådyrtråkk gjennom tomta, tvers over hele den delen som kunne vært aktuell å gjerde inn. Har hørt at man helst ikke bør hindre slike tråkk, og vi har ikke lyst til det heller, vi prøver å respektere naturen rundt oss så langt det går. Stopper vi dette tråkket, blir det en veldig lang omvei for rådyrene, som da må gå på veien nedenfor. Så gjerde er noe vi fort ble enige om at ikke er aktuelt, lenge før disse kaninene kom på banen. 

De er uhyggelig kjappe, disse høytyggerne. Ayla er lynkjapp, hittil er det kun en whippet som har slått henne på farten, men det var ikke med mye, og hun klarte ikke å ta igjen kaninen i oppoverbakke. Så forhåpentligvis vil hun ikke klare å få tak i ullballen. Jeg lurer litt på om ikke disse kaninen har lært litt også, for jeg har ikke sett dem her nede på over ei uke. Jeg håper jo de har fått skremt litt vett i seg, og holder seg unna. De kan jo lære av sånt, de også, vil jeg tro.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lene_S skrev:

Jeg lurer litt på om ikke disse kaninen har lært litt også, for jeg har ikke sett dem her nede på over ei uke. Jeg håper jo de har fått skremt litt vett i seg, og holder seg unna. De kan jo lære av sånt, de også, vil jeg tro.

Kan fort hende at aversjonsdressur funker andre veien også! :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lene_S skrev:

Å sette opp gjerde rundt tomta vår er ikke et alternativ. For det første, så har vi stor tomt, som er formet slik at vi i så fall må gjerde inn over et mål for at det skal være noen vits. Det er krøkkete, og vil bli veldig dyrt, penger vi i grunn ikke har. Viktigere er det at vi bor ved skogen, og har rådyrtråkk gjennom tomta, tvers over hele den delen som kunne vært aktuell å gjerde inn. Har hørt at man helst ikke bør hindre slike tråkk, og vi har ikke lyst til det heller, vi prøver å respektere naturen rundt oss så langt det går. Stopper vi dette tråkket, blir det en veldig lang omvei for rådyrene, som da må gå på veien nedenfor. Så gjerde er noe vi fort ble enige om at ikke er aktuelt, lenge før disse kaninene kom på banen. 

De er uhyggelig kjappe, disse høytyggerne. Ayla er lynkjapp, hittil er det kun en whippet som har slått henne på farten, men det var ikke med mye, og hun klarte ikke å ta igjen kaninen i oppoverbakke. Så forhåpentligvis vil hun ikke klare å få tak i ullballen. Jeg lurer litt på om ikke disse kaninen har lært litt også, for jeg har ikke sett dem her nede på over ei uke. Jeg håper jo de har fått skremt litt vett i seg, og holder seg unna. De kan jo lære av sånt, de også, vil jeg tro.

Skjønner :) 

Jeg har klart å dressere mine tre til å ikke jage i bånd, funker for "alt" på lukisene, basenjien når jeg ikke inn til om det er rådyr. Men løs har jeg ikke sjans. Men så jo det da jeg hadde frittgående kaniner at de mista egentlig interessen ganske fort. Nå har mine kaniner ekstremt mange kriker og kroker og gjemmeplasser (noe som gjør dem til et helt lite mareritt å fange inn :lol:)  så de hadde stålkontroll på hvor de kunne komme unna til enhver tid, og hundene gadd liksom ikke etterhvert. Selvsagt, kom de på løpende eller trykkende kanin løse så jaktet de jo, men gav seg fort. Eneste av mine som har klart å fange kanin i "det fri" er basenjien faktisk.  Ene salukien tok en hareunge, som lå og trykka da, i bånd... 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...