Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlige forklaring av hostebrekkesymptomer, erfaringer?


Recommended Posts

Ja, hvordan skal jeg forklare dette. Altså, først av alt, vi skal bestille veterinærtime når de åpner på mandag. Men det er altfor lenge til mandag!
Det er vanskelig å forklare symptomer, men jeg prøver, så får dere se om det er forståelig. 

Minion har i noen dager nå brekt seg, eller det er ikke skikkelige brekninger heller. Det er mer en irritasjon i halsen som gjør at hun plutselig småhoster, så brekker seg, også ferdig med det. 
Hun kaster ikke opp. Hun hostebrekker seg 1-2 ganger, før det virker som det kommer noe opp i halsen, og hun har fått vekk det som plagde henne.
Sånn holder hun på, flere ganger til dagen. Men det varer så kort, går over så fort. 
Hun har også hatt noen anfall med innovernysing (noe hun har hatt en gang i blant før dette også).
I tillegg slikker hun seg en del rundt munnen.
Hun går også på en lav dose kortison fast. (blodprøve tatt i desember, alle verdier fine i forhold til kortisonen)

Er dette forståelig? Er jeg ræva på å forklare? Har noen vært borti noe sånt før? Noe jeg bør be veterinær sjekke utover mandler/svelg og lytte lunger?

Hun har ikke vært i kontakt med andre hunder (utover de hun bor med) på over 14 dager, så kennelhoste burde være utelukket. 
Hun spiser ting hun ikke burde spise, sånn som hevd på markene (de har nettopp hevda her, yum yum sier Minion! Slutt for **** sier jeg), og en hel pose med krydra chips :rolleyes:
Det hele begynte etter at hun spiste den chipsposen! Men hun ble ikke dårlig i magen av den. Hun er en utspekulert opportunist som prøver å finne noe å spise hele tiden! 
Jeg prøver å putte ting vekk, hindre henne i å finne ting, men når hun lister seg ut av rommet du sitter i, og åpner 2 dører, for å få tak i den chipsposen, så klarer jeg ikke alltid å forutse henne! Det er en bratt læringskurve med henne! 

Jeg er nok litt overhysterisk når det kommer til Minion, men pga rasen, så er jeg heller føre var! Spesielt når hun har gjort det så mye de siste dagene! Og å gå rundt å brekke seg til alle tider av døgnet virker slitsomt.

Til sist, hun virker fin i formen når vi går tur. Ikke noe ekstra hosting/harking under aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være så mangt, jeg tenkte på litt sure oppstøt jeg pga alt det rare hun har spist og kvalmen hun viser. Refluks kan påvirke luftveiene og gi irritasjon også der. 

I fare for å gi deg mer å bekymre deg over så leste jeg akkurat denne bloggposten om forskjellen på oppkast og gulping, vet ikke om du blir noe klokere av det? http://drjeandoddspethealthresource.tumblr.com/

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sprettballen skrev:

Det høres ut som symptomene whipsen her hadde når hun hadde nesemidd :) 

Har hatt nesemidd på hund før, og da har det vært MYE mer innovernysing. Hun viser egentlig ikke samme symptomer som sist, den innovernysingen hun har, har hun hatt 1 sjelden gang lenge. 
Så jeg blir overraska hvis det er nesemidd, men selvsagt, kan jo være. Og notere ned!
Lager en liste, sånn at hvis veterinær glemmer å sjekke noe, så kan jeg spørre. :P

11 timer siden, Polfarer skrev:

Ville sjekket hjertet også :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Hjertet blir alltid sjekket! Jeg er superparanoid. :P (rasen!)
Hun har tatt ultralyd en gang, men ellers er det bare overfladisk lytting. Men de får lytte denne gangen også. 
Eventuelt gå grundigere til verks hvis man ikke finner annen årsak!

12 timer siden, Krutsi skrev:

Har du tatt markkur? Det der er vel ganske typisk for mark :P 

Det er faktisk en stund siden sist markkur, og jeg visste ikke at mark ga sånne symptomer! :shocked: 
*lese om orm på hund og symptomer*
Hun leker jo labrador så det holder, så det skulle ikke forundre meg om hun har klart å få orm i seg!

8 timer siden, Lola Pagola skrev:

Og jeg synes det høres ut som kennelhoste. Det kan de vel få uten å ha vært i direkte kontakt med andre hunder og vel? 

Hvordan smitter kennelhoste uten direkte kontakt? 
Altså, vi bor ganske øde her, men jo, det kan vel kanskje skje. Men hun hoster ikke, overhodet. Det er mer brekninger.
Men det burde vel veterinær klare å lett finne ut ved å lytte på lunger?

5 timer siden, Lemen skrev:

Det kan jo være så mangt, jeg tenkte på litt sure oppstøt jeg pga alt det rare hun har spist og kvalmen hun viser. Refluks kan påvirke luftveiene og gi irritasjon også der. 

I fare for å gi deg mer å bekymre deg over så leste jeg akkurat denne bloggposten om forskjellen på oppkast og gulping, vet ikke om du blir noe klokere av det? http://drjeandoddspethealthresource.tumblr.com/

 

 

Hun har hatt noe som minner om sure oppstøtt tidligere, og fikk syrenøytraliserende hos veterinær, men hun ble akutt dårlig av det. Så vi måtte kutte ut medisinen.
Hun har ikke oppkast, og jeg innser at jeg er forferdelig dårlig på å forklare symptomene hennes. :P

Edit: Det minner nok mest om regurgitation, men har til nå ikke sett at noe kommer ut. 

Det irriterer meg grenseløst at jeg ikke klarer å forklare det skikkelig! Det burde ikke være så vanskelig!

Det er ikke ren hosting, eller oppkast. Det er mer brekning, oppgulp. Noe som irriterer halsen, som hun harker ut, og så får hun det ut, og ferdig med det. 
Akkurat som om hun har svelget noe feil, eller noe ligger å irriterer.  Men ingenting kommer ut.

Tror jeg må stå klar med mobilen og prøve å få filma det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

hvordan jeg tolker det, så synes jeg det høres ut som det kan være når ormen overflyttes fra lungene til tarmsystemet.. 

:|:blink:
Så håper vi plutselig at det ikke er orm!
Men det har ihvertfall en lett behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krutsi skrev:

Men det er jo ikke uvanlig at noen ormtyper går runder mellom lunger og tarmsystem :P 

Det høres ikke mindre ubehagelig ut selv om det er vanlig. :P
Aldri hatt orm på verken katt eller hund (som jeg vet om), så utover de standard symptomene (tydeligvis ikke lest om brekninger og harking da), har jeg ikke lest så mye om livstadiene til orm egentlig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Taz skrev:

Det høres ikke mindre ubehagelig ut selv om det er vanlig. :P
Aldri hatt orm på verken katt eller hund (som jeg vet om), så utover de standard symptomene (tydeligvis ikke lest om brekninger og harking da), har jeg ikke lest så mye om livstadiene til orm egentlig. :P

Jeg er litt nerd :lol: synes det høres værre ut når mennesker som får orm som kommer opp i munnen eller nesa når de sover :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg er litt nerd :lol: synes det høres værre ut når mennesker som får orm som kommer opp i munnen eller nesa når de sover :P 

So delicious! Yum yum! :lol:

36 minutter siden, Siri skrev:

De få gangene mine har hatt kennelhoste, så har de brekt seg mer enn de har hostet og jeg har alltid først trodd at de har hatt noe i halsen som har irritert. 

Må innrømme, hvis Minion har fått kennelhoste, så blir jeg overraska. Det kan jo skje, men måten vi bor på, at Minion ikke omgår andre hunder enn sin egen flokk. At hun skal få kennelhoste når vi tusler på stranda helt alene i regn og storm. :P
Hvor vanlig er det at kun 1 i en flokk blir smittet?

Men det burde vel være veldig lett å diagnostisere? Lytte på lungene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Taz skrev:

So delicious! Yum yum! :lol:

Må innrømme, hvis Minion har fått kennelhoste, så blir jeg overraska. Det kan jo skje, men måten vi bor på, at Minion ikke omgår andre hunder enn sin egen flokk. At hun skal få kennelhoste når vi tusler på stranda helt alene i regn og storm. :P
Hvor vanlig er det at kun 1 i en flokk blir smittet?

Men det burde vel være veldig lett å diagnostisere? Lytte på lungene?

Jeg aner ikke hvor lett det smitter evt, men de gangene jeg har hatt hund med det, så har ikke den andre hunden i huset blitt smittet. Så det er ikke sånn at alle hundene nødvendigvis blir smittet selv om èn får det :). Jeg husker ikke hvordan diagnose har blitt stilt på mine, jeg tror egentlig ikke vi har vært hos veterinær med det... eller jo, en av hundene var vel såpass dårlig at vi var hos veterinær, men det var liksom ikke noen spesiell undersøkelse som jeg kan huske. Hostingen/harkingen var karakteristisk - og vi fikk hostesaft for å dempe hosten mener jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hvor vanskelig er veterinærkontorer på å skrive ut resept på ormekur? Uten å ha en time hos de, uten å ha påvist orm (noe som er vanskelig å påvise ut ifra hva jeg leser?).

Altså, er det orm, så er det jo bare en liten pille, ikke nødvendig med veterinærtime. Er det kennelhoste, så trenger jo ikke det behandling heller (hun er ikke dårlig på noen måte).

Så i første omgang tenker jeg ormekur, og hvile, men litt kjipt hvis veterinærer ikke skriver det ut. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Taz skrev:

Så, hvor vanskelig er veterinærkontorer på å skrive ut resept på ormekur? Uten å ha en time hos de, uten å ha påvist orm (noe som er vanskelig å påvise ut ifra hva jeg leser?).

Altså, er det orm, så er det jo bare en liten pille, ikke nødvendig med veterinærtime. Er det kennelhoste, så trenger jo ikke det behandling heller (hun er ikke dårlig på noen måte).

Så i første omgang tenker jeg ormekur, og hvile, men litt kjipt hvis veterinærer ikke skriver det ut. :P

Jeg bare går i disken og sier jeg skal ha en ormkur, så har de tabletter liggende og jeg får til riktig vekt og ferdig med det :P ingen spørsmål.. Ikke til meg i alle fall :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Men selv om veterinæren ville skrevet det ut uten prøve, er det jo forskjellige type midler mot forskjellig type orm? Finnes vel ikke en type som kan ta alle typer, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yellow skrev:

Men selv om veterinæren ville skrevet det ut uten prøve, er det jo forskjellige type midler mot forskjellig type orm? Finnes vel ikke en type som kan ta alle typer, eller? 

Det er forskjell på merkene ja, men det er vel litt om de tar egg eller ikke osv.. Feks bathmindt (eller hva den kalles) tar vel bare levende, og man må derfor behandle over 3 dager.. Mens en tablett jeg får av dyrlegen tar alt av egg osv som hunden har i systemet akkurat da..

men de vanlige ormene man tar for her i Norge, tar nok de fleste kurene.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å skremme deg, det er ikke meningen, og mtp rasen, de symptomene du beskriver er lignende de min saluki hadde da det viste seg at han hadde hjerteproblemer. Han ble også lyttet på hver gang vi var hos vet uten at de fant noe, men pga en ørliten mistanke hos en av dem ble han henvist videre til hjertespes og det viste dessverre pre-klinisk DCM. 
Jeg håper disse lignende sympt ikke har noen sammenheng med din hund, men kanskje en hjerte us hos en kardiolog er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tøfflus skrev:

Med fare for å skremme deg, det er ikke meningen, og mtp rasen, de symptomene du beskriver er lignende de min saluki hadde da det viste seg at han hadde hjerteproblemer. Han ble også lyttet på hver gang vi var hos vet uten at de fant noe, men pga en ørliten mistanke hos en av dem ble han henvist videre til hjertespes og det viste dessverre pre-klinisk DCM. 
Jeg håper disse lignende sympt ikke har noen sammenheng med din hund, men kanskje en hjerte us hos en kardiolog er lurt.

Jeg er alltid bekymra når det gjelder Minion. :P Så det skremmer meg ikke noe mer enn jeg bekymrer meg uansett.

I første omgang, blir det ormekur, og se om hun blir bedre av det. Dette pga hun har redusert harkingen/brekkingen betraktelig siden søndags morgen. Det har bare blitt mindre og mindre, og jeg tror ikke jeg har hørt noe til det i dag! :huh: 
Noe som fint kan stemme overrens med orm som flytter seg fra lunger? Eller, Krutsi? 
Regner ikke med at en hund med orm, hvor ormen flytter seg, harker/brekker seg mer enn en kort periode, sånn frem til ormen har havnet i tarmen?

Hvis ormekuren ikke hjelper, så blir nest steg veterinærtime hvor bekymring om hjertet/lunger og andre ting kommer til å bli undersøkt. :ahappy: (hvor lang tid tar før man burde se bedring?)

Men en hund med hjerteproblemer (eller begynnende hjerteproblemer) vil vel hoste mer enn de brekker seg? Eventuelt ha andre symptomer? 
Jeg er alltid bekymret for hjertet hennes, pga rasen (og hvorfor vil jeg ha flere hjortehunder egentlig?), og derfor jeg fikk tatt ultralyd av hjertet hennes for 2 år siden, selv om jeg ikke mistenkte at noe var galt. 

En ting til, hvis folk fortsatt leser her! :P
Minion har siden hun begynte på kortison hatt en ekstrem form for kronisk sultenhet, men den siste tiden blitt enda verre! Det burde ikke være mulig, men hun har det. Hun spiser ALT, og det hjelper ikke å gi henne mat. Gi henne mat, og hun mase om mer.
Hvis hun har orm er jo saken grei, da skjønner jeg jo hvorfor er sånn som hun er nå. Men hvis det ikke er orm!
Hun går på en så pass lav dose kortison, at hun burde ikke ha så ekstreme bivirkninger. Kan det kommer av andre ting?

Jeg har minsket dosen kortison, for å se om dette kan hjelpe, men som sagt, dosen er allerede så lav at jeg ikke skjønner hvordan den kan påvirke i så stor grad. Ihvertfall ikke øke matlysten enda mer, etter å ha gått på samme dose i over 1 år.

Edit: Jeg fikk forresten resept på ormekur. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...