Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellen på VoH valp og voksen?


Ulrikke
 Share

Recommended Posts

Bikkjedyrene hos meg spiser Vom og Hundemat. Tispa blir 2 år i mai og spiser selvsagt voksenvarianten (med laks). Valpen er 8 mnd og spiser valpevarianten. Jeg vet at det er litt ulik protein- og fettsammensetning på de to, det har jeg jo lest meg fram til. Jeg finner imidlertid ikke noe spesiefikt om når man kan droppe valpevarianten og gå over til voksen. Jeg skjønner at det kanskje evt kan variere med størrelsen på hunden, siden de små er tidligere ferdig utvokst osv. Ellers kan jeg ikke nok om sammensetning av fett og protein til å vite hvilken skade det gjør å evt gå over fra valp til voksen "for tidlig"? Noen som kan opplyse meg?

Det er snakk om storpuddel, mellomstor rase altså, han veier nå 21,5 kilo. Vet ikke hva jeg forventer meg av ham av størrelse som voksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen er primært; egg!

Jeg har erfart at mange valper faktisk ikke liker dette valpefôret, inkludert mine egne. Jeg tenker at man kan bruke den vanlige varianten med laks, og eventuelt tilsette et egg i den? Vet mange klager på at valpefôret rett og slett virker litt uappetittlig for mange hunder, og at de har tenkt til å ta opp dette med V&H-produsentene. 

Jeg har dog ikke sett på proteininnholdet i fôrene, ei heller på hvilke andre vitaminer som er tilsatt de ulike variantene. Men dette med egg er visst en "greie" om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, men her i huset ga jeg 50/50 med vom med laks og pro plan valpefor fra 4 mnd alder til sist valp. Har ihvertfall ikke gjort noen skade her. Er vell ikke lenge siden de ikke hadde valpefor og anbefalte uansett å bruke det vanlige foret til valper og drektige tisper(om jeg ikke husker feil?). Ikke sikkert det er optimalt uansett, men så forferdelig farlig tror jeg ikke det er. Begynner man å studere det som kalles valpefor så er det sikkert større forskjell mellom de forskjellige valpeforene av forskjellige merker enn det er mellom valpefor og voksenfor innenfor samme merke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Du kan med fordel bruke fullfôrvariant beregnet til voksen og gi litt beinfritt kjøtt/fisk eller egg uten skall ved siden av. Valper har ikke forskjellig ernæringsbehov enn voksne hunder, men det er ekstra viktig for valper (og eldre hunder) at de ikke får for mye kalsium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Han er hoppende glad når han får valpeforet også han altså, men kanskje ENDA mer ivrig når han får hennes (han har jo fått det noen ganger når det har vært tomt, eller jeg ikke har giddet å ta opp to typer osv)

Da bestiller jeg bare med laks neste gang! Er jo mye enklere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
4 minutter siden, Ulrikke skrev:

Men jeg husker riktig når jeg tror at egget i valpeforet er kokt? Sånn ang egg og kokt eller rått, liksom...

Det kan du velge selv om du ønsker å gi egg i tillegg. Men ingen grunn til at egget må være kokt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Yellow skrev:

Du kan med fordel bruke fullfôrvariant beregnet til voksen og gi litt beinfritt kjøtt/fisk eller egg uten skall ved siden av. Valper har ikke forskjellig ernæringsbehov enn voksne hunder, men det er ekstra viktig for valper (og eldre hunder) at de ikke får for mye kalsium. 

sjekka på sida til vom og hundemat, og valpeforet deres inneholder like mye kalsium som de andre "vanlige" variantene (active heter de nå, active laks er det vel TS snakka om). 

Tror de har kommet med valpeforet fordi folk ønsker å kjøpe et valpefor, ikke fordi det er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får han voksenfôr heretter. Skal ha "barnevakt" i helga, og det er jo mye enklere for "barnevakta" å gi dem samme type! Egg får de innimellom uansett, men absolutt ikke på daglig basis... Kanskje heller ikke på ukentlig, muuuligens i snitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ulrikke skrev:

Da får han voksenfôr heretter. Skal ha "barnevakt" i helga, og det er jo mye enklere for "barnevakta" å gi dem samme type! Egg får de innimellom uansett, men absolutt ikke på daglig basis... Kanskje heller ikke på ukentlig, muuuligens i snitt ;)

vil du ha et voksenfullfor med både egg og laks i, så har de varianten "active protein" som blir en slags mellomting innholdsmessig mellom active laks og valpeforet. 

Jeg bruker ofte det, siden jeg har et smålubbent matvrak, Litt mer proteiner/mindre fett i det (pga eggene tror jeg), så man kan gi litt større mengder mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
2 timer siden, Tekopp skrev:

sjekka på sida til vom og hundemat, og valpeforet deres inneholder like mye kalsium som de andre "vanlige" variantene (active heter de nå, active laks er det vel TS snakka om). 

Tror de har kommet med valpeforet fordi folk ønsker å kjøpe et valpefor, ikke fordi det er nødvendig. 

Det er jeg klar over, men har forstått at det er litt i overkant mtp kalsium. Selv velger jeg hvertfall å spe på med kjøtt/fisk til min eldre hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yellow skrev:

Det er jeg klar over, men har forstått at det er litt i overkant mtp kalsium. Selv velger jeg hvertfall å spe på med kjøtt/fisk til min eldre hund. 

Har du noen kilder for disse anbefalningene. Vil gjerne lese mer om dette selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
5 timer siden, Tekopp skrev:

Har du noen kilder for disse anbefalningene. Vil gjerne lese mer om dette selv :) 

Den ideelle kalsium/fosfor-fordelingen er 1.2:1 og 1.3:1.
Vom og hundemat: Kalsium 0,9%. Fosfor 0,6%. 
Eksempel: Lammekjøtt: 150.00 mg fosfor (per 100g)
Regnet jeg riktig er det ganske mye lammekjøtt du skal tilsette for å få det helt riktig?

3 timer siden, Ulrikke skrev:

Men i følge innholdsfortegnelsen inneholder de nøyaktig like mye kalsium...?

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Det står allerede i tråden? Har heller aldri ment noe annet, snakker om alle typene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...