Gå til innhold
Hundesonen.no

langrennski?


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Hei. For første gang i mitt liv skal jeg prøve meg på langrenn. Da må jeg kjøpe ski. Problemet er hvilke type ski. Blir ikke klok. Gå for skøyting eller klassisk. Hva er forskjellen? 

Ser for meg å bruke skia av og til på turer og til snørekjøring med mutten ?

tips å råd til en newbie?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt skøyteski tror jeg :o

Jeg kjøpte noen billige på coop obs. Jeg trenger ikke veldig bra ski når bikkja uansett gjør jobben :P

Jeg skulle ønske de var litt bredere dog, de begynner å vibrere ganske mye når det går fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skøyteskiene er vell enklest og manøvrere og skøyting er jo generelt sett raskere/mer effektivt, men det er tungt å skøyte, og det krever en del teknikk. Og siden skøyteski ikke skal smøres så må man nesten kunne skøyte hele turen, inkl bakker. Jeg bruker klassisk ski, jeg skøyter mye, men er ikke flink teknisk og greier ikke å bare skøyte så jeg skifter litt imellom og foretrekker å kunne smøre skiene, ihvertfall når jeg går med en hund. Går jeg med begge så kommer jeg meg stort sett frem uansett. Jeg ville kjøpt klassisk til og begynne med, her kjøper jeg bare sånne billigski og de har nå holdt i mange år her. Det jeg derimot synes er verdt å investere i er kombisko. De stiver av bedre i ankelen og er mye mer behagelig å gå med med hund, spesielt om man har hund som trekker. Og mer behagelig om man skøyter en del. Stødigere rett og slett. Også kan man jo alltids investere i skøyteski om man ser behovet etterhvert :) Blir jeg bedre på ski så skal jeg ha meg skøyteski, men enn så lenge så er det nok mer ulempe enn det er fordel for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånn billigpakke fra Madshus, funker helt gull til mitt bruk :) Men den dagen jeg får en ordentlig hund :lol: da har jeg lyst til å skaffe meg skøyteski, bare fordi det ser så himla kult ut :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Er det bare jeg som aldri skøyter, men bare ploger? :lol:

 

Ytters sjeldent jeg skøyter da jeg har ræva balanse :lol: Da skal løypa være skikkelig bra og bikkjene ordentlig trekkvillig ihvertfall. Så jeg følte meg en smule teit idag da jeg forvillet meg inn i ei skøyteløype og stavra meg frem i klassisk mens birkengubbene i 40 åra skøyta så snøen stod etter dem :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Er det bare jeg som aldri skøyter, men bare ploger? :lol:

 

:lol: Ploger mest om jeg går med begge, men må hjelpe til litt og da. men målet vårt er jo å kanskje komme til start etter hvert så da må farten opp så mye som mulig :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Ytters sjeldent jeg skøyter da jeg har ræva balanse :lol: Da skal løypa være skikkelig bra og bikkjene ordentlig trekkvillig ihvertfall. Så jeg følte meg en smule teit idag da jeg havnet i ei skøyteløype og stavra meg frem i klassisk mens birkengubbene i 40 åra skøyta så snøen stod etter dem :P 

Jeg ploger jo stort sett konstant utenom i oppoverbakke,  så skøytetetraseen passer meg egentlig veldig bra :lol:

Jepp, jeg er pyse :aww:

@Malamuten : målet mitt er å få farten ned :lol:

Snørekjøringsløp kommer jeg aldri til å starte kjenner jeg. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Jeg ploger jo stort sett konstant utenom i oppoverbakke,  så skøytetetraseen passer meg egentlig veldig bra :lol:

Jepp, jeg er pyse :aww:

 

Jeg må ha trikkeskinner bare for å holde meg på beina, jeg er skikkelig vinglete utenfor spor :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
22 minutter siden, Pringlen skrev:

Har man hund(er) som trekker bra, er det visst skøyteski som er tingen. Kun bruke glider, og cruise etter bikkjene :P Sier de som kan det...

Jeg går med to hunder som trekker bra (noen ganger med en tredje som ikke trekker) og jeg foretrekker definitivt ikke skøyteski. Det kommer nok an på hvordan man går og hvordan løyper man går i. Skal det gå fort og man bare går i flotte, preppa løyper er nok skøyteski tingen, men jeg bruker nesten bare fjellskia mine. Fjellski uten stålkanter som er brede og kraftige nok til å gå i terrenget (og scooterløyper som vi går mest i), men de er såpass smale at de såvidt går nedi vanlige skispor. Jeg syns fjellskia gir uendelig mye bedre kontroll ifht ploging og styring hvis løypene ikke er veldig gode. Men jeg driver ikke med sprint da. Jeg trener for å gå relativt lange turer utenom preppa løyper :) 

Malamute er jo ikke akkurat noen hund for sprintkonkurranser, så tur-trekkhund er vel mer relevant enn sprintkonkurranser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg går med to hunder som trekker bra (noen ganger med en tredje som ikke trekker) og jeg foretrekker definitivt ikke skøyteski. Det kommer nok an på hvordan man går og hvordan løyper man går i. Skal det gå fort og man bare går i flotte, preppa løyper er nok skøyteski tingen, men jeg bruker nesten bare fjellskia mine. Fjellski uten stålkanter som er brede og kraftige nok til å gå i terrenget (og scooterløyper som vi går mest i), men de er såpass smale at de såvidt går nedi vanlige skispor. Jeg syns fjellskia gir uendelig mye bedre kontroll ifht ploging og styring hvis løypene ikke er veldig gode. Men jeg driver ikke med sprint da. Jeg trener for å gå relativt lange turer utenom preppa løyper :) 

Malamute er jo ikke akkurat noen hund for sprintkonkurranser, så tur-trekkhund er vel mer relevant enn sprintkonkurranser?

Det er jo ikke bare for fart da, det er jo lettere å hjelpe til jevnt (om man kan å skøyte) og det er ofte mye bedre gli, noe som gjør det lettere for hunden. Og ifht klassisk så er de vistnok lettere å mannøvrere, noe som kan være en fordel. Og å hjelpe til kan jo være vell så viktig i innlæring av unghund, holde motet oppe osv. Men det er selvsagt gode poenger at det er mer avhengig av fine løyper, egen form og teknikk osv osv, skal man i skuterspor eller utenfor løyper så er det jo egentlig bare fjellski som duger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Malamuten skrev:

Det er jo ikke bare for fart da, det er jo lettere å hjelpe til jevnt (om man kan å skøyte) og det er ofte mye bedre gli, noe som gjør det lettere for hunden. Og ifht klassisk så er de vistnok lettere å mannøvrere, noe som kan være en fordel. Og å hjelpe til kan jo være vell så viktig i innlæring av unghund, holde motet oppe osv. Men det er selvsagt gode poenger at det er mer avhengig av fine løyper, egen form og teknikk osv osv, skal man i skuterspor eller utenfor løyper så er det jo egentlig bare fjellski som duger. :) 

Det er lettere å hjelpe til i brede, fint preppa løyper om man kan skøyte. Om man ikke kan skøyte og i hovedsak skal gå i skiløyper er vanlige langrennsski best. Man kan skøyte med dem og (man kan til og med skøyte med fjellski, men det er ikke det mest praktiske). Skal man gå en del i løyper og en del i dårlige løyper, utenfor løyper og scooterspor er mellomsmale fjellski best (uten stålkanter når man går med hund). Skal man bare gå på fjellet der det ikke er noen løyper er brede fjellski best (igjen uten stålkanter pga hund). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Det er lettere å hjelpe til i brede, fint preppa løyper om man kan skøyte. Om man ikke kan skøyte og i hovedsak skal gå i skiløyper er vanlige langrennsski best. Man kan skøyte med dem og (man kan til og med skøyte med fjellski, men det er ikke det mest praktiske). Skal man gå en del i løyper og en del i dårlige løyper, utenfor løyper og scooterspor er mellomsmale fjellski best (uten stålkanter når man går med hund). Skal man bare gå på fjellet der det ikke er noen løyper er brede fjellski best (igjen uten stålkanter pga hund). 

Jepp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

TS skal prøve å gå på ski for første gang, da tror jeg vanlige langrennsski er det beste valget. Evt fjellski om hun tror hun kommer til å gå litt utenom oppkjørte, preppa løyper :) Fancy skøyteski er mindre anvendelige, siden de ikke er gode å gå klassisk på og ikke er egna til å smøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg billig langrennsski på xxl for et år siden (før det gikk jeg på gamle smørefrie ski) og de funker gull til mitt bruk. Jeg har to hunder som ikke trekker noe særlig så jeg må gjøre mesteparten av jobben selv. Skøyter der det er flatt/litt nedover av og til, men jeg har elendig teknikk og greier ikke å skøyte i oppoverbakker feks. 

Om man treffer rett med smøringa av langrennsski så skal det mye til for at man som vanlig turgåer synes at det ikke duger :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg gikk på langrenn var nok før jeg var 10 år. Haha... nei det blir å gå for vanlige i første omgang. Vi har jo ikke så himla mye snø her nede på sørvestlandet at det gjør noe heller. Så er bare innimellom de vil bli brukt og blir det mere etterhvert så får vi se det an da☺ må ihvertfall ha oss ski til neste samling med raseklubben da det var temmelig flaut å være eneste uten ski??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for en kombipakke, selges på xxl på tilbud innimellom. Da får du ei ski som kan smøres og sko som er stabile. Vil tipse deg til å snakke med noen der slik at du får ski med riktig spenn, slik at du unngår å gå med smøresonen i snøen som bremser deg. Dette er forskjellig fra ski til ski. Få de samtidig til å måle opp smøresonene. 

Det enkleste er å snakke med noen som kan ski. Vær ærlig på dine ferdigheter og fortell hva du skal bruke de til så får du mest mulig for pengene! Bedre å bruke 1500 på riktig utstyr enn å spare 500 og ende opp med noe som ikke gjør opplevelsen bra. 

Selv har jeg flere par ski, litt å velge mellom. Dyreste paret kostet rundt 5000 men det er et kjøp jeg aldri angrer på! Eneste er at jeg er litt redd for å ødelegge de når jeg går med hund. Så bruker ofte et billigere par. 

Skøyteski vil jeg ikke anbefale mer eller mindre du har hunder med ekstremt bra trekkraft! Og dessuten koster de gjerne en del... 

Kjøp skistaver som er laget aluminium, karbon og dyre staver har en tendens til å knekke ved slag eller belastning fra feil vinkel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...