Polfarer Skrevet 29. Februar 2016 Rapporter Share Skrevet 29. Februar 2016 En kompis spurte her om dagen om hjelp til å finne en hunderase som kan passe han. Jeg har en formening om hva som kan passe, men det er så mange raser jeg ikke har helt oversikt over. Så kanskje noen her har tips til noe som kan passe bra som vi ikke har tenkt på Han som skal ha hunden er en tysker på 26 år som akkurat nå bor i en storby og studerer. Oppvokst med BC på gård har hatt irsk ulvehund og grand danois tidligere. Øsket er: - stor hund, 25-55kg - liten/middels radius og lett å ha løs - selvstednig men (litt) førerorientert - aktiv rase som blir med på det meste (han trener mye ute og går på fjellet ved hver anledning. Men det blir sjeldent noe mer enn dagsturer.) - pels er ikke viktig, men en fordel om hunden ikke trenger dekken og klær bare blir noen få minusgrader. Mye pelsstell er han nok ikke interessert i heller, med unntak av enkel børsting. - lite jakt - vokt er greit, men han bor nå i en kjellerleilighet hvor det er mye liv utenfor så å ha en hund som bjeffer og styrer fordi noen tramper litt eller smeller en dør i overetasjen er ikke ønskelig Hunden vil få: - godt med mosjon og mentalt stimuli - det er ønskelig å bruke hunden til noe, spor, lydighet, agility (for gøy) osv. Men hva kommer ann på rasen han ender opp med og hva de kommer over av kurs - lite tid alene hjemme Han har ikke selv noe veldig ønske om noe spessielt utseende eller liknende og er veldig åpen for forslag til hva som kan passe. Forløbig har vi avtalt å møte en labradoroppdretter og han skal få møte diverse av mine venners hunder når det passer. Vi tar imot forslag til både raser og oppdrettere i europa. Han har ikke hastverk med å skaffe seg en hund så vi venter til han finner en oppdretter og en kombinsjon som passer. Han har heller ikke problemer med å reise ett stykke for å hente valp og hilse på foreldredyr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maria Skrevet 29. Februar 2016 Rapporter Share Skrevet 29. Februar 2016 Min umiddelbare tanke var labrador retriever, eventuelt golden retriever. Også ser jeg dere skal snakke med en oppdretter av labrador Jeg synes det høres ut som et potensielt veldig riktig valg i alle fall. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rosinbolle Skrevet 29. Februar 2016 Rapporter Share Skrevet 29. Februar 2016 Mulig den kanskje scorer dårlig på selvstendighet, men det tar den igjen i førerorienterthet og liten radius: Terv? ...reklamere for egen rase..? Jeg...? 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MegaMarie Skrevet 29. Februar 2016 Rapporter Share Skrevet 29. Februar 2016 Slenger inn noen raser som slo meg i farten. Collie, lang eller korthåret Schäfer Belgisk fårehund Labrador Flatcoated Retriever 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Yellow Skrevet 29. Februar 2016 Rapporter Share Skrevet 29. Februar 2016 Tenkte med en gang at riesenschnauzer kunne passet godt her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poter Skrevet 29. Februar 2016 Rapporter Share Skrevet 29. Februar 2016 En av retrieverne passer nok fint 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polfarer Skrevet 29. Februar 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29. Februar 2016 Ser at vi har tenkt riktig ihvertfall Alle rasene som nevnes er på lista, med unntak av reisen som vi skal se nærmere på Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 29. Februar 2016 Rapporter Share Skrevet 29. Februar 2016 Riesen stryker med stil på pelsstell, og linje og individavhengig, men mange har endel jakt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 29. Februar 2016 Rapporter Share Skrevet 29. Februar 2016 Doberman 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Katharina Skrevet 29. Februar 2016 Rapporter Share Skrevet 29. Februar 2016 En av de Belgiske fire gjeterhunder? samojed? Aussie? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polfarer Skrevet 1. Mars 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1. Mars 2016 Takk for svar alle sammen Vi har kortet ned listen til: - Golden - Labrador - Collie (tror han heller mest mot langhårs) - Landseer, selv om de er absolutt max størelsesmessig Skal finne og besøke oppdrettere av alle rasene i løpet av våren så får vi se om kanskje vi legger til noen andre raser etterhvert som han ser hvilke krav han kan fire litt på og hvilke krav som er absolutte 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts