Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for røykeslutt!


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Jeg har (igjen) bestemt meg for å slutte og røyke. Nå er det en stund siden jeg prøvde skikkelig sist. Det lengste jeg har holdt meg før var 4 uker, men jeg sprakk. Jeg prøvde en gang med slike nikotinplaster, men det fungerte ikke og de plasterne klødde noe veldig! Jeg har også prøvd å bare kutte ned på røyk, men jeg har såpass lite selvdisiplin at når jeg vet jeg har en pakke, så greier jeg ikke å "nekte meg selv" når jeg har lyst på, så jeg tror at plutselig stopp når jeg er tom er den beste løsningen for min del.

Nå prøver jeg igjen, denne gangen med nikotintyggis, så får vi se hvordan dèt går. Nå er det 5 timer siden min siste røyk *ler* så dette er ganske ferskt! Jeg føler meg likevel motivert, så jeg VIL greie dette! 

Jeg har laget meg en foreløbig belønningplan. Belønninga mi for å holde meg en uke er at jeg får bestille en ny sele og halsbånd til Nemi. Holder jeg meg en måned får jeg bestille meg ny PC. Det er så langt jeg har kommet hvert fall, så får vi se hva jeg innvilger meg selv på sikt.

Jeg tenkte jeg skulle prøve å sette av de pengene jeg vanligvis ville ha brukt på røyk, på en sparekonto hver måned, sånn at jeg faktisk ser hva jeg sparer, helt fysisk, når jeg ikke røyker. Håper dette kan gjøre motivasjonen noe høyere, hvert fall i starten. I tillegg tenker jeg på de helsemessige faktorene, spesielt siden jeg fikk beskjed om at jeg hadde astma for snart et år siden. Jeg har også planer om å få barn om noen år, og jeg har IKKE hatt planer om å røyke under svangerskapet, så hvorfor vente tenker jeg, det er like greit å slutte nå før jeg blir gravid, enn å begynne å stresse med det når vi planlegger(jepp, planlegger) å bli gravid.

Så hvordan motiverer/motiverte du deg selv til røykeslutt? Hva er dine hemmeligheter? Hva gjør du for å stagge røykesuget?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Helt OT, men jeg hadde aldri trodd at du røyka! :o

Lykke til! :) Krysser fingrene for at du fikser det denne gangen!

Haha, nei, det er ikke noe jeg pleier å gå rundt å skryte av :P 

Jeg håper bare ikke jeg blir feit av dette nå xD Jeg liker ikke å trene, jeg liker heller ikke å spise mange måltid til dagen, men jeg liker heller ikke å legge på meg :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sprettballen skrev:

Haha, nei, det er ikke noe jeg pleier å gå rundt å skryte av :P 

Jeg håper bare ikke jeg blir feit av dette nå xD Jeg liker ikke å trene, jeg liker heller ikke å spise mange måltid til dagen, men jeg liker heller ikke å legge på meg :huh:

Du får bytte ut røyken med gulrøtter. :P Det tar tid å knaske og inneholder så å si ikke noe kalorier, spesielt ikke mtp tiden det tar å knaske dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyka 20 røyk om dagen i 10 år. For 56 dager siden sluttet jeg. Tom for røyk. Ingen butikk. Fikk en røyk dagen etter og fant ut at nei fa.. heller jeg skal klare det. 

Så her sitter jeg, røykfri. Ikke lyst på røyk selv om jeg er sammen med folk daglig som røyker som noen svamper. Hvorfor har jeg ikke lyst på røyk? Fordi jeg rett og slett kom opp min "monsterbakke" uten pause ! Megastolt !

 

Plusset ved siden av, mindre cola og godteri.. :D Og det er for en gangs skyld digg å pusse tenner om morran :P 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri røyket, altså. Men gubben har faktisk greid å slutte, og damper i steden. At han der, som har røyket som en skorstein i nesten førti år, skulle greie det, hadde jeg aldri trodd! Kjenner flere andre som har greid å legge bort røyken med damp, så det må jo være en fin greie :) Nå har han gått ned til 0 nikotin, så håper jeg han ikke får abstinenser eller noe da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Jeg har aldri røyket, altså. Men gubben har faktisk greid å slutte, og damper i steden. At han der, som har røyket som en skorstein i nesten førti år, skulle greie det, hadde jeg aldri trodd! Kjenner flere andre som har greid å legge bort røyken med damp, så det må jo være en fin greie :) Nå har han gått ned til 0 nikotin, så håper jeg han ikke får abstinenser eller noe da :P

Jeg har prøvd damp og jeg liker det ikke. Er ikke helt min greie kjenner jeg, selv om det fungerer veldig bra for mange :) Det er et fint alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som aldri har forsøkt å røyke er kanskje ikke rett person til å komme med råd( :P ), men jeg tenkte bare på noe en lege i min familie fortalte meg. Det var at flere av pasientene som hadde fått beskjed om å slutte med røyk pga. alvorlige helseproblemer hadde kommet tilbake og sagt "Jeg sluttet på dagen. Hadde jeg visst at det var så enkelt å slutte så hadde jeg sluttet for mange år siden." Det gjelder å finne rett motivasjon...

Det høres lurt ut med slike mål du har satt deg, og kanskje du kan tenke over/lage liste over hva som gjør at du vil slutte, så har du noe å tenke på/se på når det butter imot?

En av mine kollegaer sluttet forresten på dagen i fjor høst, og her snakker vi om en som har røykt siden tidenes morgen og som jeg aldri trodde kom til å slutte, men jammen meg er hun ikke både røykfri og trives med det. :)

Lykke til, dette klarer du! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Artemis skrev:

Det høres lurt ut med slike mål du har satt deg, og kanskje du kan tenke over/lage liste over hva som gjør at du vil slutte, så har du noe å tenke på/se på når det butter imot?

Det har jeg tenkt til å gjøre :) Har lest at det er lurt, og det virker jo fornuftig. Får henge det opp på kjøleskapet eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med abstinenser, så er mitt tips å snakke med fastlegen din om det.. Det finnes nemlig tabletter man kan få på resept som blir brukt mot røykeslutt og er veldig effektive vistnok.. 

Ellers er en metode slik min bestefar gjorde det.. Han tillot seg å røyke, men han tok bare 2-3 drag før han stompet røyken igjen.. Men dette var en gubben som har røyket i en mannsalder da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Artemis skrev:

Jeg som aldri har forsøkt å røyke er kanskje ikke rett person til å komme med råd( :P ), men jeg tenkte bare på noe en lege i min familie fortalte meg. Det var at flere av pasientene som hadde fått beskjed om å slutte med røyk pga. alvorlige helseproblemer hadde kommet tilbake og sagt "Jeg sluttet på dagen. Hadde jeg visst at det var så enkelt å slutte så hadde jeg sluttet for mange år siden." Det gjelder å finne rett motivasjon...

Det høres lurt ut med slike mål du har satt deg, og kanskje du kan tenke over/lage liste over hva som gjør at du vil slutte, så har du noe å tenke på/se på når det butter imot?

En av mine kollegaer sluttet forresten på dagen i fjor høst, og her snakker vi om en som har røykt siden tidenes morgen og som jeg aldri trodde kom til å slutte, men jammen meg er hun ikke både røykfri og trives med det. :)

Lykke til, dette klarer du! :thumbs:

(det skal sies at jeg er 25 år) men jeg har prøvd å slutte mange ganger. Nå sluttet jeg for magen min sin del, og det gikk SÅ lett. Så da tenkte jeg absolutt "hvorfor har jeg ikke tenkt slik før?!?"

12 minutter siden, Krutsi skrev:

Hvis du sliter med abstinenser, så er mitt tips å snakke med fastlegen din om det.. Det finnes nemlig tabletter man kan få på resept som blir brukt mot røykeslutt og er veldig effektive vistnok.. 

Ellers er en metode slik min bestefar gjorde det.. Han tillot seg å røyke, men han tok bare 2-3 drag før han stompet røyken igjen.. Men dette var en gubben som har røyket i en mannsalder da :P 

Tablettene er effektive de, men de hjelper ikke hvis du ikke vil slutte for å si det sånn. Det var tusen kroner ut av vinduet :P i tillegg til bivirkninger :lol: Så riktig motivasjon må du ha uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre enn tabletter som kan gi alvorlige bivirkninger er å dampe. 
Absolutt all forskning viser at det er minst 90% mindre skadelig enn røyk. Nikotin er det eneste giftstoffet i elektroniske dampere. Og nikotin i seg selv er ikke mer skadelig enn koffein.

Hvis noen vil vite mer er det bare å kontakte meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lemen skrev:

På slutta.no finnes det en del informasjon og motivasjon om å kutte ut røyken. Jeg vet også at mange har god nytte av slutta-appen.

Lykke til! :) 

Jeg har brukt slutta-appen et par ganger når jeg har prøvd, men synes igrunnen den bare er mer forstyrrende, hvert fall helt i starten der den hele tiden kommer med påminnelser og meldinger. Men det er nå meg da :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha hengt opp en kalender der du feks kan tegne ei stjerne for hver dag du er røykfri og dermed se hvor flink du er ;) evt også ordne belønningssystem der du får en liten sjokoladebit (feks 10g bit med mørk sjokolade) om kvelden før du legger deg for hver vellykket dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke du vernepleie? Les boka self-directed behavior. 

Hovedprinsippet når man kutter ut noe er å vite hvilken funksjon det har for deg og finne noe som erstatter den funksjonen. Derfor mange legger på seg, fordi mat blir den erstatningen. Du får forsøke å finne en erstatning som er litt bedre over tid og som vil funke for deg. Du trenger altså en ny atferd til foranledningene (nå hadde det vært deilig med en røyk til kaffen) som gir samme behagelige(?) "konsekvens" som røyking gir?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til røykesluttpiller - vel, jeg prøvde Champix. 4 ukers kur. Vet ikke om legen ga meg resept på mer, det var kun det jeg tok ut. Og det kostet ikke mye, kanskje et par pakker røyk.

Jeg hadde ikke troen på det, jeg var absolutt ikke motivert, jeg ville egentlig ikke slutte å røyke, men tenkte jeg skulle gi det en sjanse, etter å ha prøvd tyggis og damp. Syns ikke det funka de to første ukene, og følte meg egentlig ganske overbevist om at jeg hadde "rett", dette var tull! Ifølge legen skulle jeg slutte etter en uke..

Så begynte røyken å smake vondt. Jeg fortsatte å røyke. Smakte helt forferdelig. Slutta å røyke på siste uka jeg tok tablettene, og har nå ikke lyst på røyk. Har prøvd det ut ved å dra ut på fest med tidligere røykevenner, prøvd noen trekk - har fremdeles ikke lyst. Smaker VONDT jo!

Trodde ALDRI jeg ikke skulle ha lyst på røyk. Jeg er en av dem som likte røyk fra første trekk......

Flere jeg kjenner har prøvd Champix, og de har advart meg om bivirkninger. Mange har opplevd bivirkninger. Jeg opplevde ingen.

Jeg hadde en liten periode da røyken smakte vondt, og jeg ikke var klar for å slutte, der det opplevdes som en slags sorgprosess. Jeg ville ikke slutte å røyke, fordi røyken ga meg..... en del. Trøst, pause, glede, etc. Men etter et par dager var det over.

Hadde en periode på ca. 2 uker da jeg tillot meg alt hva jeg hadde lyst på. Det ble en del potetgull, smågodt og pastiller, men det har nå også gått over. 

Hvis jeg kan slutte, så kan alle det. Men jeg trengte absolutt den "pausen" disse pillene ga meg i forhold til å føle på det at jeg ikke trenger røyken, hvorfor jeg ikke vil røyke, gledene ved ikke å røyke, etc. Røyken, sånn fysiologisk sett, burde jo smake like bra nå som den gjorde før. Men det gjør den ikke. Føles som å få aske kastet inn i munnen......

Legen sa det ikke vil fungere om jeg ikke var motivert. Han tok feil, for jeg ble motivert på veien.... Og det er vi glad for :) 

Lykke til, uansett metode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg har prøvd damp og jeg liker det ikke. Er ikke helt min greie kjenner jeg, selv om det fungerer veldig bra for mange :) Det er et fint alternativ!

Har du prøvd sånn elsigg som fungerer og ser ut som vanlig røyk? Kjæresten min gikk over til det, han likte heller ikke sånn "vanlig" dampgreier. Vet ikke om det er noe for deg uansett da, men tenkte jeg skulle nevne det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg har (igjen) bestemt meg for å slutte og røyke. Nå er det en stund siden jeg prøvde skikkelig sist. Det lengste jeg har holdt meg før var 4 uker, men jeg sprakk. Jeg prøvde en gang med slike nikotinplaster, men det fungerte ikke og de plasterne klødde noe veldig! Jeg har også prøvd å bare kutte ned på røyk, men jeg har såpass lite selvdisiplin at når jeg vet jeg har en pakke, så greier jeg ikke å "nekte meg selv" når jeg har lyst på, så jeg tror at plutselig stopp når jeg er tom er den beste løsningen for min del.

Nå prøver jeg igjen, denne gangen med nikotintyggis, så får vi se hvordan dèt går. Nå er det 5 timer siden min siste røyk *ler* så dette er ganske ferskt! Jeg føler meg likevel motivert, så jeg VIL greie dette! 

Jeg har laget meg en foreløbig belønningplan. Belønninga mi for å holde meg en uke er at jeg får bestille en ny sele og halsbånd til Nemi. Holder jeg meg en måned får jeg bestille meg ny PC. Det er så langt jeg har kommet hvert fall, så får vi se hva jeg innvilger meg selv på sikt.

Jeg tenkte jeg skulle prøve å sette av de pengene jeg vanligvis ville ha brukt på røyk, på en sparekonto hver måned, sånn at jeg faktisk ser hva jeg sparer, helt fysisk, når jeg ikke røyker. Håper dette kan gjøre motivasjonen noe høyere, hvert fall i starten. I tillegg tenker jeg på de helsemessige faktorene, spesielt siden jeg fikk beskjed om at jeg hadde astma for snart et år siden. Jeg har også planer om å få barn om noen år, og jeg har IKKE hatt planer om å røyke under svangerskapet, så hvorfor vente tenker jeg, det er like greit å slutte nå før jeg blir gravid, enn å begynne å stresse med det når vi planlegger(jepp, planlegger) å bli gravid.

Så hvordan motiverer/motiverte du deg selv til røykeslutt? Hva er dine hemmeligheter? Hva gjør du for å stagge røykesuget?

 

Min motivasjon for å slutte å røyke var at mannen min fridde til meg. Han hadde vel egentlig sagt lenge før at han ikke var så keen på å gifte seg, så når han da fridde etter 6 år som samboere, så slo det meg at når han kunne komme over en sånn barriere så måtte jeg klare å slutte å røyke (jeg visste godt at han ikke likte at jeg røyka). 

For meg var den appen til LHL (Røykeslutt, kanskje den het?) veldig motiverende. Jeg sluttet for 4 år siden sånn ca akkurat nå, og den appen var veldig fin, for den sender deg meldinger om hva som skjer med kroppen din, hvor lenge siden det er du har røyket, hvor mange penger du har spart og så kommer den med sånne små "you can do it"-meldinger. Det skader jo ikke å laste den ned og prøve den selv om jeg er helt overbevist om at ikke de samme triksene fungerer for alle, for det er så individuelt, og det ER vanskelig, men mestringsfølelsen når man virkelig har fått det til er ubetalelig! :) Jeg hadde forsåvidt også sånne delmål på først en dag, så en uke, to uker, en måned osv. Da fikk jeg kjøpe meg noe fint til meg selv. Noe garn til nye strikkeprosjekter (som er fint å holde på med for å avlede tankene på at man har lyst på røyk), nye sko etc. Hadde ikke hund da, men fikk beskjed om at vi fikk valp samme dag som han fridde til meg, så det ble noe valpeutstyr som belønning også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke røyket, men sluttet i oktober å snuse etter å ha gjort det i omtrent 9 år. Jeg sluttet bare brått, kjøpt mye tyggis og pastiller, brukt snuserstatning samt brukte røye-/snusslutt appen Slutta. Har nå kuttet veldig ned på snuserstatningen og.

For meg var motivasjonen først og fremst helse, og at snus/røyk jo er skikkelig harry og ulekkert å drive med. Samt som deg tenkte jeg jo at jeg uansett måtte ha sluttet en dag. Personlig tror jeg ikke at nikotinprodukter er så lurt å drive med lenge hvertfall, da det er det man er avhengig av fysisk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Yellow skrev:

Personlig tror jeg ikke at nikotinprodukter er så lurt å drive med lenge hvertfall, da det er det man er avhengig av fysisk. :) 

Enig. Når jeg bare får bukt med selve røykesuget, så kommer jeg også til å slutte med tyggisene. Jeg tror egentlig de skal gå greit å slutte med da, for jeg synes de smaker litt ekkelt og så svir det i halsen om jeg glemmer å ta pauser i tyggingen xD 

Det verste for meg, tror jeg, er å bli kvitt vanen. Nikotinet blir jo på en måte gradvis trappet ned på, for jeg tygger mindre tyggis enn jeg røyka. 

 

Men sånn generelt, nå er det snart 24 timer siden siste røyk og jeg kjenner det er vanskelig nå. Jeg sloss mellom følelsen av at "jeg kan jo bare gi opp og prøve senere", sånn som jeg har gjort de andre gangene, og staheten som sier at NÅ er det nok. Foreløbig vinner staheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Sprettballen skrev:

Enig. Når jeg bare får bukt med selve røykesuget, så kommer jeg også til å slutte med tyggisene. Jeg tror egentlig de skal gå greit å slutte med da, for jeg synes de smaker litt ekkelt og så svir det i halsen om jeg glemmer å ta pauser i tyggingen xD 

Det verste for meg, tror jeg, er å bli kvitt vanen. Nikotinet blir jo på en måte gradvis trappet ned på, for jeg tygger mindre tyggis enn jeg røyka. 

 

Men sånn generelt, nå er det snart 24 timer siden siste røyk og jeg kjenner det er vanskelig nå. Jeg sloss mellom følelsen av at "jeg kan jo bare gi opp og prøve senere", sånn som jeg har gjort de andre gangene, og staheten som sier at NÅ er det nok. Foreløbig vinner staheten.

For meg var det absolutt mest ille de to første døgnene, prøv å tenk på det sånn at du muligens alt er halvveis over den aller verste perioden :) Så tror jeg annet å putte i munn hjelper veldig altså, ellers prøv å hold deg opptatt med noe.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg har brukt slutta-appen et par ganger når jeg har prøvd, men synes igrunnen den bare er mer forstyrrende, hvert fall helt i starten der den hele tiden kommer med påminnelser og meldinger. Men det er nå meg da :) 

Hvis det ikke er for deg, så er det ikke for deg, men har du sjekket ut de varslingsinstillingene(både på tlf og i appen)? Jeg røyker/snuser ikke selv, så har aldri vært inne på de appene, men det pleier å kunne stilles inn hva du vil få beskjed om :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...