Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden med på jobb


Palma
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaring med å ha med hund på jobb? Hvordan går det med hund når man jobber i anleggsbransjen?

Hvordan går det med hund på kontor? Hvordan går det med hund på små/store prosjekter? Hvordan går det med hunden når det blir lange arbeidsdager? Hvordan går det med hunden når man sover på brakke? Hvordan forholder andre ansatte seg til hunden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg hund på jobb i 4 år i Sverige (to forskjellige hunder og i en kort periode, begge). For meg fungerte det utmerket. Jeg gikk tur med hunden i lunsjen og det tillot meg å jobbe mye lengre dager, pauser ble brukt til å lufte, leke med eller trene hund også kunne jeg fortsette å jobbe igjen. 

De tingene som jeg syntes var viktig var at min hund ikke skulle plage andre. Viktig å være stille og rolig når man gikk i gangene. Ha et område på kontoret man kan sette bort hunden om noen kommer for å diskutere noe med deg inne på kontoret. Innse at en del er redd hunder så hvis man ser at folk er ukomfortable, spørre om man kan ta samtalen et annet sted. Vaske etter seg - pels og ekstra møkk som hunden drar inn er ditt ansvar. Og veldig viktig at hunden ikke bjeffer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror har bikkja med seg i arbeidsbilen. Der er den maskot og har fått seg eget arbeidstøy (refleksvest), samt sikkerhetssele så den ikke stikker av og blir skada ved bråbrems. 

Det er jo varierende hva en får lov til på ulike arbeidsplasser og hva som blir tolerert selv om det egentlig ikke er lov. Det er jo også ulikt hva ulike hunder trives med og hvordan de oppfører seg. Mi kunne ikke vært kontorhund, siden ho varsler på det meste og ikke klarer å ligge i ro når noen beveger på seg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Bror har bikkja med seg i arbeidsbilen. Der er den maskot og har fått seg eget arbeidstøy (refleksvest), samt sikkerhetssele så den ikke stikker av og blir skada ved bråbrems. 

Det er jo varierende hva en får lov til på ulike arbeidsplasser og hva som blir tolerert selv om det egentlig ikke er lov. Det er jo også ulikt hva ulike hunder trives med og hvordan de oppfører seg. Mi kunne ikke vært kontorhund, siden ho varsler på det meste og ikke klarer å ligge i ro når noen beveger på seg. 

Hva slags rase har du? Og hva slags rase har din bror?

Det er ingen lover eller regler på dette med hund på arbeidsplass, hvis man ser bort fra "husregler" i hvert enkelt firma :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Turb skrev:

Jeg hadde med meg hund på jobb i 4 år i Sverige (to forskjellige hunder og i en kort periode, begge). For meg fungerte det utmerket. Jeg gikk tur med hunden i lunsjen og det tillot meg å jobbe mye lengre dager, pauser ble brukt til å lufte, leke med eller trene hund også kunne jeg fortsette å jobbe igjen. 

De tingene som jeg syntes var viktig var at min hund ikke skulle plage andre. Viktig å være stille og rolig når man gikk i gangene. Ha et område på kontoret man kan sette bort hunden om noen kommer for å diskutere noe med deg inne på kontoret. Innse at en del er redd hunder så hvis man ser at folk er ukomfortable, spørre om man kan ta samtalen et annet sted. Vaske etter seg - pels og ekstra møkk som hunden drar inn er ditt ansvar. Og veldig viktig at hunden ikke bjeffer.

Hva slags rase hadde du? Hvordan responderte de andre ansatte på dette? Hvor lange dager kunne du jobbe? Hvor lange turer gikk du i pausene? 

Jeg har noe døtid i løpet av dagen, så jeg satser på korte lufteturer i pausene og en lengre tur på kvelden, er det slik du mener? Hunden kan forøvrig stå ute store deler av dagen på min arbeidsplass.

Ble det mye vasking med to hunder på jobb? Jeg er renslig av meg så jeg holder det alltid rent på mitt kontor, men på anleggsområder er det jo alltid søle og gris både inne og ute, så jeg tenker at det er pelsen som blir annerledes her.Jeg vurderer å ha hunden i bilen når været tillater det egentlig. Jeg har jo uansett privat bil med hel bakluke som kan stå åpen hele dagen og parkering rett utenfor kontordøra. Så jeg har jo kontakt med hunden og kontroll over været ved bilen. Sitter selv i stålkontainer så jeg merker sola godt. hehe Men jeg har også avtale med jobben at jeg kan ha hunden inne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Palma skrev:

Hva slags rase hadde du? Hvordan responderte de andre ansatte på dette? Hvor lange dager kunne du jobbe? Hvor lange turer gikk du i pausene? 

Jeg har noe døtid i løpet av dagen, så jeg satser på korte lufteturer i pausene og en lengre tur på kvelden, er det slik du mener? Hunden kan forøvrig stå ute store deler av dagen på min arbeidsplass.

Ble det mye vasking med to hunder på jobb? Jeg er renslig av meg så jeg holder det alltid rent på mitt kontor, men på anleggsområder er det jo alltid søle og gris både inne og ute, så jeg tenker at det er pelsen som blir annerledes her.Jeg vurderer å ha hunden i bilen når været tillater det egentlig. Jeg har jo uansett privat bil med hel bakluke som kan stå åpen hele dagen og parkering rett utenfor kontordøra. Så jeg har jo kontakt med hunden og kontroll over været ved bilen. Sitter selv i stålkontainer så jeg merker sola godt. hehe Men jeg har også avtale med jobben at jeg kan ha hunden inne da.

Når jeg begynte å ha med hund på jobb hadde jeg en 7 år gammel bcblanding. Han elsket alle mennesker og jeg måtte oppdra sjefen min til å ikke kaste ball til ham under møter... 
Så fikk jeg en tollervalp som etterhvert ble enehund. Han var veldig rolig, men ikke så grei med fremmede. Jeg jobbet alt fra 6 til 14 timers dager tror jeg. Pleide å gå alt fra 20 min til 1,5 time på lunsjen (flexitid så jeg kunne styre tiden ganske greit selv). Ikke alle vaskedamene på jobb vasket kontorer med hund så en gang i uka kostet jeg og vasket gulvet på kontoret selv, tørket også oftest av magen og labbene før vi gikk inn på jobben for at det ikke skulle bli så mye møkk i gangene.
På det meste var det 10 hunder i gangen der jeg jobbet, innimellom fungerte det mindre bra pga støy, men for det meste fungerte det veldig bra. Jeg var alltid veldig klar over at det var et privilegium å ha med seg hund på jobb og prøvde derfor etter beste evne å ta hensyn til de rundt meg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en blandingshund, ukjent blanding, på ca 6 kg. Tispe. 

Er superheldig på jobben min :)Har eget kontor. Hunden har blitt arbeidsplassens maskot så hun blir dullet med av alle :) Har to kolleger som kan lufte henne om jeg har møter og som passer på henne om det skjer noe. Hun har flere senger og storkoser seg. Om jeg har lange arbeidsdager så går jeg en lang tur midt på dagen. Hunden ligger også på kontoret mens jeg trener etter jobb :)

Det er en som er allergisk for settere og retrievere så det kan vi ikke ha med, men hunden min gir ingen utslag heldigvis. Det viste jeg før jeg fikk hund så de rasene/blandingene var uaktuelle. 

Jeg er helt avhengig av å kunne ha med hunden på jobb da jeg jobber en del sent, men også fordi det passer livsstilen min best og jeg blir ikke så bundet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Palma skrev:

Hva slags rase har du? Og hva slags rase har din bror?

Det er ingen lover eller regler på dette med hund på arbeidsplass, hvis man ser bort fra "husregler" i hvert enkelt firma :) 

"Ikke er lov" som i at arbeidsplassen har forbud mot hund. Bror har 30 kilo blandingshund av alt mulig, veldig snill men med en tendens til å stikke av med en gang han får muligheten. Jeg har spaniel

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang anlegg og hund. Dett er jo veldigavhengig av hvilket anlegg du er på. Jeg hadde med min valp på ett vei/bruanlegg. Det gikk helt fint. Hun kunne ikke brydd seg mndre om hjullasterne og gravemaskinene som suste rundt henne. Men jeg ville vært veldig nøye på hvilke stoffer som brukes på anlegget når hunden er med. Er jo mange rare stoffer i omløp, og det kan også være forskjell på hvilke farer som finnes av spiker/armeringsjern/glasskår o.l som kan ligge rundt omkring.

En refleksvest kan jo være en fordel å ha på innimellom. :)

Men er det tenkt at den bare skal være på lompen eller kontoret så er det jo ikke noe problem så lengen hunden trives og dine kollegaer ikke har allergier/motforstilinger.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt med hund så mye, var egentlig ikke lov (næringsmiddelbedrift), men ved noen anledninger når jeg har jobbet overtid har jeg vært nødt til å dra hjem å hente dem (malle og malamute) å ha dem sammen med meg etter ordinær arbeidstid fordi det blir for lenge alene og har fått lov til det siden vi var avhengig av å ha meg der. Jeg har da puttet dem så skjermet som mulig inne på kontoret slik at folk som ikke vil ha noe med dem å gjøre kan komme inn uten å må helt oppi hunden. I pauser osv så har de fått bli med ut sammen med meg og røykerne og har stort sett fått mye positiv oppmerksomhet. Selv enkelte som er redd for hund har blitt kompis med dem etter å ha observert og holdt på litt på avstand(feks fore dem med pepperkaker rundt juletider osv). Men slikt vil jo være så utrolig forskjellig fra plass til plass ettersom folk er så forskjellige. 

Ellers har man jo selvsagt ansvar for at hunden ikke er til sjenanse, uansett hva det måtte bety, sørge for å holde det rent osv og man bør ha mulighet til å sette den vekk(bur/grind/stengsel) ved behov, ihvertfall i arbeidstid om hunden er med og man har en jobb som innbefatter at folk kommer innom kontoret e.l. Men oftest så går det vell ganske så greit, ihvertfall så lenge man har en hyggelig og ukomplisert hund :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terven min er med samboern min på jobb hvis han av en eller annen grunn ikke kan være hjemme. Det går veldig fint. Han ligger bare og sover i senga si der. Holder seg på kontoret, og venter der når han er i møter. Kollegaene hans syns han er litt sær, men det er fordi han bare er på kontoret og ikke tusler rundt for å få kos. Jeg tror han syns gulvet er litt guffent, for han er rimelig kjapp over det fra kontoret og til utgangen... Tror han liker seg best på plassen sin på rommet hvor han får være i fred :)

Samboern pleier å ta ham ut en tur i lunsjen for å tisse, men det er en luksus han ikke har når han er hjemme alene. Lange arbeidsdager når hunden er med gjør ingenting. 

Han jobber på et lite kontor med 16-17 ansatte, og det er tidvis rene kennelen der. De er glad i bikkjer, og kan de ikke være hjemme så må de bare bli med i blant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Garp skrev:

Ang anlegg og hund. Dett er jo veldigavhengig av hvilket anlegg du er på. Jeg hadde med min valp på ett vei/bruanlegg. Det gikk helt fint. Hun kunne ikke brydd seg mndre om hjullasterne og gravemaskinene som suste rundt henne. Men jeg ville vært veldig nøye på hvilke stoffer som brukes på anlegget når hunden er med. Er jo mange rare stoffer i omløp, og det kan også være forskjell på hvilke farer som finnes av spiker/armeringsjern/glasskår o.l som kan ligge rundt omkring.

En refleksvest kan jo være en fordel å ha på innimellom. :)

Men er det tenkt at den bare skal være på lompen eller kontoret så er det jo ikke noe problem så lengen hunden trives og dine kollegaer ikke har allergier/motforstilinger.

 

Jeg er landmåler, så har noen fine dager med førprofilering på anlegg uten ig, der tenker jeg at jeg kan ha den med ute, og ved ferdigveismåling. Når anlegget er i full gang blir det mest tid på lompa, kontoret eller ved bilen for bikkja. Jeg vil ikke risikere kuttsår, forgiftning, maskiner som kan kjøre den ned osv. Vi har relativt lite bygg og bruer, mest vei, va og jernbane så det er jo en del kloakk, diesel, olje osv som kan lekke.  

Såklart skal den få refleks :D 

Jeg søkte om tillatelse ang sovebrakkene, og der var allergi et tema. Men da det ikke blir rensa madrasser, gardiner, tepper osv tenker jeg at de som har allergi ikke tåler de brakkene uansett. Kjøleskapa blir kun vasket av de som bor der, folk røyker faktisk på sovebrakkene, såpa vaskedamene bruker er heller billig enn kvalitet. Det er så mange allergikilder at det sa sjefene seg faktisk enig i :D 

Men det er flott at det er mange som har fått til dette, jeg var redd det ble en kjempe utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, rosinbolle skrev:

Terven min er med samboern min på jobb hvis han av en eller annen grunn ikke kan være hjemme. Det går veldig fint. Han ligger bare og sover i senga si der. Holder seg på kontoret, og venter der når han er i møter. Kollegaene hans syns han er litt sær, men det er fordi han bare er på kontoret og ikke tusler rundt for å få kos. Jeg tror han syns gulvet er litt guffent, for han er rimelig kjapp over det fra kontoret og til utgangen... Tror han liker seg best på plassen sin på rommet hvor han får være i fred :)

Samboern pleier å ta ham ut en tur i lunsjen for å tisse, men det er en luksus han ikke har når han er hjemme alene. Lange arbeidsdager når hunden er med gjør ingenting. 

Han jobber på et lite kontor med 16-17 ansatte, og det er tidvis rene kennelen der. De er glad i bikkjer, og kan de ikke være hjemme så må de bare bli med i blant.

Det høres ut som en trivelig arbeidsplass for hunder! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Malamuten skrev:

Har ikke hatt med hund så mye, var egentlig ikke lov (næringsmiddelbedrift), men ved noen anledninger når jeg har jobbet overtid har jeg vært nødt til å dra hjem å hente dem (malle og malamute) å ha dem sammen med meg etter ordinær arbeidstid fordi det blir for lenge alene og har fått lov til det siden vi var avhengig av å ha meg der. Jeg har da puttet dem så skjermet som mulig inne på kontoret slik at folk som ikke vil ha noe med dem å gjøre kan komme inn uten å må helt oppi hunden. I pauser osv så har de fått bli med ut sammen med meg og røykerne og har stort sett fått mye positiv oppmerksomhet. Selv enkelte som er redd for hund har blitt kompis med dem etter å ha observert og holdt på litt på avstand(feks fore dem med pepperkaker rundt juletider osv). Men slikt vil jo være så utrolig forskjellig fra plass til plass ettersom folk er så forskjellige. 

Ellers har man jo selvsagt ansvar for at hunden ikke er til sjenanse, uansett hva det måtte bety, sørge for å holde det rent osv og man bør ha mulighet til å sette den vekk(bur/grind/stengsel) ved behov, ihvertfall i arbeidstid om hunden er med og man har en jobb som innbefatter at folk kommer innom kontoret e.l. Men oftest så går det vell ganske så greit, ihvertfall så lenge man har en hyggelig og ukomplisert hund :) 

Finsk lapphund som jeg tenker å kjøpe er ihvertfall en rase med fantastisk gemytt. Tror den kommer til å kose seg på jobb, og det tror jeg dine gjør og :D Problemet er jo det at jeg bor på jobb fra mandag til torsdag der jeg er nå, den kan ikke være hjemme mens jeg er på jobb. 

Jeg har sjelden besøk, ellers så har jeg bilen rett utenfor døra der den kan ligge når været tillater det. Blir det mye skit og lort etter en malamute? FL er jo samme type hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mulighet til å ha med hundene der jeg jobber, men gjør det ikke så ofte som før pga tungvind reisevei (hadde gjort det mer hadde jeg kjørt bil til jobb). Men vi har egne kontorer og sålenge hundene ikke bryr andre/ noen er allergiske så er det ikke noe problem :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Palma skrev:

Finsk lapphund som jeg tenker å kjøpe er ihvertfall en rase med fantastisk gemytt. Tror den kommer til å kose seg på jobb, og det tror jeg dine gjør og :D Problemet er jo det at jeg bor på jobb fra mandag til torsdag der jeg er nå, den kan ikke være hjemme mens jeg er på jobb. 

Jeg har sjelden besøk, ellers så har jeg bilen rett utenfor døra der den kan ligge når været tillater det. Blir det mye skit og lort etter en malamute? FL er jo samme type hund.

Det går nok fint :) Det ble ikke nødvendigvis så mye dritt etter dem, for de har veldig stri pels. Viss det var røyteperiode så kunne det jo bli en del hår og utenom det så var det jo stort sett om vi hadde vært å gått/løpt på sånn skikkelig våt/grisete grusvei at de kunne ha med ganske mye sand inn i pelsen på magen. Men kvist og kvast blir ikke sittende i pelsen på malamuten ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Palma skrev:

Jeg er landmåler, så har noen fine dager med førprofilering på anlegg uten ig, der tenker jeg at jeg kan ha den med ute, og ved ferdigveismåling. Når anlegget er i full gang blir det mest tid på lompa, kontoret eller ved bilen for bikkja. Jeg vil ikke risikere kuttsår, forgiftning, maskiner som kan kjøre den ned osv. Vi har relativt lite bygg og bruer, mest vei, va og jernbane så det er jo en del kloakk, diesel, olje osv som kan lekke.  

Såklart skal den få refleks :D 

Jeg søkte om tillatelse ang sovebrakkene, og der var allergi et tema. Men da det ikke blir rensa madrasser, gardiner, tepper osv tenker jeg at de som har allergi ikke tåler de brakkene uansett. Kjøleskapa blir kun vasket av de som bor der, folk røyker faktisk på sovebrakkene, såpa vaskedamene bruker er heller billig enn kvalitet. Det er så mange allergikilder at det sa sjefene seg faktisk enig i :D 

Men det er flott at det er mange som har fått til dette, jeg var redd det ble en kjempe utfordring.

Hva med å invistere i en campingvogn som kan stå på anlegget? Det er det en del som har. 

Høres ut som en deilig ordning hvis du kan ta med hunden på jobb. Pendling fører lett med seg brakkesyke, og det må en hund være perfekt for å forebygge <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Garp skrev:

Hva med å invistere i en campingvogn som kan stå på anlegget? Det er det en del som har. 

Høres ut som en deilig ordning hvis du kan ta med hunden på jobb. Pendling fører lett med seg brakkesyke, og det må en hund være perfekt for å forebygge <3

Ja, jeg vet alt om brakkesjuka :lol: haha

Campingvogn var ikke dumt faktisk.. Det har jeg ikke tenkt på litt engang, men det skal jeg jaggu fikse om det blir for mye kommentarer. Det er jo ekstra dusj og do på lompa uansett. Takk for ideen!! :D:D Herregud, jeg som følger med på Fjorden cowboys å greier... Haha

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka var alltid med meg når jeg jobbet som fysioterapeut for hund.

Hun lå på personalrommet når jeg hadde pasienter, når pasientene hadde gått så lukket jeg opp døren til personalrommet og hun kunne fortsette å sove hvis hun ville det, være med meg å rydde eller surre rundt for seg selv til neste pasient. Måtte hun på do så visste hun at det bare var å gå mot resesjonen, også fulgte jeg hun ut, enkelt og greit :)

For meg var det veldig greit å kunne ha hun med på jobben (jeg jobbet aldri mer enn 6 timer) for da var hun også sliten når vi kom hjem. Begynte jeg tidlig på jobb så gikk jeg av bussen noen stopp før så turen rett før vi gikk inn i klinikken var på ca 45min, på ettermiddagen når jeg var ferdig på jobb ble det langtur på hun, ofte dro vi også på stallen. Begynte jeg sent så var vi veldig ofte på stallen først og gikk en god tur etter det, de dagene vi ikke var i stallen gikk vi en extra langtur i skogen. Før vi kom på jobben på senvakt (ca kl 15) så gjorde jeg som jeg gjorde før morgenvakter, jeg gikk av noen stasjoner før og gikk ca 45min før vi var på klinikken. Etter kveldsvakten (ca kl 21-21.30) så gikk vi bort til bussen og hun gjorde det hun trengte på vei til bussen. Når vi kom hjem så spiste jeg litt, så på tv eller data el, rett før vi skulle legge oss (i kl 24tiden) gikk tur vi ca 30min :)

Jeg syntes det var veldig hyggelig å ha hun med meg på jobben, hun oppførte seg pent og viste at hun IKKE fikk lov til å bråke, hun sov nesten alltid når jeg hadde pasienter. Jeg fikk også somregel tid til å behandle hun i løpet av dagen, derfor var det veldig greit at hun var tilstede når jeg så at jeg fikk tid til behandling. På kveldsvaktene var det også greit at hun var med, for da kunne jeg ta i mot kunder som TRENGTE time sent selvom det var gått over stengetid, fordi Chicka var jo med meg og jeg trengte ikke forte meg hjem til hun (noen ganger gikk vi ut av klinikken VELDIG sent, men hva gjør man ikke for pasienter som trenger pleie :) )

Vet ikke om dette gav deg noe bra svar, med dette var i hvert fall dagen til min hund når hun var med på jobb. Hun trivdes veldig godt på jobben, alltid glad når vi var der :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...