Gå til innhold
Hundesonen.no

Går du alltid samme "rute" når du går tur med hunden din?

Miko

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en "rute" jeg liker godt å gå, men går ikke den hver gang, slik at det er litt nye omgivelser og inntrykk for Miko :(

Hva gjør dere da?

(Prøvde lage avstemning, men fikk det ikke til <_< :( )

Skrevet

jeg går som regel samme rute ja.. hehe...

men det er nå som det er¨så idiotisk vær her... holke...

men ellers er det forskjellige ruter, turer på som regel en time kanksje mer :(

Skrevet

Nei, gidder sjelden å gå samme rute flere dager på rad. Men har heller ikke så mye å velge mellom, så fryktelig stor variasjon blir det ikke, dessverre.

Skrevet

Går ikke alltid samme rute nei.

Først på dagen får de ca. 1-2 timer i skogen, har mange muligheter der så det varierer fra dag til dag.

Sener på kvelden får de ca. 1-2 timer rundt her vi bor. Som for.eks rundt elva, rundt sjøen, på moloen, i idrettsparken osv.. Vi har noen faste ruter, men går aldri samme ruta 2 ganger om dagen eller mange dager på rad.

Skrevet

Vi har tre ruter nå om vinteren å gå, men om sommeren har vi ett titalls, så da blir det mer variasjon

Skrevet

Går ikke samme rute hver gang nei, prøver å variere litt både for min åbisken sin del. Men er jo ikke så mange ruter å velge i her rundt heller. Men noen ganger så kjører vi et stykke for å gå enten på stranden eller i skogen. Alt etter som.

Skrevet

Har ikke så mangen gåturer å velge mellom.

(Hvis jeg vil at de skal få løpe løs)

Så Veden er egentligt min faste "rute" der er det alltid hunder de kan leke med, og det er stort nok område til å gå tur.

(Litt skog osv)

Hvis jeg ikke har behov å slippe dem løs (Noe som jeg alltid har.hehe) så er det ett par andre "ruter" jeg kan gå.

Men en hund blir jo mer utslitt av 1 times løping og lek løs, en 1 times gåtur?

Også er ikke det første så skadelig for ledd. (så fremt løping og leken ikke er på asfalt. :( )

Er litt lettere å lufte hunder hvis en har bil, kan da kjøre ut til strender osv. (Ønske seg lappen)

Skrevet

Siden vi er ute å gå tur minst 6 ganger om dagen så prøver vi å unngå samme turen flere ganger om dagen, men det hender det blir samme tur hver dag siden vi må ut så ofte

Skrevet

Siden vi er ute å gå tur minst 6 ganger om dagen så prøver vi å unngå samme turen flere ganger om dagen, men det hender det blir samme tur hver dag siden vi må ut så ofte

Går dere 6 turer til dagen?

Har ikke du bare en 6 mnd gammel valp da?

Skrevet

Sikkert små tisseturer da?

Joda, det er det helt sikkert. :(

Men nysgjerrige meg måtte jo selvsagt spør. :(

Skrevet

Går dere 6 turer til dagen?

Har ikke du bare en 6 mnd gammel valp da?

Jo, det er nettopp defor vi må så mye ut. Hun holder seg 3 timer i slengen. Bor i blokk, så må gå tur. Ikke at vi går så langt da, men vi bruker lang tid fordi hun elsker å legge seg ned å se på folk!! :(

Skrevet

Rundt oss er det ikke så fint å gå turer, er nesten bare gater, så jeg pleier å gå rundt på krikegården rett ved siden av. Den er ganske stor så jeg varierer litt på hvor jeg går. Synes det er greit å gå der fordi det er inngjerdet og Lisa kan gå løs. Bor også et lite stykke fra marka så går der i helgene hvis jeg skal gå på langturer (ca. 3 timer) :(

Skrevet

Jeg er så heldig at jeg har marka rett oppi gata,og masse stier og ruter og velge i oppi der. så det er sjeldent vi går den samme ruta hver dag ja :(

Skrevet

Jeg er så heldig at jeg har marka rett oppi gata,og masse stier og ruter og velge i oppi der. så det er sjeldent vi går den samme ruta hver dag ja :(

noen som har det...

har skog her jeg og.. men nå som det er snø,, er det lysløyper der.. og de skifolka liker ikke løse hunder i løypene sine :S

Skrevet

Nå har ikke jeg så veldig mange å velge mellom, så hvis jeg skal gå en annen rute må jeg enten gå et stykke ved veien eller bli kjørt <_<

Skrevet

Her hvor jeg bor er det bare en skogtur i gangavstand som jeg kan ha Pito løs på. Så ja vi går samme rute hver dag. Men jeg elsker den turen. Vi kommer oss ut i skikkelig skog, og nå på denne tiden så er det aldri folk der så Pito kan alltid løpe løs og kose seg. Det er visst bare vi som går tur når det er annet vær enn strålende sol :(

Skrevet

Vi variere fra dag til dag. Den turen jeg gå mest er vel på Refsnes stranden, ca 1 gang i uka... Har megen fint plasser å gå tur her, tar somregel ut med bilen for det er ikke langt å kjøre. Går jeg her på Varhaug er det fordi det er mørkt :(

Skrevet

Jeg varierer hele tiden, men har våre favoritter hvor begge liker å gå, de blir gått mer enn andre.

Kveldsturen liker jeg å ha så lik som mulig, for da vet hun hva som skjer og gjør fra seg fortere.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...