Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor viktig er riktig utstyr?


Recommended Posts

Som tittel sier, hvor viktig er det med riktig utstyr og at det passer 100%?

Jeg har vært på foredrag hos noen som syr seler og bestilte en sele derfra til yngste hunden. Den andre hunden vår er 7 år, trekker sånn middels og jeg er usikker på om jeg skal svi av nesten 800kr på sele til han eller bare bruke den vi har som er helt okay. Den er kanskje ikke optimal, men hvor viktig er det?
Jeg snørekjører ikke hver dag, men håper å kunne gjøre det 1-2 ganger i uka om snøen holder seg. Kjenner at jeg er litt delt. Jeg vil jo det beste for hundene, men det var disse pengene også.

I utgangspunktet er jeg veldig opptatt av ting skal være 110% men ser jo at folk rundt meg er mer avslappet, så kanskje jeg styrer for mye med det.

Hva synes du? Hvor viktig er det. Må en eks ha wight pull sele for å trekke kjetting?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MonicaT skrev:

Som tittel sier, hvor viktig er det med riktig utstyr og at det passer 100%?

Jeg har vært på foredrag hos noen som syr seler og bestilte en sele derfra til yngste hunden. Den andre hunden vår er 7 år, trekker sånn middels og jeg er usikker på om jeg skal svi av nesten 800kr på sele til han eller bare bruke den vi har som er helt okay. Den er kanskje ikke optimal, men hvor viktig er det?
Jeg snørekjører ikke hver dag, men håper å kunne gjøre det 1-2 ganger i uka om snøen holder seg. Kjenner at jeg er litt delt. Jeg vil jo det beste for hundene, men det var disse pengene også.

I utgangspunktet er jeg veldig opptatt av ting skal være 110% men ser jo at folk rundt meg er mer avslappet, så kanskje jeg styrer for mye med det.

Hva synes du? Hvor viktig er det. Må en eks ha wight pull sele for å trekke kjetting?

 

Dersom det er noe man skal drive med jevnlig over lengre tid, så mener jeg at man bør investere i utstyr som passer hunden ordentlig. Man går ikke en ukes tur i fjellet uten fjellsko som passer 100%.

Jo mer belastning og jo oftere bruk - jo viktigere er det at utstyret passer hunden best mulig. Min erfaring er at hunden trekker uansett om selen ikke nødvendigvis sitter bra eller ikke, og da kan man fort få belastningsskader, stivheter mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selen kan kanskje ha bruksområde utenom snørekjøring? Jeg kjøpte en dra sele til bruk når jeg går ski og løper. Bruker den til alt annet enn dette (ble med den ene gangen på ski...) og er meget fornøyd. Det er merkbart at den er god å dra i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MonicaT skrev:

Som tittel sier, hvor viktig er det med riktig utstyr og at det passer 100%?

Jeg har vært på foredrag hos noen som syr seler og bestilte en sele derfra til yngste hunden. Den andre hunden vår er 7 år, trekker sånn middels og jeg er usikker på om jeg skal svi av nesten 800kr på sele til han eller bare bruke den vi har som er helt okay. Den er kanskje ikke optimal, men hvor viktig er det?
Jeg snørekjører ikke hver dag, men håper å kunne gjøre det 1-2 ganger i uka om snøen holder seg. Kjenner at jeg er litt delt. Jeg vil jo det beste for hundene, men det var disse pengene også.

I utgangspunktet er jeg veldig opptatt av ting skal være 110% men ser jo at folk rundt meg er mer avslappet, så kanskje jeg styrer for mye med det.

Hva synes du? Hvor viktig er det. Må en eks ha wight pull sele for å trekke kjetting?

 

Om det er snakk om litt lengre turer og ofte/jevnlig med hund som trekker godt så synes jeg absolutt at det er viktig med utstyr som passer godt, men det trenger jo på ingen måte å koste 800 kr... med mindre du har en hund som er "vanskelig" i kroppsfassongen? Det kan hende du må prøve litt forskjellige typer av de standardstr og typene som finnes før du finner rett, men det er på ingen måte umulig. Og om du må investere i en som er sydd på mål så finnes det aktører som er billigere enn 800 kr der også. Feks mr koppel ligger vell på runde 350-450 kr tror jeg, litt i frakt og evt litt i moms og gebyr, men fortsatt rimeligere. Bjørkis er vell også rimeligere. 

Personlig bruker jeg ikke weight pull sele til å trekke kjetting, men jeg trekker kjetting med vekt for utholdenhetstrening, ikke styrketrening/weightpull vekt, derimot ønsker jeg meg en pinnebakdel til å feste på kombisela til kjettingtrekk, og det kommer nok til å bli investert i. I mellomtiden trekker vi ikke sånn voldsomt mye kjetting uansett og med god lengde på lina så blir det ikke så veldig ille vinkel heller :) Nødvendig føler jeg ikke at det er til mitt bruk, men jeg føler at det er bedre og at jeg gjerne vil ha en når jeg føler at jeg har råd til å bruke 500 kr på å kjøpe en, men det står ikke øverst på prioriteringslista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det kommer jo an på belastningen. Og en god sele i riktig størrelse trenger ikke koste 800 kroner (om ikke hunden har en veldig spesiell kroppsform som trenger spesialsydd sele). Jeg har gode trekkseler til mine, men de passer inn i normalstørrelsene, så da kosta de ikke mer enn 3-4oo kroner. Skal kjøpe pinneseler til to av dem nå, men bare han ene skal få sydd på mål (standarsstørrelsen ble litt lang). Hvorfor skal jeg kjøpe spesialsydd til han som passer perfekt i en god standardstørrelse? Disse to hundene trekker godt og bør derfor ha godt utstyr. Jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe en sånn sele til han eldste som såvidt trekker litt i starten av turene. Han trekker lite og blir belasta minimalt uansett hvordan utstyr han har. 

Eldstemann er derimot en god kløvhund, så han har en skikkelig god kløv. Jeg belaster ikke en hund tungt i en halvgod kløv. Mellomsten har en mindre god kløv fra nonstop, men siden han har c på albuene får han ikke bære så tungt at jeg trenger å kjøpe ny kløv til han. Yngstemann skal derimot få samme kløven som han eldste, for han regner jeg med at blir en god kløvhund som kan ta litt vekt. Skulle hundene mine bare bært en genser og en matpakke på små tusleturer, så kunne jeg kjøpt hva som helst som ikke gir ubehag for hunden. Du trenger ikke superdyr og god kløv for å bære en matpakke og en genser :)

Så etter min mening kommer det an på bruken. Tar hunden i hardt og belastes hardt i utstyret, så må det være godt utstyr og riktig tilpassa. Hunder som ikke trekker trenger ikke supergod sele. Går du 4-5 km på ski i rolig tempo med hunden travende ved siden av deg trenger du ikke en veldig god sele :) Og gode seler trenger ikke koste 800 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...