Gå til innhold
Hundesonen.no

Amerikanske Bulldogger begjært avlivet.


Margrete
 Share

Recommended Posts

8 timer siden, HHH skrev:

Det er et veldig enkelt svar på det. Om noen av disse hundene har blitt trent på beskyttelsesarm som sitter på et menneske, så er det ulovlig i Norge, uansett hvor riktig treningen er gjort, av den grunn at de ikke kan få lisens. Det er bare renrasede hunder, og som er fci-godkjent, som kan få gr.C-lisens. Som hundefører må man gå et RIK-kurs, og så må man søke om lisens på hver av hundene man trener. Ambullen er ikke godkjent, og kan dermed ikke få lisensen man trenger for å trene eller starte prøver i Norge, og det har ingenting med at det er en "skummel" rase å gjøre ?

 

Ok, men da jeg kan stille spørsmålet på en annen måte. Hvorfor trene bitearbeid i det hele tatt når man vet at man må gjøre det ulovlig? Eller, hvis man vil trene på den måten, hvorfor da ikke skaffe seg en rase man kan gjøre det lovlig med? 
Bare fordi man kan trene riktig selv om man gjør det med rase som ikke er godkjent, så er det ingen automatikk i det. Mulig jeg er nedsnødd altså, men jeg ser liksom ingen grunn til å trene slike ting som biting i arm dersom det ikke skal brukes til noe vettugt. Det finnes mange andre måter å trene på som ikke involverer tenner i menneskedeler. Kanskje jeg er i overkant mistenksom, men disse eierne har ikke akkurat vist de helt store empatiske evnene i utgangspunktet, og det er lett å tenke at de ikke akkurat har prioritert riktig måte å gjøre det på. Jeg regner med at det er en grunn til at slik trening er regulert i utgangspunktet, at feil kan føre til potensielt farlige hunder.

8 timer siden, Emilie skrev:

Nevnte det tidligere i tråden. Men enkelte ønsker ikke å lese, de vil heller skrive...

Joda, fikk det med meg, men glemte det i farten. Er så mye å holde styr på i denne tråden ;) Har omformulert spørsmålet over her nå.

2 timer siden, 2ne skrev:

Nei, men du tror at ambullene her er farlige fordi de er brukt på jakt? Hvis ikke så faller jo saken din sammen - hvis du ikke tror disse hundene er farlige, hvorfor skal de automatisk avlives da?

Nei, jeg tror ikke disse hundene er farlige fordi de er brukt i jakt, selv de selvsagt må masse ekstra på fordi de har erfaring med å drepe, slik andre med hunder som har drept dyr må. Det er et element som får meg til å helle mot avliving (har ikke bestemt meg helt for akkurat hva jeg mener om det spørsmålet ennå), det er hel pakka. Ikke bare jakt, ikke bare bitetrening, ikke bare ditt eller datt, men alt lagt sammen, i tillegg til all usikkerheten rundt hvordan de er trent. Pluss, og dette er et viktig punkt, jeg tror ikke det gagner rasens omdømme måten dette blir gjort på nå. Som jeg har skrevet før, feiler bare én av disse hundene i ettertid, så vil det gå hardt utover ikke bare ambuller, men alle hunder av denne typen i fremtiden. Det vil være å gi all ammunisjonen til tilhengere av hundeloven slik den er i dag. Og tror du at politiet noen gang i det hele tatt vil vurdere å omplassere en hund med lignende bakgrunn igjen da? Det tror ikke jeg. Og fordi denne saken omhandler mange hunder, så er sjansen selvfølgelig større for at det skal skje glipper, både i vurderingen av hundene nå, og dersom de blir omplasserte senere. Enda et pluss, jeg synes det er noe usmakelig at det omtrent blir kastet penger etter å holde liv i disse hundene. 

2 timer siden, 2ne skrev:

Det er jeg uenig med deg i. Det er kamplek som gjør at de henger i armer, og kamplek har selv pudlene mine her. En av de henger faktisk i armen i hytt og pine. Jeg er ganske sikker på at hverken du eller politi vil anta at hun er en farlig hund av den grunn. Sleng på at hun jakter gnagere og harer, så er vi snart på nippet til avlivningsgrunn.. 

Så du mener seriøst at feil trening i bitearbeid ikke kan gjøre en hund farlig? Feil trening av hunder, selv uten biting kan gjøre hunder farlige, selvsagt blir det ikke mindre farlig om bikkja er lært opp til å bite folk. Selv jeg skjønner da forskjellen på lek og målrettet trening. Det er noe helt annet å gå inn for å trene bikkja i å bite tak i armer og ikke slippe. Er det gjort riktig, og brukes riktig etterpå, så greit nok, men det kan trenes veldig feil, og brukes feil. Men det sier jeg deg, hadde bikkja mi hengt i armen min for moro skyld, så hadde den ligget i penalet. Menneskelige kroppsdeler skal ikke brukes som biteleker for hunder. 

2 timer siden, 2ne skrev:

Den største forskjellen på en huskatt og en gaupe når det kommer til jakt, er vel byttene deres? Jaktteknikken er vel den samme? Da er det vel neppe en så stor forskjell allikevel. 

Akkurat, men likevel er de to forskjellige arter. 

2 timer siden, 2ne skrev:

Det kan selvsagt være sånn. Eller så kan det være sånn at ambull-miljøet er mindre, og at folk engasjerer seg lettere fordi at de kjenner til hundene? 

Eller en kombo ;) 

2 timer siden, 2ne skrev:

Hundeloven ble vedtatt på et syltynt grunnlag, der fagfolk ble oversett og ignorert til fordel for en inhabil foreldregruppe. Så selv om lisens er et bedre alternativ enn forbud, så ser jeg ikke helt hvorfor politikere plutselig skal legge vekt på hva fagfolk sier, ergo blir lisensraser også ei liste laget på lykke og fromme av folk som ikke har greie på hva de snakker om. 

Alternativet burde være en ny og bedre hundelov, der fagfolk faktisk blir hørt, der vi kanskje kikker mer på den svenske modellen fremfor den danske. Ikke lisens og ikke forbud. 

Det er klart at en ny og bedre hundelov uten forbud hadde vært det beste alternativet. Men jeg sliter med å se at det skal skje med det første, og derfor prøver jeg å tenke ut fra det vi faktisk har, ikke det vi ønsker. Og da er lisens bedre enn forbud. Nå kan det jo diskuteres om det ikke burde vært lisens på å eie dyr, punktum, spesielt med tanke på at minimumskravene ikke nå ikke er til å skryte av, og at MT ikke akkurat sliter seg ut på å ta dem som ikke en gang klarer minimumskravene nå. Men det får bli en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 552
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kjenner personlig mange hunder som ville "tatt livet" av et sånt skinn, uten at de noen gang har jaktet på noe som helst, men de har masse byttedrift. Personlig jeg er jeg ikke så veldig enga

Du har åpenbart ingen kunnskap om forhistorien til raseforbudet og det er helt greit. Jeg har ingen interesse av å diskutere det heller i denne tråden, jeg tror ikke det har noe for seg og det senker

Der er jeg så dypt uenig det går an. Jeg veit at en del argumenterer for at det er "mer humant" å slippe en hund som kan avlive et skadet dyr enn å drive ettersøk. Og jeg veit nesten ikke hvor jeg ska

Posted Images

Guest vivere
19 minutter siden, Lene_S skrev:

Så du mener seriøst at feil trening i bitearbeid ikke kan gjøre en hund farlig? Feil trening av hunder, selv uten biting kan gjøre hunder farlige, selvsagt blir det ikke mindre farlig om bikkja er lært opp til å bite folk.

Det snør her også. Passende utevær til å lese ei bra hundebok. Du burde prøve det selv når det passer :sheldon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, vivere skrev:

Det snør her også. Passende utevær til å lese ei bra hundebok. Du burde prøve det selv når det passer :sheldon:

I stedet for å være sarkastisk, fortell meg hva som er feil da. For i de bøkene jeg har, så står det slike ting som at feil assosiasjoner kan gjøre en hund uberegnelig, at den kan bite. Og en hver fornuft sier at noe med tenner vil bite dersom det på en eller annen måte har lært å bite ukontrollert. Trener du bikkja til å bite på en utstrakt arm, men ikke lærer den når den skal bite på den utstrakte armen, så vil hunden bite på enhver utstrakt arm. Akkurat som bikkja lærer alt annet her i verden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Eloise skrev:

Men nå spør jeg rett ut, for jeg har ikke peiling på trening med bitearm. Hunder som blir trent på dette viset, er de farlige? Er de skumle? Hvordan endrer hunder seg på grunn av denne treningen? Er det noe man må være veldig obs på i hverdagen? Er det sånn at man tar en sjangs dersom man går med boblejakke, liksom?

Nei, hunder som blir trent i IPO er helt ufarlige for en vanlig person. Hunden går på armen til figuranten (en stor, polstret arm i jutestoff), og dersom man ikke har noen arm, så er ikke hunden interessert. I tillegg så er det jo en situasjonssbetinget sak, dette foregår på en bane, som regel med en spesiell sele eller halsbånd, figuranten oppildner hunden med en softstock eller en pisk osv.

På en IPO-konkurranse og på trening er det jo også mange andre personer tilstede, men du ser ikke at hunden løper bort til dem og biter dem i armen - de er fullt fokusert på figuranten og på armen. Det skjer jo at hunder f. eks løper til dommeren, dersom de ikke ser figuranten, men da vil du bare se en veldig forvirret hund, ikke en hund som vil bite dommeren i armen.

I IPO er det kun tillatt å bite i armen, og dersom hunden skulle bite i noe annet, så er det rett ut, og hunden får derfor aldri bite i noe annet enn armen.

IPO-trening baserer seg som regel på byttedrift og jakt - man starter opp med en skinnfille, går over til bitepølse i jute, så bitepute i jute, og så arm etter hvert, når hunden vet hva det dreier seg om. Det hele går ut på at hunden må jobbe (jakte) for å få tak i byttet, i begynnelsen vinner hunden byttet med en gang, men etter hvert må den "kampe" med figuranten for å få beholde byttet, før den vinner byttet og får løpe av gårde med det. Etter hvert introduserer man slipp-kommando, og slipp belønnes som regel med at hunden igjen får byttet. Noen kjører opp hunden i aggresjon eller forsvar, men dette er ikke den vanlige måten å trene på, og de fleste IPO-trente hunder går på ren byttedrift og jakt, og for dem er IPO en avansert form for lek.

Du kan sammenligne det litt med en hund som er veldig hardt kjørt på ballek - dersom du står og vifter med en ball i et snøre kan det godt hende at bikkja kommer og tar ballen fra deg, men den går kun på ballen, ikke på deg. :) Jeg kjenner flere hundefolk som har måttet erstatte fotballer osv, fordi bikkja har løpt inn på en fotballbane og drept fotballen - men den går jo da kun på fotballen, ikke på fotballspillerne.

En skarptrent hund derimot, f. eks en politihund, er trent til å bite i skjult drakt, dvs uten at man har på seg en arm eller en typisk bitedrakt. En skarptrent hund vil i de fleste tilfeller, spesielt etter å ha hatt skarpe oppdrag bak seg, gå mer på ren aggresjon og forsvar - det er ikke noe standarisert opplegg for "figurant/bytte", hunden skal stoppe personen som flykter uansett hva som skjer - det er ingen regler for "leken". En slik hund vil potensielt kunne være farlig, dersom man ikke tar hensyn til at den er skarptrent og den havner i feil situasjon. Men dette er jo også hundeføreren klar over, og hunden blir behandlet deretter. :)

Og helt til slutt - et hot tips! Dersom man noen gang skulle bli forfulgt av politiet, og politiet skriker - STOPP, ellers slipper jeg hunden! Bråstopp, legg deg ned med hendene på ryggen og håp at du blir anholdt av politiet og ikke av politihunden. :P Å prøve å stikke fra en politihund ender i beste fall med en tur på legevakta og i verste fall innleggelse på sykehuset.

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lene_S skrev:

Nei, jeg tror ikke disse hundene er farlige fordi de er brukt i jakt, selv de selvsagt må masse ekstra på fordi de har erfaring med å drepe, slik andre med hunder som har drept dyr må. Det er et element som får meg til å helle mot avliving (har ikke bestemt meg helt for akkurat hva jeg mener om det spørsmålet ennå), det er hel pakka. Ikke bare jakt, ikke bare bitetrening, ikke bare ditt eller datt, men alt lagt sammen, i tillegg til all usikkerheten rundt hvordan de er trent. Pluss, og dette er et viktig punkt, jeg tror ikke det gagner rasens omdømme måten dette blir gjort på nå. Som jeg har skrevet før, feiler bare én av disse hundene i ettertid, så vil det gå hardt utover ikke bare ambuller, men alle hunder av denne typen i fremtiden. Det vil være å gi all ammunisjonen til tilhengere av hundeloven slik den er i dag. Og tror du at politiet noen gang i det hele tatt vil vurdere å omplassere en hund med lignende bakgrunn igjen da? Det tror ikke jeg. Og fordi denne saken omhandler mange hunder, så er sjansen selvfølgelig større for at det skal skje glipper, både i vurderingen av hundene nå, og dersom de blir omplasserte senere. Enda et pluss, jeg synes det er noe usmakelig at det omtrent blir kastet penger etter å holde liv i disse hundene. 

Ja, måtte gudene forby at noen brukte pengene sine på å prøve å redde andres dyr. Det er jammen meg usmakelig. Det er jaggu meg første gang i historien at folk engasjerer seg og bidrar med penger til bikkjer som ikke er deres. 

Dette viktige punktet ditt er med all respekt å mene, fjollete sagt. Tror du virkelig at korthåra muskelbikkjer får et bedre rykte av at hunde-Norge tier og samtykker i at disse ambullene blir avlivet? Tror du virkelig at det gjør folks misoppfatning om hvor farlig disse hundene er, blir mer korrekt om vi avliver disse ambullene? 

For 12-15 år siden var det amstaffen som var beistet av alle hundebeist. Har det gagna korthåra muskelhunder at de ble forbudt? Eller har lovforbudet bekrefta at dette er farlige hunder? Tror du alle avlivninger av korthåra papirløse blandingshunder gagner hundesaken? Med all respekt å melde, jeg tror det er helt omvendt. Jeg tror at jo mer vi hyper opp hvor farlig disse bikkjene er, jo mer sannsynlig er det at vi får flere forbud og flere restriksjoner. 

22 minutter siden, Lene_S skrev:

Så du mener seriøst at feil trening i bitearbeid ikke kan gjøre en hund farlig? Feil trening av hunder, selv uten biting kan gjøre hunder farlige, selvsagt blir det ikke mindre farlig om bikkja er lært opp til å bite folk. Selv jeg skjønner da forskjellen på lek og målrettet trening. Det er noe helt annet å gå inn for å trene bikkja i å bite tak i armer og ikke slippe. Er det gjort riktig, og brukes riktig etterpå, så greit nok, men det kan trenes veldig feil, og brukes feil. Men det sier jeg deg, hadde bikkja mi hengt i armen min for moro skyld, så hadde den ligget i penalet. Menneskelige kroppsdeler skal ikke brukes som biteleker for hunder. 

:lol: Det er jo bullshit å snakke om feil bitetrening når vi ikke veit noe om hva slags bitetrening den har fått, utover det at den er ulovlig. Og siden lovlig trening av bitearbeid er forbeholdt lisenserte FCI-registrerte hunder med førere og figuranter med RIK-grunnkurs, så er ikke nødvendigvis ulovlig bitetrening det samme som feil bitetrening. For å ta det først. 

Godt mine pudler ikke bor hos deg da, den ene syns det er artig å henge i bein, og den andre i armer. Fordi de har kamplyst. Ikke fordi de er aggressive. Det er to ganske forskjellige ting. Vi leker og bruker kamplysta, ikke aggresjonen. Har du en hund som både har kamplyst og aggresjon, så kan det være farlig, men hverken du eller jeg veit at disse hundene er aggressive. Men det vi veit, er at folk som har sett dem - i motsetning til deg og meg - mener de er helt normale, trivelige og stødige hunder. 

22 minutter siden, Lene_S skrev:

Det er klart at en ny og bedre hundelov uten forbud hadde vært det beste alternativet. Men jeg sliter med å se at det skal skje med det første, og derfor prøver jeg å tenke ut fra det vi faktisk har, ikke det vi ønsker. Og da er lisens bedre enn forbud. Nå kan det jo diskuteres om det ikke burde vært lisens på å eie dyr, punktum, spesielt med tanke på at minimumskravene ikke nå ikke er til å skryte av, og at MT ikke akkurat sliter seg ut på å ta dem som ikke en gang klarer minimumskravene nå. Men det får bli en annen diskusjon.

Det vi faktisk har er ikke bra nok. Hele hundeloven burde vært skrevet om. Og vi har ikke noe lisensopplegg for enkelte raer nå, så det er ikke noe å "tenke ut fra hva vi faktisk har". Vi har et usaklig forbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
12 minutter siden, Lene_S skrev:

I stedet for å være sarkastisk, fortell meg hva som er feil da. For i de bøkene jeg har, så står det slike ting som at feil assosiasjoner kan gjøre en hund uberegnelig, at den kan bite. Og en hver fornuft sier at noe med tenner vil bite dersom det på en eller annen måte har lært å bite ukontrollert. Trener du bikkja til å bite på en utstrakt arm, men ikke lærer den når den skal bite på den utstrakte armen, så vil hunden bite på enhver utstrakt arm. Akkurat som bikkja lærer alt annet her i verden. 

Denne diskusjonen begynner å bli så håpløs absurd at jeg kjenner tærne krøller seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du er bekymret, @Lene_Sfor at de omtalte ambullene vil være en trussel for samfunnet. Uvitenhet fører ofte til frykt. Men i en slik sak så synes jeg det er dumt å uttale seg basert på frykt og ikke på fakta.

Du skriver gjennomgående at du har veldig begrenset kunnskap og erfaring med både ambuller og bitetrening. Likevel svarer du så tastaturet går varmt. Det synes jeg er bekymringsverdig. At en som ikke egentlig har kunnskap rundt tema har et så stort behov for å argumentere mot det å holde hundene i live. 

De av oss som vet hvordan man trener bitetrening, fra A til Å, kjenner rasen og til og med har personlig erfaring med de omtalte hundene, blir bare avfeid i din argumentasjon. Det er bare frustrerende å lese. Frustrerende og litt trist.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Emilie skrev:

Jeg forstår at du er bekymret, @Lene_Sfor at de omtalte ambullene vil være en trussel for samfunnet. Uvitenhet fører ofte til frykt. Men i en slik sak så synes jeg det er dumt å uttale seg basert på frykt og ikke på fakta.

Du skriver gjennomgående at du har veldig begrenset kunnskap og erfaring med både ambuller og bitetrening. Likevel svarer du så tastaturet går varmt. Det synes jeg er bekymringsverdig. At en som ikke egentlig har kunnskap rundt tema har et så stort behov for å argumentere mot det å holde hundene i live. 

De av oss som vet hvordan man trener bitetrening, fra A til Å, kjenner rasen og til og med har personlig erfaring med de omtalte hundene, blir bare avfeid i din argumentasjon. Det er bare frustrerende å lese. Frustrerende og litt trist.

Men kjære deg, jeg har ikke noe sted her sagt at disse hundene er farlige. Verken av den ene eller den andre grunnen. Men du må innrømme at det er store usikkerheter i forhold til disse hundene, spesielt i når det kommer til denne bitetreningen. Og ja, det bekymrer meg. For tar jeg virkelig så feil at en feil trent hund ikke kan være farlig? Er det virkelig så umulig?  Hvorfor er da denne typen trening så strengt regulert? 

Rasen spiller forøvrig ingen rolle i den tankerekken, annet enn at det er en rase med et sterkere bitt enn en gjennomsnittlige Yorkie, men det går mer på type, ikke rase. Og jeg må få lov å stille spørsmålstegn ved hvorvidt det er forsvarlig å ha hunder som tilsynelatende har blitt trent i biting, men man vet ikke hvordan. Jeg trenger ikke å kunne noe å hvordan bitearbeid skal gjøres, for ingen av oss vet om det er den måten disse har blitt trent på. Og jeg blir faktisk ganske frustrert når alle bare protesterer i vilden sky og hevder at riktig trente hunder ikke er farlige, når poenget er at ingen vet om de er trent riktig. At riktig trente hunder er stø som fjell og snille som lam har jeg da heller ikke protestert på, har jeg vel? Jeg har påpekt at det ikke spiller noen rolle i forhold til disse hundene, fordi ingen vet hvordan de har blitt trent. Og når jeg er så freidig å hevde at hvilken som helst hund kan bli farlig av feil trening, eller læring, om du vil, så får jeg bare sarkasme tilbake. Tar alle bøkene mine feil? Hvordan blir hunder farlige da, siden jeg er så på bærtur? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
17 minutter siden, 2ne skrev:

Det vi faktisk har er ikke bra nok. Hele hundeloven burde vært skrevet om. Og vi har ikke noe lisensopplegg for enkelte raer nå, så det er ikke noe å "tenke ut fra hva vi faktisk har". Vi har et usaklig forbud. 

Siden @Lene_S er så opptatt av hundeloven, forbud og lisenser vil jeg anbefale henne å lese den masteren og doktorgradsavhandlingen som jeg har referert til i et tidligere innlegg

 

Akkurat nå, Lene_S skrev:

 Hvordan blir hunder farlige da, siden jeg er så på bærtur? 

Trening eller feil trening gjør sjelden hunder farlige. Om hunder blir farlige skyldes det som regel noe helt annet enn trening - uansett om den er "riktig" eller "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vivere skrev:

Siden @Lene_S er så opptatt av hundeloven, forbud og lisenser vil jeg anbefale henne å lese den masteren og doktorgradsavhandlingen som jeg har referert til i et tidligere innlegg

 

Trening eller feil trening gjør sjelden hunder farlige. Om hunder blir farlige skyldes det som regel noe helt annet enn trening - uansett om den er "riktig" eller "feil".

Ok, men kan du være så snill å svare på det jeg skrev tidligere. Hvis du lærer en hund å bite en utstrakt arm, men ikke lærer den når det skal bite den utstrakte armen, vil ikke da den utstrakte armen fungere som et signal, og få hunden til å bite den armen? Er ikke det slik all læring foregår? Hvis man ikke erstatter signalet med et annet, eller en verbal kommando, så vil den koblingen utstrakt arm - bit bestå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lene_S skrev:

Ok, men kan du være så snill å svare på det jeg skrev tidligere. Hvis du lærer en hund å bite en utstrakt arm, men ikke lærer den når det skal bite den utstrakte armen, vil ikke da den utstrakte armen fungere som et signal, og få hunden til å bite den armen? Er ikke det slik all læring foregår? Hvis man ikke erstatter signalet med et annet, eller en verbal kommando, så vil den koblingen utstrakt arm - bit bestå?

Hundene lærer ikke å bite i en "utstrakt arm" under bitetrening. Allerede her burde du slutte å skrive, for det viser hvor vanvittig lite du vet.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
36 minutter siden, Lene_S skrev:

Ok, men kan du være så snill å svare på det jeg skrev tidligere. Hvis du lærer en hund å bite en utstrakt arm, men ikke lærer den når det skal bite den utstrakte armen, vil ikke da den utstrakte armen fungere som et signal, og få hunden til å bite den armen? Er ikke det slik all læring foregår? Hvis man ikke erstatter signalet med et annet, eller en verbal kommando, så vil den koblingen utstrakt arm - bit bestå?

Hvorfor i all verden skulle noen - untatt politiet - trene hunder i å bite folks armer eller for den saks skyld bein?? Strekker naboen armen ut for å hilse eller ungene skal hente noe på hylla eller hvorsomhelst ellers så skal bikkja uoppfordret eller på kommando skamfere vedkommende?? Ser du ikke selv hvor vanvittig dette er?

Som blant andre @Tuvane skrev i det svært opplysende innlegget sitt gir f eks IPO-trente hunder blaffen i alt annet enn det polstrete tøystykke den er fiksert på å hente som belønning. Dersom du ser tilbake på det bildet jeg tidligere la ut vil du se at bikkja har øynene "skrudd fast til bitearmen" fordi det er den gjeveste belønningen den vet om. Om figuranten snudde seg 180 grader ville bikkja følge etter fordi det var der belønningen var. Om bikkja skulle "misse" figuranten med bitearmen (noe som godt skal gjøres fordi det vanligvis bare er hunden, figuranten og dommeren som er på feltet) vil bikkja snu seg mot dommeren og lure på hvor f.... ble han fyren med godsaken av? Den løper ikke bort og biter dommeren eller tilskuerne rund banen.

Som @Emilie skriver viser innleggene dine hvor lite du vet om hundetrening. Du burde kanskje lest deg litt opp og for din egen del anbefaler jeg et hundekurs eller fem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har flere prøvd å forklare hva bitetrening er. Men kan forsøke jeg også. Altså, hunden biter i en leke. Bitearmen er for hunden, som en hvilken som helst leke den har veldig lyst på. Denne leken er såpass stor at den kan tres utenpå en arm. Tenk deg at du kler en arm med konger, og lar hunden dra i dem. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Lene_S skrev:

Ok, men kan du være så snill å svare på det jeg skrev tidligere. Hvis du lærer en hund å bite en utstrakt arm, men ikke lærer den når det skal bite den utstrakte armen, vil ikke da den utstrakte armen fungere som et signal, og få hunden til å bite den armen? Er ikke det slik all læring foregår? Hvis man ikke erstatter signalet med et annet, eller en verbal kommando, så vil den koblingen utstrakt arm - bit bestå?

Signalet har ikke noe med "en utstrakt arm" å gjøre, det har med en arm i jute å gjøre. I tillegg er det ikke sånn at hunden ukontrollert løper av gårde og biter figuranten i armen, det gjøres på kommando, i bestemte situasjoner. I tillegg skjer det "overfall" av figuranten, der hunden skal agere på egenhånd (figuranten kommer løpende ut fra et skjul og truer hund og hundefører + overfall under ryggtransport). Da skal hunden selvstendig avverge overfallet.

Det er IKKE sånn at en IPO-trent hund vil reagere på en utstrakt arm i noe annet tilfelle enn dersom armen er ikledd en arm i jute. Det er jutearmen og figuranten med pisk/softstock som gir hunden beskjed om hva som skal skje, ikke en utstrakt arm.

Jeg vil anbefale deg å se noen videoer av IPO-gruppe C på youtube. Det aller viktigste i bitearbeid er ikke bitingen, men kontrollen. Hunden skal, selv om den er veldig høy i drift, adlyde førers kommando, og du vil se at hunden må være lydig, selv om figuranten er tilstede. Det er ikke sånn at den ukontrollert løper rundt og biter for eget forgodtbefinnende.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lene_S skrev:

Ok, men kan du være så snill å svare på det jeg skrev tidligere. Hvis du lærer en hund å bite en utstrakt arm, men ikke lærer den når det skal bite den utstrakte armen, vil ikke da den utstrakte armen fungere som et signal, og få hunden til å bite den armen? Er ikke det slik all læring foregår? Hvis man ikke erstatter signalet med et annet, eller en verbal kommando, så vil den koblingen utstrakt arm - bit bestå?

Ok, da prøver jeg å :)

Grunnlæringen foregår via biteskinn eller pølse, som er av skinn eller jute. Som dette:
14-690_1

Denne er festet i en lang snor som øker jaktlysten til valpen/unghunden. Her setter man også asosiasjonen til jute og skinn. Alle bildene min fra unghundtreningen med Nix er på en annen pc, så jeg får ikke vist deg de.

Så går de over på denne typen:
 

Gappay-bitepute.jpg

Det er som en trekant og kommer i forskjellige mykhetsgrader. Noen hunder liker de harde putene, andre myke.

Så kan man gå over på unghundarm, en myk arm som figuranten har på armen sin, men kan også brukes som bitepute.
ba6ce03d7176945eedb27e2e1b120d3f-image.j

Deretter øker man til full arm

schutzhund-hetzarm-k9-hund-stark-BIG.jpg

Ser du en aldri så liten trend her? Stikkordet er JUTE!

I tillegg har figuranten andre signaler til hunden:

img_6901.jpg

Samt ørten andre signaler.

Nix reagerer på figurantbuksen ;) Da tenner hun fra halen og opp, figuranten kan ta av seg buksen og gå spor med henne uten at hun bryr seg, men i det buksa kommer på da! Det kan stå folk rundt oss når jeg slipper henne og hun vil alikevel gå etter armen. Hun har lært seg at det handler om jutearmen og figuranten. Hvem som helst kan gå i mot henne med press og vifte med armen, hun vil aldri i verden bite pga manglende "signaler".

11880345_10153541870895833_9221077208170

Nix har funnet figuranten sin, og mener ting. Dette er under trening på transport.


(alle bildene er tatt helt tilfeldig på google, og dette er en svært svært forkortet versjon av treningen av slikt arbeid. Det er ekstremt mye mer arbeid enn dette. Hunden har aldri lov å bare kaste seg i armen uten å fått beskjed eller "signaler" fra figurant)

Endret av Margrete
trykket på feil knapp før jeg var ferdig.
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vivere skrev:

[..] Som @Emilie skriver viser innleggene dine hvor lite du vet om hundetrening. Du burde kanskje lest deg litt opp og for din egen del anbefaler jeg et hundekurs eller fem.

 

Hør deg selv da... "hvor lite du vet om hundetrening"?! Kunnskap om bitetrening er ikke det samme som hundetrening, bare så det er sagt, og du er direkte ufin i argumentene dine.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Helianthus skrev:

Hør deg selv da... "hvor lite du vet om hundetrening"?! Kunnskap om bitetrening er ikke det samme som hundetrening, bare så det er sagt, og du er direkte ufin i argumentene dine.

Bitetrening er jo egentlig en form oppbygging og utvikling av kamplek som belønning. Noe som ofte står sentralt i hundetrening generelt. Så det er ikke en helt på jordet-uttalelse, nei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Bitetrening er jo egentlig en form oppbygging og utvikling av kamplek som belønning. Noe som ofte står sentralt i hundetrening generelt. Så det er ikke en helt på jordet-uttalelse, nei.

Jeg synes det er en ganske stygg uttalelse. Det du skrev kunne tolkes som "lite du vet om bitetrening" og det var helt greit, men det @vivere skrev var ufint og sannsynligvis også en feilaktig påstand. Det er flere her nå som har gitt gode svar på @Lene_S sine spørsmål om bitetrening, og det er mye mer konstruktivt enn å avfeie folk som kunnskapsløse om et helt fagfelt som omfatter mye mer enn bitetrening. At du er enig med @vivere får så være.

@Lene_S vet kanskje ikke så mye om bitetrening (korrekt utført), men hun diskuterer i hvertfall uten å bli ufin og med interesse for å lære mer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
50 minutter siden, Helianthus skrev:

Jeg synes det er en ganske stygg uttalelse. Det du skrev kunne tolkes som "lite du vet om bitetrening" og det var helt greit, men det @vivere skrev var ufint og sannsynligvis også en feilaktig påstand. Det er flere her nå som har gitt gode svar på @Lene_S sine spørsmål om bitetrening, og det er mye mer konstruktivt enn å avfeie folk som kunnskapsløse om et helt fagfelt som omfatter mye mer enn bitetrening. At du er enig med @vivere får så være.

@Lene_S vet kanskje ikke så mye om bitetrening (korrekt utført), men hun diskuterer i hvertfall uten å bli ufin og med interesse for å lære mer.

Det som @Lene_S spør om er gjentatte ganger forklart av folk med stor kunnskap om hundetrening inklusive bitetrening og om hundeloven uten at jeg skal dra meg selv inn som en med kunnskap.

Når disse åpenbart ikke "når inn" - både m h t hundelov, hundetrening og bitetrening må det være lov å mene at det er noe grunnleggende som mangler og at man finner mye god informasjon både i bøker, på YouTube  og gjennom kurs i hundetrening.

Om du mener at uttalelsen var ganske stygg så beklager jeg den, men mener likevel at når folk  gjentar seg selv nesten i det uendelige og argumentene tilsynelatende ikke blir forstått  eller vil bli forstått, så finns det bedre måter å søke grunnleggende kunnskap på enn gjennom en tråd på sonen som vel egentlig ikke startet som en tråd om feil eller riktig hundetreninng i f t IPO. @Margrete skrev i inn innledningsinnlegget at "Ett flertall ambull er tatt inn og begjært avlivet. De trenger hjelp!! Både til å spre og til kronerulling. Av en eller annen grunn har ikke dette nådd media, så jeg sprer." Og så ballet diskusjonen på seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg har lært mye her, veldig spennende. Spesielt at grunntreningen egentlig ikke er så ulikt det de fleste av oss gjør med hundene i vanlig lek. Bruker jo ikke ting i jute, men leking med en tauknute er jo basert på det samme. Hunden tar heller aldri feil av hånden og leken, heldigvis.

Jeg skjønner veldig godt hvorfor folk ønsker å gjøre dette. Dersom man har prøvd forskjellige ting med hunden sin, så vil man raskt oppdage det dersom det er en form for trening/lek den virkelig elsker. En avansert form for dralek/kamplek vil nok appellere til en del hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
8 minutter siden, Margrete skrev:

@vivere Nå går jo tråder litt hist og pist, og det gjør jo ikke noe om det ble litt prat om dette. Folk har jo fordommer mot IPO-trening, uansett lovlig eller ulovlig. Det er like greit å ta det med det samme tenker jeg :)

OK. Når du skriver det så :) Fant forøvrig bildene fra grunnkurset på Lahaugmoen og satt og mimret litt over egnede og uegnede hunder og optimistiske eiere med stort pågangsmot :D12486020_10153675469440860_8098826937185

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Margrete skrev:

@vivere Nå går jo tråder litt hist og pist, og det gjør jo ikke noe om det ble litt prat om dette. Folk har jo fordommer mot IPO-trening, uansett lovlig eller ulovlig. Det er like greit å ta det med det samme tenker jeg :) 

Og det er vel kanskje problemet, i bunn og grunn? At de ikke vet hva det dreier seg om. Og så plusser vi på en jaktform, som vel ikke er lovlig i Norge, men som uansett skaper store motforestillinger, bare folk hører ordet. Og i tillegg en rasetype, som vekker fordommer i bøtter og spann. Ikke rart disse bulldoggene er så uendelig mye farligere enn noen støver som brukes til catch ;)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Margrete skrev:

@vivere Nå går jo tråder litt hist og pist, og det gjør jo ikke noe om det ble litt prat om dette. Folk har jo fordommer mot IPO-trening, uansett lovlig eller ulovlig. Det er like greit å ta det med det samme tenker jeg :) 

Det er jeg forsåvidt enig i er helt greit, men for de som er interesserte i å følge med på hvordan det faktisk går med selve saken i startinnlegget så hadde det kanskje vært ok å skille ut en egen tråd om hvor farlige disse hundene er og denne treningen de er utsatt for (og sånn mer på generell basis)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...