Gå til innhold
Hundesonen.no

Opdrettere av rottweiler.


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, jeg kjenner ikke oppdretteren, men siden denne ble anbefalt, så opplyste jeg bare om fakta som finnes på dogweb, hverken mer eller mindre. Når noen er ute etter å kjøpe valp, så er det viktig inf

Skjønner ikke problemet med å diskutere info hun selv legger ut åpent på nett. HD/AD-statusen er da ikke hemmelig. 

Helse er viktig, og burde ligge høyt opp på prioriteringslista for alle valpekjøpere og anbefalinger! Så vidt jeg kan se av linken du la ut, så har oppdretteren bare hatt dette ene kullet, og de valpe

1 minutt siden, Sofie & Aska skrev:

Må da være lov å ha meninger man ytrer uten å måtte engasjere seg i raseklubben. En kan ikke engasjere seg i alle klubber man er uenige med.

Men da vet man jo heller ikke årsaken til at klubben har de retningslinjene den har, og ergo vet man ikke hva man sitter og diskuterer. Eller går dere ut i fra egen rase? Kan det ikke tenkes at det er en veloverveid beslutning av rottweilerklubben å sette de grensene den har gjort ut i fra helhetsbildet av rasens helsetilstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Men da vet man jo heller ikke årsaken til at klubben har de retningslinjene den har, og ergo vet man ikke hva man sitter og diskuterer. Eller går dere ut i fra egen rase? Kan det ikke tenkes at det er en veloverveid beslutning av rottweilerklubben å sette de grensene den har gjort ut i fra helhetsbildet av rasens helsetilstand?

Joda. Jeg bare vet at det finnes mange rottweilere med HD/AD: A og ville heller valgt en valp fra et slikt kull selv. Men det er godt mulig rottweilerklubben har en plan som innebærer å avle på hunder med dårlige albuer, det vet jeg ingenting om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Joachim skrev:

Og det sku frita og beskytte oppdrettet fra at folk kan se hva de avler på fra DogWeb? Klubbens krav er da heller  ikke noe fasit. Sorry og selvom det sikkert er mye kritikkverdig med helsestatisikk så er det den eneste faktabaserte opplysningen vi kan "krangle" om når vi vet kombinasjoner som går i avl. Jeg svarte i denne tråden fordi det er akkurat det samme jeg har sett med så helsikes mye utstillingsschæferavl. Hvorfor skal dette forties? Og er det førstegangseiere så er det kanskje hjelp fra forum eneste mulighet de har da oppdretter holder sånn informasjon tilbake.

Kjøper du en rasehund så bør en kunne forvente at oppdrettet gjør sitt for å levere kull som holder seg innenfor HD/AD statistikken, helst jobber for å forbedre resultatene, ikke forverre de. I dette tilfellet lyste det rødt så det holder. Så får folk gjøre seg opp sine meninger om hva som er (u)seriøst. 

Mindre synsing, mer fakta.

Helt enig! Jeg synes ikke at oppdrettere skal behandles som privatpersoner, med de rettighetene det innebærer av rett til å ikke bli diskutert uten å være til stede. De må tåle å bli diskuterte som de næringsdrivende de er, så lenge diskusjonen holdes på et saklig nivå. De har selvfølgelig samme rett som alle andre til å ikke bli personangrepet, men å diskutere et merkenavn, som et oppdrettsnavn er, og merkenavnets bedrifter, må være greit. Har man sitt på det tørre, så burde man bare sette pris på det. Og det blir veldig feil at man bare skal ha lov å si positive ting. Det er det negative tingene som andre har mest bruk for å vite. Setninger ala "åh, h*n er såååå flink asså" er det ingen som lærer en pøkk av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

Helt enig! Jeg synes ikke at oppdrettere skal behandles som privatpersoner, med de rettighetene det innebærer av rett til å ikke bli diskutert uten å være til stede. De må tåle å bli diskuterte som de næringsdrivende de er, så lenge diskusjonen holdes på et saklig nivå. De har selvfølgelig samme rett som alle andre til å ikke bli personangrepet, men å diskutere et merkenavn, som et oppdrettsnavn er, og merkenavnets bedrifter, må være greit. Har man sitt på det tørre, så burde man bare sette pris på det. Og det blir veldig feil at man bare skal ha lov å si positive ting. Det er det negative tingene som andre har mest bruk for å vite. Setninger ala "åh, h*n er såååå flink asså" er det ingen som lærer en pøkk av.

Kødder du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Akkurat nå, Line skrev:

Kødder du?

Dette har vi vel diskutert ferdig. Men når du legger ut om virksomheten på nettet med oppdretternavn og salg av valper så skal det godt gjøres å bli betraktet som en privatperson. Tro det eller ei men privat næring er næring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Joachim skrev:

Dette har vi vel diskutert ferdig. Men når du legger ut om virksomheten på nettet med oppdretternavn og salg av valper så skal det godt gjøres å bli betraktet som en privatperson. Tro det eller ei men privat næring er næring. :)

En oppdretter som har hatt et kull driver næring bare i ditt hode, ingen andre har den definisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Akkurat nå, Line skrev:

En oppdretter som har hatt et kull driver næring bare i ditt hode, ingen andre har den definisjonen.

I dette tilfellet var det vel nummer 2 på g innen kort tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 minutt siden, Line skrev:

Oppdretter har hatt et kull, kull 2 er under planlegging. Og alle vet jo at kullplaner er hogd i stein og alt går som smurt og det kommer bare en haug friske valper.... 

Prøver du å fortelle meg at intensjonen ikke er å selge de til valpepris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 minutt siden, Line skrev:

Skjønner ikke hvorfor skattemyndighetene ikke er enig med deg altså. Norge går jo glipp av uhorvelige mengder med skattekroner..

Burde jo være grei skuring å dokumentere den første påstanden der, har jo venta noen år allerede. :D

 

I dette tilfellet er dessuten skattemyndighetene sekundært da det er ett forbrukerrettslig spørsmål. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt: rottweilerklubben jobber med strengere krav..

Men, ting tar også tid. Man kan ikke sette så strenge krav at man ikke sitter igjen med avlsdyr.. 

en c på albue er ikke krise i mine øyne hvis det er innenfor noen krav.. hunden plages ikke og har aldri jaktet, kullet ellers er fint osv.. i forhold til leddstatusen på rasen tidligere, så er ikke en c uten symptomer noe ille. . Selvfølgelig er det ideelt med a,  Men slike ting tar tid.. 

når det gjelder rottis, så er det ikke leddene som bekymrer meg.. problemer med korsbånd, allergi, mentalitet osv er mye værre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe poeng i å diskutere det videre, @Line, vi får vel bare finne oss i at vi fra nå av ikke er privatpersoner, men næringsdrivende.

Det er på en måte helt greit det. Da kan jeg trekke fra slitasje hundene gjør på møbler og hus. Jeg kan trekke fra alt som er av mat og veterinærutgifter. Jeg kan trekke av litt for mobil og internett, i og med at man må kommunisere med kunder og andre "leverandører". Ganske mye av mine bilutgifter kan trekkes fra, da minst 80 % av det er hundrelatert. 

Med en inntekt på hele 60 lapper over 4-5 år, så blir en jo feit av næringsvirksomhet som dette. Rart ikke skattemyndighetene kaster seg over alle oppdrettere, egentlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2015, 18.30.40, Monica skrev:

Jeg har fått spørsmål av ei venninne som skal skaffe seg rottweiler om hvilken oppdretter som er best. Jeg har ikke noe erfaring med rasen annnet en at jeg har passet andres  rottweilere, så vet ikke om noen oppdretter. 

så er det noen som vet om noen oppdretter av rottweiler som er å anbefale? :)

Generelt er det vanskelig å anbefale oppdrettere uten å vite hva hun vil bruke hunden til, og så kommer det jo også an på hvilke kombinasjoner de forskjellige har planlagt.

Jeg anbefaler at hun følger med på klubbens valpeliste, det er få kull der, men det er noen i løpet av året i allefall ;) Ellers må hun bare ta kontakt med forskjellige oppdrettere å finne ut hvilke hun får en god magefølelse for. Dersom de har planlagte kombinasjoner som ikke følger klubbens anbefalinger vil nå jeg si at det er greit at de kan komme med en "forklaring" på det, og ikke bare sier at kravene er så høye...

Jeg anbefaler ikke å spørre om oppdretter på forskjellige facebooksider, da den kennelen jeg oftes ser anbefalt er en plass jeg ikke ville ha tatt i mot en hund fra om jeg fikk betalt :hmm:

 

1 time siden, Line skrev:

Jepp, men det kullet folk her krangler om oppfylte vel klubbens krav såvidt jeg har forstått.

Nei, kullet det er snakk om var ikke i hht klubbens kriterier, men av en annen grunn enn tispas albuer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Line skrev:

Kødder du?

Nei.

2 timer siden, Line skrev:

Skjønner ikke hvorfor skattemyndighetene ikke er enig med deg altså. Norge går jo glipp av uhorvelige mengder med skattekroner..

Vel:

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Vedtak/Vedtak-merverdiavgift/KMVA-8207/

Tror nok en del hundeoppdrettere også i skattemyndighetene burde vært regnet som næring. Tror dere har sluppet billig unna så langt. Etter definisjonen på Altinn, så burde faktisk en del hundeoppdrettere regnes som næringsvirksomhet. 

Sitat

For at aktiviteten skal anses som skattepliktig næringsvirksomhet, må den være av økonomisk karakter. Det vil si at aktiviteten må ha et innhold som gjør at den over tid er egnet til å gi overskudd. En aktivitet som kan være innbringende, vil altså være næringsvirksomhet selv om den går med tap de første årene.

Aktiviteten må ha et visst omfang og ha en viss varighet. Enkeltstående og mer tilfeldige oppdrag gjør deg vanligvis ikke til næringsdrivende.

Som Joakim er inne på, så er det ulike definisjoner av ordet "næring". Man har Skatteetaten sin, som nevnt over. Ordboka har sin egen. Og i forhold til forbruker gjelder en annen, hvilket er derfor det er gjengs oppfatning at oppdrettere er underlagt forbrukerkjøpsloven, ref Forbrukertvistutvalget, NKK m.fl.

2 timer siden, 2ne skrev:

Det er ikke noe poeng i å diskutere det videre, @Line, vi får vel bare finne oss i at vi fra nå av ikke er privatpersoner, men næringsdrivende.

Det er på en måte helt greit det. Da kan jeg trekke fra slitasje hundene gjør på møbler og hus. Jeg kan trekke fra alt som er av mat og veterinærutgifter. Jeg kan trekke av litt for mobil og internett, i og med at man må kommunisere med kunder og andre "leverandører". Ganske mye av mine bilutgifter kan trekkes fra, da minst 80 % av det er hundrelatert. 

Med en inntekt på hele 60 lapper over 4-5 år, så blir en jo feit av næringsvirksomhet som dette. Rart ikke skattemyndighetene kaster seg over alle oppdrettere, egentlig.. 

Jada, Tone, være vrang, du. Selvfølgelig mente jeg at oppdrettere aldri er privatpersoner. Tullehøna :P Dere må, som alle andre som selger ting eller leverer tjenester, finner dere i at virksomheten deres blir diskutert. På et saklig plan. Subjektive meninger som at den eller den er en dust eller useriøs bør man holde seg for god til, der er jeg helt enig med deg. Men det handler om fremstilling. Man kan få sagt mye uten å bli ufin. Faktaopplysninger, som HD-status, innavlsprosent og overbruk av avlsdyr, må kunne diskuteres. Og man må gjerne slenge på kommentarer om at man selv foretrekker sånn eller slik. Jeg mener at hundeverden bare har godt av større åpenhet. Og, som sagt, har man ikke noe å skjule, så burde man heller ikke motarbeide åpenhet. Igjen, saklig og faktabasert åpenhet.

Hvis du skal trekke fra noe, så må du først betale noe. Skal du trekke fra utgifter du har, så må du betale moms først. Hva vet jeg, kanskje det lønner seg. Dog, hvis du ikke runder omsetning på over 50k i året, så er du uansett ikke momspliktig, og kan derfor heller ikke trekke fra noe. Skattepliktig er forøvrig noe annet enn momspliktig. og du kan være det ene uten å være det andre, så vidt jeg har forstått fra min mor, som er regnskapssjef i to kommuner. Altså, være skattepliktig uten å være momspliktig. Forøvrig se linken jeg ga Line over her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lene_S skrev:

Sjekk saken litt bedre før du bruker den som argument for at en oppdretter ikke er privatperson. For det første så hvis du leser vedtaket så ser du at dette er et helt annet omfang enn den gjengse oppdretter. Jeg vet hvem denne saken gjelder, og det er ikke akkurat få valper som selges derfra i løpet av året. For det andre, så anonymiserer til og med skatteetaten oppdretteren, da er det ingen grunn for en hvemsomhelst å skulle kunne diskutere en oppdretter som om det var en offentlig person på et hundeforum. Eller stiller du i en høyere klasse enn offentlige etater?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lene_S skrev:

Nei.

Vel:

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Vedtak/Vedtak-merverdiavgift/KMVA-8207/

Tror nok en del hundeoppdrettere også i skattemyndighetene burde vært regnet som næring. Tror dere har sluppet billig unna så langt. Etter definisjonen på Altinn, så burde faktisk en del hundeoppdrettere regnes som næringsvirksomhet. 

Som Joakim er inne på, så er det ulike definisjoner av ordet "næring". Man har Skatteetaten sin, som nevnt over. Ordboka har sin egen. Og i forhold til forbruker gjelder en annen, hvilket er derfor det er gjengs oppfatning at oppdrettere er underlagt forbrukerkjøpsloven, ref Forbrukertvistutvalget, NKK m.fl.

Jada, Tone, være vrang, du. Selvfølgelig mente jeg at oppdrettere aldri er privatpersoner. Tullehøna :P Dere må, som alle andre som selger ting eller leverer tjenester, finner dere i at virksomheten deres blir diskutert. På et saklig plan. Subjektive meninger som at den eller den er en dust eller useriøs bør man holde seg for god til, der er jeg helt enig med deg. Men det handler om fremstilling. Man kan få sagt mye uten å bli ufin. Faktaopplysninger, som HD-status, innavlsprosent og overbruk av avlsdyr, må kunne diskuteres. Og man må gjerne slenge på kommentarer om at man selv foretrekker sånn eller slik. Jeg mener at hundeverden bare har godt av større åpenhet. Og, som sagt, har man ikke noe å skjule, så burde man heller ikke motarbeide åpenhet. Igjen, saklig og faktabasert åpenhet.

Hvis du skal trekke fra noe, så må du først betale noe. Skal du trekke fra utgifter du har, så må du betale moms først. Hva vet jeg, kanskje det lønner seg. Dog, hvis du ikke runder omsetning på over 50k i året, så er du uansett ikke momspliktig, og kan derfor heller ikke trekke fra noe. Skattepliktig er forøvrig noe annet enn momspliktig. og du kan være det ene uten å være det andre, så vidt jeg har forstått fra min mor, som er regnskapssjef i to kommuner. Altså, være skattepliktig uten å være momspliktig. Forøvrig se linken jeg ga Line over her. 

Jeg leser om skatteplikt på oppdrett hver eneste gang Joakim mener oppdrettere er en næring og ikke en hobby, jeg, og har fastslått hver eneste gang til nå at mitt oppdrett regnes som hobby. Denne tråden er ikke et unntak. Line og jeg har hatt et helt kull hver oss, begge i fjor, var det ikke, @Line

Jeg fikk 5 valper i mitt kull. 4 av de ble solgt for 15.000 kr, dvs en inntekt på 60.000 kr. 15.000 kr til hannhundeieren, 15.000 kr til tispeeieren (vel, 19.000, om vi skal pirke), 7.000 kr til veterinær, 2250 kr til NKK og X antall kroner til forbruksmateriale som pads, valpemat, leker, la oss si en tusenlapp, da sitter jeg igjen med ca 19.000 (egentlig 15, for tispeeieren fikk som før nevnt 19). Dette ville vært utgifter som jeg ville fått fradrag for, OM jeg dreiv en næring jeg måtte betale moms og skatt av. 

Men la oss nå si at jeg sitter igjen med 19.000 kr. 4.000 kr av de går bort (håper jeg) i tilbakebetaling til valpekjøpere fordi de HD-røntger. Da HD er et problem på min rase, så er det å vite HD-status på mine kull viktig for meg, så det ville jeg også fått fradrag for. Om noen av de skulle komme til å ha HD, betaler jeg tilbake for det. Jeg betaler tilbake for øyesykdommer, testikkelmangel, tannfeil, det har valpekjøperne mine kontrakt på, så pr i dag så har jeg ikke noe overskudd på mitt kull, jeg vil ikke vite om jeg har noe overskudd før alle er helsesjekket. Men om alle er friske og fine *bank i bordet* så sitter jeg igjen med 15,000 kr. Det er "lønna" jeg har for 8 uker valpepass. Mitt neste kull planlegges i 2017, ergo driver jeg ikke næring som gir inntekt over tid, så jo - jeg er ganske sikker på at mitt oppdrett regnes som hobby, gitt. Men hvis du (eller Joakim) har kilder på noe annet, vil jeg mer enn gjerne lese de, jeg er ikke spesielt interessert i unndra meg hverken moms eller skatt :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 2ne skrev:

Jeg leser om skatteplikt på oppdrett hver eneste gang Joakim mener oppdrettere er en næring og ikke en hobby, jeg, og har fastslått hver eneste gang til nå at mitt oppdrett regnes som hobby. Denne tråden er ikke et unntak. Line og jeg har hatt et helt kull hver oss, begge i fjor, var det ikke, @Line

Det stemmer, jeg har endog planlagt et kull i 2016. Forrige gangen var jeg heldig nok til å slippe unna med 17' i hannhundutgifter, siden hunden er i samme by som meg. Neste gang må jeg ta meg fri fra jobb, fly og overnatte på hotell, i tillegg til hannhundavgiften. Dvs jeg får tap av arbeidsinntekt i tillegg. Jeg jobber overtid for å kunne ta ut avspasering, hvilket vil si at jeg finansierer denne hobbyen med annet arbeid. 

Folk må gjerne diskutere hundene fra meg, men det gjør ikke meg til en offentlig person.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Line skrev:

Sjekk saken litt bedre før du bruker den som argument for at en oppdretter ikke er privatperson. For det første så hvis du leser vedtaket så ser du at dette er et helt annet omfang enn den gjengse oppdretter. Jeg vet hvem denne saken gjelder, og det er ikke akkurat få valper som selges derfra i løpet av året. For det andre, så anonymiserer til og med skatteetaten oppdretteren, da er det ingen grunn for en hvemsomhelst å skulle kunne diskutere en oppdretter som om det var en offentlig person på et hundeforum. Eller stiller du i en høyere klasse enn offentlige etater?

 

Nå skummet jeg riktignok bare i gjennom, men poenget mitt er at også hundeoppdrett kan regnes som skattepliktig næring. Jeg differensierte ikke på omfang, jeg bare konstaterte at skattemyndighetene også har ment at hundeoppdrett kan være næring etter skattemyndighetens krav. Og jeg tror det gjelder flere enn denne ene.

Krav til anonymisering er noe helt annet for en offentlig instans enn for meg som privatperson. Jeg kan navngi personer så mye jeg vil, så lenge jeg holder meg innenfor lover om personhets o.l.. Det kan ikke det offentlige. De er bundet av taushetsplikter jeg ikke er. Vil ikke kalle det en høyere klasse, men du og jeg er i en annen klasse enn det offentlige.

1 minutt siden, 2ne skrev:

Jeg leser om skatteplikt på oppdrett hver eneste gang Joakim mener oppdrettere er en næring og ikke en hobby, jeg, og har fastslått hver eneste gang til nå at mitt oppdrett regnes som hobby. Denne tråden er ikke et unntak. Line og jeg har hatt et helt kull hver oss, begge i fjor, var det ikke, @Line

Jeg fikk 5 valper i mitt kull. 4 av de ble solgt for 15.000 kr, dvs en inntekt på 60.000 kr. 15.000 kr til hannhundeieren, 15.000 kr til tispeeieren (vel, 19.000, om vi skal pirke), 7.000 kr til veterinær, 2250 kr til NKK og X antall kroner til forbruksmateriale som pads, valpemat, leker, la oss si en tusenlapp, da sitter jeg igjen med ca 19.000 (egentlig 14, for tispeeieren fikk som før nevnt 19). Dette ville vært utgifter som jeg ville fått fradrag for, OM jeg dreiv en næring jeg måtte betale moms og skatt av. 

Men la oss nå si at jeg sitter igjen med 19.000 kr. 4.000 kr av de går bort (håper jeg) i tilbakebetaling til valpekjøpere fordi de HD-røntger. Da HD er et problem på min rase, så er det å vite HD-status på mine kull viktig for meg, så det ville jeg også fått fradrag for. Om noen av de skulle komme til å ha HD, betaler jeg tilbake for det. Jeg betaler tilbake for øyesykdommer, testikkelmangel, tannfeil, det har valpekjøperne mine kontrakt på, så pr i dag så har jeg ikke noe overskudd på mitt kull, jeg vil ikke vite om jeg har noe overskudd før alle er helsesjekket. Men om alle er friske og fine *bank i bordet* så sitter jeg igjen med 15,000 kr. Det er "lønna" jeg har for 8 uker valpepass. Mitt neste kull planlegges i 2017, ergo driver jeg ikke næring som gir inntekt over tid, så jo - jeg er ganske sikker på at mitt oppdrett regnes som hobby, gitt. Men hvis du (eller Joakim) har kilder på noe annet, vil jeg mer enn gjerne lese de, jeg er ikke spesielt interessert i unndra meg hverken moms eller skatt :)  

Jeg prøver å huske meg frem til alt muttern har tuta øra mine fulle med i alle år *møkklei alt som har med skatt og moms å gjøre* :P 

Aller først må man skille mellom skatteplikt og momsplikt.

Hva som skiller næring fra hobby, og dermed bestemmer hva som er skattepliktig, avgjør skatteetaten etter de regler de har for skatteplikt. Det blir, etter det jeg forstår, avgjort case-by-case. 

Momsplikt er noe annet, og omfattes ikke av spørsmålet om hvorvidt noe er hobby eller næring. Der er det en fast grense på omsetning på over 50 000,- i løpet av et år. Dette gjelder omsetning FØR fratrekk og uttak. Så vidt jeg da kan skjønne, så overstiger du den grensen ved å selge valper til en sum av 60 000,-. Dette er det du omsetter for. Om det finnes unntak som gjelder dere hundeoppdrettere, vet jeg ikke, bortsett fra at jeg vet det ikke står noe slikt unntak i mva-loven. Så i teorien skal du altså være pliktig til å registrere deg i momsregisteret, med de plikter og rettigheter det medfører. 

Du skal ikke se bort fra at det lønner seg også. Du vil da kunne få igjen momsen på en del ting du kjøper og betaler for, som helsetester, mat og andre ting. Var jeg deg, ville jeg sjekket opp dette nærmere med Brønnøysundrregisteret. De skal ha peiling på sånt.

1 minutt siden, Line skrev:

Folk må gjerne diskutere hundene fra meg, men det gjør ikke meg til en offentlig person.

Det var i grunn det jeg skulle frem til. At man må kunne diskutere hundene, og oppdrettet som helhet. Ikke deg som person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lene_S skrev:

Nå skummet jeg riktignok bare i gjennom, men poenget mitt er at også hundeoppdrett kan regnes som skattepliktig næring. Jeg differensierte ikke på omfang, jeg bare konstaterte at skattemyndighetene også har ment at hundeoppdrett kan være næring etter skattemyndighetens krav. Og jeg tror det gjelder flere enn denne ene.

Krav til anonymisering er noe helt annet for en offentlig instans enn for meg som privatperson. Jeg kan navngi personer så mye jeg vil, så lenge jeg holder meg innenfor lover om personhets o.l.. Det kan ikke det offentlige. De er bundet av taushetsplikter jeg ikke er. Vil ikke kalle det en høyere klasse, men du og jeg er i en annen klasse enn det offentlige.

Jeg prøver å huske meg frem til alt muttern har tuta øra mine fulle med i alle år *møkklei alt som har med skatt og moms å gjøre* :P 

Aller først må man skille mellom skatteplikt og momsplikt.

Hva som skiller næring fra hobby, og dermed bestemmer hva som er skattepliktig, avgjør skatteetaten etter de regler de har for skatteplikt. Det blir, etter det jeg forstår, avgjort case-by-case. 

Momsplikt er noe annet, og omfattes ikke av spørsmålet om hvorvidt noe er hobby eller næring. Der er det en fast grense på omsetning på over 50 000,- i løpet av et år. Dette gjelder omsetning FØR fratrekk og uttak. Så vidt jeg da kan skjønne, så overstiger du den grensen ved å selge valper til en sum av 60 000,-. Dette er det du omsetter for. Om det finnes unntak som gjelder dere hundeoppdrettere, vet jeg ikke, bortsett fra at jeg vet det ikke står noe slikt unntak i mva-loven. Så i teorien skal du altså være pliktig til å registrere deg i momsregisteret, med de plikter og rettigheter det medfører. 

Du skal ikke se bort fra at det lønner seg også. Du vil da kunne få igjen momsen på en del ting du kjøper og betaler for, som helsetester, mat og andre ting. Var jeg deg, ville jeg sjekket opp dette nærmere med Brønnøysundrregisteret. De skal ha peiling på sånt.

Det var i grunn det jeg skulle frem til. At man må kunne diskutere hundene, og oppdrettet som helhet. Ikke deg som person. 

Men da må du jo si det da, ikke:

" Jeg synes ikke at oppdrettere skal behandles som privatpersoner, med de rettighetene det innebærer av rett til å ikke bli diskutert uten å være til stede. De må tåle å bli diskuterte som de næringsdrivende de er, så lenge diskusjonen holdes på et saklig nivå. "

Jeg blir hverken ansett som næringsdrivende eller offentlig person av å ha et kull annethvert år. Skal du dra meg (for eksempel) inn i en diskusjon så er det normal folkeskikk å gjøre meg oppmerksom på det, slik at jeg kan komme med min side av saken.

Forøvrig - ja, noen oppdrettere er næringsdrivende, men de er i absolutt fåtall i Norge. De aller fleste er som meg og @2ne, har et kull i ny og ne. Det er neppe fordi vi er en skjermet gruppe at skatteetaten ikke er i hælene på oss, men fordi oppdrettere på dette nivået har langt større utgifter enn inntekter. For skal man først være momspliktig så betyr det at vi får igjen moms på alt som er tilhørende hunderiet også, og det er neppe god butikk for staten.

Det er forøvrig en egen tråd om den linken du serverte. Emnet er utførlig diskutert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lene_S skrev:

Jeg prøver å huske meg frem til alt muttern har tuta øra mine fulle med i alle år *møkklei alt som har med skatt og moms å gjøre* :P 

Aller først må man skille mellom skatteplikt og momsplikt.

Hva som skiller næring fra hobby, og dermed bestemmer hva som er skattepliktig, avgjør skatteetaten etter de regler de har for skatteplikt. Det blir, etter det jeg forstår, avgjort case-by-case. 

Momsplikt er noe annet, og omfattes ikke av spørsmålet om hvorvidt noe er hobby eller næring. Der er det en fast grense på omsetning på over 50 000,- i løpet av et år. Dette gjelder omsetning FØR fratrekk og uttak. Så vidt jeg da kan skjønne, så overstiger du den grensen ved å selge valper til en sum av 60 000,-. Dette er det du omsetter for. Om det finnes unntak som gjelder dere hundeoppdrettere, vet jeg ikke, bortsett fra at jeg vet det ikke står noe slikt unntak i mva-loven. Så i teorien skal du altså være pliktig til å registrere deg i momsregisteret, med de plikter og rettigheter det medfører. 

Du skal ikke se bort fra at det lønner seg også. Du vil da kunne få igjen momsen på en del ting du kjøper og betaler for, som helsetester, mat og andre ting. Var jeg deg, ville jeg sjekket opp dette nærmere med Brønnøysundrregisteret. De skal ha peiling på sånt.

Selvsagt vil det lønne seg for meg å registrere mitt oppdrett som enkeltmannsforetak, da vil jeg som du påpeker kunne trekke av moms på det jeg kjøper inn som er hunderelatert. Jeg vil også kunne avskrive slitasje på bolig, mobiltelefon og internett går på min bedrift, ikke meg som privatperson, pluss en bønsj andre greier jeg ikke husker nå. Greia er at for at det skal registreres som næring og derfor være skatte- og moms-pliktig, så skal det egne seg å gi overskudd over tid, og med de avskrivningene jeg kan gjøre, så vil ikke mitt oppdrett egne seg til å gi overskudd. Det er forskjell på å ha et kull hvert annet/tredje år, og å produsere 150 valper i året. 

3 minutter siden, Lene_S skrev:

Det var i grunn det jeg skulle frem til. At man må kunne diskutere hundene, og oppdrettet som helhet. Ikke deg som person. 

Vel, det kan bli litt vanskelig, for som vi ser i denne tråden, så går diskusjonen om oppdrettet over til diskusjonen om personen bak oppdrettet - det blir bl.a. sådd tvil om vedkommendes seriøsitet. 

Jeg har ikke problemer med at mitt oppdrett blir diskutert jeg heller, men om noen jeg ikke kjenner skal sitte på et forum og diskutere mine motiver og valg i mitt oppdrett, så håper jeg da inderlig at de er reale nok til å ta den diskusjonen med meg, ikke bak ryggen på meg. Dritslening og mistenkliggjøring har vi nok av i hundemiljøet, så jeg ville ikke blitt overrasket om noen diskuterte meg og mitt oppdrett bak ryggen på meg, men jeg syns ikke det er realt av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Line skrev:

Men da må du jo si det da, ikke:

" Jeg synes ikke at oppdrettere skal behandles som privatpersoner, med de rettighetene det innebærer av rett til å ikke bli diskutert uten å være til stede. De må tåle å bli diskuterte som de næringsdrivende de er, så lenge diskusjonen holdes på et saklig nivå. "

Jeg blir hverken ansett som næringsdrivende eller offentlig person av å ha et kull annethvert år. Skal du dra meg (for eksempel) inn i en diskusjon så er det normal folkeskikk å gjøre meg oppmerksom på det, slik at jeg kan komme med min side av saken.

Forøvrig - ja, noen oppdrettere er næringsdrivende, men de er i absolutt fåtall i Norge. De aller fleste er som meg og @2ne, har et kull i ny og ne. Det er neppe fordi vi er en skjermet gruppe at skatteetaten ikke er i hælene på oss, men fordi oppdrettere på dette nivået har langt større utgifter enn inntekter. For skal man først være momspliktig så betyr det at vi får igjen moms på alt som er tilhørende hunderiet også, og det er neppe god butikk for staten.

Det er forøvrig en egen tråd om den linken du serverte. Emnet er utførlig diskutert der.

Ok, legger meg flat, krøkkete formulert ;) Til mitt forsvar: Jeg prøvde å poengtere at det skal diskuteres sak, og da underforstått (trodde jeg) at det dreide seg hundene og det som angår dem, ikke personen bak. 

Akkurat nå, 2ne skrev:

Selvsagt vil det lønne seg for meg å registrere mitt oppdrett som enkeltmannsforetak, da vil jeg som du påpeker kunne trekke av moms på det jeg kjøper inn som er hunderelatert. Jeg vil også kunne avskrive slitasje på bolig, mobiltelefon og internett går på min bedrift, ikke meg som privatperson, pluss en bønsj andre greier jeg ikke husker nå. Greia er at for at det skal registreres som næring og derfor være skatte- og moms-pliktig, så skal det egne seg å gi overskudd over tid, og med de avskrivningene jeg kan gjøre, så vil ikke mitt oppdrett egne seg til å gi overskudd. Det er forskjell på å ha et kull hvert annet/tredje år, og å produsere 150 valper i året. 

Jeg fant en link som ga nyttig informasjon:

http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/5-ar-oppstartsperiode/

Det er jo ikke verre enn å prøve da, du taper jo ikke noe å bli "dømt" som hobby. Kan ikke se for meg at du vil bli straffet for det, liksom.

Tenkte på en annen ting også: Hvis du driver enkeltmannsforetak, blir jo bedriften lignet sammen med deg personlig. Nå husker jeg ikke i farten om du er på arbeidsavklaring eller ufør, men etter at regjeringen i fjor hevet skatten noe så inni ******* på i hvert fall ufør, så vil du jo kunne avskrive ganske mye av den skatten du betaler personlig. Tidligere hadde det nok ikke gjort så stor forskjell, jeg hadde i på det laveste hele 2% skatt (og det før huslånet), men nå skattes man jo som vanlige folk. 

Akkurat nå, 2ne skrev:

Vel, det kan bli litt vanskelig, for som vi ser i denne tråden, så går diskusjonen om oppdrettet over til diskusjonen om personen bak oppdrettet - det blir bl.a. sådd tvil om vedkommendes seriøsitet. 

Jeg har ikke problemer med at mitt oppdrett blir diskutert jeg heller, men om noen jeg ikke kjenner skal sitte på et forum og diskutere mine motiver og valg i mitt oppdrett, så håper jeg da inderlig at de er reale nok til å ta den diskusjonen med meg, ikke bak ryggen på meg. Dritslening og mistenkliggjøring har vi nok av i hundemiljøet, så jeg ville ikke blitt overrasket om noen diskuterte meg og mitt oppdrett bak ryggen på meg, men jeg syns ikke det er realt av den grunn. 

Jeg er helt enig med deg i at subjektive meninger om personen bak oppdrettet ikke er relevant, og skal unngås. Personlig synes jeg det er uinteressant hva kreti og pleti mener om andres intensjoner, så lenge disse ikke har uttalt seg om det selv. Legger man derimot intensjonene ut for offentligheten, f.eks. på egen nettside, så synes jeg det er greit at de blir snakket om. Igjen, så lenge det er saklig. Jeg synes dog det er greit å bruke et klart skille mellom person og oppdrettet, ved at man konsekvent bruker oppdrettsnavnet, merkenavnet, fremfor personnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at uansett om en oppdretter offisielt er regnet som en privatperson eller en bedrift, så bør man tråkke litt forsiktig. For det er en privatperson bak oppdrettet, en privatperson som driver med sin hobby. Kunnskap og erfaring er viktig, men det tar tid å tilegne seg dette, spesielt erfaring! Genetikk er et komplisert tema, og de fleste raser har ganske mye man jobber med å redusere/plukke vekk og arbeide med. Og selv med den beste matchen på papiret, så kan resultatet bli noe helt annet enn forventet.

Samtidig er ikke hundene produksjonsdyr. De er kjæledyr, familiemedlemmer. Det er et sårbart tema. Noen er tøffere enn andre, men jeg tror de fleste oppdrettere vil synes det er ganske sårt dersom de får høre at de gjør en dårlig jobb og ikke bryr seg om at valpene skal ha gode, friske liv i nye hjem.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...