Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrlege nektet å operere uten forhåndbetaling - hunden døde...


Pringlen
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Trixi skrev:

Busann, klarer ikke å forstå tankegangen når man sammenligner med mennesker. Veterinærer har PRIVAT praksis, de må dekke alt selv OG betale moms, leger/sykehus er statlig ansatte, der dekkes operasjoner av staten. Jeg har aldri betalt ei krone når jeg har vært innlagt på sykehus, så å sammenligne dette blir bare for dumt.

Nå finnes det jo private leger og sykehus også her i landet. Betaler man på forskudd der? Det føler jeg er ganske sammenlignbart.

1 time siden, Trixi skrev:

Hvis i tillegg denne personen ikke har mulighet å få kreditt hos kredittselskaper (som man kan søke på nett å få svar med en gang dersom man oppgir personnummer) da burde alarmklokka ringe. Hvis de ikke er kredittverdige, ikke har penger i banken, ikke har venner eller familie som kan stille opp med penger, da blir det for dumt å skylde på veterinæren.

Greia er den at ingen vet hvorvidt vedkommende har muligheten til å få kreditt i et kredittkortselskap eller forbruksbank. For alt du og jeg vet, har vedkommende perfekt kredittscore. Jeg har utmerket kredittverdighet, men har verken kredittkort, fordi jeg ikke vil ha, eller er kunde i en forbruksbank, annet enn hos Ellos. At venner og familie ikke kan stille 15 blanke og nystrøkne tusenlapper på en søndagskveld, er vel ikke spesielt rart. Som Busann nevner, har folk en annen bank enn deg selv, så tar det et par dager før pengene står på din konto. 

1 time siden, Trixi skrev:

Saken er fra august, ikke rett før jul. Og uansett når på året, så må man ha kontroll på egen privatøkonomi når man tar på seg ansvaret for dyr, jul, påske, sommer, betyr ingenting. Veterinæren koster penger uansett når på året man må dit

Og du har alltid 30 000+ kroner på konto i tilfelle rottefelle? Du har aldri opplevd å gå tom for penger, selv om du har hund? Og kom ikke drassende med forsikring, for ting er ikke gratis selv med den beste forsikringen som finnes, og det finnes ting forsikringen ikke dekker. Altså, minst 30 000 i tillegg til forsikring. Hvis du har det, så hurra for deg. Har du ikke det, bør du komme deg ned fra din høye hest, og ikke uttale deg om ting du vet lite om. I dette tilfellet gjelder det økonomien til eier av hunden som døde. 

2 minutter siden, Joachim skrev:

Tror ikke man skal henge seg opp i ordet "forhåndsbetaling" for mye. Det handler om at man kan gjøre opp for seg der og da uten å måtte få kreditt. Går du til veterinær, får en pris og svarer du ikke kan betale så får du heller ingen tjeneste. Verre er det ikke. 

Da går jeg ut fra at du også betaler bilmekanikeren din for jobben når du leverer fra deg nøklene. Hvis ikke, får du kreditt. Alle andre tjenester utføres med kreditt, om så kreditten betales i det øyeblikket du henter bilen. Har du forresten noen gang blitt spurt av en elektriker eller rørlegger om du har penger? Eller har du, som meg, fått forespeilet en pris, og blitt spurt om du aksepterer den?

En av grunnen til at man betaler for tjenester i etterkant er at prisen man får forespeilet ofte endrer seg. Man får et prisoverslag, og så får man den endelige prisen når jobben er gjort, med mindre man har kontraktsfestet fastpris. I dette tilfelle kunne jo faktisk dyrlegen tapt penger på å kreve betaling på forhånd. Da vil det, så vidt jeg kan forstå, gå som en avtalt pris, og om det da skulle oppstå komplikasjoner underveis, som normalt betyr ekstra kostnader, ville det overskytende måtte dekkes av veterinæren. Akkurat som når du avtaler en fastpris for bytte av varmtvannsbereder. Da avtaler du pris for det ferdige resultatet, og det underveis viser seg å bli mer komplisert enn rørleggeren trodde, så må han ta ta det på egen kappe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor i all verden skal veterinærer av alle yrkesgrupper jobbe gratis? Faktisk ikke gratis heller, de må visst betale for å jobbe (utstyr, medisiner, husleie, dyrepleiere mm.) Tror du ikke dyrepleie

Mattilsynet driver ikke akkurat og sponser pyometraoperasjoner, hvis du skulle tro det. Veterinærer har hjelpeplikt, og det betyr at de skal gi enkel behandling (f. eks væske eller smertestillende) e

Jeg tror heller ikke stikkordet er forhåndsbetaling i dette tilfellet, men kredittverdighet. Veterinæren sier at dette koster 15 000 kroner, eierne sier at det har de ikke - da blir det ikke noe opera

14 minutter siden, Joachim skrev:

Tror ikke man skal henge seg opp i ordet "forhåndsbetaling" for mye. Det handler om at man kan gjøre opp for seg der og da uten å måtte få kreditt. Går du til veterinær, får en pris og svarer du ikke kan betale så får du heller ingen tjeneste. Verre er det ikke. 

 

Nei, å kreve inn hva det måtte være av summer er ingen selvfølge for dyrlegene å få til. Det krever blant annet at det er noe å hente hos skyldneren, at inntekten er av en viss størrelse og at de ikke allerede har andre krav. 

Jeg tror heller ikke stikkordet er forhåndsbetaling i dette tilfellet, men kredittverdighet. Veterinæren sier at dette koster 15 000 kroner, eierne sier at det har de ikke - da blir det ikke noe operasjon med mindre de kan stille med pengene på forhånd. Hvis rørleggeren sier at "dette koster 10 000 kroner", og du sier "det kan jeg ikke betale", så kommer ikke han til å tette noen lekkasje.

Nå er det ikke nødvendigvis sånn at alle kan stille opp med 15 000 på stående fot personlig, men på et eller annet vis må man ha et økonomisk sikkerhetsnett når man har dyr, enten via forsikring, mulighet til å låne av venner/bekjente eller å ta opp forbrukslån.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

 

Jeg har forøvrig brått to hunder til omplassering, om tråden her skal være malen for hvem som kan få ha hund og ikke. Jeg er ganske sikker på at ingen av dere kan gi de et bedre liv enn jeg kan, men jeg er visst for fattig til å ha hund jeg. Godt de aldri har fått merke noe til det, gitt. 

Ikke for å være ufin, men ja, hvis du ikke klarer å få fram 15,000 kroner i løpet av 24 timer, så synes jeg ikke man skal ha hund.

1) Familie og venner - førsteskanse. Hvis mamma og pappa ikke kan stå for et forbrukslån på 24 timer, hvorfor er tillitten så dårlig? Men ok, familie og venner finnes ikke og/eller er like dårlig stilt.

2) Kredittkort. Okei, kanskje klinikken ikke tar kredittkort.

3) Forbrukslån på minuttet. Jeg har en venn med SINNSYKE mengder kreditorer på ryggen. Han har lån på over 1 million med inkassokrav og tvangstrekk fra lønnskonto. Han har ALLIKEVEL klart å fådd seg 30,000 i lån nå nylig, fordi det finnes flere av disse "LÅN PÅ MINUTTET"-kynikerene som driter i kreditratingen til folk. Hvordan kan man da si at 15k er umulig?

Så man har mange, mange muligeheter. Låne privat hos familie og venner, få de til å låne for seg om man ikke har kreditthistorie eller lønn til å håndtere et vanlig forbrukslån hos banken, ha kredittkort man kan ta ut penger på, eller gå til sisteskasen: de verste av de verste SMS-lånene. Hvis ikke en gang dette er en mulighet for folk, så har man ikke råd til å ha hund. For uforutsette kostnader kan komme når som helst. Men jeg tror nå du har mulighet for en av disse alternativene, jeg da. I nøden må man jo. Og om du aldri har tilgang på 15 k - hvordan hadde du råd til å kjøpe hund i utgangspunktet? En puddel koster vel 12-15k? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 minutt siden, Lene_S skrev:

Da går jeg ut fra at du også betaler bilmekanikeren din for jobben når du leverer fra deg nøklene. Hvis ikke, får du kreditt. Alle andre tjenester utføres med kreditt, om så kreditten betales i det øyeblikket du henter bilen. Har du forresten noen gang blitt spurt av en elektriker eller rørlegger om du har penger? Eller har du, som meg, fått forespeilet en pris, og blitt spurt om du aksepterer den?

En av grunnen til at man betaler for tjenester i etterkant er at prisen man får forespeilet ofte endrer seg. Man får et prisoverslag, og så får man den endelige prisen når jobben er gjort, med mindre man har kontraktsfestet fastpris. I dette tilfelle kunne jo faktisk dyrlegen tapt penger på å kreve betaling på forhånd. Da vil det, så vidt jeg kan forstå, gå som en avtalt pris, og om det da skulle oppstå komplikasjoner underveis, som normalt betyr ekstra kostnader, ville det overskytende måtte dekkes av veterinæren. Akkurat som når du avtaler en fastpris for bytte av varmtvannsbereder. Da avtaler du pris for det ferdige resultatet, og det underveis viser seg å bli mer komplisert enn rørleggeren trodde, så må han ta ta det på egen kappe. 

Kverrulering.

Sitat

Kreditt brukes mest som begrep for lån av penger, og kjøp av ting på avbetaling, slik at betalingsplikten utsettes.

Bilverkstedet har pant i bilen din, prøv å hente den uten å betale. Jeg prøve det engang med reservenøklene, det ble ikke godt motatt og jeg har aldri vist meg der igjen.

Leser du kontraktene til elektrikeren, rørleggeren osv. vil det stå med liten skrift at alt materielt tilhører de frem til alt er betalt.

Det var bare noen eksempler, jeg har ingen interesse av å rote noe mer OT. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Ikke for å være ufin, men ja, hvis du ikke klarer å få fram 15,000 kroner i løpet av 24 timer, så synes jeg ikke man skal ha hund.

1) Familie og venner - førsteskanse. Hvis mamma og pappa ikke kan stå for et forbrukslån på 24 timer, hvorfor er tillitten så dårlig? Men ok, familie og venner finnes ikke og/eller er like dårlig stilt.

2) Kredittkort. Okei, kanskje klinikken ikke tar kredittkort.

3) Forbrukslån på minuttet. Jeg har en venn med SINNSYKE mengder kreditorer på ryggen. Han har lån på over 1 million med inkassokrav og tvangstrekk fra lønnskonto. Han har ALLIKEVEL klart å fådd seg 30,000 i lån nå nylig, fordi det finnes flere av disse "LÅN PÅ MINUTTET"-kynikerene som driter i kreditratingen til folk. Hvordan kan man da si at 15k er umulig?

Så man har mange, mange muligeheter. Låne privat hos familie og venner, få de til å låne for seg om man ikke har kreditthistorie eller lønn til å håndtere et vanlig forbrukslån hos banken, ha kredittkort man kan ta ut penger på, eller gå til sisteskasen: de verste av de verste SMS-lånene. Hvis ikke en gang dette er en mulighet for folk, så har man ikke råd til å ha hund. For uforutsette kostnader kan komme når som helst. Men jeg tror nå du har mulighet for en av disse alternativene, jeg da. I nøden må man jo. Og om du aldri har tilgang på 15 k - hvordan hadde du råd til å kjøpe hund i utgangspunktet? En puddel koster vel 12-15k? :)

Jeg hadde råd til å kjøpe puddel fordi jeg fikk igjen penger av oppdretteren til groenendaelen som måtte avlives før den var året gammel det samme året som jeg fikk igjen på skatten. Den andre puddelen har jeg laget selv, hun er betalt med hva jeg fikk for resten av kullet. Terven betalte jeg halv pris for, naturlig nok, siden jeg deleier henne, også et år jeg fikk igjen på skatten. 

Jeg har mamma og pappa, heldigvis for meg, men om de f.eks var på ferie, så hadde ikke jeg heller kunnet hoste opp 15.000 kr før en operasjon en søndag. Vi har ikke samme bank, så det tar tid å overføre. Hvis de ikke tror meg om jeg sier at jeg kan skaffe penger, hvorfor skulle de tro meg om jeg sa at mamma og pappa har penger, liksom?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal til privat lege/tannlege etc, så må du som regel betale med en gang ja. Forskudd i dette tilfellet betyr mest sannsynlig at eier måtte betale samme dag, altså ingen faktura e.l. I menneskeverden i Norge drar du ikke til et privat sykehus om det er akutt og står om liv og død, da drar du til et vanlig sykehus der behandlingen dekkes av staten. Derfor ikke sammenlignbart i det hele tatt.

Veterinæren sier at på "generelt grunnlag" vil eier ikke behøve å betale på forhånd dersom de kan få kreditt hos resursbank. Veterinær har taushetsplikt om saken, men dersom eier var kredittverdig ville han fått kreditt hos resursbank.

Og ja, jeg har alltid 30 000 +++ på buffer. Ja har ofte vært blakk, men vi tar ALDRI penger fra bufferen vår, for den er til NØDstilfeller. Og nei jeg sitter ikke på en høy hest bare fordi vi er uenige. Hva vet DU om økonomien til eieren? Hvis du tror jeg ikke vet hva jeg snakker om så får du opplyse meg da, istede for å forsøke å være ufin mot meg. Jeg jobber i en privat klinikk og der finnes måter å sjekke opp kredittverdighet på kunder som ikke kan betale for seg. Det går som regel veldig raskt.

Ikke heng deg for mye opp i forhåndbetaling, her er det snakk om at de ikke hadde penger. Dersom de hadde hatt penger, hvorfor måtte de ringe rundt å forsøke å låne penger? Forskudd menes nok at de måtte betale samme dag og ikke få med seg faktura.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Jeg har vært på privat sykehus. Fikk faktura uten å be om det. Hadde penger på kortet klart.

Jeg har vært på privatklinikk, der jeg har vært fast kunde i mange år, og den ene gangen jeg ved en feil ikke hadde fått penger utbetalt som normalt, så var det ikke snakk om noe faktura gitt, til tross for prikkfri betaling ved hvert tidligere besøk. Så da er det kjekt med mobilbank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tuvane skrev:

Jeg har vært på privatklinikk, der jeg har vært fast kunde i mange år, og den ene gangen jeg ved en feil ikke hadde fått penger utbetalt som normalt, så var det ikke snakk om noe faktura gitt, til tross for prikkfri betaling ved hvert tidligere besøk. Så da er det kjekt med mobilbank!

Absolutt.

Varierer nok mye fra sted til sted også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Ikke for å være ufin, men ja, hvis du ikke klarer å få fram 15,000 kroner i løpet av 24 timer, så synes jeg ikke man skal ha hund.

1) Familie og venner - førsteskanse. Hvis mamma og pappa ikke kan stå for et forbrukslån på 24 timer, hvorfor er tillitten så dårlig? Men ok, familie og venner finnes ikke og/eller er like dårlig stilt.

2) Kredittkort. Okei, kanskje klinikken ikke tar kredittkort.

3) Forbrukslån på minuttet. Jeg har en venn med SINNSYKE mengder kreditorer på ryggen. Han har lån på over 1 million med inkassokrav og tvangstrekk fra lønnskonto. Han har ALLIKEVEL klart å fådd seg 30,000 i lån nå nylig, fordi det finnes flere av disse "LÅN PÅ MINUTTET"-kynikerene som driter i kreditratingen til folk. Hvordan kan man da si at 15k er umulig?

Så man har mange, mange muligeheter. Låne privat hos familie og venner, få de til å låne for seg om man ikke har kreditthistorie eller lønn til å håndtere et vanlig forbrukslån hos banken, ha kredittkort man kan ta ut penger på, eller gå til sisteskasen: de verste av de verste SMS-lånene. Hvis ikke en gang dette er en mulighet for folk, så har man ikke råd til å ha hund. For uforutsette kostnader kan komme når som helst. Men jeg tror nå du har mulighet for en av disse alternativene, jeg da. I nøden må man jo. Og om du aldri har tilgang på 15 k - hvordan hadde du råd til å kjøpe hund i utgangspunktet? En puddel koster vel 12-15k? :)

 

Ja, de fleste kan vel hoste opp penger OM man får litt tid til å snu seg rundt. Den gangen gampen skadet seg stygt på en lørdagskveld, og ble kjørt til vet.høyskolen, så sa de ikke at "vi oppererer kun om kronene ligger på bordet asap". Hadde de gjort det, hadde det blitt død hest. I steden oppererte de, og sendte regning. Det gav meg akkurat den tiden jeg trengte til å fikse lån og betale dem 35 lapper. Kroner i kassa for dyrlegene, frisk hest for meg. Alle happy :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trixi skrev:

Veterinæren sier at på "generelt grunnlag" vil eier ikke behøve å betale på forhånd dersom de kan få kreditt hos resursbank. Veterinær har taushetsplikt om saken, men dersom eier var kredittverdig ville han fått kreditt hos resursbank.

Ingen av oss vet om eier prøvde på det eller ei. Ei heller om det ble lagt frem som et forslag der og da. Dersom eier ikke selv tenke tanken, og klinikken ikke opplyste om muligheten, så er man like langt. Det er også flere andre grunner til at man ikke søker kreditt. Og på generelt grunnlag må jeg si det er noget spesielt å forlange at kundene skal opprette forbrukslån på stedet for å få behandlet en dødssyk hund.

3 timer siden, Trixi skrev:

Og ja, jeg har alltid 30 000 +++ på buffer. Ja har ofte vært blakk, men vi tar ALDRI penger fra bufferen vår, for den er til NØDstilfeller. Og nei jeg sitter ikke på en høy hest bare fordi vi er uenige. Hva vet DU om økonomien til eieren? Hvis du tror jeg ikke vet hva jeg snakker om så får du opplyse meg da, istede for å forsøke å være ufin mot meg. Jeg jobber i en privat klinikk og der finnes måter å sjekke opp kredittverdighet på kunder som ikke kan betale for seg. Det går som regel veldig raskt.

Som sagt, hurra for deg! Du er heldig. Langt fra alle har den muligheten, ref @2ne oppi her, og sikkert en hel haug med andre, både her og utenfor forumet. 

Jeg vet ikke mer enn det som står i artikkelen, hvilket jeg regner med er akkurat det du vet. Altså veldig lite, og derfor uttaler jeg meg heller ikke bastant om hva disse menneskene har råd eller ikke råd til, hvor mye penger de har, eller kredittverdigheten deres. Jeg har kun påpekt at det er en haug med mulige grunner til at pengene ikke lå på bordet der og da, og gir vedkommende eier fordel av tvil.

3 timer siden, Trixi skrev:

Ikke heng deg for mye opp i forhåndbetaling, her er det snakk om at de ikke hadde penger. Dersom de hadde hatt penger, hvorfor måtte de ringe rundt å forsøke å låne penger? Forskudd menes nok at de måtte betale samme dag og ikke få med seg faktura.

Når det står forskuddsbetaling, så tolker jeg det som betaling på forskudd, altså FØR noe blir gjort. Og det henger jeg meg oppi så mye det passer meg. Og at man ikke har 15000 kroner tilgjengelig på en søndag kveld, så betyr ikke det at man ikke kan betale for seg om man får et par dager til å ordne det. Hvor de ville finne de pengene hen, om det kommer fra dem selv, som lønn tre dager senere, eller foreldre på annen kant av landet som måtte overføre mellom to banker, betyr ikke en dritt. De hevder at de skulle betale, og jeg ser ingen grunn til å tvile på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Ja, de fleste kan vel hoste opp penger OM man får litt tid til å snu seg rundt. Den gangen gampen skadet seg stygt på en lørdagskveld, og ble kjørt til vet.høyskolen, så sa de ikke at "vi oppererer kun om kronene ligger på bordet asap". Hadde de gjort det, hadde det blitt død hest. I steden oppererte de, og sendte regning. Det gav meg akkurat den tiden jeg trengte til å fikse lån og betale dem 35 lapper. Kroner i kassa for dyrlegene, frisk hest for meg. Alle happy :)

Hadde du tidligere vært en dårlig betaler og utelatt å betale regninger tipper jeg det ikke hadde gått like greit.... For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Hadde du tidligere vært en dårlig betaler og utelatt å betale regninger tipper jeg det ikke hadde gått like greit.... For eksempel.

Trolig. Men som første gangs kunde en plass, vet de like lite om betalingsevne, som vi vet om personene i artikkelens forhold til den aktuelle veterinær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Pringlen skrev:

Trolig. Men som første gangs kunde en plass, vet de like lite om betalingsevne, som vi vet om personene i artikkelens forhold til den aktuelle veterinær...

Ja, men når en situasjon virker "absurd" - så er det gjerne en grunn til det. Veterinærer er ikke ondskapsfulle mennesker som vil drepe dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...