Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har hurtta ultimate varmedekken?


Tonje
 Share

Recommended Posts

Det er et godt poeng @Sprettballen de virker ikke sånn supersolide, hverken hurtta eller non stop. Men bot dekkenet er jo ikke noe godt varmedekken? tynne og ganske "kaldt" stoff. Og de er litt ekle på tur pga hvordan de er bak. Synes også de er litt dårlige på passform til tross for innstillingsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Malamuten skrev:

Det er et godt poeng @Sprettballen de virker ikke sånn supersolide, hverken hurtta eller non stop. Men bot dekkenet er jo ikke noe godt varmedekken? tynne og ganske "kaldt" stoff. Og de er litt ekle på tur pga hvordan de er bak. Synes også de er litt dårlige på passform til tross for innstillingsmuligheter.

Jeg synes BoT-dekkenet holder whipsen her god og varm. Har varmedekkenet til henne, synes ikke det er såå tynt og ikke spesielt kaldt egentlig. Kanskje vi ikke snakker om samme typen? De har jo flere forskjellige. Formen på rumpa er det som gjør dekkenet ypperlig for whippet hvert fall. Min kan jeg ikke bruke sånne nedholdsstrikker mellom lårene på, fordi de gnager. På BoT trenger jeg ikke det, fordi det følger kroppsfasongen og ikke bretter seg opp bak om det blåser eller hun løper, sånn som mange av de rette dekkenene gjør.

RED: Har du hund med oppoverhale er de nok mer upraktiske. Jeg har nettingdekkenet som jeg brukte på blandingshunden som hadde halen opp, og det kunne jeg ikke bruke på tur, fordi hun bæsja på det når hun hadde halen gjennom halehullet. La jeg dekkenet over halen så bretta det seg bare opp på ryggen, så på sånne hunder er den baken upraktisk. Nå har jeg to hengehalehunder og da er det null stress. De løfter dekkenet bort med halen når de skal bæsje :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg synes BoT-dekkenet holder whipsen her god og varm. Har varmedekkenet til henne, synes ikke det er såå tynt og ikke spesielt kaldt egentlig. Kanskje vi ikke snakker om samme typen? De har jo flere forskjellige. Formen på rumpa er det som gjør dekkenet ypperlig for whippet hvert fall. Min kan jeg ikke bruke sånne nedholdsstrikker mellom lårene på, fordi de gnager. På BoT trenger jeg ikke det, fordi det følger kroppsfasongen og ikke bretter seg opp bak om det blåser eller hun løper, sånn som mange av de rette dekkenene gjør.

RED: Har du hund med oppoverhale er de nok mer upraktiske. Jeg har nettingdekkenet som jeg brukte på blandingshunden som hadde halen opp, og det kunne jeg ikke bruke på tur, fordi hun bæsja på det når hun hadde halen gjennom halehullet. La jeg dekkenet over halen så bretta det seg bare opp på ryggen, så på sånne hunder er den baken upraktisk. Nå har jeg to hengehalehunder og da er det null stress. De løfter dekkenet bort med halen når de skal bæsje :)

Bakparten er sikkert bedre på whippser ja. Jeg har det de kaller varmedekken, men sånn jeg kjenner Felix så tror jeg ikke det er helt innafor hva varme gjelder :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Malamuten skrev:

Bakparten er sikkert bedre på whippser ja. Jeg har det de kaller varmedekken, men sånn jeg kjenner Felix så tror jeg ikke det er helt innafor hva varme gjelder :P 

Da funker nok ikke non-stop sitt heller, det er ikke noe tykkere det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sprettballen skrev:

Da funker nok ikke non-stop sitt heller, det er ikke noe tykkere det :)

De er ihvertfall i et "varmere" materiale. Litt som med dunjakker, de trenger ikke være så tykke, men de isolerer veldig godt. non stop og hurtta, de er jo veldig like i stoffvalg, er veldig sånn luftige, selv om de ikke er sånn veldig tykke, men de er definitivt tykkere enn mitt bot dekken, selv om de ikke er sånn voldsomt tykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både non-stop og BOT. Liker de begge, men non-stop blir alltid andrevalget.

Non stop sitter godt nedover lårene, men BOT har bedre passform. BOT har også et mye mer solid overflat, og virker all over varmere.

Synes ikke non stop er verd full pris, jeg kjøpte mitt på salg (XXL) i fjor til 299 :)

EDIT; Fikk ikke med meg side 2 :P

Men vil definitivt gå godt for at back on track sitt varme/vinterdekken er varmere enn non stop dekkenet. :) Har dere feks. prøvd å slenge et bot dekken over fanget på vinteren og kjent varmen, godt i varmt :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bellare skrev:

BOT dekkenet har vel nærmast ikkje blitt brukt fordi det blir så teit bak. Går går langt ned for halen, og sidan Cat har krøllhale, blir det berre ein stor krøll bak. Funkar nok greit for når ho er i ro i bilen eller noko i den dur, etter tur/trening.
Så favoritten er utan tvil Non-stop dekkenet! :) 

Dette blir off topic, men jeg sydde om mitt BOT bak sånn at det passer dvergpinscherens hale. Dvs, klippet bare opp bak og sydde kantene slik at halen kan komme opp uforstyrret. Og så dekker det likt bak som før. :) Her ble det også bare en stor krøll bak før :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Malamuten skrev:

Det er et godt poeng @Sprettballen de virker ikke sånn supersolide, hverken hurtta eller non stop. Men bot dekkenet er jo ikke noe godt varmedekken? tynne og ganske "kaldt" stoff. Og de er litt ekle på tur pga hvordan de er bak. Synes også de er litt dårlige på passform til tross for innstillingsmuligheter.

BOT er som regel varmt nok til min dvergpinscher i alle fall, og små hunder på <4 kg blir raskere kalde enn større hunder. Jeg har litt vanskeligheter for å se for meg at det ikke kan være varmt nok til vestlandsvinter for en relativt stor hund :P Det eneste negative med BOT slik jeg ser det er halsen, den er veldig åpen. Jeg har fikset mitt da, slik at det passer dvergpinscheren bak, for slik det var fra butikken gikk det ikke an å bruke det pga hvordan halen hennes er.

Når det gjelder Hurtta sine dekken så er min erfaring at det gamle vinterdekkenet (hurtta winder jacket) deres er varmere enn det nye (ultimate warmer). Det nye har også litt rar passform, klipsene festes liksom under fremfor oppå ryggen. På langturer (mils skiturer) har det faktisk gitt gnag til min far sine dvergpinschere, så han har gått over til å bruke den gamle modellen igjen. Men har ingenting å utsette på kvaliteten av noen av dem, det eldste hurtta vinterdekkenet har vi hatt i nesten 9 år nå faktisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BOT dekken funker i bevegelse, men ikke varmt nok vinterstid etter trening eller i bilen. Jeg har både netting (til sommeren) og fleece. I bevegelse syns jeg BOT er ubrukelig, og tåler ikke mye kvist. også er det stropper overalt og om de bæsjer eller tisser så går det på dekkenet. Fleece suger til seg møkk, vann og snø. 

Min løsning, for å få BOT effekten er faktisk å ha ett billig bobledekken til bilen o.l. På tur funker dette hundedekkenet med softshell veldig bra som en ekstra besyttelse.

Ellers bruker jeg denne typen bobledekken, fra dogman. De har holdt 7-8 år og er de dekkene som holder best på varmen i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tonje skrev:

Jeg synes også det ser ut til å sitte veldig godt. Jeg tror jeg kanskje har bestemt meg for et sånt :P 

Om du vil ha (kjøpe billig, spesielt siden jeg kjøpte det på salg) har jeg et nesten helt nytt non-stop dekken liggende i whippet størrelse, ble for stort for min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dere som har non-stop sitt dekken og hannhund, tisser de på det? Har aldri hatt et dekken som dekker så mye ned på magen før nemlig, så jeg er skikkelig usikker på om jeg skal levere det tilbake eller ikke. Spontankjøp på xxl, salg :P Det sitter veldig bra synes jeg, så om han ikke tisser på det kan jeg vel konkludere med at dekken-garderoben er komplett :P (Regndekken fra hurtta, BOT-nettingdekken, Richo ulldekken og non-stop sitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lola Pagola skrev:

Dere som har non-stop sitt dekken og hannhund, tisser de på det? Har aldri hatt et dekken som dekker så mye ned på magen før nemlig, så jeg er skikkelig usikker på om jeg skal levere det tilbake eller ikke. Spontankjøp på xxl, salg :P Det sitter veldig bra synes jeg, så om han ikke tisser på det kan jeg vel konkludere med at dekken-garderoben er komplett :P (Regndekken fra hurtta, BOT-nettingdekken, Richo ulldekken og non-stop sitt).

Salo gjorde ikke det, ihvertfall :) Det skal jo sitti inntil magen, men er litt løst, går det nok fint å tisse inn der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

Salo gjorde ikke det, ihvertfall :) Det skal jo sitti inntil magen, men er litt løst, går det nok fint å tisse inn der :D

Da tror jeg at jeg beholder det, det satt innmari bra egentlig, og så dekker det langt nedover hofter og lår, og det er jo supert. Og halsen er mye tettere enn andre dekken jeg har. (Rettferdiggjør kjøpet ovenfor meg selv nå). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Da tror jeg at jeg beholder det, det satt innmari bra egentlig, og så dekker det langt nedover hofter og lår, og det er jo supert. Og halsen er mye tettere enn andre dekken jeg har. (Rettferdiggjør kjøpet ovenfor meg selv nå). 

Jeg er veldig glad i det! Spesielt halsen er god :) Også liker jeg at det er åpning til sele og halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

Jeg er veldig glad i det! Spesielt halsen er god :) Også liker jeg at det er åpning til sele og halsbånd.

Ja så det var åpninger, hvordan fungerte de synes du? Jeg brukte åpning til halsbånd på et annet dekken, men det fungerte jo ikke, for da begynte det bare å revne, Casper går jo ikke alltid bare rett frem i slakt bånd. Men kanskje hullet til selen fungerer bedre, den ligger jo litt mer stabil. Hvilken størrelse brukte Salo forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Ja så det var åpninger, hvordan fungerte de synes du? Jeg brukte åpning til halsbånd på et annet dekken, men det fungerte jo ikke, for da begynte det bare å revne, Casper går jo ikke alltid bare rett frem i slakt bånd. Men kanskje hullet til selen fungerer bedre, den ligger jo litt mer stabil. Hvilken størrelse brukte Salo forresten?

Den til selen fungerte ihvertfall veldig bra! Også er det knepping til løsgång, det er veldig fint for hysteriske mødre som er redd for trekk på ryggen til gamle fiser :D

Jeg lurer på om han hadde 70? Men det var for stort, da. Han brukte stort sett 65.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

Den til selen fungerte ihvertfall veldig bra! Også er det knepping til løsgång, det er veldig fint for hysteriske mødre som er redd for trekk på ryggen til gamle fiser :D

Jeg lurer på om han hadde 70? Men det var for stort, da. Han brukte stort sett 65.

Kjøpte 70 til Casper og, han bruker normalt 60 egentlig. Men 60 så alt for lite ut, så ideelt sett skulle han kanskje hatt 65 i dette men det hadde de ikke. Jeg klarer ikke stole på min egen bedømming om dekkenet passer eller ikke. Må kanskje legge ut bilde :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har non stop sitt dekken, nettdekkenet til BOT og vinterdekenet til BOT. Non stop sitt likte jeg pga passformen til og med i halsen, MEN når det er kaldt knitrer det veldig, og jeg blir litt bekymret for om det går fort i stykker om han kommer borti noe. Det raknet i den ene åpningen som er beregnet for å ta ut båndet første gang jeg brukte det. Vinterdekkenet til BOT bruker jeg mest, og han er varm når jeg tar det av.

Om jeg skulle hatt et nytt nå, ville jeg gått for et av dekkenene til canelana, de får mye skryt og har merinoull i seg. Finnes i flere varianter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...