Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og mosjon


charlotte
 Share

Recommended Posts

Mine får som regel minimum en times tur eller trening på en litt travlere dag. Et par ganger uka får de gjerne mer tur og trening på samme dag. Men det finnes ingen regel uten unntak; noen ganger blir middagen strødd fint utover plena og de er ute for seg selv i alt fra 45min til halvann time alene.

Jeg har som regel hundene mine løse på tur, så de får utfoldet seg en del, blir litt annet enn langs veien. Men kan også finne på båndtur i sentrum (dumt og la de utfolde seg der.. :P), og da tærer inntrykkene på. 

Men dagsturen er langt fra kun for hundene. Synes det er digg for min egen del med frisk luft, bli litt varm i oppoverbakkene og litt rød i kinnene. Og et pluss må jo være synet av lykkelige hunder samtidig? 

Om sommeren er enn annen sak! Da er vi ute mange flere timer, fordi man må jo nyte sommeren ute, uavhengig av hund eller ei!  Lange turer, grilling, camping, bading og kos - og det kan jo hunden være med på :D 

Edit:

Når det dukker opp statuser på facebook av og til at de feks har gått 2 timer tur idag. Så er ikke det noe de normalt gjør tenker jeg da.. Da må de stryke litt over at de har gått hele 2 timer den dagen. Om jeg hadde gått 2 timer tur med hundene mine hver dag til vanlig hadde jeg ikke gidda lagt det ut på facebook, hadde du..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Med fare for å kaste bensin på bålet, og nå får jeg sikkert mye rare svar, men jeg reagerer på alle innleggene som sier at en halvtime til en times tur hver dag er for lite for en hund. Whaaat? Altså,

Jeg mener jo at som hovedregel bør alle hunder ha minst en times aktivitet hver dag sånn i snitt. Selvfølgelig er det unntak og individuell tilpasning (for eksempel er jeg kronisk syk og den korte run

Jeg <3 startinnlegget! Er alene med en gutt på tre, har en hund, og er sykepleierstudent og har ikke hage. Noen mener sikkert jeg ikke burde hatt hund i det hele tatt, men den hunden er virkel

Om jeg får dårlig samvittighet så er det ovenfor hundene, fordi vi ikke har gjort så mye den dagen, men innerst inne så vet jeg jo at det ikke er noe problem. Hva andre folk har gjort plager meg fint lite så lenge jeg vet at hundene mine har det bra og får jevnlig mosjon og det meste annet de måtte behøve.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg varierer det veldig, og har gjort det hele veien. Jeg har ikke barn og har god tid til hundene. Men jeg har jobb, og da jeg hadde 8-16 jobb var de alene hjemme fra 7-17 mandag-fredag. Førstemann hadde jeg dårlig samvittighet for, men etter at jeg flkk flere så har jeg ikke det. For nå har de selskap i hverandre. Nå om dagen er de kanskje noen timer alene hjemme nå og da, ellers er de med i bilen på jobb eller det jeg skal. Ande dager er vi sammen hele tiden, hele dagen. På små bilturer gidder jeg ikke alltid å ta de med, med unntak av valpen. De koser seg mer hjemme inne eller i hundegården ute enn å ligge i bilen å vente på at jeg skal bli ferdig med handling for eks. 

Jeg har aldri hatt dårlig samvittighet for hvor mye jeg tilbringer tid med dem fordi jeg er stort sett alltid med dem etter jobb og i helgene. Å slappe av og late seg litt på dagtid synes ikke jeg mine har noe vondt av uansett. Og jeg tror de koser seg. 

Noen dager har vært/er preget av hundetrening etter jobb/heglene, turer i skogen, bare være ute sammen, utstililng/konkurranser der de er med å trener miljø eller deltar selv, slappe av sammen hjemme, dra på besøk til andre og de får være med inn/leke ute mens vi også er der, joggeturer med meg, skitrurer (ikke mye av det nå lenger men har vært), late slaskedager hvor vi ikke gjør noen verdens ting, løping med firehjuling (det er det beste som finnes i hele verden. Bedre en alt som finnes på jord) osv. 

Jeg bor sånn til at jeg bare åpner opp døren og de kan løpe ut på enorme områder og kose seg. Ingen naboer og de er sammen med kyr, hester, geit og katter hver dag. De er aldri i bånd så sant vi ikke er i bystrøk, noe vi skjeldent er. Dvs de går løs omtrent hele tiden hele året når de er ute. 

Noen dager har jeg mye tid til dem, andre dager er det ting jeg må gjøre som ikke innebærer mye aktivitet for hundene. Men så lenge det er variert, så synes jeg det er helt greit. De trenger ikke full gass 24/7, og det trenger jammen meg ikke jeg heller :P.
I går for eksempel, var de ute hele dagen fra de stod opp og til de kom inn 18.30. I dag har de vært inne med meg og litt småturer ut før jeg måtte jobbe noen timer og da har de ventet i bilen. Nå er de inne og slapper av etter at de fikk middagen sin. Kjedelig og lat dag, mens gårsdagen var som å komme til himmelen.

Jeg er helt avslappet til aktivitetsnivået med hundene mine og tenker aldri på at jeg må passe på at de får nok. For min livsstil dreier seg om hund og jeg er en fysisk aktiv person selv, så da får de det de trenger uansett.

Jeg synes det til tider blir litt sånn her på sonen at det er veldig vanskelig å være hundeeier. Slike tråder bare leser jeg og sitter på fingrene :P Det er ikke sååå vanskelig å ha hund synes jeg da. Blir nesten så man gjør det vanskeligere for seg selv enn å kose seg med hundeholdet. Hunder er jo forskjellige også, alle trenger ikke masse hodebry hver dag og timesvis med tur for at de skal ha et godt liv. Men, men hver sin smak og hver sine meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss varierer det mye. Det kommer an på min fysiske og psykiske helse, samt vær og vind. Gudene skal vite at et tungt sinn spiser energi og humør. Jeg er i en god periode nå og har begynt å trene spor igjen og er aktiv ute i snøen, både med trilleturer med guttungen, samt mosjonsturer med hunden og en blodsporøkt annen hver dag.

De beste turene- okke som- er de turene han får løpe løs og være seg selv. Selv om gå- turene våre er på rundt 6-7km og lina er slakk og han får snuse litt som han vil merker jeg stor forskjell på han. Det å få løpe og leke i 15 minutter er det same som 1 1/2 time i kobbelet. Men i mørket velger jeg lysløypa. I dagslys går vi utenfor allfarvei, løs :)

*fikset språk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund får alt fra 30 min til 2,5 times tur.. Helt avhengig av hvor mye tid jeg har den dagen, formen og været. 
Er det - 20 og skikkelig surt, så blir det ikke like lange turen som en det hadde blitt en fin høstdag f.eks. 

Jeg prøver å få til minst 1time hovedtur hver dag, men jeg får ikke dårlig samvittighet om det blir en dag med kortere tur, for andre dager igjen går jeg lenger.  

Jeg syns det kommer veldig ann på hvor mye oppmerksomhet, kos og lek hunden får utenom turene også.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hovedturen 45 min - 1time ca. Med en eller to småturer på ca 20 min i tillegg. Dette er stort sett turer i bånd, ett par av dem er uten bånd i uka. Det føles rart, for i mine øyne er dette for lite for en frisk hund, når det aldri er noe annet en vanlig gåing. Hverdagen var slik før og, men i tillegg gikk vi enten noen mil på ski i uka, kickspark/bike, løping løs i skog og mark eller lek med andre hunder. Dessverre er ikke hunden frisk i ryggen, så da blir mosjonen ensformig og mindre belastende. Mye kos og oppmerksomhet da, og godbitsøking så han har det helt fint. Er nok mest meg som savner variasjonen.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg to hunder med to totalt ulik "kapasitet". En pomeranian på under 2 kg med helse som gjør at veterinær sier bare skal gå veldig korte tisseturer ute. Det har vært veldig tungt å svelge skal jeg innrømme, fordi det strider veldig imot mine prinsipper med dyrehold. Men..hensynet til dyret må gå først, og man må av og til svelge noen kameler og sette dyrets trivsel først, selv om dyrets beste virker ulogisk. Men jeg ser at det er mulig å ha noen gode hundeår igjen, til tross for den fysiske utfoldelsen. For han trives jo faktisk med det, er veldig glad og har mye glede av aktivitet inne som ikke innebærer løping på det dårlige beinet. Han har mye livskvalitet på andre måter enn akkurat turbiten.
(Foreldrene mine har ansvaret for denne hunden akkurat nå, pga at jeg er alvorlig syk.)

Eurasieren min har jeg derimot selv, og hun er veldig lite krevende. Hun får minimum 1 og opp til 3 timer om dagen med sammenhengende tur, løper løs mye av tiden. Men det er mye også fordi JEG trenger å lufte hodet og komme meg ut i skogen hver kveld. Hunden hadde nok vært like lykkelig med en halvtime eller kanskje til og med mindre. Men jeg har hund mye fordi jeg liker å gå tur og jeg føler noe virkelig har manglet en dag om jeg bare er ute for at hun skal få tisset og bæsjet og ingen "skikkelig tur"..

Den tiden jeg bruker sammen med eurasieren på tur er rekreasjon for sjelen min, og selv om hun ikke KREVER det, så er hun gjerne med dersom jeg føler for å gå i 3 timer :) Jeg har også hest så jeg er nokså aktiv hver dag hvor hun er med meg.

Men det praktiske med henne er at ligger jeg i dårlig form noen dager, (det skjer jevnlig, jeg har en alvorlig sykdom som ofte krever sengehvile) så går hun ikke på veggen selv om hun bare får gått på do i hagen. Fornøyd så lenge hun får passe på meg i senga og være med dersom jeg går noe sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Mange adferds problem, er resultat av for lite trening. Til og med adferds problem en ikke skulle tro hadde noen sammenheng med trening.

Vovven her i hus blir sykelig destruktiv, og får store seperasjons-angst utbrudd om han ikke får 1,5-2 timer trening hver dag, og det med 3-4kg kløv på ryggen. Men får han den treninga er han verdens roligeste og har ikke en bekymring i verden. Så jeg har ikke noe valg. Jeg MÅ trene han så masse. For hans egen del, min del og naboers del. 

 Må nevnes at han har husky i mixen da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Sam said:

Mange adferds problem, er resultat av for lite trening. Til og med adferds problem en ikke skulle tro hadde noen sammenheng med trening.

Vovven her i hus blir sykelig destruktiv, og får store seperasjons-angst utbrudd om han ikke får 1,5-2 timer trening hver dag, og det med 3-4kg kløv på ryggen. Men får han den treninga er han verdens roligeste og har ikke en bekymring i verden. Så jeg har ikke noe valg. Jeg MÅ trene han så masse. For hans egen del, min del og naboers del. 

 Må nevnes at han har husky i mixen da:P

Ja, da har du jo valgt en rasekombinasjon som er avlet for høy aktivitet. Får han noe mental akvitisering? For det kan godt være at det hjelper vel så mye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, simira skrev:

Ja, da har du jo valgt en rasekombinasjon som er avlet for høy aktivitet. Får han noe mental akvitisering? For det kan godt være at det hjelper vel så mye.

 

En kan jo drømme:ermm: det fysiske kommer dessverre itillegg til den mentale-treninga. Så han er nok bare rett og slett et krevende individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan hverdagen blir når stankelen blir voksen. Nå har jeg hatt pommer de siste 12 årene, og de kan gå flere timer i skogen uten problem, men om de ikke ser annet enn radiusen utenfor blokken 4 dager på rad så er det helt ok også.

 

Jeg kommer til å gi Tia (whippet) det hun trenger som voksen, men jeg prøver også å ikke overstimulere henne nå som valp slik at jeg ikke lager henne mer krevende enn nødvendig - selv om jeg har kjempelyst å gå lange fjellturer nå når det er så nydelig vær i Bergen!

 

Nå er hun 3 mnd, og jeg varerier med rusleturer i nabolaget, men hun har også vært med på kortere fjellturer for å lære seg å gå i terreng. 

 

Jeg er avhengig av å ha en hund som ikke spinner opp parketten dersom jeg er syk, ikke har tid noen dager å gå lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Jeampi skrev:

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan hverdagen blir når stankelen blir voksen. Nå har jeg hatt pommer de siste 12 årene, og de kan gå flere timer i skogen uten problem, men om de ikke ser annet enn radiusen utenfor blokken 4 dager på rad så er det helt ok også.

 

Jeg kommer til å gi Tia (whippet) det hun trenger som voksen, men jeg prøver også å ikke overstimulere henne nå som valp slik at jeg ikke lager henne mer krevende enn nødvendig - selv om jeg har kjempelyst å gå lange fjellturer nå når det er så nydelig vær i Bergen!

 

Nå er hun 3 mnd, og jeg varerier med rusleturer i nabolaget, men hun har også vært med på kortere fjellturer for å lære seg å gå i terreng. 

 

Jeg er avhengig av å ha en hund som ikke spinner opp parketten dersom jeg er syk, ikke har tid noen dager å gå lange turer.

Det blir nok ikke noe problem med en whippet, de er så bedagelige å ha i hus sånn sett :). Gi de et mykt og varmt sted å sove så kan de ligge der i lange tider :P .

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
På 19.5.2017 at 8:37 AM, Jeampi skrev:

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan hverdagen blir når stankelen blir voksen. Nå har jeg hatt pommer de siste 12 årene, og de kan gå flere timer i skogen uten problem, men om de ikke ser annet enn radiusen utenfor blokken 4 dager på rad så er det helt ok også.

 

Jeg kommer til å gi Tia (whippet) det hun trenger som voksen, men jeg prøver også å ikke overstimulere henne nå som valp slik at jeg ikke lager henne mer krevende enn nødvendig - selv om jeg har kjempelyst å gå lange fjellturer nå når det er så nydelig vær i Bergen!

 

Nå er hun 3 mnd, og jeg varerier med rusleturer i nabolaget, men hun har også vært med på kortere fjellturer for å lære seg å gå i terreng. 

 

Jeg er avhengig av å ha en hund som ikke spinner opp parketten dersom jeg er syk, ikke har tid noen dager å gå lange turer.

Jeg syns det blir en litt gal tankegang. Valper trenger å bruke kroppen for å bygge koordinasjon og muskler. Det er ikke sånn at en valp/unghund som får utfolde seg mye ute, ikke takler rolige innedager. Jeg har mye mer fysisk krevende hunder enn whippet, og de får mye fysisk aktivitet fra de er små, men alle takler helt fint å være i ro inne når det blir flere rolige dager på rad. Det er oppdragelse, ikke aktivitetsmengde som avgjør om hunden klarer å være rolig med minimalt med aktivitet om du blir liggende syk i tre dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg syns det blir en litt gal tankegang. Valper trenger å bruke kroppen for å bygge koordinasjon og muskler. Det er ikke sånn at en valp/unghund som får utfolde seg mye ute, ikke takler rolige innedager. Jeg har mye mer fysisk krevende hunder enn whippet, og de får mye fysisk aktivitet fra de er små, men alle takler helt fint å være i ro inne når det blir flere rolige dager på rad. Det er oppdragelse, ikke aktivitetsmengde som avgjør om hunden klarer å være rolig med minimalt med aktivitet om du blir liggende syk i tre dager. 

 

ok du om det :)

Jeg mener selvfølgelig ikke at valpen ikke skal få bruke kroppen sin - for det får den. Men ikke nødvendigvis i form av fjelltur hver dag. Det handler også om valpens kropp som ikke har kjennskap til sin egen begrensning og sener og muskler som ikke enda er klar for skikkelige harde økter. Så gjerne litt feilformulert fra min side, det jeg mente var at jeg passer på at jeg ikke overstimulerer slik at valpen blir mer stresset og hyper enn tilfredstilt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...