Gå til innhold
Hundesonen.no

Attest på barbert pels, nødvendig?


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Yoshi tok blodprøve den 31 oktober, og da skrella dem litt av pelsen på det ene frembenet hans. Jeg visste jo at vi skulle på utstilling nå i begynnelsen av desember, man var sikker på at pelsen sikkert hadde kommet tilbake i løpet av en mnd tid. Vel den gjorde ikke det. Så nå lurer jeg på om han kan få trekk for dette? Eller bør jeg ha attest å at pelsen mangler pga blodprøve tagning?

Det er snakk om et lite område på høyre frembem.

 

 

DSC00538.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund ble nå I høst plassert som nr 2 I sin klasse med kommentaren om at "jeg hadde satt den først dersom den ikke var barbert." Hadde ikke attest med. Var kun barbert på et lite område. 

Jeg har kun stilt en hund som var barbert. Hadde med attest da og ble BIM. 

Hvilke dommer er det snakk om? :)

Endret av mokken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det spørs hvor den er barbert. Aldri fått noen reaksjon på blodprøve/bein barbering. En gang opplevd reaksjon pga manglene pels på rygg. (men den barberingen kan type på ganske mye sykdom og større ryggoperasjon og ingen dekkpels i området kun underpels. Hunden hadde vært barbert ned pga epidural så det var omtrent hele krysset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt skjønne hva en attest på barbert pels skal gjøre til eller fra, men det er nå bare meg. Bikkja er jo barbert okke som, og dersom dommeren bryr seg om sånt, så tviler jeg på at han/hun tar hensyn til en attest.

Jeg har forøvrig sett en hund som hadde halve ryggen barbert pga byller vinne, og det føler jeg blir rimelig feil. Det var rimelig åpenbart at dette var sykdomsrelatert, og jeg synes ikke at en hund med åpenbare hudproblemer bør vinne noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt hund som har vært barbert på grunn av sykdom (våteksem) - hunden ble selvfølgelig ikke stilt mens den hadde utbrudd, men etter at det var grodd og skorpene var borte, stilte jeg henne selv om pelsen fremdeles var kortkort. Jeg fikk ingen kommentarer på det. Det skal barberes ganske mye for at en dommer ikke skal kunne bedømme pelskvalitet og -kvantitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attest eller ei - dommeren kan fritt velge å se bort i fra attesten, og da vil den ikke ha noe særlig å bety uansett. Dessuten vet jeg om flere tilfeller der eiere har levert attest på noe dommeren selv ikke oppdaget, hvorpå dommeren har trukket hunden for nettopp dette etter eiers egen bevisstgjøring (f.eks. haleknekk). Så det å ha med en attest kan slå begge veier, gitt. 

Men det så ut av resultatene fra helgen som om det gikk bra tross alt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Red Merle skrev:

Det gikk over alle forventing!

Yoshi ble BIR fikk sitt siste cert , bl champion og BIG3 :D:D !!!!!!!

Å herregud... det var jo selvsagt DEG ja *ler*. Gratulerer så mye med både gruppeplassering og championat :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Red Merle skrev:

*fnis* stussa jo på om damen med briarden var deg eller ikke :P Jeg kjenner jo som regel ikke igjen soniser engang haha, så du får ha meg unnskyldt om jeg virka overlegen eller noe slik :icon_redface: Tusen takk,og gratulerer til dere også, BIR er jo kjempe flott :)

 

Jeg kjenner som regel ikke igjen folk, jeg heller, og kobler sjelden folk og sonen liksom ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...