Gå til innhold
Hundesonen.no

hunden er redd for alt!


Minhund
 Share

Recommended Posts

har en hund som er redd for absolutt alt. hun er redd når det kommer folk på besøk, og da har hun halen mellom beina hele tiden og løper etter meg. hun bjeffer hele tiden når hun hører at noen kommer inn døren. det er ikke bare litt bjeffing, men kjempe mye. hvis hun hører "banke-lyder"(nødvendigvis ikke bank, men lignende), så begynner hun å bjeffe som en galing. hun kan bjeffe om så hvor lenge. begynner å bli lei av at hun bjeffer for alt. noen som har tips på hva som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en BC med en del redsel og det er ikke så enkelt med slikt. Det første jeg vil råde deg er å øse på med tålmodighet, mye tålmodighet. 

Min ville bjeffe som en tulling hvis han hørte bankelyd på tv serier/film eller lyder som lignet. Da bruker jeg alltid si med tullete glad stemme: Ka du tulle me? Det e jo bare på PCen. Og så flirer jeg kanskje litt. Etter en stund har dette sluttet helt, jeg merker at når jeg ser noe jeg ikke har sett på før så gjør jeg meg liksom klar for at han skal reagere, men det skjer ikke. Han har begynt å skjønne den.
 

Ellers ville jeg prøvd å finne ut hvorfor hun er redd. Er det fordi folk som kommer er store? Fordi de stirrer? (min syns det er skummlest i verden med at folk ser på han). Ergo får ikke folk lov å se på han. Da jeg hadde adferds konsulent hos meg for ett år siden ba hun meg om å finne ut om han taklet best folk på besøk hvis han var på rommet mitt alene, eller om han syns det var bedre å få sitte hos meg for støtte. 

Kanskje en god ide å få en konsulent hjem og hjelpe deg med det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 12.11.2015, 21.29.18, MissHeike skrev:

Har en BC med en del redsel og det er ikke så enkelt med slikt. Det første jeg vil råde deg er å øse på med tålmodighet, mye tålmodighet. 

Min ville bjeffe som en tulling hvis han hørte bankelyd på tv serier/film eller lyder som lignet. Da bruker jeg alltid si med tullete glad stemme: Ka du tulle me? Det e jo bare på PCen. Og så flirer jeg kanskje litt. Etter en stund har dette sluttet helt, jeg merker at når jeg ser noe jeg ikke har sett på før så gjør jeg meg liksom klar for at han skal reagere, men det skjer ikke. Han har begynt å skjønne den.
 

Ellers ville jeg prøvd å finne ut hvorfor hun er redd. Er det fordi folk som kommer er store? Fordi de stirrer? (min syns det er skummlest i verden med at folk ser på han). Ergo får ikke folk lov å se på han. Da jeg hadde adferds konsulent hos meg for ett år siden ba hun meg om å finne ut om han taklet best folk på besøk hvis han var på rommet mitt alene, eller om han syns det var bedre å få sitte hos meg for støtte. 

Kanskje en god ide å få en konsulent hjem og hjelpe deg med det? :)

hvor får man tak i en konsulent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff dette høres slitsomt ut både for den nervøse hunden og deg. Kan ikke være bra for henne å være så mye redd hele tiden. Er hun sosialisert som valp? Gått valpekurs eller miljøtrening? Hun må lære seg at bankelyder betyr at ingenting skjer. Vi hadde en vakthund før. Han reagerte på bankelyder, ringeklokke, bildører som slamrer etc. Jeg ble sånn som MissHeike, gjorde meg klar for bjeffing når jeg så noe på tvn i tilfelle det kom en lyd der han reagerte på. Med hunden vi har nå har jeg helt fra vi fikk han i hus gått å banket i dører og vegger, laget masse bankelyder hele tiden, og latet som ingenting, sånn lærte han at dette er dagligdagse lyder som ikke betyr noenting. Men vet ikke om man kan avlære på samme måte. snakk med den lokale hundeklubben, de har sikkert tips til en instruktør du kan snakke med eller en adferdskonsulent. Lykke til, håper du finner ut av dette.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2015, 20.46.15, Piaanne skrev:

har en hund som er redd for absolutt alt. hun er redd når det kommer folk på besøk, og da har hun halen mellom beina hele tiden og løper etter meg. hun bjeffer hele tiden når hun hører at noen kommer inn døren. det er ikke bare litt bjeffing, men kjempe mye. hvis hun hører "banke-lyder"(nødvendigvis ikke bank, men lignende), så begynner hun å bjeffe som en galing. hun kan bjeffe om så hvor lenge. begynner å bli lei av at hun bjeffer for alt. noen som har tips på hva som kan hjelpe?

 

Vansklig å svare konkret, siden jeg ikke har sett hunden. Men, jeg har hatt angsthund selv. Som kunne reagere som din, bare lydløst og hakket mer hysterisk. Hun fikk panikk om det kom folk på besøk, halen mellom bena,gjemte seg, tissa på seg, skalv, sikla og om noen forsøkte å komme nær, kunne hun glefse i forsvar.

De grepene vi gjorde, var rett og slett at hun ikke behøvde å forholde seg til folk som kom. Vi brukte bur, (for uten bur så prøvde hun å grave seg igjennom veggen omtrendt) buret var hennes trygge sted, men hennes lukt. Den ble en slags hule, da vi hadde teppe over. Dette buret sto skjermet, på et annet rom, der besøkende ikke fikk gå inn. Du kan jo forsøke noe liknende, ikke la hunden forholde seg til noe den ikke fikser. La burdøra/døra til rommet hennes stå åpen, slik at hun kan komme ut når hun vil, men ingen får komme inn til henne.

Dette med bjeffing er jeg ikke sikker på hvordan du skal fikse, det kan hende det forsvinner av seg selv når hun blir tryggere. Men jeg ville ha tatt kontakt med raseklubben/oppdretter for råd ang lyd. Tibber er det vel ganske mye lyd i av natur ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...