Gå til innhold
Hundesonen.no

"Sitte? Nå igjen??"


Thea
 Share

Recommended Posts

Vet ikke om dette er en spisshundgreie eller om det er noe de fleste har vært borti, men Qaran syns det blir kjedelig å trene om det samme momentet går igjen, da spesielt sitt. Vi driver med rally, og der er det jo en del sitt. Det går forsåvidt bra, men det blir ofte en dobbeltkommando eller to, og jeg vil jo gjerne motivere ham best mulig, slik at han får ha det morsomst mulig. Noen ganger når jeg ber om sitt, bare ser han en annen vei og håper det går over. Er det noen som har noen bra råd til hva man bør gjøre når hunden tenker "Jeg satt i stad, spør om noe annet"?

Er det lurest å:

- Trene minst mulig på sitt, slik at han ikke føler han blir spurt om det særlig ofte og håpe at om det kommer 8-10 sitt i en rallybane, så gidder han alle?- Trene på det litt hver uke eller enda oftere, og lage sirkus og julaften og bursdag hver gang? Og bør jeg i så fall be om sitt en eneste gang og gi verdens beste belønning, eller be om like mange sitt som det kan være i en rallybane og belønne etter det, for å prøve å lære ham at det virkelig lønner seg å sitte så mange ganger på rad?

Eller har dere noen andre geniale tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. Jeg kan i hvert fall si at jeg tror det er en spisshundgreie. :lol: Jeg har shiba, og min venninne har eurasier, og det å terpe er dølt, det. SÅ dølt! 

Jeg tror jeg ville prøvd å øke forventningen hans til det å sitte. Hvis det faktisk blir dritkult å sette seg, er det vel mer sannsynlig at han gjør det. Hva med å prøve med avstandsbelønning - det er noe DRITspennende der borte, men han må gjøre det du vil han skal før han får lov å gå bort og hente seg det. Og så tøye gradvis hvor mange ganger han må sette seg før han får lov til å gå og forsyne seg. Kan det funke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisshund vet jeg ikke, men eurasier er jo ikke kjent for å være de mest terpeglade. Og ridgebacken er i samme familien. Få repetisjoner med høy belønningskvalitet er bra. Om avstandsbelønning funker så kan det være et godt verktøy. Samtidig må du være mer sta enn hunden. Har du sagt "sitt" så SKAL han sitte før han får lov til noe som helst annet. Er det et problem å få til så har du tatt en repetisjon for mye. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstandsbelønning trur jeg ikke er noe vits i, @Tinkie. :lol: Enten går bare bikkja bort og hentet fordi den vil, eller så mister den piffen av å måtte gjøre noe først. Det er min gjetning i alle fall. 

Å se en annen vei om noe er dritkjedelig er ganske naturlig. Det jeg ville gjort var å ha med rå biter med kjøtt og hvina "sitt" så høyt at det singler i ruter samtidig som dere holder et høyt tempo bortover og akkurat idet du snur deg mot han. Overrumple han med sitt-kommando, rett og slett. Jeg bruker ofte sjokkeffekt for å få bikkjene mine til å utføre kommando, og det litt perplekse trynet når de bare smeller ned i dekk eller kommer inn i en perfekt utgangsstilling er ganske ubetalelig. :teehe: 

Og så er det også et poeng å ikke bruke seg opp helt på å lure bikkja til å drive med noe han synes er helt døden. ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg ville ihvertfall trent lite og bra. Dvs gjør hunden en sitt så belønn det beste du kan og gi deg der. Det har uansett ingen ting for seg å gjøre det så veldig mange ganger. :)  Og om nødvendig så hadde jeg hjulpet hunden med å lokke e.l. om det er helt umulig ellers. Bare for å få til at han gjør det rett første gangen så man slipper å mase om det å gjøre det mange ganger. Også ville jeg ha passet på å bare belønne sitt generelt og ikke kjøre det som en øvelse der hunden først skal inn på plass eller noe annet før den sitter. Bare belønnet selve det at hunden setter seg uansett setting :) Da blir det gjerne litt mindre formell stemning også og gøyere å holde på. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste (terrier, ikke spisshund) har på tross av lekelyst og matglede vært vanskelig å få med på flere repetisjoner av samme moment ("hvorfor skal jeg sitte igjen når jeg satt i sted, liksom"). Jeg har strevd MYE med å få opp engasjementet hans over flere år, men føler at jeg endelig har knekt koden på hva som skal til for akkurat denne hunden.  Det jeg nå har gjort er å gå tilbake og jobbe mye med frivillig adferd - for DA er han superglad og ivrig. Har så vidt kommet dit at jeg (igjen) kan sette navn på øvelsen, og foreløpig er det korte økter, og det å ikke gjenta samme øvelse mer enn maks 3 ganger på en økt (Dvs maks 3 x 5 sitt på en treningsøkt). Vi er fortsatt litt i starten, men foreløpig så ser det ut til å funke gull på engasjementet hans, og det ser ut som det har blitt gøy å få beskjed om en sitt eller fem eller å gå fot mer enn 1 m :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør få opp belønningskvaliteten på sitt slik at det blir en skikkelig gøy øvelse å gjennomføre. De fleste hunder utfører øvelser med glede om de bare synes de er gøye. Så jul, bursdag og 17.mai på en gang. Rase tatt i betraktning, så bør du kanskje bare kjøre et par repetisjoner med sitt, og så belønne heftig hver sitt(heftig belønning betyr som regel en mer sliten hund) og så gi deg med sitt. På den måten får han store forventninger til sitten fordi har får superbelønning OG man avslutter mens hunden enda synes det er dritgøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Å se en annen vei om noe er dritkjedelig er ganske naturlig. Det jeg ville gjort var å ha med rå biter med kjøtt og hvina "sitt" så høyt at det singler i ruter samtidig som dere holder et høyt tempo bortover og akkurat idet du snur deg mot han. Overrumple han med sitt-kommando, rett og slett. Jeg bruker ofte sjokkeffekt for å få bikkjene mine til å utføre kommando, og det litt perplekse trynet når de bare smeller ned i dekk eller kommer inn i en perfekt utgangsstilling er ganske ubetalelig. :teehe: 

:lol: Det høres ut som en interessant affære å være hund hos deg! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo Siberians, og de gidder i alle fall IKKE sitte 10 ganger på rad, samme søren hvor gode godbiter jeg måtte ha. Går noen ekstra repitisjoner dersom jeg bytter til godbiter som er stadig bedre. Menn starter jeg på "topp" så får jeg ikke flere gjentakelser enn om jeg starter med "OK" godbiter.  Nå trener jeg jo ikke hverken RL eller LP riktignok. Men jeg har jo trent litt med flere av de. Samt at vi trener på utstillingsgreier, og det blir også dørganes kjedelig etter noen repitisjoner. Så jeg har jo lært meg hvor grensa går, så de synes det er artig i noen få minutter (10-15 min maks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ikke en spisshundgreie, men det er ganske typisk for hunder som er vanskelig å motivere :) Varier belønningen. Den må være av god kvalitet, men selv det beste blir kjedelig om det kommer hver gang.

Jeg kan ta relativt lange økter med huskyen min, men jeg varierer hva vi gjør. Skal vi trene 15 repetisjoner på sitt, så tar jeg kanskje 5 repetisjoner, bryter opp med lek (å leke må læres for mange hunder), 2 repetisjoner på sitt, en liten kosepause, 6 repetisjoner på utgangsstilling, bryter opp med lek, 3 repetisjoner med sitt, bryter opp med en annen lek (løpe etter meg f.eks.), et par repetisjoner med ligg og så 5 repetisjoner til med sitt før lek og pause. Variasjon. Å jobbe "lenge" må læres :)

Jeg prøver å gi meg før han er tom, men hvis jeg bommer og går over grensa, så er litt bevegelse alltid en god måte å få til en siste repetisjon. Jeg gir meg ikke om hunden ikke vil, jeg får alltid gjennom vilja mi, men jobber godt for å legge til rette for å få den til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Avstandsbelønning trur jeg ikke er noe vits i, @Tinkie. :lol: Enten går bare bikkja bort og hentet fordi den vil, eller så mister den piffen av å måtte gjøre noe først. Det er min gjetning i alle fall. 

Å se en annen vei om noe er dritkjedelig er ganske naturlig. Det jeg ville gjort var å ha med rå biter med kjøtt og hvina "sitt" så høyt at det singler i ruter samtidig som dere holder et høyt tempo bortover og akkurat idet du snur deg mot han. Overrumple han med sitt-kommando, rett og slett. Jeg bruker ofte sjokkeffekt for å få bikkjene mine til å utføre kommando, og det litt perplekse trynet når de bare smeller ned i dekk eller kommer inn i en perfekt utgangsstilling er ganske ubetalelig. :teehe: 

Og så er det også et poeng å ikke bruke seg opp helt på å lure bikkja til å drive med noe han synes er helt døden. ;)

Haha, jeg ser det for meg! :teehe: 

Mm, hvis han ikke hadde fått noe ut av det hadde vi ikke holdt på med det. Målet er glad hund! Vi begynte med rally fordi han virka som syntes det var gøy, men så har vi holdt på litt for lenge med klasse 1-skilt fordi jeg måtte komme over konkurransenerver ;) Bare et napp igjen før vi rykker opp til klasse 2 :) Når vi har prøvd noen klasse 2-skilt, til og med om de inneholder sitt, syns han sitt er mye mer ålreit, fordi det er i en ny kombo. Så det er nok sitt i kombinasjon med de "trauste" øvelsene han syns er kjedelig. Og generelt er han veldig blid og fornøyd på rallybana :)

2 timer siden, Malamuten skrev:

Jeg tenker at jeg ville ihvertfall trent lite og bra. Dvs gjør hunden en sitt så belønn det beste du kan og gi deg der. Det har uansett ingen ting for seg å gjøre det så veldig mange ganger. :)  Og om nødvendig så hadde jeg hjulpet hunden med å lokke e.l. om det er helt umulig ellers. Bare for å få til at han gjør det rett første gangen så man slipper å mase om det å gjøre det mange ganger. Også ville jeg ha passet på å bare belønne sitt generelt og ikke kjøre det som en øvelse der hunden først skal inn på plass eller noe annet før den sitter. Bare belønnet selve det at hunden setter seg uansett setting :) Da blir det gjerne litt mindre formell stemning også og gøyere å holde på. 

Ja, det var smart :) Og han setter seg jo av seg selv når det er noe han vil (det er hans versjon av masing/piping/bjeffing), så sitt i uformell setting har han jo ikke noe problem med.

2 timer siden, Snøfrost skrev:

Jeg har jo Siberians, og de gidder i alle fall IKKE sitte 10 ganger på rad, samme søren hvor gode godbiter jeg måtte ha. Går noen ekstra repitisjoner dersom jeg bytter til godbiter som er stadig bedre. Menn starter jeg på "topp" så får jeg ikke flere gjentakelser enn om jeg starter med "OK" godbiter.  Nå trener jeg jo ikke hverken RL eller LP riktignok. Men jeg har jo trent litt med flere av de. Samt at vi trener på utstillingsgreier, og det blir også dørganes kjedelig etter noen repitisjoner. Så jeg har jo lært meg hvor grensa går, så de synes det er artig i noen få minutter (10-15 min maks).

Haha, nei, samme her, han sitter ikke ti ganger på en økt uten at det skjer masse annet innimellom. Og våre treninger blir jo annerledes enn de fleste andres. Jeg har gått mye i skogkanten etter to eller tre repetisjoner og venta på at de andre skal bli ferdige med alle repetisjonene så vi kan begynne å trene på en annen øvelse.

1 time siden, Snusmumrikk skrev:

Det er ikke en spisshundgreie, men det er ganske typisk for hunder som er vanskelig å motivere :) Varier belønningen. Den må være av god kvalitet, men selv det beste blir kjedelig om det kommer hver gang.

Jeg kan ta relativt lange økter med huskyen min, men jeg varierer hva vi gjør. Skal vi trene 15 repetisjoner på sitt, så tar jeg kanskje 5 repetisjoner, bryter opp med lek (å leke må læres for mange hunder), 2 repetisjoner på sitt, en liten kosepause, 6 repetisjoner på utgangsstilling, bryter opp med lek, 3 repetisjoner med sitt, bryter opp med en annen lek (løpe etter meg f.eks.), et par repetisjoner med ligg og så 5 repetisjoner til med sitt før lek og pause. Variasjon. Å jobbe "lenge" må læres :)

Jeg prøver å gi meg før han er tom, men hvis jeg bommer og går over grensa, så er litt bevegelse alltid en god måte å få til en siste repetisjon. Jeg gir meg ikke om hunden ikke vil, jeg får alltid gjennom vilja mi, men jobber godt for å legge til rette for å få den til. 

Ja, det var lurt å variere belønningen mer! Det blir ofte til at jeg belønner med mat, og om det er med lek, så er det sjelden så variert som du beskriver her. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
19 minutter siden, Thea skrev:

 

Haha, nei, samme her, han sitter ikke ti ganger på en økt uten at det skjer masse annet innimellom. Og våre treninger blir jo annerledes enn de fleste andres. Jeg har gått mye i skogkanten etter to eller tre repetisjoner og venta på at de andre skal bli ferdige med alle repetisjonene så vi kan begynne å trene på en annen øvelse.

 

Men hvorfor følger du de andre sitt opplegg i det hele tatt? Lag ditt eget opplegg. Tren med andre som forstyrrelse, men ikke følg deres tempo. Å måtte stå å vente ødelegger bare for deres trening med den type utfordringer du har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha @Tinkie og @Krutsi:teehe: 

 

til min lapphund løste det mye når jeg ble flinkere til å belønne, varierer mye på hva slags godbiter vi har, og fjaser mye rundt selve belønninga, han får hoppe etter de, gnage de ut av hendene mine etc. Finn ut hva din liker. Min liker eksempelvis håndtarget (ikke spør hvorfor, han digger det bare :teehe: ) og det får ham veldig gira. Og han digger om jeg gjør mye ut av meg selv, løper om kapp til leker, lekeslåss, mye lyd etc, men det liker jo ikke alle da.

Jeg unngår mye terping når jeg vet han kan øvelser, tar heller noen få repetisjoner og hurra-belønning plutselig. Men alltid variasjon, både i hva vi trener på, hva som er belønninga og hvordan vi belønner :) Da blir det futt og fart :) På sist konkurranse beit luringen meg til blods når han prøvde å få tak i godbiten, så selv om ikke dét var helt optimalt gikk jeg da ut med maks oppgira spisshund og fikk vårt andre napp til klasse 3 :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen problemet, har samme med minibullen min. Ting har hjulpet litt når jeg har blitt flinkere til å "gi av meg selv" og gire han opp litt ved belønning. Problemet mitt nå er å være oppfinnsom nok til å holde interessen oppe :P  Han blir fort lei av en belønning også, og en lek/leke som er superkul en dag kan være helt ute i lang tid.. - Kan være krevende å trene hunder med egne meninger ja :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
46 minutter siden, TullBull skrev:

Kjenner igjen problemet, har samme med minibullen min. Ting har hjulpet litt når jeg har blitt flinkere til å "gi av meg selv" og gire han opp litt ved belønning. Problemet mitt nå er å være oppfinnsom nok til å holde interessen oppe :P  Han blir fort lei av en belønning også, og en lek/leke som er superkul en dag kan være helt ute i lang tid.. - Kan være krevende å trene hunder med egne meninger ja :lol:

 

Hehe tervene mine har faktisk mye mer egne meninger enn huskyen. Spesielt den ene terven. Det er ikke alltid det er egene meninger som gjør sånne hunder utfordrende å jobbe med. Med min er det heller motivasjon og kanskje aller mest konsentrasjon som er utfordringen. Huskyen mister konsentrasjonen, selv når han veldig gjerne vil ha belønninga. Han jobber bra, og så detter konsentrasjonen ut og det blir bare kaving etter belønninga :) Det er mest derfor jeg tar så mange mini-pauser med lek eller kos og varierer innen en økt. Tervene har mye bedre konsentrasjon med seg i den genetiske pakka enn huskyen :) Med bernern min var det i hovedsak motivasjonen som gjorde det krevende å trene. Hun hadde konsentrasjonen, men var veldig utfordrende å motivere til å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Men hvorfor følger du de andre sitt opplegg i det hele tatt? Lag ditt eget opplegg. Tren med andre som forstyrrelse, men ikke følg deres tempo. Å måtte stå å vente ødelegger bare for deres trening med den type utfordringer du har :)

Det jeg beskrev har vært i kurssammenheng, hverdagslydighet og rally. Når hverdagslydighetskurset varte 1,5 timer kunne ikke vi trene like lenge som de andre, for da ville han blitt fullstendig demotivert. Så når han fikk til noen repetisjoner med det vi trente på, belønnet jeg ham noen ganger med snusing, i tillegg til at vi tok flere pauser enn de andre, hvor jeg ofte lot ham gå og snuse noen minutter og tenke på helt andre ting. Det fungerte bra for oss, og jeg tviler sterkt på at vi ødela for noen av de andre :)

21 timer siden, Aslan skrev:

Haha @Tinkie og @Krutsi:teehe: 

 

til min lapphund løste det mye når jeg ble flinkere til å belønne, varierer mye på hva slags godbiter vi har, og fjaser mye rundt selve belønninga, han får hoppe etter de, gnage de ut av hendene mine etc. Finn ut hva din liker. Min liker eksempelvis håndtarget (ikke spør hvorfor, han digger det bare :teehe: ) og det får ham veldig gira. Og han digger om jeg gjør mye ut av meg selv, løper om kapp til leker, lekeslåss, mye lyd etc, men det liker jo ikke alle da.

Jeg unngår mye terping når jeg vet han kan øvelser, tar heller noen få repetisjoner og hurra-belønning plutselig. Men alltid variasjon, både i hva vi trener på, hva som er belønninga og hvordan vi belønner :) Da blir det futt og fart :) På sist konkurranse beit luringen meg til blods når han prøvde å få tak i godbiten, så selv om ikke dét var helt optimalt gikk jeg da ut med maks oppgira spisshund og fikk vårt andre napp til klasse 3 :) 

Jaa, det må jeg prøve! Jeg har bare gira ham opp med å kaste rundt på godbitene, men å kaste dem til ham har jeg faktisk ikke prøvd i treningssammenheng.

Han lurer mest på hva pokker jeg driver med om jeg gjør mye ut av meg selv, men om jeg hvisker til ham blir han skikkelig gira! :) Sånn type "skal du og jeg finne på noe gøy sammen? Har du lyst til det?" Og han bare "jaaaaaaaa!!" :banana:

Og sisten-type-leker liker han godt, så det har vi brukt som belønning i blant :) 

19 timer siden, TullBull skrev:

Kjenner igjen problemet, har samme med minibullen min. Ting har hjulpet litt når jeg har blitt flinkere til å "gi av meg selv" og gire han opp litt ved belønning. Problemet mitt nå er å være oppfinnsom nok til å holde interessen oppe :P  Han blir fort lei av en belønning også, og en lek/leke som er superkul en dag kan være helt ute i lang tid.. - Kan være krevende å trene hunder med egne meninger ja :lol:

 

Haha, ja, både leker og godbiter har fryktelig variabel interesse her også! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...