Gå til innhold
Hundesonen.no

Utvikling av brystkasse


Carro92
 Share

Recommended Posts

Typisk meg å få spader ut av ingenting, men kan jo spørre her da, føre jeg helt avskriver hunden som utstillingshund :P

Tundra har jo sett ut til å ha en ganske grei brystkasse hele veien, inntill i høst, hvor jeg syns den har sett verre og verre ut :P Kan jo legge ved bilder, så dere lettere ser

3mnd

1475050-12-1428057894901.jpg

4mnd

1475050-8-1429729908026.jpg

6mnd

1475050-11-1436139079663-n700.jpg

9mnd

1475050-11-1443877703051-n700.jpg

 

hva tror dere? helt håpløst eller kan det fremdeles rette seg opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer nok aldri til å få noe knallbryst nei, men litt bedre blir det jo når hun begynner å bygge muskler for alvor. Ut i fra bildet ser det ut som hun ikke hadde hatt vondt av et par kilo til på kroppen, det vil jo og hjelpe utseendemessig :) (meget mulig jeg tar feil altså, slikt er umulig å bedømme ut i fra et bilde).

Oppstillingsmessig kan du jo også gjøre noe, ved å få henne til å strekke seg mer mot deg og skyte brystet frem. Lek dobermann :P

Fin jente uansett da :D

Endret av Lola Pagola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer nok aldri til å få noe knallbryst nei, men litt bedre blir det jo når hun begynner å bygge muskler for alvor. Ut i fra bildet ser det ut som hun ikke hadde hatt vondt av et par kilo til på kroppen, det vil jo og hjelpe utseendemessig :) (meget mulig jeg tar feil altså, slikt er umulig å bedømme ut i fra et bilde).

Oppstillingsmessig kan du jo også gjøre noe, ved å få henne til å strekke seg mer mot deg og skyte brystet frem. Lek dobermann :P

Fin jente uansett da :D

Ja, ho er på oppfetning for harde livet, er ikke lett å holde ho feit, for så fort ho er litt ute å løper, så løper de kg rett av igjen gitt... :( ho veier alt for lite for min smak, er sånn 18kg nå bare.

Men jeg skjønner ikke åssen folk får hundene til å streke seg mere frem og skyte brystet, har prøvd å stille meg foran, og ho står jo bare helt i ro å ser på meg, evt så går ho fremover med frembeina, så ho ser ut som en gyngehest istedet. Prøver jeg å dytte rompa hennes litt fremover, så skjer ingenting, da bare står ho dønn, er umulig å dytte henne uten å da dytte hele ho fremover liksom... :P så tips tar imot med stor takk! 

Takker, syns ho er fin sjøl, bare litt frustrerende når jeg håpa på en jeg kunne bruke som avlshund etterhvert, men men :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vrient å si med en 9 mdn gammel hund jeg.. Den er jo ung og i utvikling, og mye kan skje.Noen er jo bare veldig trege, og er 'på topp' når de er over 3 år. Går kanskje litt på linjer også ? En avlshund er uansett mer enn en snau brystkasse liksom (sier jeg som banner over et mongo øre på collien min liksom). Hva sier rasestandarden om brystkassa på rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vrient å si med en 9 mdn gammel hund jeg.. Den er jo ung og i utvikling, og mye kan skje.Noen er jo bare veldig trege, og er 'på topp' når de er over 3 år. Går kanskje litt på linjer også ? En avlshund er uansett mer enn en snau brystkasse liksom (sier jeg som banner over et mongo øre på collien min liksom). Hva sier rasestandarden om brystkassa på rasen?

mor og far har hvertfall gode brystkasser, uten atter jeg får funnet noen gode bilder av de, da oppdretter ikke er helt på der å ta bilder :P men da jeg var å hilste på dem, så hadde dem gode brystkasser :)  men da bør jeg kanskje trekke ho fra nkk hamar :P

 

"Tilstrekkelig bredt for å gi rikelig plass til hjerte og lunger. Dypt, rekker til albuene. Godt hvelvede ribben, som strekker seg langt bakover og smalner gradvis mot lenden"

Endret av Carro92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så da er det håp for beinrangelet mitt om at ting skal bli litt bedre? bare unngå utstillinger en stund kanskje :P vurderer hvertfall å bare dra på nkk hamar siden ho og whippsekreket allerede er påmeldt, så får ho bare tilbringe tid i sofan å ete, og så ta imot den gule eller blå sløyfa på utstillinga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har alltid utviklet brystkassen og skallen sist. De har bare hatt pingle-brystkasser før de har blitt et år gamle, og spesielt hannen brukte tid på å bli "ferdig." Jentene har vel stort sett blitt rundt 2 år før de har fått fasongen mer eller mindre på plass.

Men jeg er ikke utstillingsmenneske, så nå spør jeg bare: tar ikke dommerne hensyn til alderen på hunden? Jeg skjønner jo at de må dømme ut i fra hvordan unghunden ser ut der og da med tanke på hvor lovende den er, men ingen hund på 9 mnd ser ut som en voksen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mine hunder har alltid utviklet brystkassen og skallen sist. De har bare hatt pingle-brystkasser før de har blitt et år gamle, og spesielt hannen brukte tid på å bli "ferdig." Jentene har vel stort sett blitt rundt 2 år før de har fått fasongen mer eller mindre på plass.

Men jeg er ikke utstillingsmenneske, så nå spør jeg bare: tar ikke dommerne hensyn til alderen på hunden? Jeg skjønner jo at de må dømme ut i fra hvordan unghunden ser ut der og da med tanke på hvor lovende den er, men ingen hund på 9 mnd ser ut som en voksen?

ok, da får jeg bare smøre meg med tålmodighet da kanskje :) 

Det virker litt opp og ned på disse dommerne, da ho var 4mnd, så klaga ene dommern på fremtredende håndrotsledd, noe alle andre så på som helt normalt på den aldern (og aldri hørt no om etterpå) :) 

Hvor mye bryst skal em pointer ha? Synes hun har noe fremskutt skulder kanskje?? 

 

Prøv å la hun stå å gnafse på godbiten mens du forsiktig med godbiten får hun til å "strekke" seg fremover/legge vekta fremover?

12072577_1089285161081599_6919461936411718673_n.jpg  jeg vil tørre å påstå det der er en fin pointer, så har du noe å sammenligne med :) 

10420158_10202846431431703_7905223507408752310_n.jpg  samme med de to her å :) 

men ender med atter ho flytter seg etter og blir alt for ivrig, men testa å binde ho i døra nå, så ho faktisk ikke kom seg noen vei, og da funka det litt bedre hvertfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke pointer det man kan kalle utpreget forbryst, og de fleste jeg har sett er steile i fronten. Jeg synes jo hun ser veldig normalt utviklet ut til pointer å være, men hun skal bli mye dypere i brystkassen dersom brystet skal nå ned til albuene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man avskriver ikke en 9 mnd gammel hund fordi hun ikke er ferdig utviklet, punktum. De aller fleste har altfor dårlig tid og vil helst at hunden skal være ferdig utviklet 9 mnd og 1 dag så de er klare for konkurransen i utstillingsringen...  Denne trenden er ganske vanlig og de fleste har ikke tid til å vente til hunder er ferdig utviklet og dermed avskriver dem isteden.

Noen hunder er ikke ferdig utviklet før de er nærmere 3-4 år også. Ting tar tid på enkelt linjer, og de utvikles forskjellig. Det er en regel om å bryst ofte kommer sent.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, er mere jeg som trengs å bli litt beroliget, siden jeg føler jeg har klart å få hunder som har blitt på bærtur eksteriørmessig (også i ferdig utviklet alder), selvom foreldrene er kjempe fine. Så er mest litt der, og når det har blitt et såpass gap til albuene, så blir jeg litt sånn panikk :P 

men jeg takker for alle svar, og får roa meg med atter hunden min ikke er ferdig utvikla, og håper det brystet faller ned :D Og var ikke ment som i atter jeg hadde kvitta meg med hunden bare pga det skulle vært feil på henne altså, ikke misforstå meg. Ho er alltfor god og trivelig hund ellers, og ho koser seg både på jakt og på agilitybanen, og kanskje blir ho en fremtidig agilitystjerne, hvis utstillinga ikke funker :P  :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ok, da får jeg bare smøre meg med tålmodighet da kanskje :) 

Det virker litt opp og ned på disse dommerne, da ho var 4mnd, så klaga ene dommern på fremtredende håndrotsledd, noe alle andre så på som helt normalt på den aldern (og aldri hørt no om etterpå) :) 

12072577_1089285161081599_6919461936411718673_n.jpg  jeg vil tørre å påstå det der er en fin pointer, så har du noe å sammenligne med :) 

10420158_10202846431431703_7905223507408752310_n.jpg  samme med de to her å :) 

men ender med atter ho flytter seg etter og blir alt for ivrig, men testa å binde ho i døra nå, så ho faktisk ikke kom seg noen vei, og da funka det litt bedre hvertfall :) 

ut fra de bildene så ser ikke din ille ut :-) for i mine øyne ekke det der en utpreget front akkurat. Jeg synes de fleste pointere har null front/steil front og en noen spesiell kropp. Jeg vet ikke hva rasestandard sier der ;-) så da kan nok jenta di bli bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut fra de bildene så ser ikke din ille ut :-) for i mine øyne ekke det der en utpreget front akkurat. Jeg synes de fleste pointere har null front/steil front og en noen spesiell kropp. Jeg vet ikke hva rasestandard sier der ;-) så da kan nok jenta di bli bra nok.

ok, da satser vi på det :) Så får tiden bare vise :) men godt å bli litt beroliga om atter ho kaaanskje ikke er helt på bærtur liksom :P 

11401252_10203437083202201_5719164889191322108_n.jpg halvbroren (BIM) og halvsøstra (BIR), håper ho slekter litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har helt klart fått mye bedre bryst fra de er unghunder til de er skikkelig voksne i en alder av 2-3 år. ALLE har forbedret seg stort i brystregionen på ulike måter. Det sagt så synes jeg hun er noe fremskutt ut, men det kan jo være litt ekstra ugunstig bilde også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kjenner ikke igjen Tundra på nederste bildet der. Tror det må være et dårlig bilde av henne, i tillegg til å være i hengsel-alder? :)

Jeg tenkte egentlig det samme. :)

jammen, Tonje; da får du hjelpe meg å ta et godt bilde av henne, og så kan Helle få lov å se :P men jeg mener fremdeles ho ser helt på bærtur ut, i forhold til 6mnd bildet altså :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 jammen, Tonje; da får du hjelpe meg å ta et godt bilde av henne, og så kan Helle få lov å se [emoji14] men jeg mener fremdeles ho ser helt på bærtur ut, i forhold til 6mnd bildet altså [emoji14] 

Kan prøve. Jeg syntes ihvertfall hun ser bedre ut på ekte enn på det siste bildet. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonjek var snill å tok kameraet mitt å hjalp meg å ta et bilde av urokråka mi i mørket (elendig kvalitet), men her kan dere hvertfall se kroppen til Tundra :P gått opp 3kg siden sist bilde også :P 

her stilte ho litt opp sjæl, pga noe meget interresant å se på :P 

IMG_6933_zpsoxecktkq.jpg

her skulle jeg rette på bakparten hennes :P 

IMG_6965-2_zpsrlno2t3n.jpg

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...