Gå til innhold
Hundesonen.no

Seperasjonsagnst! Hjelp!!


TheRoomPet
 Share

Recommended Posts

Hei, har en hvit gjeterhund hannhund som jeg har et stort problem med han, vi flyttet for ikke så lenge siden, men har hadd dette siden jeg fikk han som valp.

Etter at vi flyttet så har det gått fra piping og litt graving til konstant graving, uling, hyling, biter buret, bøyer/ødelegger buret, svetter potene av seg og mye mer. Har fått oppgaver av konsulent men dette gjør det værre.. 

Han kan ikke være løs etter som han grever opp treverk og skraper ned veggene og ødelegger ting i huset og seg selv. 

Har prøvd noen tabeletter men det har ikke hjulpet noe serlig, prøvde også noe peromoner fra dyrebutikken og det har heller ikke hjulpet.. Har prøvet å legge inn klær som lukter som meg og hadd på radio, filmet med hundekamera, hørt stemmen min via den men alt ser ut til å gjøre det værre..

Er det noen som har tips med hva man kan gjøre? Han er bare 16 måneder, og er herlig ellers som en energisk hannhund kan være.

Jeg har enda ikke prøvd kastrering, prøve å ha en annen hund der, ha han på forvert for å se om det kan hjelpe, ha på beroligende halsbånd, er lite hjemmet osv. :hmm:

Har jo ikke lyst å avlive eller omplassere så om noen kunne ha hjulpet eller komme med råd så hadde jeg vært utrulig takknemlig :)

 

unnskyld om det er skrevet feil, men måtte skrive alt på mobil med autokorrekt med engelsk på..

Endret av TheRoomPet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo starte med at han ikke er aleine hjemme før han faktisk tåler det? Her ville jeg starta med rolig tilvenning av det å være aleine hjemme, noe det virker som du kanskje ikke har vært så flink på, iogm at han har vært sånn siden du fikk han. Rett meg gjerne om dette er feil.

Tommelfingerregelen når en har med hunder å gjøre, er at en vender dem til å være aleine hjemme før en forlater dem. Om korrekt, rolig og gradvis tilvenning ikke fungerer, må en sørge for at hunden slipper å være aleine.

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått i frå ein hund som ikkje tålte at eg gjekk ut ytterdøra før ho starta orkesteret sitt, til at ho no kan vere heime ein heil arbeidsdag.

Starta heilt frå starten av, men prøvde med iHarmoni (funka dårlig her, men har funka bra ho andre), the anxiety wrap (som ho hata over alt på jord, så slutta etter 1 veke) og til slutt Clomicalm som vi fikk på resept hos veterinæren. 
Har lagt ned ein goood del månadar i treninga, og starta med og gå ut i nokre sekund, så øke tida minutt for minutt. Når eg var oppe i 30 minutt økte eg gjerne med 5-10-15 minutt, men veksla på tida. At eg gjerne gjekk ut og var vekke i 5 minutt, seinare i 15 minutt, så 1 minutt osv...

Men eg hadde muligheten til og ta ho med meg i bilen og la ho vere der i arbeidstida i denne prosessen, for der er ho rolig. Og når vi var komt opp i litt tid, vart ho gjerne henta av mamma når ho var ferdig på arbeid før meg.
Men det skal seiast at udyret mitt aldri har rasert eller prøvd å grave seg ut, ho berre ulte, tissa på golvet og kunne finne på å rive ned ting frå stuebordet.

Så det beste er vel gjerne og starte heilt på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei på snart 6 mnd. som heller ikke vil være alene hjemme. Vi har ikke prøvd å drøye tiden sånn alt for mye, så når hun er urolig så "bare" bråker hun. Hun ødelegger ikke noe. Men klart, hadde jeg fortsatt å bare dra i fra henne mer enn hun takler, så ville det nok eskalert.

Løsningen for oss har vært å ha henne i bilen mens vi er på jobb og skole. Bilen står i parkeringsgarasjen(vi bor i blokk) og sambo har vært nødt til å begynne å ta bussen til jobb. Jeg studerer og har dermed kortere dager enn han, derfor er hun ikke med han på jobb. Pluss at det har vært ganske varmt ute, så det har ikke vært aktuelt å ha henne med. Parallelt med å ha henne i bilen når vi MÅ gå i fra henne, så jobber vi med å være alene i leiligheten på en slik måte at hun ikke rekker å bli engstelig. Det tar tid, men om man gjør det gradvis og forsiktig på en måte som hunden takler, så får man så mye mer igjen for det når man en dag har kommet så langt at man kan gå i fra hunden en arbeidsdag. 

I bilen kan hun være alene i 5-6 timer uten problem. I leiligheten klarer hun alt i fra 2 minutt til 10 minutt, så det tar tid. Anbefaler deg å begynne på scratch og finne en annen løsning for hunden når du MÅ dra i fra den. Enten ha den i bilen om den trives der, eller om noen kan passe den(ei venninne av meg har løst det på den måten) eller evt. hundebarnehage om du har økonomi til det. Hvis du trener på å være alene, men likevel må gå i fra den når du drar på jobb, så har ikke treningen noe for seg og du vil antagelig for en hund som blir mer og mer redd.

Mi foretrekker forøvrig å gå mest mulig løs. Bråket starter veldig fort med en gang hun er i bur. Har prøvd inngjerding med kompostgrinder, og det har fungert fint, men det ser ut til det fungerer enda bedre når hun får gå helt løs i leiligheten, spesielt om hun får være helt løs sammen med den voksne min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...