Gå til innhold
Hundesonen.no

do-trening med utehund

Gjest
 Share

Recommended Posts

På fredag fikk vi hjem seeko.

Han er 8,5 Uke og bor ute i hundegården sin. Dette går veldig fint. Meningen er at han skalvære der på nettene og når han sover og vi er borte på dagene. 

Men han skal jo også være mye inne med oss (vel... Så mye han klarer i begynnelsen). Det er jo veldig varmt inne synes seeko.

Han har vært inne nå en gang pr dag i ca 1 time om gangen. Så mitt spørsmål er hvordan trener vi han på å bli stueren når han er egentlig utehund? Spesielt nå i starten når han er inne i korte perioder bare.

Funker liksom ikke helt med den der at du må llufte ham veldig ofte. Han har som sagt vært inne to ganger og tissa begge gangene. ( i tillegg til gulvet på flyplassen haha) og heller ikke å rose ham når han tisser ute. Dette er ikke lett å holde styr på når han bor ute. Hehe.

Så noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo egentlig bare gjøre som vanlig. Selv om han er ute innimellom så er det jo samme prinsippet for å lære de å ikke tisse inne. Luft han før dere tar han inn så dere vet at han har vært på do og dermed ikke tisser inne med en gang. Så tar dere han med ut med gjevne mellomrom og roser han for å tisse ute (selv om dere ikke får rost han når han er ute alene, det gjør ingen ting). Dere burde ha han en del mer inne for å få trent på det da, og hunden vil vell sikkert satt pris på deres selskap mer også, med mindre dere sitter mye ute i hundegården.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør han på anbefaling av oppdretter.Og han tar det svært fint. HAn er vant med å bo ute og trives best der. Han er MYE sammen med oss og sover stort sett bare i hundegården. Han har det veldig bra. ?

Har oppdretter erfaring med å ha bare EN liten valp alene sånn? Jeg synes det er fryktelig trist å høre at en liten valp som nettopp er tatt fra mor og søsken brått bare plasseres alene i en hundegård helt uten selskap. Det er ikke det at den er ute som er problemet, men at den er alene hele natta og når dere er borte fra den.

• Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev et innlegg mn så tok tlf kveld.

Jeg lurte på tips i forbindelse ang do trening av utehund.

Dere som har andre spm må jeg be dere om å sette dere heller litt mer inn i malamute/polarhund og hundegårdstilvenning da jeg ikke orker skrive så mye på telefonen☺

Takker for tips av Malamuten og vi får bare øve på dette etterhvert som vi er mere inne ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forresten to små barn på 2 og 4 år som gjør d fryktelig vandkelig for en leken og nysgjerrig og da gjerne overtttøtt valp å få sove inne. Noe som også var et av kriteriene til vi fikk kjøpe valp av oppdrrtter pg flere andre oppdrettere også anbefalt det samme.

Pluss venner vi han til å være inne å sove i starten så vil han føle seg forvist senere. Det er ikke syting og uling fra hundegården og han virker fornøyd og glad.

Han får være i fred der når det trengs☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dere er MYE ute med han om han er alene? At en valp (forsåvidt voksne hunder som er alene også) er så mye alene er veldig drøyt, selv om de sover eller "tar det pent". Unntaket må være om døren er åpen å de kan velge selv hvor de vil være. Mine malamuter lå nesten uten unntak i gangen, nærmest mulig oss, om vi hadde de i hagen med døren åpen Det er en grunn til at hjemme alene trening taes gradvis. Det er det de må tilvennes. Hunder er sosiale flokkdyr, de har stort behov for å være sammen med andre største parten av døgnet, samme hvilken rase. Malamuten har et veldig velutviklet flokkinstinkt og selv mine som var 2 sammen merket jeg stor forskjell på om de var alene ute mye kontra når de ikke var det, selv om de ikke hadde noe problem med det eller misstrivdes. Jeg synes det er trist at oppdrettere faktisk anbefaler/tipser/krever at du skal ha hunden mer ute alene enn den er sammen med andre, jeg kjenner jeg blir veldig lei meg og får vondt langt inne i hjertet for dette er å frarøve et levende vesen noe av det viktigste av deres behov. Husk at deres forhold og samarbeid kan få lide voldsomt av at hunden så tidlig må klare seg selv. En så liten valp er på stadie med en baby, i tillegg har den akkurat blitt fratatt flokken sin, søsknene sine og alt annet som er kjent for den, den trenger selskap og nærhet.

Om natten må det jo være rolig inne hos dere også så den kan ligge på soverommet og være sammen med dere selv om dere ikke gjør noen aktiviteter? Beklager OT i tråden din altså og en litt krass tone som kanskje ikke er fortjent, iom at du har fått denne påvirkningen fra oppdretter som jo de fleste av oss stoler på, spesielt om vi er ferske hundeeiere eller har en ny rase, men hadde jeg vist hvem du er så hadde jeg ringt mattilsynet. Så ille synes jeg at dette er. Malamuter har akkurat samme behov som andre hunder, selv om mange virker å mene at de hører hjemme i en hundegård som utehund fra dag en samme om de har selskap eller ikke.

Endret av Malamuten
  • Like 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er lett å høre på oppdretter, men oppdrettere er sjelden gud eller har 100% riktige svar. Det er lov å tenke litt på siden av det de sier og gjøre noe annet. Dere isolerer en 8 uker gammel valp mesteparten av dagen. Jeg ser at tråden din handler om dotrening og jeg skjønner at du sikkert føler deg fryktelig kritisert nå. Men vær så snill, prøv å tenk litt "ut" her nå. 

Naboen min har en hund som bor i hundehus og kjetting og for meg er dette likestilt (eller kanskje hakket verre fordi valpen er så ung). Syns ikke at det er greit selv om det er en polarhund!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har malamuter som bor ute, og kjenner god til rasen. Jeg hadde aldri satt en valp på 8 uker alene ute i hundegården. De er valper på samme måte som andre raser. Syns generelt det er en uting å ha en hund stående ute alene store deler av døgnet. Da kan man skaffe seg en til.

Det er ikke bare meg i malamutemiljøet som mener det.

Ang det du lurer på, så gjør som de andre sier. Dotrening på vanlig vis. Mine har vært mye inne som valper og lite ute i gårdene bla fordi da får jeg stuerene hunder som kan være med meg overalt, og jeg kan lett ta de inn om det blir skader, sykdom, drittvær, eller om jeg bare vil ha kosehunder i sofaen og senga :wub:

Bare var klar over at mange oppdrettere av denne rasen har et litt spesielt hundehold og forhold til hundene deretter. De trenger ikke være fasiten når det gjelder å ha familiehund (eller trekkhunder).

• Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv valp nå, og dotrening består av masse tålmodighet og konsekvens!  Ut etter mat/lek/soving og ellers regelmessig. Ved uhell inne bare later jeg som ingenting og tørker opp, og passer på å ta henne ut kjappere neste gang!

Muskulaturen er ikke ferdigutviklet, så blærekontroll kommer først rundt 6 måneders alder ;)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prata med flere angående dette men skal sjekke enda mer og er det så krise deresier vil vi selvfølgelig gjøre endringer asap. Takk for tips?

Å ha bare en polarhund boende ute alene er ikke så veldig greit. De har sterkt flokkinstinkt og trives best flere sammen. Og har man bare en, ja så er menneskene flokken dens. 8,5 uker og ute alene hele døgnet- det er ikke greit. Så det er bra du sjekker opp dette!  Synes Heidihj sier det bra lenger opp :) 

Endret av Meg
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med huskyer selv, og ja de bor ute, men vi lar aldri valper/unghunder stå alene (ikke de voksne heller forsåvidt, dette er flokkdyr!), og har de inne mye mer enn et par timer av dagen. Jo mer du har valpen inne jo enklere vil dotreningen bli,  da du også lærer deg hundens kroppspråk og tegn bedre jo mer tid du bruker i døgnet med den. Barn må også oppdras til å gi hunden fred, selv om den skal være utehund.

Med så sterkt flokkinstinkt krever det egentlig mer jobb og oppmerksomhet fra eiere når hunden er alene av art i husstanden. Enkelte hunder resignerer til ensomheten og da kan det virke som at det er greit for den, jeg ville ikke stolt på det. Ha den mye mer inne, den trenger kontakt og sosialisering :)

Horribelt tips av oppdretter.

Lykke til!

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags oppdretter er det som kommer med slike råd? Og hva slags valpekjøpere følger slike råd? Som ny hundeeier er det viktig å ikke svelge alt rått bare fordi det kommer fra en oppdretter. Oppdretter er folk de og, som kan ha mye rart for seg som ikke nødvendigvis er til hundens beste.

Vet du spurte om dotrening, men du får nå råd som er så mye viktigere enn det.

Kjempebra innlegg av Malamuten. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ingen ting galt i at små valper bor ute når de er en del av en flokk. Når de har selskap av andre hunder. Men en liten valp helt alene ute størsteparten av døgnet er ikke snilt. Ikke en voksen hund heller for så vidt. Å være litt ute i hundegård, ja, men hunder er flokkdyr og fortjener selskap av enten andre hunder eller mennesker størstedelen av døgnet. Om hunden skal bo ute, så bør dere få dere to hunder. Det er ingen ting galt i å ha to (eller flere) malamuter boende ute, det vil de fleste malamuter stortrives med, men en alene størsteparten av døgnet er ikke greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har våre hunder boende ute (untatt ei gammel dame på snart 12 år), men når vi får inn en ny valp, bor den inne med oss mennesker den første tiden, og fases gradvis ut til hundegården etterhvert.  Valpen vi kjøpte i sommer var  3- 3,5 mnd før hun var ute hele døgnet.  Det er flere årsaker til at vi gjør det på den måten, den største er at vi vil at hundegården skal være positiv og ikke negativ, og setter man en valp ut for tidlig, blir det fort mye grin og sutring.  Selv om det er andre hunder der. 

Å sette ut en valp i hundegård ALENE fra 8,5 uker alder- det er faktisk uaktuelt.

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...