Gå til innhold
Hundesonen.no

Do inne


Aea
 Share

Recommended Posts

Jeg har fire hunder som gjør fra seg inne omtrent hver dag. Det er forskjellige hunder som tisper og bæsjer inne. De må ut på do hver andre, tredje time døgnet rundt ellers så gjør de fra seg. Om natta er det jo vanskelig fordi da sover man gjerne i åtte timer. Og da skjer det uhell her ofte. Det kan ikke være noe galt med hver enkelt siden de alle fire gjør sånn. Jeg var på familiemiddag i tre timer og da jeg kom hjem stinka det bæsj og tiss og oppkast inne. Heldigvis går jeg bare hjemme hele dagen sånn at jeg må ta de ut på do. Greit nok at valper må ut ofte, men hva med godt voksne hunder på feks. Fire år? Jeg føler jeg har fire valper hjemme hele tiden. De må jo på do hele tiden jo. Det er jo hunder som er hjemme alene en hel arbeidsdag eller skole på 8-9 timer. Det kunne jeg ikke med mine hunder. Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre heller. Er dette vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke vanlig. Høres ut som de rett og slett ikke har lært skikkelig at do skal man gjøre ute? Hvordan er foringsrutinene dine? Får de gjort fra seg ordentlig når du lufter dem? Er de i konstant aktivitet inne? Får de nok aktivitet ute både psykisk og fysisk?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er over hodet ikke vanlig, men om du aldri får brutt vanen så kommer de nok til å fortsette. Du må nok finne en måte å få brutt vanen på så de lærer at de ikke skal gjøre fra seg inne og dermed holder seg til de blir sluppet ut.

Edit: Hvordan ser dagen deres ut? Får de luftet seg godt nok ute? Er de rolige inne? Får du vasket godt nok etter uhell slik at de ikke kjenner lukt og fortsetter å markere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er rutinene dine da? Sjansen for at det er noe fysisk galt med alle fire, er vel heller liten. Tipper det er en vane du må få brutt på et eller annet vis. En hund som ikke må på do, går jo ikke på do heller. Så da er de kanskje ikke luftet nok? Kanskje de får feil for? Til feil tid? Har de tilgang på mat hele tiden?

Voksne normale hunder trenger ikke luftes hver 2-3. time hele døgnet. Så her er det jo noe som ikke stemmer. Tissing kan komme av UVI, er det sjekket? Men det kan også være markeringer.

Du svarer ikke på hvordan dagene er, om de er rolige og avslappede inne eller om de stresser rundt? Hvordan er de når de er alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet når de gjør fra seg inne er når de ikke har vært ute på do hver andre/tredje time. Da jeg var på middag hos noen venner i tre timer så hadde jeg kun med en av hundene og denne gjorde da fra seg inne dessverre etter tre timer fordi jeg glemte helt tiden. Veldig ubehagelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette de samme hundene som bjeffer så fælt at du har et anstrengt forhold til naboene dine, samtidig som foreldrene dine er motstandere av at du skal skaffe deg flere hunder?

Jeg mener ikke å være slem med deg, men om en gjør en samla vurdering av den informasjonen du deler om hundeholdet ditt, så er det åpenbart at en del må gjøres. For det første bør du ikke få deg flere dyr. Til tross for at du "bare går hjemme", så bør du innføre gode rutiner for hundene dine, og kanskje det kan gi deg litt mer struktur i hverdagen ellers også, det kan ofte være noe positivt for de fleste av oss. I tillegg bør du begynne å aktivisere hundene dine mer enn at de tusler litt på tur med deg eller holder deg med selskap inne. Om de får gode, fysiske turer til faste tidspunkter og de også lærer seg ting inne, som feks enkel hverdagslydighet som å ligge på plassen sin, være stille og det å være rolige inne, så er ikke veien lang til et langt bedre hundehold for dere.

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hundene mine kan legge seg ned på kommando, de kan sitt, ligg, rull rundt, gi Labb, stå på to bein, bamse osv. Jeg gir de for hver kveld. Jeg har lest mange hundebøker og gått på mange kurs og jeg gjør jo det som står i bøkene og det vi lærer på kurs.

Men når du spør om ting her inne, så vil du aldri høre på det folk sier til deg. Du har mange spørsmål om forholdsvis basale ting i et hundehold, men når du får svar, virker det aldri som du lytter eller tenker over de innspillene du får, men svarer bare mekanisk som for å tilbakevise at ingenting er i veien, noe alle spørsmålene viser at ikke stemmer. Hvorfor spør du om innspill når du egentlig ikke er interessert i å høre på svar? Det kan jo være at svar fra folk som ikke aner hvem du er og som ser ting utenfra kan være gunstige, objektive betraktninger du sjøl er for tett på til å se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt.

Huskyen som aldri hadde vært innendørs før i juli kan markere inne på nye plasser, men renslig ble han etter få dager.

Selv med valper har jeg aldri hatt særlig uhell om natta, da sover man og den som sover bæsjer og tisser ikke.

Enten har du et veldig dårlig fór, ellers så har hundene dine et magevirus eller så lufter du de rett og slett ikke godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hundene dine er vant til å få ut å tisse og gjøre fra seg hver 2-3 time på dagtid, så får de jo aldri øvd seg på å holde seg på natta heller. Slutt med all denne småluftingen og gå EN god tur med dem. Ut over det kan du trene dem på at de skal være rolige inne (jeg mistenker at de stresser opp hverandre, selv om du kanskje ikke legger merke til det?). Hunder som stresser må også ofte gjøre fra seg - så å få kontroll på stress og aktivitet tror jeg er en nøkkel til et bedre hundehold for deg.

Hunder HAR ikke behov for å luftes hver 2. til 3. time.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...