Gå til innhold
Hundesonen.no

Røntgenbilde av nakke


Gjest
 Share

Recommended Posts

Fikk "sammendrag" av CT-undersøkelsen. Gidder ikke lime inn hele (jeg skjønner hvertfall ikke noe særlig av den) men her er konklusjonen:

"Conclusions:

Elbows:

The findings are most likely representing coronoid disease left ulna. There is not an evident fissure line in the medial coronoid process in the right ulna in the study, but coronoid disease is suspected here as well considering the sclerosis."

Fortsatt ikke noe klokere, har fått tips om å kontakte Anicura dyresykehus i Oslo for videre behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var jo dritbillig! Jeg betalte 11.000 (6000 selv) for bare CT og avlesning...han var der 3 timer.

Jeg må hente fram denne igjen da jeg fikk regningen i dag. Det du betalte er jo bare helt ville summer! På vet.hs tok de de røntgen av poter, albuer, skuldre på begge sider pluss nakken, og deretter CT av alt de tok røntgen av. Totalt 6200kr. Regningen til meg endte opp på 1300!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette hjelper, kanskje litt? Forklarer i alle fall hvorfor enkelte med albueproblemer blir røngtet til FRI.

Litt langt, men here goes, kopiert fra Facebook:

Grim Torv Veterinær Hus:

''TIL ALLE DERE SOM TRODDE AT DEN HUND DU JUST FIKK AD-FRIFORKLART AV NKK IKKE KAN HA ALBUELEDDSDYSPLASI"

På NKK’s røntgen-skjema står det ’’AD’’ overalt. Vi mener at dette er grovt misvisende. Vi har nemlig just blitt gjort klar over at det som avleses ved NKK-avlesning av AD ikke er AD altså albuedysplasi men kun sekundær artrose.
Vi har just hatt to hunder , halvsøsken, inne på klinikken, begge med kronisk forbeinshalthet, begge frirøntget for AD i august i år ved en annen klinikk. Vi syntes ikke albuebildene så fine ut, det syntes heller ikke veterinærene ved den klinikk som tok bildene, og vi sendte bildene for dobbeltsjekk til eksternt røntgenologpanel. Der ble det bekreftet at begge hunder hadde albuedysplasi. Forandringene varierte fra milde til moderate, et ledd var til og med subluksert, det vil si delvis ut av ledd. Men der var enda ingen sekundær artrose.
Vi ba da NKK om å avlese bildene på nytt og var sikre på at det skulle vise seg å være en feilavlesning eller bildeforveksling fra NKK’s side. Men det var enda verre. Bildene ble avlest på nytt og igjen forklart som frie av NKK’s avleser, siden artrose er eneste kriterium som NKK avleser.
Dette handler ikke om at NKK’s røntgenavlesere ikke er flinke. De ser at albuedysplasi foreligger. De har bare ikke adgang til å dømme etter dette som kriterium. De skal bare dømme etter forekomst av artrose.
Det synes imidlertid å være forskjeller i hvordan forskjellige raser bedømmes. Jeg fikk just en melding fra en kollega som fått ''Grad 3 på en schæfer i fjor med tydelig løs proc coronoideus men uten sek forandringer.'' ...

AD, det vil si albuedysplasi er en samlebetegnelse på et antall utviklingsdefekter som etter hvert gir utvikling av degenerativ leddlidelse, artrose, i albueleddet. Albuedysplasi oppstår mens hunden vokser .
Eksempler på lidelser som faller under ’’albuedysplasi’’ er
- Ununited anconeal process (UAP). Dette kan sees på røntgen.
- Fragmented coronoid process (FCP). Dette kan også sees på røntgen.
Både UAP og FCP har ofte sammenheng med at forbeinenes lange bein vokser i utakt slik at det oppstår spenning mellom dem som fortplanter seg til albueleddet vars deler da ikke lenger passer sammen på en fin måte.
- Osteochondritis dissecans (OCD) av mediale humeral condyl. OCD er en utviklingsfeil i selve leddbrusken som dannes unormalt og løsner fra leddflaten
Ved alle tilfeller er behandlingen kirurgi, tidlig kirurgi hvis ikke hunden skal få kroniske artroseforandringer og smerter.og det er helt avgjørende for hundens fremtidige livskvalitet at kirurgisk behandling blir iverksatt på så tidlig stadium som mulig.
Vi mener videre at hunder med albuedysplasi ikke bør avles videre på, dette uansett om de har sekundær artrose enda eller ikke.

Hvis du altså har en ung hund med forbeinshalthet som er ’’frirøntget for’AD’’ så er det en god ide’ å be en annen veterinær enn NKK’s avlesere å se en gang til på bildene. NKK’s avlesere reagerer nemlig KUN hvis der er sekundære artroseforandringer.
Hvis man som eier da tar dette for god fisk og ikke tar hunden til tidlig behandling, så kan man altså ende opp med en hund med kronisk halthet og store permanente smerter. Mesteparten av hundens vekt bæres av forparten og albueleddsartrose, følgen av ubehandlet albuedysplasi, regnes som en tilstand som gir store smerter.

Operasjon er heller ikke smertefritt. Ved OCD må man gå inn i albueleddet og plukke ut den løse bruksbiten og ved feilvekst mellom de lange rørbein sager man av det bein som er for kort, slik at spenningen i albueleddet slipper. Dette er selvsagt ikke smertefritt for hunden.
Likevel er det god prognose med operasjon forutsatt at den foretas før artrose oppstår.

Beste tiltak mener vi er eliminering fra avl, slik at hunder med albuedysplasi aldri blir født. Men da kommer vi til neste problem. Hvis du som oppdretter tror at den hund som jo er avlest ’’AD-fri’’ derved også er avlest ’’fri for albuedysplasi’’ så er den altså ikke det. Den er avlest fri fra sekundære artroseforandringer som følge av albuedysplasi og kan med denne avlesningsstatus ifølge NKK fritt avles på.
Vi mener at dette burde endres.
Vi mener at hunder med påvist albuedysplasi sannsynlig vil kunne nedarve denne ved eventuell avl og at det da vil fødes enda flere valper med AD, som da enten må gjennomleve liv med potensielt store smerter eller permanent medisinering, eller gjennomgå operasjoner som regnes som meget smertsomme eller avlives unødvendig tidlig av dyrevernmessige årsaker.
Vi mener at dette er unødvendig.

Vi vil derfor oppfordre dere eiere og oppdrettere til å be om dobbeltavlesning av alle AD-bilder slik at bildene ikke bare blir avlest for fravær av artrose men også for fravær av albuedysplasi. Vi vil be dere om å ta forbeinshalthet på alvor også hos frirøntgede hunder slik at disse kommer til tidlig nok behandling å kunne få et smertefritt liv.
Vi ber dere om å ikke stole på NKK’s intyg om ’’AD-frihet’’ i hvert fall ikke slik det står i dag, før dere avler på hunder.
Og vi ber dere alle som er medlemmer av NKK til å presse på NKK å endre sine avlesningsregler slik at hunder med albuedysplasi blir avlest som dette og ikke går videre til smertefulle liv og fortsatt avl på sine defekter.
AD-avlesning ved NKK slik den står i dag, vil eliminere noen , men ikke alle hunder med albuedysplasi fra avl.

Det skal imidlertid tillegges at det ved etterregistrering av albuedysplasi kan innrapporteres til NKK slik at hunden blir reklassifisert.

Copypasted Fra NKK’s side

’’ Albueleddsdysplasi (AD)
Hunder som røntgenfotograferes på grunn av halthet og klinisk mistanke om AD, uansett alder:
• Dersom undersøkende veterinær stiller diagnosen AD på bakgrunn av kliniske symptomer og
røntgenfunn, kan bildene sendes NKK. Kopi av registreringspapirene skal vedlegges og
hundens eventuelle ID-nummer kontrolleres og bekreftes.
• Når diagnosen D eller dårligere bekreftes av NKKs albueavleser, registreres diagnosen i
NKKs register.
• Diagnosen spesifiseres så nøyaktig som mulig (løs prosessus ankoneus, løs prosessus
coronoideus, osteochondrose, inkongruens, andre røntgenfunn), i henhold til retningslinjer gitt
av International Elbow Working Group, IEWG.
• Eier og primærveterinær orienteres om resultatet av NKKs bedømmelse.
• NKK bekoster utgiftene til avlesning.
• Røntgenbildene sendes i retur til primærveterinæren.
• Dersom diagnosen AD/AA stilles i forbindelse med operasjon eller obduksjon, skal diagnosen
spesifiseres så nøyaktig som mulig (se over) og sendes NKK for videresending til NKKs
albueavleser. Kopi av registreringspapirer skal vedlegges og hundens eventuelle ID nr
kontrolleres og bekreftes.’’

En NKK-avlesning som angir at en hund er ''AD-fri’’ kan derimot fint brukes til å avgjøre hvorvidt hunden med AD er en god kirurgikandidat eller ikke. Om en hund med AD er ’’AD-fri’’ ved NKK-avlesning så har den enda ikke fått artrose og da er det god prognose med operasjon av albuedysplasien og da bør du skynde deg før artrose oppstår.
Noe å tenke på.
Mvh Katarina.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må hente fram denne igjen da jeg fikk regningen i dag. Det du betalte er jo bare helt ville summer! På vet.hs tok de de røntgen av poter, albuer, skuldre på begge sider pluss nakken, og deretter CT av alt de tok røntgen av. Totalt 6200kr. Regningen til meg endte opp på 1300!

Ja helt drøyt. Hadde nok blitt billigere om jeg gjorde det på veterinærhøyskolen, men prisen jeg fikk oppgitt der var fra 5000 til 9000, og det ble litt ekstra styr med å ta ham inn der. Jeløya 9000. Så var nok det dyreste stedet jeg valgte. Men mest praktiske, og jeg følte meg trygg på at det var en bra klinikk, siden det er den dyrlegene mine alltid har forhørt seg med når det gjelder Casper sine problemer. Så ble 6000 av egen lomme. Ble litt overrasket, fordi jeg trodde at sedasjon, konsultasjon osv. hadde sin egen pris, og ble trekt fra slik at den kunne sendes inn til forsikring, men ble bare en stor regning. Må innrømme at jeg var litt for nervøs og stresset til at jeg orket ta det opp... burde kanskje gjort det, men tror ikke det hadde forandret noe egentlig. Men men... gjort er gjort, bildene er tatt, og jeg har fått svar på problemene iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MaritaS Antagelig derfor det kalles HD og AA (albue artrose?) og ikke AD.

Sannsynligvis.

Men de bruker jo AD. I inboxen min så ligger det "Diagnosebrev AD" og der står det "Norsk Kennel Klubs veterinær har nå avlest og stilt AD diagnosen på din hund", selv om de da kanskje mener AA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis.

Men de bruker jo AD. I inboxen min så ligger det "Diagnosebrev AD" og der står det "Norsk Kennel Klubs veterinær har nå avlest og stilt AD diagnosen på din hund", selv om de da kanskje mener AA.

Offisielt så kalles det vell AA ihvertfall, men veldig feil av dem å bruke AD i diagnosebrevet om det faktisk ikke er det som sjekkes. Det burde de kanskje vært litt mer nøye med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt drøyt. Hadde nok blitt billigere om jeg gjorde det på veterinærhøyskolen, men prisen jeg fikk oppgitt der var fra 5000 til 9000, og det ble litt ekstra styr med å ta ham inn der. Jeløya 9000. Så var nok det dyreste stedet jeg valgte. Men mest praktiske, og jeg følte meg trygg på at det var en bra klinikk, siden det er den dyrlegene mine alltid har forhørt seg med når det gjelder Casper sine problemer. Så ble 6000 av egen lomme. Ble litt overrasket, fordi jeg trodde at sedasjon, konsultasjon osv. hadde sin egen pris, og ble trekt fra slik at den kunne sendes inn til forsikring, men ble bare en stor regning. Må innrømme at jeg var litt for nervøs og stresset til at jeg orket ta det opp... burde kanskje gjort det, men tror ikke det hadde forandret noe egentlig. Men men... gjort er gjort, bildene er tatt, og jeg har fått svar på problemene iallefall.

Du burde fått en spesifisert regning, hvor det stod hva som koster hva. For hvis ikke har ikke Agria noe annet å gå etter enn CT til den prisen.

Fordi sedasjon, konsultasjon etc har egen pris. Og det skal jo egentlig dekkes av Agria.

Det er jo kun CT som har en makspris hos Agria. Utover maksprisen på veterinærforsikringen da.

Så det er viktig å få det på regningen. Tok du direkteoppgjør?

Hadde du allerede betalt den faste egenandelen for denne perioden?

Nå har vi jo vært på samme klinikken, og gjort det samme. CT av stor hund.

Min kvittering så slik ut, dette er før mva:

Halthetsutredning ortoped: 1800 kr

CT kontraststudie: 6000 kr (altså CT'en alene kostet 7500 kr)

Sedasjon: 501 kr

Injeksjonsbehandling: 710 kr

Væskebehandling: 235 kr

Direkte opp gjør: 287 kr

Ut ifra det beløpet du skriver, 11 000 kr, så har Agria antatt at CT'en kostet 11 000 kr, og trukket fra de 5000 kr som de dekker, og du sitter igjen med de 6000 kr de ikke dekker.

Hadde du konsultasjon hos ortoped? Altså en halthetsutredning?

Hvis du får tak i en spesifisert kvittering, så kan du be Agria om en ny vurdering av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AD = albueleddsdysplasi

AA = albueleddsartrose

AD vil i praksis si at de tre knoklene som utgjør albueleddet ikke "passer sammen", noe som medfører at det oppstår enten:

  • brudd i processesus coronoideus
  • løsning av processus anconeus
  • osteochondrose

Leddet er inkongruent, dvs at knoklene ikke passer sammen (slik som ved HD), og det vil da utvikles forkalkninger - albueleddsartrose (AA). Jo verre AD-en er, jo raskere vil forkalkningene utvikles. Hundens vekt, muskelmengde, belastninger og andre miljøfaktorer har selvsagt noe å si for utvikling av lidelsen og hvor raskt det oppstår forkalkninger. Jo mer forkalkninger, jo mer smerte og bevegelsesproblemer.

AD brukes som en samlebetegnelse for lidelser som fører til artrose i albueleddet. Dersom disse oppdages mens hunden er valp, kan man operere, men når hunden er voksen og artrosen har oppstått så er det lite å gjøre annet enn å sørge for at tilstanden ikke forverres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan jo få ad (man får aldri AD, man får AA) uten forkalkninger av NKK....?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tydeligvis ikke(sitat): "På NKK’s røntgen-skjema står det ’’AD’’ overalt. Vi mener at dette er grovt misvisende. Vi har nemlig just blitt gjort klar over at det som avleses ved NKK-avlesning av AD ikke er AD altså albuedysplasi men kun sekundær artrose."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde fått en spesifisert regning, hvor det stod hva som koster hva. For hvis ikke har ikke Agria noe annet å gå etter enn CT til den prisen.

Fordi sedasjon, konsultasjon etc har egen pris. Og det skal jo egentlig dekkes av Agria.

Det er jo kun CT som har en makspris hos Agria. Utover maksprisen på veterinærforsikringen da.

Så det er viktig å få det på regningen. Tok du direkteoppgjør?

Hadde du allerede betalt den faste egenandelen for denne perioden?

Nå har vi jo vært på samme klinikken, og gjort det samme. CT av stor hund.

Min kvittering så slik ut, dette er før mva:

Halthetsutredning ortoped: 1800 kr

CT kontraststudie: 6000 kr (altså CT'en alene kostet 7500 kr)

Sedasjon: 501 kr

Injeksjonsbehandling: 710 kr

Væskebehandling: 235 kr

Direkte opp gjør: 287 kr

Ut ifra det beløpet du skriver, 11 000 kr, så har Agria antatt at CT'en kostet 11 000 kr, og trukket fra de 5000 kr som de dekker, og du sitter igjen med de 6000 kr de ikke dekker.

Hadde du konsultasjon hos ortoped? Altså en halthetsutredning?

Hvis du får tak i en spesifisert kvittering, så kan du be Agria om en ny vurdering av saken.

Nei altså det som ble gjort hos veterinæren som tok ct var at han så på at han travet frem og tilbake, kjente på ham, og snakket med meg. Sedasjon, tok bilder, snakket med meg etterpå.

Alt annet har vi gjort hos en annen dyrlege som ikke har ct-maskin, altså røntgen, laser, generel sjekk osv. Dette har forsikring dekket.

Tok direkteoppgjør ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ikke(sitat): "På NKK’s røntgen-skjema står det ’’AD’’ overalt. Vi mener at dette er grovt misvisende. Vi har nemlig just blitt gjort klar over at det som avleses ved NKK-avlesning av AD ikke er AD altså albuedysplasi men kun sekundær artrose."

Men jeg har jo hatt hund med ad uten forkalkninger........?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AD brukes som en samlebetegnelse for lidelser som fører til artrose i albueleddet. Dersom disse oppdages mens hunden er valp, kan man operere, men når hunden er voksen og artrosen har oppstått så er det lite å gjøre annet enn å sørge for at tilstanden ikke forverres.

Men veterinærhøyskolen anbefaler meg å operere min hund.. Jeg har også lest flere steder at hvis dette ikke gjøres noe med innen hunden er et år er det for sent, men jeg har pratet med to veterinærer til, og de foreslår operasjon begge to (eller i det minste gå inn i leddet med kamera og kikke hvor ille det står til og så evt operere.)

Forstår at ingen her har svarene altså, men jeg blir bare så forvirra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter dette har jeg virkelig bare positivt å si om Agria! Gikk med planer i våres om å bytte forsikring fordi jeg hadde hørt så mye negativt om de, men så rakk vi ikke før haltingen kom, og da var det lurt å bare holde seg til de inntil vi fant ut hva som var galt. De har dekka hver eneste krone, til og med kiropraktor! Eneste vi har betalt selv er fysioterapauten, men den visste jeg vel også at vi ikke fikk dekka.

Tommel opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppdatering:

Siden vi tok CT har Melvin ikke vist NOE tegn til å ha vondt (det ble gradvis bedre i sommer). Så ille som han halta før sommeren så begynte jeg å forberede meg på det verste, men nå er det som om smerten er forduftet, og han er seg selv igjen. Har litt forsiktig trappet opp på lengde og antall turer, men uten å belaste han i form av trekk/bæring og fortsatt ingen tegn til smerter. Veldig glad for det altså, men jeg blir jo ikke noe klokere akkurat :P

Endret av bie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...