Gå til innhold
Hundesonen.no

Water Kings Moon Walk- "Maja"- Golden retriever


*Marianne*
 Share

Recommended Posts

Da er det vel på tide å presentere lille Maja, familiens nye tilskudd (beklager orddelingsfeil i navnet hennes, det er rett og slett sånn det ser ut og det kommer til å irritere meg :P ).Denne gangen hadde vi ganske andre forutsetninger og ønsker enn sist, da det bare var oss uten barn og ambisjonene i utstillings og lydighetsringen var større. Denne gangen skulle vi ha en familiehund, med stor F, som med relativt stor sannsynlighet blir en hund som kan bli med på det meste, og som ikke var helt umulig å evt stille ut (men hun er ikke valgt ut for det, utstilling med golden er noe annet enn med kooiker :P ) eller trene litt lydighet med, kort sagt ha det gøy, helt uten ambisjoner. Vi ville også ha en rase som er mer sosial enn kooikeren, og med litt større terskel for å "gjøre feil" (uten at det blir helt krise). Min "hjerterase" har alltid vært retrievere, og jeg har "alltid" sagt at "neste gang blir det rett og slett en golden", så etter litt undersøkelser og egentlig med samme konklusjon hver gang ("Vi finner ingen rase som tilfredstiller kriteriene så bra"), så ble det Golden.

Maja kom til oss i begynnelsen av juli, og møter foreløpig alle forventninger: Biter masse, tisser inne, og er ellers en veldig behagelig og grei valp. Alt skal undersøkes, mennesker er supert, hunder også, bare de ikke bråker for mye, tur mer enn 100 m fra hjemmet er foreløpig ikke spesielt populært, men kjører man til nye steder er det superdupert, veterinær er gøy og det er jord og søle også. Hun lærer ting fort (alt bortsett fra å ikke tisse inne), og elsker mat (kjempelett å belønne). Jeg tror vi har fått den hunden vi "bestilte":)

Maja kommer fra oppdretter Water Kings kennel som holder til i Nordfjordeid.

post-11109-0-22389500-1439548034.jpg

Fra en av de første dagene

post-11109-0-45153700-1439548035_thumb.j

Første møte med "fetter" Lats

post-11109-0-90941200-1439548034_thumb.j

Begynner å bli stor

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er det vel på tide å presentere lille Maja, familiens nye tilskudd (beklager orddelingsfeil i navnet hennes, det er rett og slett sånn det ser ut og det kommer til å irritere meg ).Denne gangen ha

Maja var med på "kom deg ut- dagen" i Drammen i går. Den valpen tar alt på strak arm, altså. Hun skulle nok helst løpt løs hele turen, men med tanke på at ikke alle setter like mye pris på henne (selv

Da hadde vi plutselig en ettåring i huset. Og siden "mor" er litt over gjennomsnittet nysgjerrig/miljøpåvirket så ble HD/ADrøntgen gjort på ettårsdagen. Resultat A og 0?  Maja lever godt som stor

Posted Images

Så nydelig hun er! Gratulerer med valp! Det blir koselig å følge dere. Lenge siden jeg har lest noe om Linux, går alt greit med han? Går de greit sammen?

Linux måtte vi dessverre avlive i våres. Har ikke orket å utbrodere det på facebook og her tidligere. Han bet et familiemedlem uprovisert (men heldigvis ikke alvorlig), og han var en hund med en del utfordringer etter hvert som vi ikke har greid å løse/finne ut av uansett hvor mye vi jobbet. Så vi kunne ikke stole på han, og han var ekstremt stresset så lenge han ikke var innenfor der han var kjent med de han kjente godt (der var han verdens fineste og lydigste og peneste...) Så etter en vurdering av alt det der, og egentlig mest hans velferd og vår velferd så lot vi han slippe. Noe jeg er helt sikker på nå at var beste løsning. Jeg visste ikke hvor stresset jeg var ift han før jeg ikke hadde han mer og endelig slapp å ha full oversikt over omgivelsene til enhver tid. Han hadde masse, masse fine sider, men noen få dårlige som kom fram/utviklet seg etter hvert, som dessverre er av de mest avgjørende sidene i en hunds liv, at de greier å forholde seg til omgivelsene rundt seg uten frykt og stress...

Men det er jo altså noe av grunnen til at vi nå, med barn og familie osv, ønsker oss noe som er potensielt litt mer ukomplisert... Sist ønsket jeg meg en utfordring, etter verdens enkleste flat- tispe, nå er forholdene noe annerledes og "hunden må tilpasse seg etter oss" istedenfor motsatt... (satt på spissen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig nydelig :wub:

Trist å lese om Linux :( er så utrolig kjipt når det blir slik.

Ja, det er noe av det verste jeg har gjort. Men det hadde vært værre om jeg hadde latt det gå og det hadde endt med at feks L hadde blitt bitt. Nå var han eksepsjonelt snill med henne, men man vet aldri... Det er noe med sånne krevende hunder. Det er også de man jobber mest med, og som man kanskje dermed får et nærest forhold til. Vi har jo tross alt fått til en del. Og da blir det veldig vanskelig... men han har lært meg ekstremt mye.

Så jeg håper Maja får nytte av det:) Og at hun blir den hunden som skal være det gamle Odin og Sara var for meg. Bestevenn og søsken og læremester osv:) Selvsagt med fornuft og styring fra oss voksne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe av det verste jeg har gjort. Men det hadde vært værre om jeg hadde latt det gå og det hadde endt med at feks L hadde blitt bitt. Nå var han eksepsjonelt snill med henne, men man vet aldri... Det er noe med sånne krevende hunder. Det er også de man jobber mest med, og som man kanskje dermed får et nærest forhold til. Vi har jo tross alt fått til en del. Og da blir det veldig vanskelig... men han har lært meg ekstremt mye.

Så jeg håper Maja får nytte av det:) Og at hun blir den hunden som skal være det gamle Odin og Sara var for meg. Bestevenn og søsken og læremester osv:) Selvsagt med fornuft og styring fra oss voksne:)

Skjønner valget veldig godt og hadde gjort det samme :hug: men sårt og vondt blir det jo. Maja kommer til å nyte fruktene og dere får forhåpentligvis drømnehunden nå. Og L får verdens beste bestevenn :wub:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner valget veldig godt og hadde gjort det samme :hug: men sårt og vondt blir det jo. Maja kommer til å nyte fruktene og dere får forhåpentligvis drømnehunden nå. Og L får verdens beste bestevenn :wub:

Jeg vet jo at Linux hadde en del "bruksrelaterte" kvaliteter som jeg ikke får i Maja, men jeg tror hun har alt vi trenger akkurat nå:) så får jeg bli hun i lydighetsringen med den trege goldenen? Jeg kommer ivertfall antagelig til å kunne stole på at hun ikke løper ut og sloss med en annen hund. Og realiteten er jo at nå er det tid for hund for kos og det tror jeg hun er perfekt til:) (foreløpig når hun ikke biter der det gjør som vondest?)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linux måtte vi dessverre avlive i våres. Har ikke orket å utbrodere det på facebook og her tidligere. Han bet et familiemedlem uprovisert (men heldigvis ikke alvorlig), og han var en hund med en del utfordringer etter hvert som vi ikke har greid å løse/finne ut av uansett hvor mye vi jobbet. Så vi kunne ikke stole på han, og han var ekstremt stresset så lenge han ikke var innenfor der han var kjent med de han kjente godt (der var han verdens fineste og lydigste og peneste...) Så etter en vurdering av alt det der, og egentlig mest hans velferd og vår velferd så lot vi han slippe. Noe jeg er helt sikker på nå at var beste løsning. Jeg visste ikke hvor stresset jeg var ift han før jeg ikke hadde han mer og endelig slapp å ha full oversikt over omgivelsene til enhver tid. Han hadde masse, masse fine sider, men noen få dårlige som kom fram/utviklet seg etter hvert, som dessverre er av de mest avgjørende sidene i en hunds liv, at de greier å forholde seg til omgivelsene rundt seg uten frykt og stress...

Men det er jo altså noe av grunnen til at vi nå, med barn og familie osv, ønsker oss noe som er potensielt litt mer ukomplisert... Sist ønsket jeg meg en utfordring, etter verdens enkleste flat- tispe, nå er forholdene noe annerledes og "hunden må tilpasse seg etter oss" istedenfor motsatt... (satt på spissen)

Det var veldig leit å høre, og forståelig! :console: Det hørtes ut som det var helt riktig avgjørelse både for dere og Linux. Man merker nok ikke hvor mye man stresser/legger om livet før man ikke har hunden mer.

Golden ut som det riktige valget denne gangen! :) Forskjellige raser etter forskjellige behov - det er alltid det lureste :) Maja blir nok en superhund!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt de sylskarpe valpetennene ja. :| Noen av teppene og klærne her i huset har tydelige merker fra Nemi sin valpetid...

Her er det mest treåringen i huset som merker det (på to bein altså), og hun er ikke så veldig flink til å gjøre noe for å unngå bitingen heller (det er veldig morsomt til det plutselig ikke er morsomt lenger), men vi har en del klær osv med mystiske små hull... Blir ikke noe kleskjøp før hun er litt mer ferdig med bitingen :P Og det gleder vi oss til;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer igjen med lille krapylet :)

Hun ser så utrolig myk ut at jeg får lyst til å klappe henne med en gang :P

Valper er så bløte og gode. Og Maja ser ut som en silkedott hehe

Hun ER utrolig myk og bløt:) men nå begynner det å komme litt "voksenpels" og den er mer glatt... Er veldig spent på å se hvor lys hun blir. Hun blir stadig mer gylden, men blir jo aldri sånn ordentlig gylden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ER utrolig myk og bløt:) men nå begynner det å komme litt "voksenpels" og den er mer glatt... Er veldig spent på å se hvor lys hun blir. Hun blir stadig mer gylden, men blir jo aldri sånn ordentlig gylden:)

Alltid litt trist når valpepelsen forsvinner og sussemagen blir full av strie hår istedet :lol:

Det blir spennende å se. Hvordan er foreldrene og ellers i slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid litt trist når valpepelsen forsvinner og sussemagen blir full av strie hår istedet :lol:

Det blir spennende å se. Hvordan er foreldrene og ellers i slekta?

Såkalt lys gyldne/creme stort sett alle jeg har sett tror jeg. Det er jo en "utstillingsgolden". Så hun blir ikke helt hvit men ganske lys. Oppdretter forventer en str/vekt på rundt 30 kg, mor var 29 og mormor 35, mener jeg å huske, men det avhenger jo av hvor slank og trent hun blir også. Det er jo en kraftig rase...så jeg er jo ganske spent på det og. Håper vi greier å holde henne slank, det er mange veldig store golden syns jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Fargen hun har på ørene som valp er fargen hun får som voksen. Det er ikke at hun er "utstillingshund" som gir den lyse fargen. Det er linjene. På starten av 80-tallet ble det mer moderne med lyse goldens, da avlet mange selektivt på fargen. Det finnes fortsatt hunder fra eksteriør linjer med mørkere farger, men disse var som sagt mindre populære blant utstillingsfolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen hun har på ørene som valp er fargen hun får som voksen. Det er ikke at hun er "utstillingshund" som gir den lyse fargen. Det er linjene. På starten av 80-tallet ble det mer moderne med lyse goldens, da avlet mange selektivt på fargen. Det finnes fortsatt hunder fra eksteriør linjer med mørkere farger, men disse var som sagt mindre populære blant utstillingsfolket.

Nei jeg skjønner at det ikke kommer av det;) Dårlig skrevet av meg (og litt redigering underveis som gav setninger i litt rar rekkefølge). Det var mer hva som er "trenden" jeg snakker om. Syns for øvrig jeg har sett flere gyldne golden på utstilling de siste årene enn "før", men jeg har ikke så mye referanser. Denne gangen er det ikke det vi har tenkt å drive så mye med, så jeg har ikke kjøpt en "forventet utstillingsvinner"... Generelt er de gyldne mer etter min smak, men jeg skulle ikke ha en jaktgolden (denne gangen ivertfall) og som du sier er det avlet mest på den lyse fargen på eksteriørlinjene, så når det ble inn på de linjene så ble det en av de lyse. Hun er ivertfall akkurat som vi ønsker og forventer på alle måter foreløpig, så da er vi fornøyd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maja har "hjulpet til" med å fjerne en rot i hagen

post-11109-0-75056900-1440402927.jpg

post-11109-0-54445300-1440402928.jpg

post-11109-0-95230600-1440402929.jpg

Jeg tror vi har fått oss en ekte Golden retriever...

Og hun har svømt for første gang i helgen, riktignok var hun nok selv litt i sjokk over at det faktisk var det hun gjorde da hun plutselig gikk litt for langt ut, men det så ikke ut som hun mistet lysten på å være i vannet (men den der svømmingen måtte hun tenke litt på etterpå...).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Det er noe med Goldens, altså, hun var søt!

Så kult at hun er så tøff i vannet da hun er så ung. Jeg tror ikke Pøbel turte å svømme før han var nærmere året. Da måtte samboeren ta noen svømmetak selv for å få han uti for å svømme. Siden da har han vært vært overlykkelig for å bade/svømme. :lol: Jeg husker ikke helt hvordan det var med goldenen jeg hadde med svømming ift. alder, men jeg tror han var ganske ung.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...